Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 11:48




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 13 posty(ów) ] 
[Autobus szynowy] EZT - nowy szynobus PESA Bydgoszcz 
Autor Wiadomość
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post [Autobus szynowy] EZT - nowy szynobus PESA Bydgoszcz
3 kwietnia tego roku odbyła się pierwsza jazda próbna tego zespołu trakcyjnego (szkoda, że wcześniej o tym nie wiedziałem, pojechał bym zobaczył ;) ) 11 takich szynobusów zamówiło PKP, będą one kursowały między Łodzią, a Warszawą, a ten tutaj który zaprezentowałem między Łodzią, a Skierniewicami. Maks prędkość to 160 km/h chociaż i tak w najbliższym czasie jej nie rozwinie ze względu na stan torowisk w naszym kraju :roll: Ale na jeździe próbnej 120 km/h pojechał. Może zabrać 350 pasażerów, a we wnetrzu jest 160 miejsc siedzący

http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/det ... 15475d0e4e

Image
Image
Image
Image



Źródło: http://www.pesa.pl/php/index_pl.php?id_ ... id_sesja=0

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Sob, 08.04.2006, 14:38
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 4056
Miejscowość: tu i tam....
Post 
Ĺ‚adniutki

-ale to chyba juĹĽ bardziej pociÄ…g niĹĽ autobus szynowy :lol:

_________________
A co to ??" "A po co ??" " A dlaczego ??" :


Sob, 08.04.2006, 15:02
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post 
ixxos napisał(a):
ale to chyba juĹĽ bardziej pociÄ…g niĹĽ autobus szynowy


Właściwie elektryczny zespół trakcyjny ;) PESA oprócz spalinowych produkuje też elektryczne autobusy szynowe ;)

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Sob, 08.04.2006, 15:20
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2045
Miejscowość: Springfield
Post 
u nas w bialym cos takiego podobnego ma byc, chyba nawet juz 1 taki szynobus jest, tylko ze krotszy troszq


Sob, 08.04.2006, 16:33
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5892
Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
Post 
o krótszych były już tematy :wink: ten jest świetny i nie moge sie doczekać kiedy nim pojade :mryellow: :mryellow:


Sob, 08.04.2006, 18:13
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 8971
Miejscowość: ignorant motoryzacji
Samochód: hiszpański szajs
Post 
wnętrze wskazuje na to ze raczej bedzie on przeznaczony do jazdy podmiejskiej ewentualnie na krótkich trasach... Wygląda dobrze.. mam nadzieje ze kiedys cały tabor kolejowy bedzie unowocześniony bo ten złom co sie dziś kula po Polsce straszy juz swoim wyglądem...

_________________
instalacje elektryczne bielsko-biała Czysciwo Bielsko pralnia dywanów puławy Domy Mieszkalne Pościel dla dzieci fan alfa romeo na wieki Moderator też człowiek - nabija posty i trolluje i ch*j


Sob, 08.04.2006, 18:45
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2501
Miejscowość: Gdynia
Post 
Taki tabor to powinien na skm'ce jeździć a nie między miastami.
Wyobrażacie sobie podróż na stojąco z łodzi do warszawy :?:

_________________
Primusville


Sob, 08.04.2006, 19:25
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post 
Cichy Asasyn napisał(a):
Wyobrażacie sobie podróż na stojąco z łodzi do warszawy


Nie każdy pociąg/autobus szynowy musi być zawsze pełen ;)

Cichy Asasyn napisał(a):
Taki tabor to powinien na skm'ce jeździć a nie między miastami


Podobny zespół trakcyjny jeździ w SKM Warszawa . Tutaj kilka zdjeć => http://www.skm.warszawa.pl/?id=4

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Sob, 08.04.2006, 20:56
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2501
Miejscowość: Gdynia
Post 
Kobi napisał(a):
Nie każdy pociąg/autobus szynowy musi być zawsze pełen
Ja ze swojego doświadczenia wiem, że wszystkie pociągi są prawie puste prócz twojego.
Jechałem kiedyś na stojąco z sopotu do bydgoszczy - 2h wśród ludzi, których nie chciałbym drugi raz spotkać.
Dlatego samochĂłd jest lepszy :mryellow:

_________________
Primusville


Sob, 08.04.2006, 21:03
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5892
Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
Post 
znając życie to jeśli trafi do PKP to nie bedzie jeździł dalej jak 100 km :? :? a to nie jest dużo :wink:


Wto, 18.04.2006, 10:59
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 3246
Miejscowość: Kraków
Samochód: F02 750Li/Panamera T
Post 
Nareszcie cos porzÄ…dnego bo PKP to ĹĽenada.

_________________
Polakom gratulujemy Wisły Kraków

Aston Martin Lagonda Limited & Top Gear


Nie, 23.04.2006, 11:27
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5892
Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
Post 
ostatnio zaóważyłem że w Krakowie odnowili kilka starych składów pociągów - ciekawe o co im chodzi :? :?


