Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 7:08




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 10 posty(ów) ] 
1968-2017 Škoda 1203 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post 1968-2017 Škoda 1203
słynny dostawczak naszych południowych sąsiadów:

Škoda 1203
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Wikipedia
Image
(C) Skodovka.pl
Image
Image
Image
(C) Flickr.com
Image
(C) Picgallery.biz
Image
(C) Connect.in.com
Image
(C) The-blueprints.com
Image
(C) The3dstudio.com
Image
(C) Nysavan.mojeforum.net

TAZ 1500
Image
Image
Image
(C) Wikipedia

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=BLD0aDRDk3g
(C) Youtube.com
Cytuj:
Škoda 1203 to użytkowy samochód wytwarzany początkowo od 1968 w czeskiej fabryce Škody w Vrchlabí. W 1973 roku pojazd zmodernizowano (zmieniając kod wewnętrzny z 997 na 776) oraz część, a w roku 1981 całość produkcji przeniesiono do słowackiej fabryki TAZ w Trnawie. Po przeniesieniu produkcji pojazd nosił nazwę Škoda TAZ 1203M, a od roku 1993 TAZ 1500. Auto otrzymało niewielki face lifting (między innymi zamieniono prostokątne światła na okrągłe). Samochód ze względu na przestarzałą konstrukcję wycofano z produkcji w roku 1999. Jednak ten popularny na terenie dawnej Czechosłowacji samochód dostawczy był produkowany do 2017 r. przez małą czeską firmę Ocelot.

Pierwszy prototyp tego modelu oznaczony symbolem Škoda 979 zaprezentowano w roku 1957, miał on silnik ze Škody 1201. W 1962 roku we współpracy z ÄŚZ Strakonice na podwoziu Škody 1203 zbudowano samochód rolniczy (tzw. agromobil) Škoda 998 na wzór niemieckiego Unimogu, Łącznie powstały 23 egzemplarze tego oryginalnego pojazdu.

Pod marką Škoda we Vrchlabí­ w latach 1968-1981 wytworzono 69 727 egzemplarzy tego samochodu.

Produkowane serie:
1968-1974 - typ 997
1974-1985 - typ 776
1985-1999 - Š 1203 M (typ 777)
1990 - Š1203 1433 ccm (typ 778)
1994-2017 - TAZ 1500

Dane techniczne
Inne nazwy: Škoda TAZ 1203M
TAZ 1500
Ocelot 1500
Producent: Škoda, Vrchlabi, Czechosłowacja/Czechy
TAZ, Trnava, Słowacja
Roman Jirouš - Ocelot, Žacléř, Czechy
Konstruktor: Miloš Krejčíř
Premiera: 1968
Okres produkcji: 1968-1981 (Škoda 1203)
1981-1993 (Škoda TAZ 1203M)
1993-1999 (TAZ 1500)
1999-2017 (Ocelot 1500)
Miejsce produkcji: Czechy, Vrchlabí­ (1968-1981)
Słowacja, Trnava (1973-1999)
Žacléř, Czechy (1999-2017)
Segment: Samochód dostawczy
Nadwozie: 4-drzwiowy, 8-miejscowy mikrobus
4-drzwiowy, 2-miejscowy furgon
4-drzwiowy ambulans
2-drzwiowy, 2-miejscowy skrzyniowy
Silnik: benzynowy, czterosuwowy, gaźnikowy, wolnossący, rzędowy, 4-cylindrowy, z rozrządem OHV, 2 zawory na cylinder, chłodzony cieczą
Układ zasilania: gaźnik Jikov 32 BS 14, wolnossący (1968-1985)
gaźnik Jikov 32 SEDR, wolnossący (1974-1985)
Pojemność skokowa: 1221 ccm
1433 ccm
Średnica cylindra: 72,0 mm
Skok tłoka: 75,0 mm
88,0 mm
Moc maksymalna: 35 kW (47 KM) przy 4600 obr/min
42 kW (57 KM) przy 4600 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 88 Nm przy 3000 obr/min
105 Nm przy 2500 obr/min
Stopień sprężania: 7,5:1
8,5:1
Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa
manualna 5-biegowa
Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z przodu pojazdu, napędza koła tylne
Długość: 4520 mm
Szerokość: 1800 mm
Wysokość: 1900 mm
Rozstaw osi: 2320 mm
Rozstaw kół przednich: 1360 mm
Rozstaw kół tylnych: 1350 mm
Masa własna: 1120-1340 kg
1260 kg (mikrobus)
1170 kg (ambulans, furgon)
1180 kg (skrzyniowy)
Ładowność: 700 kg (mikrobus)
790 kg + 160 kg załogi (ambulans)
950 kg (furgon)
1000 kg (skrzyniowy)
Masa całkowita: 2120 kg (ambulans)
Pojemność zbiornika paliwa: 40 L
Instalacja elektryczna: 12 V
Hamulce: bębnowe na 4 koła
później przednie tarczowe, tylne bębnowe
Ogumienie: 6,4×15"
Prędkość maksymalna: 90-95 km/h
110-115 km/h
Zużycie paliwa: 10-12 L/100 km
Średnica zawracania: 10,0 m
Konkurencja: Barkas B1000, Dacia D6, IMV 1000, TV 41, RAF 2203, ZSD Nysa 522, UAZ 452


