Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
Nysa vs żuk ;) https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=21&t=4655 |
Strona 3 z 4 |
Autor: | hiob [ Czw, 17.01.2008, 21:02 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs ĹĽuk ;) |
Ice napisał(a): To musiaĹ‚ być hardcore jechać czymĹ› takim Jakim cudem to przyĹ›pieszaĹ‚o? To nawet puste nie bardzo przyspieszaĹ‚o Ja jeszcze jeĹşdziĹ‚em dolnozaworowymi ĹĽukami, caĹ‚e 52 KM! Do tego skrzynia trzybiegowa niewiele pomagaĹ‚a i na podjazdach brakowaĹ‚o biegĂłw. Ale za to jak budowaĹ‚o to charakter! Taki Ĺ»uk uczyĹ‚ pokory i cierpliwoĹ›ci. |
Autor: | gibki8 [ Czw, 17.01.2008, 21:48 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs ĹĽuk ;) |
Wiesz jak górka było to pod wszyscy wysiadali i pchali a jak z to sie ładowali i dawaj jak na sankach |
Autor: | Martin [ Czw, 17.01.2008, 21:52 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs ĹĽuk ;) |
Głos na Nysę. Chyba nie muszę pisać dlaczego. Żuki też lubię, ale bardziej podobają mi się te ze starym przodem czyli tzw. smutki. Chociaż ten biały z postu RR ltd Co. jest naprawdę świetny. Nie wiem jak się jeździ z silnikiem dolnozaworowym, ale górnozaworowy S21 i trzybiegowa skrzynia w zupełności wystarcza jeśli nie wozi się ekstremalnie ciężkich towarów. |
Autor: | Kobi [ Czw, 17.01.2008, 21:57 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs ĹĽuk ;) |
Ice napisał(a): hiob napisał(a): Ice napisał(a): To musiaĹ‚ być hardcore jechać czymĹ› takim Jakim cudem to przyĹ›pieszaĹ‚o? To nawet puste nie bardzo przyspieszaĹ‚o Dlatego wĹ‚aĹ›nie mnie zastanawia jakim cudem z takim obciÄ…ĹĽeniem to w ogĂłle z miejsca ruszyĹ‚o PS. Za wiaduktami chyba nie przepadaĹ‚eĹ› jeĹĽdĹĽÄ…c takim potworem? Mam kolegÄ™, ktĂłry wĹ‚oĹĽyĹ‚ o wiele wiÄ™cej niĹĽ 2,5 tony do Ĺ»uka ... ĹĽuczek jakoĹ› pojechaĹ‚, ale później caĹ‚a tylne zawieszenie byĹ‚o do wymiany |
Autor: | hiob [ Czw, 17.01.2008, 22:48 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs ĹĽuk ;) |
Martin napisał(a): ... Nie wiem jak siÄ™ jeĹşdzi z silnikiem dolnozaworowym... Różnicy wielkiej wcale nie byĹ‚o. "Dolny" silnik byĹ‚ elastyczniejszy i znaĹ‚em wielu kierowcĂłw, zwĹ‚aszcza taksĂłwkarzy, ktĂłrzy po ruszeniu z jedynki jadÄ…c moĹĽe 5, czy 10 km/h wrzucali od razu trĂłjkÄ™. Różnice wychodziĹ‚y przy maksymalnej szybkoĹ›ci i przy ciężkich Ĺ‚adunkach, ale ja zazwyczaj, poza tymi "Przekrojami" od czasu do czasu, jeĹşdziĹ‚em pustym autem. PracujÄ…c na poczcie, woziĹ‚em zwykle parÄ™ workĂłw z listami i kilku Ĺ‚epkĂłw, ĹĽeby dorobić sobie do zawrotnej sumy 7,50 na godzinÄ™, jakÄ… pĹ‚aciĹ‚a wtedy "ĹÄ…czność". PrzypomnÄ™, ĹĽe dolary wtedy byĹ‚y po 120 zĹ‚, a wiÄ™c te 7,50 to nie byĹ‚o 3 dolary, ale jakieĹ› sześć centĂłw. Co w pewnym sensie tĹ‚umaczy mojÄ… decyzjÄ™ wyjazdu do Ameryki. Wydaje mi siÄ™, ĹĽe duĹĽo wiÄ™kszÄ… praktycznÄ… różnicÄ™ robiĹ‚a zamiana opon z tzw. "opasanych" na radialne. Ĺ»uczek prowadziĹ‚ siÄ™ pewniej i stabilniej, bo na opasanych oponach zawsze siÄ™ jechaĹ‚o jak po skĂłrkach z bananĂłw. |
Autor: | RR ltd Co. [ Pon, 28.01.2008, 12:30 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs ĹĽuk ;) |
Ale świetna ta nyska Czy dobrze widzę, że ma logo MPK Kraków??? |
Autor: | Martin [ Pon, 28.01.2008, 18:06 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs ĹĽuk ;) |
Fakt, jest naprawdę świetna. Już ją kiedyś wrzucałem do tematu o fajnych autkach widzianych przez nas. Jest ona własnością MPK Kraków. Zresztą to nie jedyny zabytkowy pojazd MPK Kraków. Oprócz Nyski jest tam jeszcze miejski Jelcz "Ogórek", przyczepa Jelcz P01 i San H01. |
Autor: | RR ltd Co. [ Wto, 29.01.2008, 12:57 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs ĹĽuk ;) |
Czy to oznacza, że MPK użytkowało takie cudo na swoich liniach, czy może tylko do celów czysto służbowych? |
Autor: | Martin [ Pon, 04.02.2008, 20:47 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs ĹĽuk ;) |