Nie, 23.04.2006, 17:28
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post [ezt] 2006 PESA ED59 Acatus i 2007 PESA ED74 Bydgostia
21 wiek na polskich torach, czyli Acatus i Bydgostia na linii Warszawa-Łódź:

http://www.transportszynowy.pl/ed59dane.php
http://pesa.pl/pl/Oferta/Elektryczne_zespoly_trakcyjne/ED59_acatus
http://pl.wikipedia.org/wiki/ED59

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) TransportSzynowy.pl

Image
(C) Pesa

Image
(C) Wikipedia

Cytuj:
Elektryczny Zespół Trakcyjny typu 15WE został wyprodukowany w 2006 roku przez firmę Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding (Dawne ZNTK Bydgoszcz) na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego województwa łódzkiego w związku z ustawą o finansowaniu przewozów regionalnych przez samorządy terytorialne.

Zakupione przez samorządy pociągi, przekazywane są do eksploatacji na zasadzie dzierżawy zakładom przewozów regionalnych spółki PKP "Przewozy Regionalne". Z tego powdu na bocznych ścianach pojazdów widnieją herby i nazwy województw oraz informacje o zakładach eksploatujących.
W związku z przeznaczeniem jednostki dla regionu łódzkiego otrzymała ona handlową nazwę "Acatus" - z łac. Łódź.

Pojazd został wyprodukowany w jednym egzemplarzu jako czteroczłonowa jednostka ze skrajnymi członami napędowymi i dwoma środkowymi członami tocznymi. Na PKP otrzymał oznaczenie ED 74 (Elektryczny, czteroczłonowy, na prąd 3kV, do ruchu dalekobieżnego).
Skład w założeniu miał kursować na trasie z Łodzi do Warszawy, jednak póki co zaniechano tych planów.
Po przekazaniu jednostki Łódzkiemu Zakładowi Przewozów Regionalnych podjęto decyzję o skróceniu pojazdu o jeden człon. W związku z tym zmieniło się również oznaczenie pojazdu. Od tego czasu jednostka kursuje jako trzyczłonowy zespół trakcyjny ED59 głównie na szlaku Łódź - Skierniewice.

Projekt designu jednostki został opracowany przez gdańską Pracownię Projektową MARAD DESIGN - http://www.maraddesign.pl.

W sierpniu 2006 roku jednostka ED59 01 została zaprezentowana na Międzynarodowych Targach "InnoTrans" w Berlinie.
Na dzień dzisiejszy nie jest przewidziana dalsza produkcja pojzadów tej serii.

PKP "Przewozy Regionalne" Spółka z o. o. ogłosiły w połowie 2006 roku przetarg na dostawę EZT dla obsługi linii Warszawa - Łódź. Przetarg ten wygrała bydgoska PESA. Pierwsza z 11 zamóionych jednostek jest już produkowana i w najbliższym czasie wyjedzie na tory.

Budowa wagonu:

Elektryczny zespół trakcyjny serii ED59 to pojazd trójczłonowy (projektowany i wyprodukowany jako czteroczłonowy ED74) przystosowany do jazdy dwukierunkowej po torze o szerokości 1435mm. Zasilany jest z napowietrznej sieci trakcyjnej, napięciem 3kV. Energia pobierana jest poprzez dwa odbieraki prądu marki STEMMANN typu DSA 250.
Pantografy zamontowane są na członach skrajnych - silnikowych.

Pojazd spoczywa na czterech wózkach jezdnych. Wózki napędowe znajdują się pod kabinami w członach skrajnych. Wózki toczne natomiast zainstalowane są na łączeniach członów.

Rozmieszczenie wĂłzkĂłw
Wózki jezdne zastosowane w omawianym pojeździe zamontowane są obrotowo za pośrednictwem czopów skrętu w wyniku czego możliwe jest ich obracanie zgodne z krzywizną toru. Czopy skrętne przytwierdzone są w członach skrajnych (wózki napędowe) do ostoji (belki grzbietowej) członów. Czopy wózków tocznych przytwierdzone są do konstrukcji przegubu międzyczłonowego.
W obydwu przypadkach czopy zagnieĹĽdzone sÄ… w gniazdach czopĂłw, ktĂłre znajdujÄ… siÄ™ w poprzecznicach ram wĂłzkĂłw.

Wszystkie wózki posiadają podwójne usprężynowanie:
a) Pierwszym stopniem usprężynowania są klinowe wkładki amortyzacyjne pomiędzy ramą wózka, a maźnicami zestawów kołowych.

Po zewnętrznej stronie maźnic znajdują się szczotki osiowe typu FROST, które służą do przekazywania prądów powrotnych z pojazdu do szyn z ominięciem łożysk osi. Tor prądowy przepływa z urządzeń elektrycznych EZT przez szczotki osiowe na zestawy kołowe z ominięciem łożysk maźniczych.

b) Drugim stopniem usprężynowania są poduszki powietrzne wspomaganie tłumikami (amortyzatorami) hydraulicznymi. Rama każdego wózek posiada dwie poduszki powietrzne.