(C) Wikipedia
Skodovka.pl
Flickr.com
Picgallery.biz
Connect.in.com
The-blueprints.com
The3dstudio.com
Nysavan.mojeforum.net
Youtube.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski Śro, 21.02.2024, 20:10, edytowano w sumie 2 razy

Czw, 09.06.2011, 23:48
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2188
Post Re: 1968 Ĺ koda 1203
konkurent dla RAF-2203


Pią, 10.06.2011, 9:12
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: 1968 Ĺ koda 1203
A kto w tamtych czasch myślał o konkurencji? :lol:
Zreszta Kulkowski to już napisał
kulikowski napisał(a):
Konkurencja: Barkas B1000, Dacia D6, IMV-1000, RAF-2203, ZSD Nysa 522


Polecam galeriÄ™: http://195.113.173.251/ext/X.sraz_1203_ ... _1203.html

Campbus
Image

Tjunink
Image

Image

Image
1203.cz

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Pią, 10.06.2011, 9:27
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1968 Škoda 1203
Image Moto.pl
Image SCaiF at Facebok.com
Image Auto-Swiat.pl
Image Pinterest.com
Image Czerwonesamochody.com
Image Flickr.com

Film:
https://www.youtube.com/watch?v=PEg-b1IZmZs OldtimerbazaR at Youtube.com


(C) Moto.pl
SCaiF at Facebok.com
Auto-Swiat.pl
Pinterest.com
Czerwonesamochody.com
Flickr.com
OldtimerbazaR at Youtube.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Wto, 21.03.2023, 12:12
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1968 Škoda 1203
ad. 1968-1973 Škoda 1203 997

1203 997 Mikrobus
Image Auta5p.eu
Image EuroOldtimers.com

1203 997 Mikrobus de Luxe
Image Auta5p.eu

1203 997 Com (furgon)
Image
Image
Image
Image Auta5p.eu
Image
Image EuroOldtimers.com
Image
Image
Image FavCars.com
Image Moto.co.pl

1203 997 Ambulans
Image
Image
Image
Image
Image
Image EuroOldtimers.com
Image Moto.co.pl

1203 997 Rol (pick-up)
Image
Image Auta5p.eu
Image WheelsAge.org
Image Moto.co.pl


(C) Auta5p.eu
EuroOldtimers.com
FavCars.com
Moto.co.pl
WheelsAge.org

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 21.02.2024, 18:38
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1968-2017 Škoda 1203
1956 Škoda 979/I Trambus - 1. prototyp

Image MotoTrendy.pl
Cytuj:
Debiut minibusa.

Pierwsze przymiarki do nowoczesnego pojazdu użytkowego Skody, korzystającego z przywilejów samonośnej, jednobryłowej karoserii miały miejsce już w pierwszej połowie lat 50. XX w. Schludny i minimalistyczny projekt przedstawiał niewielki pojazd z silnikiem umieszczonym za tylną osią w odmianach dwu- oraz sześciomiejscowej. Mimo, że nie sposób było odmówić mu inspiracji zdobywającym szturmem rynek Volkswagenem T1, niósł ze sobą szereg pomysłowych rozwiązań autorskich, wykorzystanych przez markę z powodzeniem w przyszłości.

Przypieczętowanie koncepcji nowego samochodu osobowego marki, opartej na zblokowanym, tylnym układzie napędowym, zamykało drogę powołania w przyszłym typoszeregu sensownych odmian użytkowych. I choć całkiem pokaźna frakcja konstruktorów marki była innego zdania, dla pozostałych stało się jasne, że jedyną bazą dla wielozadaniowych odmian pochodnych pozostanie klasyczna technika modelu Š1200, modernizowanego właśnie do odmiany Š1201. Jeszcze w trakcie sezonu 1955 podobne stanowisko podzieliło Ministerstwo Przemysłu Samochodowego przedstawiając techniczne założenia „użytkowej aplikacji modelu 1200". Nowego, obszernego, a zarazem lekkiego pojazdu użytkowego potrzebowała nie tylko gospodarka Czechosłowacji, ale także centrala handlu zagranicznego Motokov, wiążąca duże nadzieje z jego eksportem za żelazną kurtynę.