RR ltd Co. napisał(a): Czy to oznacza, ĹĽe MPK uĹĽytkowaĹ‚o takie cudo na swoich liniach, czy moĹĽe tylko do celĂłw czysto sĹ‚uĹĽbowych? Z wiarygodnych ĹşrĂłdeĹ‚ wiem, ĹĽe Nyski N59 byĹ‚y uĹĽytkowane w ruchu miejskim tylko w 1966 roku. W późniejszych latach N59 i 501 byĹ‚y uĹĽywane do prac technicznych. W latach 1975 - 1981 Nyski 521 i 522 byĹ‚y uĹĽywane w ruchu miejskim. |
Autor: | wojtek9313 [ Wto, 25.03.2008, 13:55 ] |
Temat postu: | Re: |
Ice napisał(a): GĹ‚osujÄ™ na nyskÄ™, tylko dlatego, ĹĽe daaaaaaaawno temu ojciec miaĹ‚ takÄ… mĂłj teĹĽ ,ach ten warkot silnika 2.4 na gaz |
Autor: | kulikowski [ Śro, 13.04.2011, 15:07 ] |
Temat postu: | FSC Żuk A03-A05-A14-A09-A11-A15-A17-A16-A18 |
1958: A03 skrzyniowy (C) Polskie-auta.pl FSC Ĺ»uk - rodzina polskich samochodĂłw dostawczych produkowana w FSC w Lublinie. Opracowana w 1956 na bazie samochodu FSO Warszawa, miaĹ‚a wspĂłlne z nim podwozie, silnik i ukĹ‚ad jezdny. RozwiÄ…zanie to z jednej strony przyczyniĹ‚o siÄ™ do duĹĽej popularnoĹ›ci tego samochodu i jego niskiej ceny, z drugiej zaĹ› strony byĹ‚o powodem rozlicznych wad takich jak: * niska trwaĹ‚ość elementĂłw zawieszenia przedniego, * wysoko poĹ‚oĹĽona skrzynia Ĺ‚adunkowa, * wysoko poĹ‚oĹĽony Ĺ›rodek ciężkoĹ›ci, * zbyt maĹ‚y rozstaw kół, * ograniczone moĹĽliwoĹ›ci w zakresie wzrostu parametrĂłw samochodu (szczegĂłlnie Ĺ‚adownoĹ›ci). JednakĹĽe w okresie produkcji tego samochodu w FSC jego konstrukcja ulegaĹ‚a unowoczeĹ›nieniu (szczegĂłlnie w latach 70.), wprowadzono mocniejsze i oszczÄ™dniejsze silniki, zmieniono skrzyniÄ™ biegĂłw, unowoczeĹ›niono wyglÄ…d zewnÄ™trzny. NastÄ™pcÄ… staĹ‚ siÄ™ samochĂłd dostawczy FS Lublin seryjnie produkowany od paĹşdziernika 1993 roku. Konstruktorami pojazdu byli inĹĽynierowie StanisĹ‚aw TaĹ„ski oraz Roman Skwarek. Za wyglÄ…d nadwozia odpowiedzialny byĹ‚ Julian KamiĹ„ski. W szczytowych momentach produkowano 30 tysiÄ™cy Ĺ»ukĂłw rocznie. SamochĂłd produkowany byĹ‚ zarĂłwno na eksport, jak i na rynek krajowy. Nazwa samochodu wzięła siÄ™ od pasiastego malowania ostatecznej wersji prototypu pojazdu. ZostaĹ‚a ona zaproponowana przez Juliana KamiĹ„skiego. Ĺ»uk dostÄ™pny byĹ‚ w różnych wersjach nadwozia - poczÄ…wszy od nadwozia typu pick-up w pierwszym modelu A 03, poprzez nadwozia typu furgon i skrzyniowe, wersje do przewozu wiÄ™kszej liczby osĂłb (towos, mikrobus), po zabudowÄ™ specjalizowanÄ… (samochody poĹĽarnicze, do przewozu pieczywa lub odzieĹĽy). PoszczegĂłlne wersje tworzone byĹ‚y w FSC lub przez przedsiÄ™biorstwa wykorzystujÄ…ce znaczny tabor Ĺ»ukĂłw (np. PrzedsiÄ™biorstwa Transportowe Handlu WewnÄ™trznego). ProdukcjÄ™ Ĺ»ukĂłw zakoĹ„czono 13 lutego 1998 roku. ĹÄ…cznie wyprodukowano 587 500 sztuk wszystkich wersji tego modelu. ZakĹ‚adowe Biuro Konstrukcyjne podjęło w 1956 roku intensywne prace nad zupeĹ‚nie nowym rodzajem pojazdu, dotychczas w kraju nie produkowanym. PoczÄ…tkowo pod kierunkiem inĹĽ. Romana Skwarka, a nastÄ™pnie inĹĽ. StanisĹ‚awa TaĹ„skiego grupa konstruktorĂłw opracowaĹ‚a w krĂłtkim czasie samochĂłd dostawczy, w ktĂłrym wykorzystano gĹ‚Ăłwne zespoĹ‚y samochodu Warszawa. Trzon grupy konstruktorĂłw stanowili inĹĽynierowie: StanisĹ‚aw GruszczyĹ„ski, Leszek Guz, Julian KainiĹ„ski, Feliks Karol Zenobiusz KÄ…skiewicz, Konstanty Leonkiewicz, Adam Liszka, Jan Sadkowski, Jan Szymanek, Jan WoĹ›ko, Lucjan Ĺ»ukowski. KonstrukcjÄ™ nadwozia konsultowaĹ‚ MieczysĹ‚aw Ĺukawski. Prototyp nowego samochodu wykonano pod koniec 1957 roku. Nadano mu nazwÄ™ Ĺ»uk i oznaczenie A 03. Oficjalna prezentacja Ĺ»uka nastÄ…piĹ‚a na MiÄ™dzynarodowych Targach PoznaĹ„skich w 1958 roku. WzbudziĹ‚ on duĹĽe zainteresowanie fachowcĂłw oraz ewentualnych przyszĹ‚ych uĹĽytkownikĂłw. W tym okresie produkowano jeszcze samochody Lublin 51. Ostatnie egzemplarze tego pojazdu opuĹ›ciĹ‚y FSC w lipcu 1959 roku. Ogółem wyprodukowano ich ok. 17 500 sztuk. ZapadĹ‚a decyzja o uruchomieniu produkcji Ĺ»ukĂłw. Jeszcze w ostatnim kwartale 1958 roku wykonano seriÄ™ informacyjnÄ… w liczbie 50 sztuk tych samochodĂłw o Ĺ‚adownoĹ›ci 900 kg, a w roku nastÄ™pnym podjÄ™to juĹĽ seryjnÄ… produkcjÄ™. Oto opis techniczny samochodu Ĺ»uk A 03 z 1958 roku. Czterosuwowy, czterocylindrowy silnik typu M-20 0 objÄ™toĹ›ci skokowej 2120 cm3 pochodziĹ‚ z samochodu