Każdy wózek napędowy "Acatusa" wyposażony jest w dwa indywidualne zespoły napędowe. Każdy zespół napędowy składa się z elektrycznego, asynchronicznego silnika trakcyjnego DKLBZ o mocy 500kW, przekładni głównej jednostopniowej typu marki VOITH SZH535 oraz zestawu kołowgo. Silniki trakcyjne są ustawione poprzecznie do ramy wózka - równolegle do osi zestawów kołowych. Przekładnia napędowa składa się z dwóch kół zazębiających się ze sobą jedno za drugim. Jedno koło zębate (mniejsze) umieszczone jest na wale silnika i zwane jest wałkiem atakującym. Drugie koło zębate (większe) znajduje się na osi zestawu kołowego.
Silniki trakcyjne chłodzone są za pośrednictwem powietrza zasysanego przez wentylatory zamieszczone na ich wałach. Powietrze do silników doprowadzone jest specjalnymi kanałami powietrznymi. Pomiędzy komorami silników a kanałami zainstalowane są przegubowe mieszki, które umożliwiają ruchy wózka.

KaĹĽdy z silnikĂłw posiada niezaleĹĽnÄ… liniÄ™ zasilania w postaci falownika trakcyjnego FT-500-3000 produkcji firmy MEDCOM Sp. z o.o.
Falowniki zainstalowane są po dwa wraz z rozdzielnicami WN, w członach skrajnych, w szafach WN. Szafy te mieszczą się w korytarzach między kabinami maszynistów, a przedziałem pasażerskim.

Wybrane dane techniczne falownika FT-500-3000 (źródło: http://www.medcom.com.pl):
Napięcie wejściowe: 3000V DC
Napięcie pomocnicze: 24V DC
Moc znamionowa: 500kW
PrÄ…d znamionowy: 200Arms DC
Częstotliwość: 0 - 160 Hz
Chłodzenie: wymuszone - powietrzem

Każdy z falowników zasila jeden asynchroniczny, trójfazowy silnik trakcyjny. Zastosowanie czterech linii napędowych daje łączną moc jednostki wynoszącą 2000kV (tyle co np. lokomotywa EU07) oraz możliwość z jazdy z prędkością do 160km/h.
Podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej "Acatus" osiągnął prędkość 175 km/h.

Oprócz układu falowników MEDCOM wykonał również zastosowane w jednostce przetwornice statyczne PSM-60, układ hamowania prądnicowego z możliwośćią rekuperacji energii do sieci lub na rezystory hamowania, wyłącznik szybki UR-26 oraz układ pomiaru napięcia trakcyjnego i licznik energii elektrycznej.

Wybrane dane techniczne przetwornicy PSM 60 (źródło: http://www.medcom.com.pl):
Napięcie wejściowe: 3000V DC
Napięcie wyjściowe 1: 24V DC
Napięcie wyjściowe 2: 3 x 400V AC
Napięcie wyjściowe 3: 230V AC
Moc maksymalna: 60 kW

W skład układu zasilania WN wchodzą również dwa jednoramienne (połówkowe) odbieraki prądu marki STEMMANN typu DSA 200 oraz dwa odłączniki trakcyjne pantografów marki Secheron zainstalowane na szafach aparatowych w korytarzu kabinowym.
Odłączniki te umożliwiają odłączenie zasilania rozdzielnicy WN, a więc i wszystkich podespołów WN z pantografów.

Wózki jezdne ED59 wyposażone są w elementy pneumatycznego układu hamulcowego. W jego skład wchodzą hamulce tarczowe.
Głównymi elementami hamulców tarczowych są tarcze hamulcowe zainstalowane po obu stronach tarcz kół jezdnych, powietrzne cylindry hamulcowe, szczęki z klockami hamulcowymi oraz zestaw drążków służących do odpowiedniego dociskania / odciągania klocków do / od tarcz hamulcowych.

Dokładne informacje na temat rodzajów hamulców i hamowania znajdują się tutaj...

Piasecznice:
Czyli urządzenia służące do posypywania piaskiem szyn w celu zmniejszenia ryzyka wpadnięcia zestawów kołowych w poślizg, jak również eliminowania już zaistniałego poślizgu. W skład piasecznic wchodzą zbiorniki na piasek, z których odpowiednio odchodzą rurki zakończone dyszami. Z dysz piasek wysypywany jest pod ciśnieniem bezpośrednio w miejsce styku obręczy kół jezdnych z główkami szyn. W wyniku tej operacji poprawiona jest przyczepność kół do szyn.
Piasecznice w ED59 zainstalowane są po cztery w wózkach napędnych.

Ukrotnienie i sprzęgi:
Elektryczne zespoły trakcyjne serii ED59 przystosowane są do jazdy ukrotnionej i wyposażone są w samoczynne sprzęgi typu Scharfenberg.