Według konstrukcyjnych wytycznych, posiadający samonośne, jednobryłowe, stalowe nadwozie pojazd powinien zapewniać ładowność 950 kg i – wykorzystując możliwie licznie podzespoły limuzyny 1200 – rozpędzać się do prędkości bliskiej 100 km/h, zużywając średnio poniżej 10 l benzyny na każde 100 km.

W tym czasie powstał nie tylko wyjątkowo starannie wykonany wzorzec, ale także szczegółowa dokumentacja techniczna i wykonawcza oraz rozpoczęły się prace nad – nieco odmiennym stylistycznie – kolejnym studium, oznaczonym jako Š979/II. To niewiarygodne tempo dyktował energiczny dział rozwojowy filii marki z siedzibą we Vrchlabi.

Pierwsza odsłona projektu Skoda 979, ukończona we wrześniu 1956 r, przekonywała do siebie wyważoną stylistyką i świetnie rozplanowanym wnętrzem, zwieńczonym ergonomiczną tablicą przyrządów. Umieszczony pomiędzy przednimi fotelami silnik osłaniała łatwo zdejmowana pokrywa, a dostęp do wnętrza umożliwiało łącznie czworo drzwi, w tym tylne, zawieszone na lewej krawędzi. Polakierowany dwubarwnie (zestawienie ciemnej czerwieni z kremowym) prototyp wykorzystywał podwozie i silnik modelu 1200. Standardowa jednostka OHV o objętości 1221 ccm i mocy 36 KM, zgodnie z przewidywaniami, okazała się w licznych okolicznościach zbyt słaba. Przyspieszyło to rozwój odmiany półtoralitrowej, generującej wystarczające już 52 KM (wspomniany VW T1 dysponował wówczas seryjnie mocą 30 KM), która ostatecznie trafiła, wyłącznie i nieodżałowanie, do programów rozwojowych przeznaczonych dla wojska. W przypadku Š979 jednostkę taką wykorzystano w ostatnim, piątym prototypie (ukończonym w marcu 1958), który jako jedyny przetrwał do dnia dzisiejszego.

Paradoksalnie jednak przyszłość jednej z najciekawszych odmian typoszeregu 1200/1201 przypieczętowała popularność jego wariantów bazowych, jak i pozostałych modeli marki. Obłożone produkcją zakład macierzysty oraz filie nie były w stanie przyjąć choćby montażu uniwersalnego modelu z komponentów dostarczanych przez podwykonawców, na których typowano m.in. strakonickiego wytwórcę motocykli ČZ. Filia Vrchlabi nie nadążała w tym czasie z realizacją zakontraktowanych zamówień na świeżo zmodernizowany typ Skoda 1201 w wariantach użytkowych – Station Wagon, van bez przeszklenia w części ładunkowej oraz sanitarka.

Z powyższych przyczyn projekt Š979 został odgórnie wstrzymany w maju 1958 r. Dało to impuls do rozwoju programowi zastępczemu, znanemu finalnie jako Skoda 1202 (Š981). Po pewnym czasie, koncepcja lekkiego pojazdu użytkowego została jednak odwieszona, skutkując powołaniem następnego, praktycznie zbieżnego programu Š997.

Ten, z kolejnymi przerwami i perypetiami, zmaterializował się ostatecznie w postaci modelu Skoda 1203, wytwarzanego seryjnie we Vrchlabi od listopada 1968 r.

Ciekawostka: znaczny czas rozwoju programu lekkiego pojazdu użytkowego Skody z dedykowanym nadwoziem oraz ograniczony obszar zastosowań profesjonalnych odmian modeli 1201 i 1202 spowodowały zjawisko znaczącego importu do Czechosłowacji pojazdów tego typu. Na fali wzmożonych zakupów realizowanych przez tamtejsze przedsiębiorstwa państwowe, zwłaszcza w latach 60., skorzystali rodzimi producenci pojazdów użytkowych Nysa oraz Żuk.