Warszawa. OsiÄ…gaĹ‚ on moc 38,2 kW przy 3600 obr/min. Zasadnicze elementy instalacji elektrycznej o napięćiu znamionowym 12 V takĹĽe przejÄ™to z osobowej Warszawy. SamochĂłd miaĹ‚ klasyczny ukĹ‚ad napÄ™dowy. Zastosowano wzmocnione półodĹ›rodkowe sprzÄ™gĹ‚o cierne z dziewiÄ™cioma Ĺ›rubowymi sprężynami dociskowymi. Skrzynka przekĹ‚adniowa o trzech przeĹ‚oĹĽeniach zblokowana byĹ‚a z silnikiem. Jednoczęściowy waĹ‚ napÄ™dowy wraz z przegubami krzyĹĽakowymi oraz tylny most o przeĹ‚oĹĽeniu przekĹ‚adni gĹ‚Ăłwnej 5,125 adaptowano z samochodu Warszawa. NowÄ… konstrukcjÄ… byĹ‚a spawana rama podĹ‚uĹĽnicowa. PodĹ‚uĹĽnice i poprzeczki wykonane zostaĹ‚y z zamkniÄ™tych profili stalowych o wymiarach 100 x 50 x 3 mm. NiezaleĹĽne zawieszenie kół przednich na podwĂłjnych wahaczach poprzecznych przyjÄ™to z Warszawy, wzmacniajÄ…c jednak sprężyny Ĺ›rubowe. Sztywny tylny most zawieszono na wzdĹ‚uĹĽnych resorach półeliptycznych z 11 piĂłrami. Zastosowano takĹĽe dwa amortyzatory ramieniowe dwustronnego dziaĹ‚ania. Tarczowe koĹ‚a jezdne miaĹ‚y obrÄ™cze o wymiarach 4.00 x 16" oraz ogumienie dÄ™tkowe 6.00- 16". W ukĹ‚adzie kierowniczym uĹĽyto globoidalnej przekĹ‚adni Ĺ›limakowej. RamiÄ™ przekĹ‚adni, poprzez drÄ…ĹĽek poĹ›redni, poĹ‚Ä…czone byĹ‚o z dzielonym na trzy odcinki drÄ…ĹĽkiem poprzecznym. Hamulce zasadnicze, sterowane hydraulicznie, Ĺ‚Ä…czone byĹ‚y w ukĹ‚adzie jednoobwodowym. Wszystkie koĹ‚a miaĹ‚y hamulce bÄ™bnowe przejÄ™te z samochodu Warszawa. Hamulec pomocniczy (rÄ™czny) mechaniczny dziaĹ‚aĹ‚ na szczÄ™ki hamulcowe kół tylnych: Nadwozie pojazdu o konstrukcji caĹ‚kowicie metalowej zbudowane byĹ‚o w wersji pick-up. Ciekawym szczegółem architektonicznym byĹ‚a jednolita forma kabiny i skrzyni Ĺ‚adunkowej z przetĹ‚oczeniami biegnÄ…cymi wokół caĹ‚ego pojazdu. NadawaĹ‚o to Ĺ»ukowi dość charakterystyczny i sympatyczny wyglÄ…d. Wagonowa, dwudrzwiowa kabina kierowcy przeznaczona byĹ‚a dla dwĂłch osĂłb. Drzwi zawieszono na tylnych sĹ‚upkach kabiny. Boczne Ĺ›ciany skrzyni Ĺ‚adunkowej poĹ‚Ä…czone byĹ‚y sztywno z kabinÄ…. Tylna Ĺ›ciana otwierana, zawieszona zostaĹ‚a na dolnej krawÄ™dzi i mogĹ‚a być utrzymywana w poĹ‚oĹĽeniu poziomym przez dwa Ĺ‚aĹ„cuchy. PodĹ‚ogÄ™ skrzyni Ĺ‚adunkowej wykonano z desek. Na trzech paĹ‚Ä…kach stalowych rozpiÄ™ta byĹ‚a brezentowa opoĹ„cza z tylnÄ… Ĺ›cianÄ… otwieranÄ…. Przy rozstawie osi 2700 mm dĹ‚ugość Ĺ»uka wynosiĹ‚a 4310 mm. Pojazd dysponowaĹ‚ skrzyniÄ… Ĺ‚adunkowÄ… o powierzchni 4 m2, a wysokość przestrzeni Ĺ‚adunkowej (z opoĹ„czÄ…) wynosiĹ‚a 1420 mm. Masa wĹ‚asna rĂłwna 1340 kg byĹ‚a niemal identyczna z masÄ… osobowej Warszawy. Pojazd osiÄ…gaĹ‚ prÄ™dkość maksymalnÄ… 90 km/h, a zuĹĽycie paliwa ksztaĹ‚towaĹ‚o siÄ™ na poziomie 14 dm3/100 km. Produkcja tych samochodĂłw szybko siÄ™ rozwijaĹ‚a. W 1959 roku wykonano 1048 sztuk. W nastÄ™pnym juĹĽ 3144, a w roku 1965 produkcja wynosiĹ‚a 8621 pojazdĂłw. Konstrukcja Ĺ»uka okazaĹ‚a siÄ™ bardzo udana. Naszym nowym pojazdem zainteresowali siÄ™ takĹĽe zagraniczni odbiorcy. Pierwszych 100 egzemplarzy Ĺ»ukĂłw wyeksportowano juĹĽ w 1960 roku. ZakĹ‚adowe Biuro Konstrukcyjne pracowaĹ‚o w dwĂłch kierunkach. Pierwszym byĹ‚o doskonalenie konstrukcji produkowanego juĹĽ modelu, drugim - przygotowanie nastÄ™pnych typĂłw samochodĂłw dostawczych. Stopniowej modernizacji podlegaĹ‚ produkowany seryjnie Ĺ»uk A 03. Do najwaĹĽniejszych zmian konstrukcyjnych wprowadzonych w pierwszych latach produkcji naleĹĽaĹ‚o: zastosowanie drzwi kabiny o nowej konstrukcji wraz z przeniesieniem zawiasĂłw na sĹ‚upki przednie, wprowadzenie nowego taĹ›mowego hamulca rÄ™cznego dziaĹ‚ajÄ…cego na waĹ‚ napÄ™dowy, nowych resorĂłw tylnych z 13 piĂłrami oraz wzmocnionego ogumienia o wymiarach , 6.50-16". 