Ten typ sprzęgu zapewnia jednocześnie połączenie mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne jednostek. Sprzęganie jednostek następuje samoczynnie przez dojechanie jednego pojazdu do drugiego bez konieczności użycia żadnych dodatkowych narzędzi, urzadzeń. Każdy sprzęg składa się z wypustu stożkowego i gniazda dokładnie odpowiadającemu kształtem takiemu wyspustowi . Dojeżdzając z prędkością nie przekraczającą 5km/h jednostką do drugiej jednostki następuje zetknięcie sprzęgów. Łącznik jednego sprzęgu wchodzi w gniazdo drugiego (sercówkę), a łącznik drugiego wchodzi w sercówkę pierwszego. Łączniki samoczynnie zaczepiają się w sercówkach poprzez mechanizm zaczepowy.
Po bokach głowicy sprzęgu znajdują się tak zwane klawiatury, które zapewniają pełne elektryczne połączenie między jednostkami.

Elektryczny zespół trakcyjny ED59 "Acatus" wysposażony został w system GPS. Dzięki niemu na bieżąco można kontrolować, gdzie w danej chwili znajduje się jednostka oraz co ciekawe jaki jest jej stan techniczny. System GPS połączony jest z centralnym układem sterującym i w każdej chwili serwis może drogą satelitarną zdiagnozować stan podzespołów oraz przyczynę ewentualnych usterek bez konieczności przebywania na pokładzie pojazdu.

Wnętrze i drzwi wejściowe:

1) Przestrzeń pasażerska:
Bezprzedziałowość wnętrza EZT ED59 oraz nie stosowanie przejść drzwiowych między członami jednostki wpłynęło na ujednolicenie wnętrza. Jest ono przestronne i stojąc na jedym z końców składu widać praktycznie jego początek.

Podłoga w "Acatusie" ma jeden poziom z wyjątkiem miejsc w pobliżu przegubów międzyczłonowych oraz przed kabinami. Następują tam niewielkie jej wzniosy. Jednak zastosowanie pochylni zamiast stopni w miejscach wzniosów podłogi znacząco ułatwia przemieszczanie się po jednostce.

Również pomosty międzyczłonowe wykonane są w sposób nie zakłócający komunikacji.

Przestrzenie międzyczłonowe osłonięte są przegubami harmonijkowymi.

Acatus wyposażony został w komfortowe, wandaloodporne siedzenia.
Na większości powierzchni przestrzeni pasażerskiej siedzenia ustawione są w czterech rzędach, po dwa równolegle do ścian bocznych jednostki. Środkiem składu biegnie przejście.
Jedynie w okolicach toalet siedzenia mają inny układ.

W wagonie znajdujÄ… siÄ™ rĂłwnieĹĽ dwa stanowiska dla wĂłzkĂłw:

Ponad siedzeniami, nad linią górną okien przebiegają półki na bagaż ręczny. W suficie natomiast zamontowane są kratki nawiewowe systemu klimatyzacji oraz oświetlenie wnętrza.

Omawiany pojazd wyposażony jest w 2 toalety, znajdujące się mniej więcej w środku członów skrajnych (silnikowych). Toalety posiadają obieg zamknięty. Jedna z toalet jest większa w celu możliwości korzystania z niej osobom niepełnosprawnym. Drzwi do kabin WC otwierane / zamykane są pneumatycznie za pośrednictwem przycisków.
Również ryglowanie drzwi na czas pobytu w toalecie realizowane jest przez wciśnięcie przycisku.

Wnętrze jednostki wyposażone jest w wizualną informację trasową w postaci trójkolorowych wyświetlaczy diodowych. Część pasażerska jest monitorowana za pośrednictwem 10 kolorowych kamer przemysłowych. Obraz z kamer jest rejestrowany i wyświetlany na ekranie monitoringu w kabinie maszynisty.
Nowatorskim rozwiązaniem zastosowanym w ED59 jest możliwość komunikacji głosowej pomiędzy maszynistą, a pasażerami za pośrednictwem Interkomu. Urządzenia łącznościowe zainstalowane są na ścianach wiatrołapów przy wejściach drzwiowych.

Wizualną informację trasową zewnętrzną zapewniają elektroniczne diodowe wyświetlacze zainstalowane w ścianach czołowych jednostki (w górnej części szyby przedniej) oraz w szybach bocznych.
Cztery dodatkowe kamery zainstalowane są również na zewnątrz jednostki i służą do obserwacji wejść drzwiowych podczas postoju na stacjach / przystankach. Obraz z tych kamer jest wyświetlany na tym samym ekranie, co zkamer wewnętrznych. W zależnosci od wyboru maszynista ma wizualną kontrolę nad całym pojazdem.

2) Drzwi wejściowe
Każdy człon jednostki ED59 wyposażony jest w 4 wejścia drzwiowe, po dwa na stronę, co daje łącznie 12 wejść w całym pociągu.
Wejścia drzwiowe stanowią dwuskrzydłowe drzwi odskoczno-przesuwne z napędem elektrycznym.

Elektryczne napędy drzwiowe wraz z zespołem prowadnic znajdują sie w skrzyniach nad każdym z wejść.

Na skrzydłach drzwiowych zainstalowane są przyciski umożliwiające indywidualne ich otwarcie przez pasażera, oczywiście dopiero po odblokowaniu drzwi przełącznikiem na pulpicie maszynisty.
Zamykanie drzwi jest poprzedzone akustycznym sygnałem dźwiękowym.