Tomasz Orlik, Automobilista
Foto: archiwum Skoda

Dane techniczne prototypu Skoda 1200 Typ 979/I Trambus (mikrobus), 1956:
Producent: AZNP Škoda, Mlada Boleslav, Czechosłowacja
Rok budowy: 1956
Wyprodukowanych: jeden prototyp, następnie cztery kolejne różniące się licznymi rozwiązaniami technicznymi
Nadwozie: samonośne, stalowe, 4-drzwiowy, 8-miejscowy mikrobus
Silnik: benzynowy, czterosuwowy, górnozaworowy OHV, rzędowy, 4-cylindrowy; chłodzony cieczą w obiegu wymuszonym – układ z termostatem i stale pracującym wentylatorem chłodnicy; wał korbowy podparty w trzech łożyskach
Zasilanie: poziomy gaźnik Solex rodziny 26, wolnossący
Pojemność skokowa: 1221 ccm
Średnica cylindra: 72 mm
Skok tłoka: 75 mm
Moc maksymalna: 36 KM przy 4000 obr./min
Stopień sprężania: 6,5:1
Skrzynia biegów: czterostopniowa, manualna, biegi 3. i 4. synchronizowane, mechanizm sterowania umieszczony w podłodze w sposób bezpośredni
Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z przodu, przed osią przednią (od trzeciego prototypu silnik cofnięty w stronę wnętrza pojazdu), napędzający kola tylne
Długość: ok. 4300 mm
Szerokość: ok. 1650 mm
Wysokość: ok. 1750 mm
Rozstaw osi: około 2300 mm
Masa własna: ok. 940 kg
Instalacja zapłonowa: o napięciu 12 V, prądnica 200 W, rozdzielacz zapłonu PAL Magneton
Ogumienie: brak danych, obręcze stalowe, tłoczone
Układ hamulcowy: hydrauliczny, jednoobwodowy, działający na wszystkie cztery koła, hamulce bębnowe obu osi
Układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa
Zawieszenie kół przednich: niezależne, wykorzystujące wahacze i sprężyny śrubowe
Zawieszenie kół tylnych: niezależne, wykorzystujące wahacze i sprężyny śrubowe (w ostatnim prototypie oparte o układ drążków skrętnych)
Układ smarowania: ciśnieniowy
Prędkość maksymalna: poniżej 90 km/h (bez ładunku)
Średnie zużycie paliwa: powyżej 10 L/100 km


1957 Škoda 979/III Trambus - 3. prototyp
Image MotoMuseum-hostalek.cz


(C) MotoTrendy.pl
MotoMuseum-hostalek.cz

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski, Śro, 06.03.2024, 5:30, edytowano w sumie 1 raz

Wto, 27.02.2024, 11:43
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1968-2017 Škoda 1203
1973-1981 Škoda 1203M 776

Image Wikipedia.org

Modernizacja wprowadzona w 1973 roku. Cześć produkcji przeniesiono do fabryki TAZ w Trnavie.


(C) Wikipedia.org

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 28.02.2024, 18:31
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1968-2017 Škoda 1203
1981-1997 Škoda TAZ 1203 777

Image Wikimedia.org
Image WebCarStory.com
Image the-Blueprints.com


(C) Wikimedia.org
WebCarStory.com
the-Blueprints.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 06.03.2024, 12:21
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1968-2017 Škoda 1203
1972 Škoda 1203 778

Image
Image Pinterest.com
Image KomunalWeb.cz
Image CEautoclassic.eu


(C) Pinterest.com
KomunalWeb.cz
CEautoclassic.eu

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Czw, 07.03.2024, 23:40
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1968-2017 Škoda 1203
1993-1999 TAZ 1500

Image
Image WebCarStory.com
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image Auta5p.eu

Dane techniczne
Producent: Trnavské Automobilové Závody, Trnava, Słowacja
Okres produkcji: 1994-1999
Nadwozie: 4-drzwiowy furgon
Silnik: benzynowy, czterosuwowy, gaźnikowy, wolnossący, rzędowy 4-cylindrowy, z rozrządem OHV, 2 zawory na cylinder, chłodzony cieczą
Układ zasilania: gaźnik, wolnossący
Pojemność skokowa: 1433 ccm
Średnica cylindra: 72,0 mm
Skok tłoka: 88,0 mm
Moc maksymalna: 55 KM (40 kW) przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 105 Nm przy 2500 obr./min
Stopień sprężania: 8,7
Skrzynia biegów: manualna 5-biegowa
Układ napędowy: silnik umieszczony z tyłu pojazdu, napędza koła tylne
Długość: 4520 mm
Szerokość: 1800 mm
Wysokość: 1900 mm
Rozstaw osi: 2320 mm
Rozstaw kół przednich: 1360 mm
Rozstaw kół tylnych: 1350 mm
Masa własna: 1240 kg
Prędkość maksymalna: 110 km/h


(C) WebCarStory.com
Auta5p.eu

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 13.03.2024, 18:56
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 10 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 9 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018