1965: A05 furgon (C) Polskie-auta.pl Kolejnym kierunkiem dziaĹ‚ania lubelskich konstruktorĂłw byĹ‚o budowanie innych odmian nadwoziowych Ĺ»uka, aby moĹĽliwie jak najlepiej zaspokoić potrzeby transportowe krajowych i zagranicznych odbiorcĂłw. W pierwszej poĹ‚owie lat sześćdziesiÄ…tych istniaĹ‚o duĹĽe zapotrzebowanie na furgony maĹ‚ej Ĺ‚adownoĹ›ci. Produkowano takĹĽe pojazdy w Nysie, ale ich liczba nie pokrywaĹ‚a potrzeb. NiektĂłre duĹĽe przedsiÄ™biorstwa transportowe we wĹ‚asnym zakresie wykonywaĹ‚y furgony na ramach Ĺ»ukĂłw. W tej sytuacji w krĂłtkim czasie opracowano w FSC.dokumentacjÄ™ technicznÄ… furgonu Ĺ»uk, ktĂłry otrzymaĹ‚ oznaczenie typu A 05 (rys. 5). Prezentacja tego pojazdu nastÄ…piĹ‚a na XXXIV MiÄ™dzynarodowych Targach PoznaĹ„skich w 1965 roku. Do koĹ„ca tego roku wykonano seriÄ™ informacyjnÄ… modelu A 05 w liczbie 50 sztuk. Nadwozie furgonu zaopatrzone zostaĹ‚o w drzwi boczne umieszczone w prawej Ĺ›cianie nadwozia i zawieszone na przedniej swojej krawÄ™dzi oraz w dwuskrzydĹ‚owe drzwi tylne dzielone w pĹ‚aszczyĹşnie poziomej. GĂłrne skrzydĹ‚o drzwi tylnych byĹ‚o oszklone. PrzestrzeĹ„ Ĺ‚adunkowa oddzielona zostaĹ‚a od kabiny kierowcy przegrodÄ… siÄ™gajÄ…cÄ… nieco powyĹĽej oparcia foteli. ProdukcjÄ™ seryjnÄ… tego bardzo przydatnego furgonu o Ĺ‚adownoĹ›ci 850 kg rozpoczÄ™to w 1966 roku. 1966: A14 gaĹ›niczy dla Egiptu (C) Polskie-auta.pl Rok 1965 zamknÄ…Ĺ‚ siÄ™ wykonaniem w FSC Lublin 8261 sztuk samochodĂłw dostawczych Ĺ»uk. Z tej liczby 2000 pojazdĂłw wyeksportowano poza granice kraju. Odbiorca egipski zwrĂłciĹ‚ siÄ™ do producentĂłw Ĺ»ukĂłw z zamĂłwieniem na samochody gaĹ›nicze przystosowane do tamtejszych warunkĂłw i klimatu ZakĹ‚adowe biuro konstrukcyjne w krĂłtkim czasie opracowaĹ‚o konstrukcjÄ™ takiego pojazdu. Nowa odmiana nadwoziowa oznaczona zostaĹ‚a symbolem A 14. W celu zapewnienia dobrej dynamiki w modelu tym zastosowano gĂłrnozaworowy silnik typu S-21 o mocy 51,5 kW. W konstrukcji tej odmiany Ĺ»uka wykorzystano elementy nadwozi pick-upa i furgonu. Z pick-upa adaptowano skrzyniÄ™ Ĺ‚adunkowÄ…, a z furgonu kabinÄ™, dach i tylne naroĹĽniki nadwozia. W Ĺ›rodkowej części nadwozia zabudowano szafki na węże tĹ‚oczne. Za tylnÄ… Ĺ›cianÄ… kabiny kierowcy zamontowana byĹ‚a Ĺ‚awka z miÄ™kkim pokryciem tapicerskim dla dwĂłch czĹ‚onkĂłw zaĹ‚ogi. Pod odchylanym siedzeniem znajdowaĹ‚ siÄ™ schowek na wyposaĹĽenie motopompy. W obu Ĺ›cianach bocznych wykonano drzwi umoĹĽliwiajÄ…ce dostÄ™p do Ĺ‚awki zaĹ‚ogi. Tylna część nadwozia zajmowaĹ‚a motopompa ustawiona na prowadnicach, co uĹ‚atwiaĹ‚o jej wyjÄ™cie na zewnÄ…trz pojazdu poprzez odchylanÄ… tylnÄ… klapÄ™. Zastosowano motopompÄ™ typu M 800 E napÄ™dzanÄ… dwusuwowym silnikiem S-15, wyposaĹĽonym w rozrusznik elektryczny. Pompa typu P03 Polonia miaĹ‚a wydajność 800 dm3/min przy ciĹ›nieniu 0,8 MPa. Otwory w tylnej części Ĺ›cian bocznych uĹ‚atwiaĹ‚y poĹ‚Ä…czenie motopompy z wężami. Na dachu pojazdu zamocowano trĂłjczęściowÄ… drabinÄ™ poĹĽarniczÄ… o dĹ‚ugoĹ›ci 8 m. Dalsze wyposaĹĽenie poĹĽarnicze stanowiĹ‚y: zbiornik Ĺ›rodka pianotwĂłrczego 0 objÄ™toĹ›ci 40 dm3, stojak hydrantowy, gaĹ›nice tetrowe, węże ssawne i tĹ‚oczne, prÄ…downice, bosak, topĂłr i inne. SamochĂłd Ĺ»uk A 14 mĂłgĹ‚ być uĹĽywany jako samodzielna jednostka do zwalczania mniejszych poĹĽarĂłw lub do współdziaĹ‚ania z innymi jednostkami. DĹ‚ugość pojazdu wynosiĹ‚a 4405 mm, a wysokość z drabinami 2440 mm. Dopuszczalna masa caĹ‚kowita okreĹ›lona zostaĹ‚a przez producenta na 2480 kg, a prÄ™dkość maksymalna na 95 km/h. ProdukcjÄ™ i eksport tych pojazdĂłw rozpoczÄ™to w 1966 roku. 1967: A09 z drewnianÄ… skrzyniÄ… dolnozaworowy (C) Polskie-auta.pl 1967: A11 z drewnianÄ… skrzyniÄ… gĂłrnozaworowy (C) Polskie-auta.pl W rok później do produkcji wprowadzony zostaĹ‚ Ĺ»uk z drewnianÄ… skrzyniÄ… Ĺ‚adunkowÄ… o pĹ‚askiej podĹ‚odze. Model ten z dolnozaworowym silnikiem typu M-20 miaĹ‚ symbol A 09, a z gĂłrnozaworowym silnikiem typu S-21 nosiĹ‚ oznaczenie A 11. KabinÄ™ kierowcy caĹ‚kowicie oddzielono od skrzyni Ĺ‚adunkowej. Do tylnej części ramy przymocowano wysokie wsporniki wykonane z ksztaĹ‚townikĂłw stalowych. Oparto na nich drewniany pomost skrzyni Ĺ‚adunkowej. DziÄ™ki pewnemu podniesieniu pomostu uzyskano jego pĹ‚askÄ… powierzchniÄ™. ZwiÄ™kszeniu ulegĹ‚a szerokość skrzyni: powierzchnia Ĺ‚adowania wynosiĹ‚a 4,6 m2, tj. 0 0,6 m2 wiÄ™cej niĹĽ w modelu pick-up A 03. Ĺšciany boczne i tylna byĹ‚y otwierane. Standardowym wyposaĹĽeniem byĹ‚y stalowe paĹ‚Ä…ki oraz brezentowa opoĹ„cza. Ĺadowność tego modelu