Wszystkie drzwi wyposażone są w fotokomórki, działające na zasadzie promieni podczerwonych. Urządzenia te uniemożliwiają przypadkowe przytrzaśnięcie wsiadających lub wysiadających pasażerów. Czujniki fotokomórki umieszczone są na przeciw siebie w ramie ościerznic drzwiowych, w 1/4 wysokości wejść.
Podczas gdy drzwi są otwarte czujniki połączone są promieniem podczerwieni, który przechodzi przez otwór drzwiowy. Gdy wsiadający / wysiadający pasażerowie przerywają nogami promień, drzwi nie zostaną zamknięte. W sytuacji gdy drzwi zamykają się, a pasażer wsiada lub wysiada w tym czasie z wagonu, przerywa nogami promień podczerwieni kontrolujący wejście drzwiowe. Następuje wtedy natychmiastowe, automatyczne zatrzymanie zamykania drzwi i cofnięcie skrzydeł drzwiowych do pozycji otwartej. Funkcję tą nazywa się autorewersowaniem drzwi.

Wejścia drzwiowe osłonięte są po bokach ściankami - wiatrołapami, na których zamontowane są: dźwignia do awaryjnego otwierania drzwi, rączka hamulca bezpieczeństwa, urządzenie łączności - interkom, śmietniczka oraz uchwyty pasażerskie.
Wiatrołapy wykonane są z laminatu. Dodatkowo pomiędzy uchwytem, a laminatem zamontowana jest szyba, na której widnieje logo producenta EZT.

Każde wejście drzwiowe wyposażone jest w automatycznie wysuwany stopień ułatwiający wsiadanie do pojazdu z peronów o niskiej wysokości. Stopnie wysuwane są przy otwieraniu drzwi tylko w sytuacji, gdy przełącznik drzwi na pulpicie maszynisty jest na odpowiedniej pozycji (zobacz opis pulpitu). Miejsca, gdzie znajdują się stopnie zaznaczone są na żółto.

W członie "c" Acatusa przy pierwszych drzwiach znajdują sie również rampy. Po ich wyjęciu i rozłożeniu pomiędzy podłogą jednostki, a peronem, możliwy jest wjazd do wnętrza wózków.

Od dawna zastanawiam się, czy zamiast kombinować w każdym z nowoprodukowanych pojazdów jak rozwiązać sprawę wejść, niełatwiej byłoby podnieść wszystkie perony na trasie gdzie pojazd jest eksploatowany do poziomu podłogi składu? Wydatek jednorazowy może dość duży, ale w porównaniu z instalacją tylu niepotrzebnych wtedy urządzeń na pokładzie, to rozwiązanie wydaje mi się lepsze.

Kabiny maszynisty:

Elektryczny zespół trakcyjny serii 15WE wyposażony jest w dwie kabiny znajdujące się na końcach członów skrajnych. Pomiędzy każdą z kabin, a przedziałem pasażerskim znajdują szafy aparatowe z urządzeniami WN (falownikami i rozdzielniami WN), sterownikami układu hamulcowego i inna aparaturą. Środkiem, między szafami biegnie korytarz zakończony od strony przedziału pasażerskiego drzwiami z hartowanego szkła.

Stanowisko maszynisty, jak widać na powyższym zdjęciu, zlokalizowane jest na osi pojazdu. Przed fotelem marki ISRI zainstalowany typowy dla bydgoskiej PESY pulpit sterowniczy, z którego uruchamia się i obsługuje podzespoły całej jednostki.

Po lewej stronie fotela maszynisty znajduje się składane siedzenie dla personelu. Zamontowane jest ono do ściany szafy aparatowej.

W bocznych ścianach kabiny znajdują się okna z częścią otwieraną wymaganą przez przepisy.

Do lewej ściany podstawy pulpitu przymocowany jest radiotelefon KOLIBER firmy Radionika z Krakowa.

Dane techniczne:
producent: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding
rok produkcji: 2006
oznaczenie fabryczne: 15WE
oznaczenie PKP: ED59-01
układ osi: Bo'-2'-2'-Bo'
szerokość toru: 1435 mm
rodzaj prądu: stały 3kV (Opcja: 1,5kV DC, 15kV - 1/63Hz AC, 12kV - 50Hz AC)
długość: 63000 mm
szerokość: 2870 mm
wysokość 4360 mm
średnica kół 840 mm
masa służbowa: 105 t
ilość pantografów: 2
ilość kabin: 2
ilość silników: 4
rodzaj silnikĂłw: asynchroniczne, klatkowe
typ silnikĂłw: DKLBZ
moc silnikĂłw: 4 x 500 kW
moc ciągła: 2000 kW
przyspieszenie rozruchu: 1m/s2
rodzaj rozruchu: impulsowy IGBT
przekładnia napędowa: VOITH SZH 535
hamulce: tarczowe Knorr + hamowanie ED (odzyskowe)
prędkość eksploatacyjna: 160 km/h
liczba miejsc siedzÄ…cych: 160
oświetlenie: jarzeniowe
drzwi: automatyczne, odskoczno-przesuwne
wykorzystanie: pociÄ…gi regionalne
(C) TransportSzynowy, Wikipedia, Pesa