byĹ‚a najwiÄ™ksza w caĹ‚ej rodzinie Ĺ»ukĂłw i wynosiĹ‚a 950 kg, a dopuszczalna masa caĹ‚kowita zostaĹ‚a okreĹ›lona na 2500 kg. Przy rozstawie osi 2700 mm dĹ‚ugość caĹ‚kowita pojazdu wynosiĹ‚a 4450 mm, a wysokość z opoĹ„czÄ… 2300 mm. 1968: A15 gaĹ›niczy (C) Polskie-auta.pl (C) Auta-prl.pl WykorzystujÄ…c doĹ›wiadczenia zdobyte przy samochodzie poĹĽarniczym typu A 14 skonstruowano podobny pojazd przeznaczony dla krajowych straĹĽy poĹĽarnych. SamochĂłd ten powstaĹ‚ w oparciu o zamkniÄ™te nadwozie furgonu i zostaĹ‚ oznaczony symbolem A 15. PiÄ™cioosobowa zaĹ‚oga samochodu miaĹ‚a do dyspozycji wyposaĹĽenie poĹĽarnicze niemal identyczne jak w modelu A 14. ProdukcjÄ™ seryjnÄ… Ĺ»uka A 15 rozpoczÄ™to w 1968 roku. 1970: A07 towos W dwa lata później do produkcji wprowadzono nastÄ™pnÄ… odmianÄ™ Ĺ»uka. ByĹ‚ to furgon towarowo-osobowy bÄ™dÄ…cy rozwiniÄ™ciem nadwozia modelu A05/A06. W samochodzie tym oznaczonym symbolem A 07 wprowadzono w lewej Ĺ›cianie bocznej dwa dodatkowe okna, a w prawej oszklone drzwi i jedno okno. Zastosowano dodatkowÄ… niskÄ… przykrÄ™canÄ… przegrodÄ™ dzielÄ…cÄ… przestrzeĹ„ Ĺ‚adunkowÄ… na część przedniÄ…-osobowÄ… i tylnÄ… towarowÄ…. WewnÄ…trz nadwozia wzdĹ‚uĹĽ bocznych Ĺ›cian przedziaĹ‚u osobowego zamocowane zostaĹ‚y skĹ‚adane Ĺ‚awki dla 5 osĂłb. Ten model Ĺ»uka wszedĹ‚ do produkcji w 1970 roku. Roczna produkcja Ĺ»ukĂłw (wszystkich modeli) osiÄ…gnęła w 1970 roku wielkość 15146 szt., z tego wyeksportowano 6244 pojazdy. Od tego roku część samochodĂłw eksportowana byĹ‚a w częściach. Podpisano bowiem kontrakt na dostawÄ™ do Egiptu części i zespoĹ‚Ăłw, z ktĂłrych montowano gotowe pojazdy. W pierwszym roku (1970) wysĹ‚ano 200 kompletĂłw części do montowni Ramzes mieszczÄ…cej siÄ™ pod Kairem. W nastÄ™pnym roku do Egiptu wysĹ‚ano juĹĽ 1250 kompletĂłw części. Rok 1970 byĹ‚ dla lubelskiej FSC rokiem jubileuszowym. W poĹ‚owie paĹşdziernika taĹ›mÄ™ montaĹĽowÄ… opuĹ›ciĹ‚ 100 000 egzemplarz samochodu dostawczego Ĺ»uk. W tym samym roku konstruktorzy przygotowali kolejnÄ… wersjÄ™ nadwoziowÄ… tego pojazdu. ByĹ‚ to samochĂłd towarowo-osobowy (towos) noszÄ…cy oznaczenie A 07, zbudowany w oparciu o nadwozie furgonowe. W lewej Ĺ›cianie nadwozia zamocowano dwa dodatkowe okna, a w prawej jedno. Drzwi boczne rĂłwnieĹĽ wyposaĹĽono w okno z szybami przesuwanymi. W tylnej części nadwozia przykrÄ™cona zostaĹ‚a niska Ĺ›cianka dziaĹ‚owa oddzielajÄ…ca część osobowÄ… od części towarowej. WzdĹ‚uĹĽ Ĺ›cian osobowej części nadwozia umieszczono skĹ‚adane, tapicerowane Ĺ‚awki umoĹĽliwiajÄ…ce przewĂłz 5 osĂłb. ĹÄ…cznie moĹĽliwoĹ›ci przewozowe Ĺ»uka A 07 wynosiĹ‚y 7 osĂłb oraz 350 kg bagaĹĽu. Ta wersja Ĺ»uka byĹ‚a napÄ™dzana gĂłrnozaworowym silnikiem typu S-21 o mocy 51,5 kW. Masa wĹ‚asna towosu wynosiĹ‚a 1575 kg. 1972: nowa kabina A07M (C) Polskie-auta.pl (C) Wikipedia A09M A11M (C) Polskie-auta.pl A17 izotermiczny A16R (C) Polskie-auta.pl A18 mikrobus (C) Polskie-auta.pl Produkcja Ĺ»ukĂłw systematycznie wzrastaĹ‚a. W 1971 r. wykonano 17 621 sztuk, z czego na eksport wysĹ‚ano 10 554 samochody (w tym 939 standardĂłw montaĹĽowych dla Egiptu). Do najwiÄ™kszych odbiorcĂłw naleĹĽaĹ‚y: ZSRR, WÄ™gry, BuĹ‚garia, Albania oraz Kuba, Nigeria, Ekwador i Kolumbia. Ciekawa koncepcja zrodziĹ‚a siÄ™ w FSC w poĹ‚owie 1972 roku. Zaproponowano wĂłwczas utworzenie kombinatu produkujÄ…cego samochody dostawcze. W jego skĹ‚ad miaĹ‚yby wejść: FSC w Lublinie, FSD w Nysie oraz WZNS w Poznaniu, ktĂłre przygotowywaĹ‚y siÄ™ do rozpoczÄ™cia produkcji TarpanĂłw. Wszystkie te zakĹ‚ady produkowaĹ‚y swoje samochody w oparciu o zespoĹ‚y Warszawy, a ich poĹ‚Ä…czenie umoĹĽliwiĹ‚oby wiÄ™kszÄ… unifikacjÄ™ zespoĹ‚Ăłw i zwiÄ™kszenie produkcji. Koncepcja ta nie zostaĹ‚a jednak zrealizowana w caĹ‚oĹ›ci. Jedynie producent w Poznaniu zostaĹ‚ okresowo podporzÄ…dkowany lubelskiej FSC i w okresie od kwietnia 1973 do czerwca 1975 roku dziaĹ‚aĹ‚ jako ZakĹ‚ad SamochodĂłw Rolniczych. Na 41 MiÄ™dzynarodowych Targach PoznaĹ„skich w 1972 roku pokazano samochody Ĺ»uk ze zmodernizowanÄ… kabinÄ… kierowcy. Jej konstrukcja powstaĹ‚a w niedawno powoĹ‚anym przy FSC OĹ›rodku Badawczo-Rozwojowym pod kierunkiem inĹĽ. StanisĹ‚awa TaĹ„skiego. UdaĹ‚o siÄ™ poĹ‚Ä…czyć bardziej atrakcyjny wyglÄ…d ze wzrostem funkcjonalnoĹ›ci. Zmieniono konstrukcjÄ™ przedniej Ĺ›ciany kabiny, co wpĹ‚ynęło na poprawienie dostÄ™pu do podzespoĹ‚Ăłw silnika. Szeroka gĂłrna pokrywa mogĹ‚a być odchylana do gĂłry na zawiasach w razie potrzeby moĹĽna odkrÄ™cić dwie nakrÄ™tki motylkowe i zdjąć osĹ‚onÄ™ przedniÄ… (atrapÄ™). Zmodernizowany ukĹ‚ad ogrzewania skĹ‚ada siÄ™ z dwĂłch nagrzewnic umieszczonych w przednich naroĹĽach kabiny. KaĹĽda nagrzewnica zaopatrzona zostaĹ‚a w dmuchawÄ™ z silnikiem elektrycznym. PodwyĹĽszono poĹ‚oĹĽenie gĂłrnej krawÄ™dzi szyby przedniej. Nowa kabina weszĹ‚a do produkcji w styczniu 1973 r. i stanowiĹ‚a wyposaĹĽenie wszystkich wersji nadwoziowych Ĺ»uka (pick-up, furgon, towos, samochĂłd poĹĽarniczy i skrzyniowy). Fabryczne oznaczenie samochodĂłw Ĺ»uk uzupeĹ‚niono wtedy o literÄ™ M (np. Ĺ»uk A 13 M). Dopuszczalna masa caĹ‚kowita wszystkich odmian wynosiĹ‚a 2500 kg. W 1972 r. przedstawiono takĹĽe dwie nowe wersje nadwoziowe popularnego Ĺ»uka. ByĹ‚y to prototypy samochodu dla rolnikĂłw noszÄ…cego nazwÄ™ Ĺ»uk R oraz mikrobusu typu A 18 przeznaczonego na eksport. Ĺ»uk R otrzymaĹ‚ wydĹ‚uĹĽonÄ… kabinÄ™ umoĹĽliwiajÄ…cÄ… przewĂłz dodatkowych czterech pasaĹĽerĂłw. Skrzynia Ĺ‚adunkowa o konstrukcji drewnianej przystosowana zostaĹ‚a do montaĹĽu paĹ‚Ä…kĂłw i opoĹ„czy. Drugi nowy pojazd to 10-osobowy mikrobus (liczÄ…c z kierowcÄ…) wykonany w oparciu o nadwozie furgonowe. Dwa luksusowo wykoĹ„czone mikrobusy we wrzeĹ›niu 1972 r. wyruszyĹ‚y w dĹ‚ugÄ… podróż: jeden do Ghany i Nigerii, a drugi do Iraku w celu zainteresowania nimi potencjalnych odbiorcĂłw. W nastÄ™pnym roku konstruktorzy z OBR opracowali samochĂłd weterynaryjny na zamĂłwienie Instytutu ChorĂłb NiezakaĹşnych Akademii Rolniczej. Pojazd ten wykonano wykorzystujÄ…c nadwozie furgonu Ĺ»uk A 06 M. DokumentacjÄ™ technicznÄ… tego samochodu opracowano pod kierunkiem inĹĽ. Jana Szymanka, a wykonaniem prototypu kierowaĹ‚ inĹĽ. Kazimierz Oberda. Nadwozie zostaĹ‚o podwyĹĽszone i wydĹ‚uĹĽone. Tylna Ĺ›ciana nadwozia mocowana zawiasowo do progu stanowiĹ‚a po opuszczeniu pomost uĹ‚atwiajÄ…cy wejĹ›cie zwierzÄ…t do samochodu. Rok 1973 zakoĹ„czono wykonaniem 25 731 sztuk samochodĂłw Ĺ»uk. W nastÄ™pnym roku od listopada wszystkie Ĺ»uki otrzymaĹ‚y nowy ukĹ‚ad hamulca zasadniczego. ByĹ‚ to ukĹ‚ad dwuobwodowy z podziaĹ‚em na obwĂłd kół przednich i obwĂłd kół tylnych. Zastosowano takĹĽe podciĹ›nieniowy mechanizm wspomagajÄ…cy. Zmieniono takĹĽe system hamulca pomocniczego rÄ™cznego. Dotychczasowy hamulec taĹ›mowy dziaĹ‚ajÄ…cy na waĹ‚ napÄ™dowy zastÄ…piony zostaĹ‚ przez mechanizm wykorzystujÄ…cy szczÄ™ki hamulcowe kół tylnych. Sukcesywnie prowadzone prace modernizacyjne pozwoliĹ‚y na przygotowanie kolejnego etapu usprawniania samochodu Ĺ»uk. ProdukcjÄ™ nowego modelu rozpoczÄ™to w sierpniu 1975r., a jego oznaczenie ulegĹ‚o zmianie z litery M na B (np. A 07 B). Modernizacja ta objęła silnik, zespoĹ‚y podwoziowe; instalacjÄ™ elektrycznÄ… oraz wyposaĹĽenie nadwozia. W okresie tym zrezygnowano w FSC z produkcji dolnozaworowego silnika typu M 20, a gĂłrnozaworowy silnik typu S-21 zostaĹ‚ ulepszony. W ukĹ‚adzie smarowania w miejsce dotychczasowych dwĂłch filtrĂłw (gĹ‚Ăłwnego i bocznego) zastosowano nowoczesny wymienny filtr peĹ‚noprzepĹ‚ywowy typu PP-6.2. W ukĹ‚adzie zasilania wprowadzono dwuprzelotowy gaĹşnik opadowy typu 3452 zbliĹĽony konstrukcyjnie do licencyjnego gaĹşnika (Weber) stosowanego w samochodzie PF 125p. Zastosowano takĹĽe nowy filtr powietrza z wymiennym wkĹ‚adem papierowym oraz zamkniÄ™ty ukĹ‚ad przewietrzania silnika. W ukĹ‚adzie napÄ™dowym samochodu wprowadzono bezobsĹ‚ugowe Ĺ‚oĹĽysko wyciskowe sprzÄ™gĹ‚a, a dĹşwigniÄ™ zmiany biegĂłw przeniesiono z kolumny kierownicy na podĹ‚ogÄ™ kabiny. W zawieszeniu przednich i tylnych kół zastosowano nowe licencyjne amortyzatory teleskopowe (Armstrong) a w ukĹ‚adzie kierowniczym zmodernizowanÄ… przekĹ‚adniÄ™ Ĺ›limakowÄ… i Ĺ‚amanÄ… kolumnÄ™ kierownicy, posiadajÄ…cÄ… moĹĽliwość zamontowania stacyjki z