[ezt] PESA ED74 Bydgostia

Image
Image
Image
Image
Image
(C) Wikipedia

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) TransportSzynowy

Cytuj:
ED74 (typ 16WE i 16WEk, typ członów 310Bak/310Bbk i 310Ba/310Bb; nazwa handlowa Bydgostia) - czteroczłonowy elektryczny zespół trakcyjny typu wyprodukowanego w bydgoskiej fabryce PESA na zamówienie PKP Przewozy Regionalne. W grudniu 2005 roku Przewozy Regionalne podpisały kontrakt z firmą na dostawę 11 tych zespołów do obsługi trasy Warszawa – Łódź[1].Obecnie właścicielem jest PKP IC.

Łączny koszt zakupu wszystkich 11 pociągów to 171 mln zł brutto. Pieniądze na ten cel pochodziły z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego TRANSPORT Unii Europejskiej oraz wkładu własnego zapewnionego przez budżet państwa[2].

W trakcie testów w 2006 roku oznaczenie ED74-01 nosił ezt o nazwie handlowej Acatus wyprodukowany na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego województwa łódzkiego, jednak po przekazaniu tej jednostki Łódzkiemu Zakładowi Przewozów Regionalnych zmieniono jej oznaczenie na ED59-01. Zespół jest wersją rozwojową (zmiana kabin i długości) ezt 16WE (EN59).

23 sierpnia 2007 roku odbyła się oficjalna prezentacja ED74 na dworcu Centralnym w Warszawie. Pół roku po prezentacji pierwszych składów nastąpiła modernizacja wnętrza – zwiększono odstępy między siedzeniami kosztem ich ilości.

Podczas czerwca, lipca i sierpnia 2010 podwójne ED74 obsługiwały niedzielne połączenie Łódź Fabryczna - Terespol - Łódź Fabryczna

Obecnie naleĹĽÄ… do i eksploatowane sÄ… przez PKP Intercity.


Elektryczny Zespół Trakcyjny ED74 "Bydgostia":
W 2006 roku zakłady Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. rozpoczęły produkcję 11 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 16WEk oznaczonych na PKP jako ED74 i zamówionych przez spółkę PKP Przewozy Regionalne do obsługi połączenia Łodź - Warszawa.
Oficjalna prezentacja pierwszej jednostki (ED74-001) miała miejsce 23 sierpnia 2007 roku na Dworcu Centralnym w Warszawie.
Zakup pojazdów tej serii został dofinansowany przez Unię Europejską z Sektorowego Programu Operacyjnego TRANSPORT (50% wartości zamówienia). Drugą połowę kwoty pokrył Skarb Państwa.
Projekt designu jednostki został opracowany przez gdańską Pracownię Projektową MARAD DESIGN
W październiku 2007 roku jednostka ED74 - 005 została zaprezentowana na Międzynarodowych Targach Kolejowych "TRAKO" w Gdańsku.
We wrześniu 2008 jednostka ED74-014 została zaprezentowana natomiast na targach INNOTRANS w Berlinie.

Budowa wagonu:
Elektryczny zespół trakcyjny serii ED74 to czteroczłonowa elektryczna jednostka pasażerska przystosowana do jazdy dwukierunkowej po torze o szerokości 1435mm. Zasilana jest z napowietrznej sieci trakcyjnej, napięciem 3kV. Energia pobierana jest poprzez dwa odbieraki prądu marki STEMMANN typu DSA 250.
Odbieraki prądu zamontowane są na członach skrajnych - silnikowych.
W jednostce producent zastosował łącznie 5 wózków jezdnych przystosowanych do jazdy z prędkością 160km/h. Wózki napędowe znajdują się w członach skrajnych pod kabinami sterowniczymi i mocowane są do ostoi obrotowo za pośrednictwem czopów skrętu w wyniku czego możliwe jest ich obracanie zgodne z krzywizną toru.
Wózki toczne w ilości 3 sztuk znajdują się na łączeniach członów.
Wszystkie wózki posiadają podwójne usprężynowanie:
a) Pierwszym stopniem usprężynowania są klinowe wkładki amortyzacyjne pomiędzy ramą wózka, a maźnicami zestawów kołowych.
Po zewnętrznej stronie maźnic znajdują się szczotki osiowe typu FROST, które służą do przekazywania prądów powrotnych z pojazdu do szyn z ominięciem łożysk osi. Tor prądowy przepływa z urządzeń elektrycznych EZT przez szczotki osiowe na zestawy kołowe z ominięciem łożysk maźniczych.
b) Drugim stopniem usprężynowania są poduszki powietrzne wspomaganie tłumikami (amortyzatorami) hydraulicznymi. Rama każdego wózek posiada dwie poduszki powietrzne.
Każdy wózek napędowy omawianej jednostki wyposażony jest w dwa indywidualne zespoły napędowe. Każdy zespół napędowy składa się z elektrycznego, asynchronicznego silnika trakcyjnego DKLBZ o mocy 500kW, przekładni głównej jednostopniowej typu marki VOITH SZH535 oraz zestawu kołowgo. Silniki trakcyjne są ustawione poprzecznie do ramy wózka - równolegle do osi zestawów kołowych.
Silniki trakcyjne chłodzone są za pośrednictwem powietrza zasysanego przez wentylatory zamieszczone na ich wałach.
KaĹĽdy z silnikĂłw posiada niezaleĹĽnÄ… liniÄ™ zasilania w postaci falownika trakcyjnego FT-500-3000 produkcji firmy MEDCOM Sp. z o.o.
Falowniki zainstalowane są po dwa wraz z rozdzielnicami WN, w członach skrajnych, w szafach WN. Szafy te mieszczą się w korytarzach między kabinami maszynistów, a przedziałem pasażerskim.
Wybrane dane techniczne falownika FT-500-3000:
Napięcie wejściowe: 3000V DC
Napięcie pomocnicze: 24V DC
Moc znamionowa: 500kW
Chłodzenie: wymuszone - powietrzem
Każdy z falowników zasila jeden asynchroniczny, trójfazowy silnik trakcyjny. EZT Bydgostia przystosowany jest jazdy z prędkością 160km/h.
Oprócz układu falowników MEDCOM wykonał również zastosowane w jednostce przetwornice statyczne, układ hamowania prądnicowego z możliwością rekuperacji energii do sieci lub na rezystory hamowania. Każda silnik trakcyjny posiada indywidualny rezystor hamowania.
Przetwornice statyczne służą do przetwarzania napięcia sieciowego na napięcie pokładowe 24V prądu stałego wykorzystywane do ładowania baterii akumulatorów i zasilania sieci pokładowej oraz napięcia pomocniczego 3x 400V prądu zmiennego.
Układ hamulcowy:
Wózki jezdne ED74 wyposażone są w elementy pneumatycznego układu hamulcowego marki KNORR - BREMSE. W jego skład wchodzą hamulce tarczowe.
Głównymi elementami hamulców tarczowych są tarcze hamulcowe (pierścienie cierne) zainstalowane po obu stronach tarcz kół jezdnych, powietrzne cylindry hamulcowe, szczęki z okładzinami ciernymi hamulcowymi oraz zestaw dźwigni służących do odpowiedniego dociskania / odciągania klocków do / od tarcz hamulcowych.
Dokładne informacje na temat rodzajów hamulców i hamowania znajdują się tutaj...
Piasecznice:
Czyli urządzenia służące do posypywania piaskiem szyn w celu zmniejszenia ryzyka wpadnięcia zestawów kołowych w poślizg, jak również eliminowania już zaistniałego poślizgu. W skład piasecznic wchodzą zbiorniki na piasek, z których odpowiednio odchodzą rurki zakończone dyszami. Z dysz piasek wysypywany jest pod ciśnieniem bezpośrednio w miejsce styku obręczy kół jezdnych z główkami szyn. W wyniku tej operacji poprawiona jest przyczepność kół do szyn.
Zbiorniki na piasek przymocowane są po zewnętrznych stronach ram wózków (4 na każdy wózek). Od każdego z nich odchodzi rurka zakończona dyszą przy kole jezdnym i połączona z układem pneumatycznym
Ukrotnienie i sprzęgi:
Elektryczne zespoły trakcyjne serii ED74 przystosowane są do jazdy ukrotnionej i wyposażone są w samoczynne sprzęgi marki Dellner Coupler.
Ten typ sprzęgu zapewnia jednocześnie połączenie mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne jednostek. Sprzęganie jednostek następuje samoczynnie przez dojechanie jednego pojazdu do drugiego bez konieczności użycia dodatkowych narzędzi, urządzeń. Każdy sprzęg składa się z wypustu stożkowego i gniazda dokładnie odpowiadającemu kształtem takiemu wypustowi . Dojeżdżając z prędkością nie przekraczającą 5km/h jednostką do drugiej jednostki następuje zetknięcie sprzęgów. Łącznik jednego sprzęgu wchodzi w gniazdo drugiego (sercówkę), a łącznik drugiego wchodzi w sercówkę pierwszego. Łączniki samoczynnie zaczepiają się w sercówkach poprzez mechanizm zaczepowy.
Po bokach głowicy sprzęgu znajdują się tak zwane klawiatury, które zapewniają pełne elektryczne połączenie między jednostkami.
Elektryczny zespół trakcyjny ED74 wyposażony został w system GPS. Dzięki niemu na bieżąco można kontrolować, gdzie w danej chwili znajduje się jednostka oraz co ciekawe jaki jest jej stan techniczny. System GPS połączony jest z centralnym układem sterującym i w każdej chwili serwis może drogą satelitarną zdiagnozować stan podzespołów oraz przyczynę ewentualnych usterek bez konieczności przebywania na pokładzie pojazdu.

Wnętrze pasażerskie:
Wnętrze jednostki ED74 jest w pełni bezprzedziałowe. Łącznie do pojazdu może sie zmieścić 310 osób w tym 200 na miejscach siedzących.
Schemat wnętrza
Jeden z członów skrajnych w pełni przeznaczony jest dla 1 klasy. Występuje w nim rozmieszczenie siedzeń 1+2. Dodatkowo siedzenia posiadają miękkie podłokietniki.
W tej części, pomiędzy 1 i 2 korytarzem drzwiowym, znajduje się toaleta (bez przystosowań dla osób niepełnosprawnych).
Pozostałe 3 człony ED74 to klasa 2. Tu fotele usytuowane są w układzie 2+2 i również posiadają podłokietniki jednak bez miękkiego wyłożenia.
Wielu pasażerów skarży się na montaż podłokietników, gdyż przez to siedzenia są ciasne szczególnie w sytuacji gdy siedzą na nich osoby większej postury.
W członie skrajnym klasy 2 znajduje się toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych
W każdym członie pojazdu znajdują się 2 pary drzwi, co daje łącznie 16 wejść (po 8 na stronę). Wszystkie drzwi to drzwi dwuskrzydłowe odskoczno - przesuwne o prześwicie 1300mm i sterowane automatycznie za pośrednictwem elektrycznych napędów.
Drzwi wyposażone są w przyciski do indywidualnego otwierania. Po ich użyciu drzwi pozostają otawrte przez kilka sekund, a następnie uruchamia się sygnał ostrzegawczy i następuje zamykanie drzwi.
Kliknij tutaj i zobacz film o zamykaniu drzwi w ED74.
Dla ułatwienia wsiadania z niskich peronów pod drzwiami znajdują się automatycznie wysuwane stopnie.
Na wiatrołapach zainstalowane są urządzenia INTEKOM do dwukierunkowej łączności pomiędzy maszynistą i pasażerem.
Ponad siedzeniami, nad linią górną okien przebiegają półki na bagaż ręczny. W suficie natomiast zamontowane są kratki nawiewowe systemu klimatyzacji oraz oświetlenie wnętrza.
Przy krawędzi ścian bocznych i podłogi biegną w rzędzie ogrzewacze wnętrza jednostki.
Wnętrze jednostki wyposażone jest w wizualną informację trasową w postaci trójkolorowych wyświetlaczy diodowych Znajdują sie one przy suficie na końcach członów. Część pasażerska jest monitorowana za pośrednictwem kolorowych kamer przemysłowych. Obraz z kamer jest rejestrowany i wyświetlany na ekranie monitoringu w kabinie maszynisty.
Wizualną informację trasową zewnętrzną zapewniają elektroniczne, diodowe wyświetlacze zainstalowane w ścianach czołowych jednostki (w górnej części szyby przedniej) oraz w ścianach bocznych nad oknami.
Do obserwacji strony zewnętrznej pojazdu maszynista wykorzystuje lusterka automatycznie wychylane, regulowane i podgrzewane.

Kabiny maszynisty:
Elektryczny zespół trakcyjny serii 16WEk wyposażony jest w dwie kabiny znajdujące się na końcach członów skrajnych. Pomiędzy każdą z kabin, a przedziałem pasażerskim znajdują szafy aparatowe z urządzeniami WN (falownikami i rozdzielniami WN), sterownikami układu hamulcowego i inna aparaturą. Środkiem, między szafami biegnie korytarz zakończony od strony przedziału pasażerskiego drzwiami.
Stanowisko maszynisty zlokalizowane jest na osi wzdłużnej pojazdu.
Po lewej stronie fotela maszynisty znajduje się składane siedzenie dla personelu.
W rogu prawej szafy aparatowej za fotelem zainstalowany jest podgrzewacz wody pitnej.
Do lewej ściany podstawy pulpitu przymocowany jest radiotelefon KOLIBER firmy Radionika z Krakowa.

Producent: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding
Lata produkcji: 2007-2008
Oznaczenie fabryczne: 16WEk
Oznaczenie PKP: ED74 001 - 011
Układ osi: Bo'2'2'2'Bo'
Szerokość toru: 1435 mm
Napięcie zasilania: prąd stały 3kV
Liczba pantografĂłw: 2
Liczba kabin: 2
Liczba silnikĂłw: 4
Rodzaj silnikĂłw: asynchroniczne, klatkowe
Typ silnikĂłw trakcyjnych: TMF59-39-4
Moc silnikĂłw: 4 x 500 kW
Moc ciągła: 2000 kW
Przyspieszenie rozruchu: 1m/s2
Rodzaj rozruchu: impulsowy IGBT
Przekładnia napędowa: VOITH SZH 535
Hamulce: tarczowe Knorr + hamowanie ED (odzyskowe)
Prędkość eksploatacyjna: 160 km/h
Długość: 80780 mm
Szerokość: 2870 mm
Wysokość: 4360 mm
Średnica kół: 840 mm
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 200+6
Całkowita liczba miejsc: 310
Oświetlenie: jarzeniowe
Toalety: 2 z obiegiem zamkniętym
Drzwi: automatyczne, odskoczno-przesuwne
Wykorzystanie: pociÄ…gi regionalne PKP PR
(C) Wikipedia, TransportSzynowy

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 01.09.2010, 2:27
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 13 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 9 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018