blokadÄ…. W instalacji elektrycznej Ĺ»ukĂłw serii B wprowadzono kolektorowe zĹ‚Ä…cza przewodĂłw i odbiornikĂłw elektrycznych. Dalsze zmiany to zastosowanie nowego akumulatora typu 6SC-45 w polipropylenowej obudowie, ulepszonej wycieraczki szyby przedniej o wiÄ™kszym polu wycierania oraz nowego zespolonego wyĹ‚Ä…cznika Ĺ›wiateĹ‚, kierunkowskazĂłw i wycieraczki osadzonego na kolumnie kierownicy. Ponadto wprowadzono nowÄ… tablicÄ™ rozdzielczÄ… z klawiszowymi wyĹ‚Ä…cznikami i noĹĽnÄ… pompkÄ™ spryskiwacza szyby przedniej. KabinÄ™ wyposaĹĽono w nowe wygodniejsze fotele kierowcy i pasaĹĽera. Fotel kierowcy otrzymaĹ‚ pĹ‚ynnÄ… i skokowÄ… regulacjÄ™ kÄ…ta pochylenia oparcia. 1975: A151C gaĹ›niczy (C) Auta-prl.pl (C) Wikipedia W 1975 r. do produkcji weszĹ‚a nowa odmiana samochodu Ĺ»uk przeznaczonego dla straĹĽy poĹĽarnej. Pojazd ten noszÄ…cy oznaczenie A 151 C wyposaĹĽony byĹ‚ w motopompÄ™ oraz zbiornik na wodÄ™ o objÄ™toĹ›ci 400 dm3. Odbiorcom afrykaĹ„skim zaoferowano wersjÄ™ towos o innej konfiguracji wnÄ™trza. Zrezygnowano ze Ĺ›cianki dziaĹ‚owej, a na wydĹ‚uĹĽonych skĹ‚adanych Ĺ‚awkach moĹĽna byĹ‚o przewozić 10 osĂłb. Produkcja Ĺ»ukĂłw stale wzrastaĹ‚a i w 1975 r. osiÄ…gnęła wielkość 31 613 sztuk. Wielkie nadzieje wiÄ…zano z rozmowami jakie prowadzono w 1976 r. na wysokim szczeblu z koncernem General Motors na temat zakupu licencji na produkcjÄ™ samochodĂłw dostawczych marki Bedford. Do podpisania kontraktu jednak nie doszĹ‚o i FSC nadal produkowaĹ‚a Ĺ»uki. W III kwartale 1976 r. na taĹ›mÄ™ montaĹĽowÄ… wprowadzono rolniczÄ… wersjÄ™ Ĺ»uka. ByĹ‚ to model A 16 B, wczeĹ›niej znany jako Ĺ»uk R. Kabina przeznaczona byĹ‚a do przewozu 6 osĂłb (Ĺ‚Ä…cznie z kierowcÄ…), a skrzynia Ĺ‚adunkowa o dĹ‚ugoĹ›ci 1820 mm i szerokoĹ›ci 1750 mm umoĹĽliwiaĹ‚a przewoĹş Ĺ‚adunkĂłw o masie do 500 kg. CaĹ‚kowita Ĺ‚adowność wynosiĹ‚a wiÄ™c 950 kg, przy masie wĹ‚asnej 1550 kg. Po zĹ‚oĹĽeniu siedzenia tylnÄ… część kabiny moĹĽna byĹ‚o rĂłwnieĹĽ wykorzystać do przewozu Ĺ‚adunkĂłw. Model A 16 B byĹ‚ najdĹ‚uĹĽszym pojazdem w rodzinie Ĺ»ukĂłw (4450 mm). SamochĂłd przystosowano do ciÄ…gniÄ™cia przyczepy o dopuszczalnej masie caĹ‚kowitej 725 kg. Jej produkcjÄ™ uruchomiono w filii FSC w WÄ™growie. Jednoosiowa przyczepa oznaczona symbolem D-17 miaĹ‚a Ĺ‚adowność 350 kg, a wymiary je skrzyni Ĺ‚adunkowej wynosiĹ‚y: dĹ‚ugość 2150 mm, szerokość 1750 mm. Sztywna oĹ› przyczepy zawieszona zostaĹ‚a na wzdĹ‚uĹĽnych resorach piĂłrowych i zaopatrzona w koĹ‚a jezdne z Ĺ»uka i hamulec najazdowy. W 1976 roku lista odbiorcĂłw Ĺ»uka powiÄ™kszyĹ‚a siÄ™ o NRD, GrecjÄ™ i Iran. Co dziaĹ‚o siÄ™ dalej? Ano niewiele... Ĺ»uka nie opĹ‚acaĹ‚o siÄ™ dĹ‚uĹĽej modernizować, wiÄ™c zaczÄ™to szukać jego nastÄ™pcy. Robiono to wĹ‚aĹ›ciwie od koĹ„ca lat 60tych ale udaĹ‚o siÄ™ dopiero w latach 90tych ! Przez ten czas Ĺ»uk niewiele siÄ™ zmieniaĹ‚, produkowano te same modele, o tych samych oznaczeniach, identycznie wyglÄ…dajÄ…ce, zmieniĹ‚y siÄ™ nieco silniki (doszĹ‚y nowe modele z Andorii) i poza tym chyba nic wiÄ™cej. Do 13 lutego 1998 wyprodukowano tych samochodĂłw ponad 587 tysiÄ™cy. Dane techniczne Producent: FSC, Lublin, Polska Premiera: 1958 Okres produkcji: 24 lipca 1959-13 lutego 1998 Nadwozie: 2-drzwiowy skrzyniowy (pickup) lub 3-drzwiowy furgon lub 3-drzwiowy towos lub 3-drzwiowy mikrobus Silnik: SV M-20 lub OHV S-21 lub diesel 4C90, rzÄ™dowy, 4-cylindrowy, dolno- lub gĂłrnozaworowy lub wysokoprężny, chĹ‚odzony cieczÄ…, umieszczony z przodu Pojemność skokowa: 2120 ccm StopieĹ„ sprężania: 6,8:1 lub 7,5:1 Moc maksymalna: 42 kW (57 KM) przy 3600 obr/min lub 51.5 kW (70 KM) przy 4000 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 115 Nm przy 2200 obr/min lub 147 Nm przy 2500 obr/min Skrzynia biegĂłw: manualna 3-biegowa lub 4-biegowa PrzeĹ‚oĹĽenia biegĂłw [I / II / III / IV / R]: 3,11 / 1,77 / 1,00 / - / 3,74 lub 3,75 / 3,37 / 1,48 / 1 / 3,75 Rodzaj napÄ™du: tylny DĹ‚ugość: 4310 mm lub 4400 mm (od 1972) Szerokość: 1820 mm Wysokość: 2150 mm Rozstaw osi: 2700 mm Masa wĹ‚asna: 1340 kg lub 1400 kg lub 1475 kg lub 1565 kg Ĺadowność: 975 lub 860 kg PrÄ™dkość maksymalna: 95 lub 105 km/h ZuĹĽycie paliwa w mieĹ›cie: 17 l/100 km lub 16 l/100 km ZuĹĽycie paliwa przy v=70 km/h: 13 l/100 km lub 11 l/100 km ZuĹĽycie paliwa przy v=90 km/h: 16,5 l/100 km lub 15 l/100 km FILMY: http://www.youtube.com/watch?v=iFMvCvIy6vA http://www.youtube.com/watch?v=kaa7SfHRjD8 (C) Youtube.com (C) Polskie-auta.pl Auta-prl.pl Wikipedia Youtube.com ZIELIĹSKI Andrzej - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960; Wydawnictwa Komunikacji i ĹÄ…cznoĹ›ci, Warszawa, 1985 |
Autor: | RR ltd Co. [ Śro, 20.08.2014, 14:41 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs żuk ;) |
NAC |
Autor: | kulikowski [ Nie, 05.10.2014, 2:08 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs żuk ;) |
FILMY: http://www.youtube.com/watch?v=5y0hG5dcClc http://www.youtube.com/watch?v=Gu1s0xviJKQ http://pl.musody.com/video/765288/legendy-prl-u-lublin-51-zuk-nysa-avi (C) Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie "Odrodzenie"@Facebook Kurierlubelski.pl Moto.pl Youtube.com Tvn Turbo via Pl.Musody.com |
Autor: | Yarkela63 [ Śro, 22.10.2014, 8:20 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs żuk ;) |
Ja osobiście mam sentyment do obu tych aut, gdyż jest to dobra stara Polska produkcja, jednak jeśli chodzi o niskie utrzymanie to wybrałbym Żuka, jednak jeśli chodzi o wygodę jazdy zdecydowanie wybieram Nyse P.S Miałem okazje obydwoma tymi pojazdami jeździć |
Autor: | kulikowski [ Wto, 31.01.2023, 1:50 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs żuk ;) |
A161 (brygadówka z dieslem Andoria 4C90) Flickr.com Imcdb.org Wikimedia.org Hamichlol.org.il (C) Flickr.com Imcdb.org Wikimedia.org Hamichlol.org.il PS. Tego szarego z pierwszych dwóch zdjęć o mało nie kupiłem rok temu (z ogłoszeń giełdy Złomnika) |
Autor: | kulikowski [ Czw, 30.03.2023, 10:33 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs Żuk ;) 1964-1968 Nysa 501 |
ad. 1964-1968 Nysa 501 Sprzedajemy.pl Seriaminiatur.cba.pl Pinterest.com Facebook Fani Motoryzacji Film: [url]https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fopole.tvp.pl%2F65670667%2Fsentyment-do-kultowego-samochodu-andrzej-stadnik-prezentuje-odrestaurowana-nyse-501%3Ffbclid%3DIwAR2qUcOSSAvoDUFAX5hwQMKNsrGjeA_Ntry-U2WHvpPnluyTKqz5ZSvb0lA&h=AT3wQCkL-FDj-0Td-maIv-Cc371HmxTtJxkVHjzOb8bohSyXW7rpndNO7m6KmU-2vnyoRIKOedW5uPsPoRQx2mBt_yvajzcOlccE9KSWC07GsOYWQ6w2mhzS87KxHJz7Nt0p&__tn__=-UK-y-R&c[0]=AT2ITcTy9AaruAvyaXpw7e13M3DYUU7zgXSBcXoNSbzJ0V0pd_NcLKcUdCiVoIss8PEVVcORmgyh-Dd_rzV8F1awa1jqArQw3r9qIMEQQxU7NleLKdHIQbYiBscSLWqKf_Zg6en0TQktkYO6caSwcSO4K9iI3PJUaAJqKmLbpOlayLBX_5PRYQ[/url] Facebook TVP3 Opole (C) Seriaminiatur.cba.pl Sprzedajemy.pl Pinterest.com Facebook Fani Motoryzacji Facebook TVP3 Opole |
Autor: | kulikowski [ Śro, 12.04.2023, 15:44 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs żuk ;) |
RadioKierowcow.pl napisał(a): 25 lat temu ostatni Żuk zjechał z taśmy montażowej 25 lat temu, 13 lutego 1998 roku, w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie zakończono produkcję samochodu dostawczego Żuk. Łącznie z zakładu wyjechało niemal 600 tysięcy egzemplarzy auta. Żuk cieszył się popularnością w Polsce, ale również za granicą. Był niedrogim samochodem, przy tym stosunkowo tanim w utrzymaniu, o prostej konstrukcji. Produkowano go od lipca 1959 roku. W odróżnieniu od wielu konstrukcji z epoki PRL, Żuk był konstrukcją całkowicie polską, jednak przy jego projektowaniu inżynierowie musieli wykorzystać możliwie jak najwięcej części z Warszawy M20. Wykorzystali między innymi silnik, skrzynię biegów, zawieszenie, hamulce oraz instalację elektryczną. Kiedy polski samochód dostawczy trafił do produkcji, o jego zaletach z entuzjazmem informował reporter Polskiej Kroniki Filmowej: (C) RadioKierowcow.pl |
Autor: | kulikowski [ Nie, 24.03.2024, 1:58 ] |
Temat postu: | Re: Nysa vs żuk ;) |
ad. Nysa 30. rocznica zakończenia produkcji Nysy - 3 lutego Nysa.NaszeMiasto.pl 3 lutego 1994 z taśmy produkcyjnej zjechała ostatnia Nysa z numerem 380 575. (C) Nysa.NaszeMiasto.pl |
Strona 3 z 4 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |