1972-1991 Ikarus 255 Wikipedia.org
Flickr.com
Phototrans.eu
Autocart.biz
GoMotors.net
Uncle-Vova.com
SCaiF at Facebook.com
the-Blueprints.com
Modeli.com.ua
Ikarus 255 to średniopodłogowy, międzymiastowy autobus klasy Maxi, produkowany w węgierskiej firmie Ikarus w latach 1972-1983. Był następcą bazowego modelu Ikarus 55, zaprojektowanym w ramach nowej rodziny 200. Skonstruowany został jako uboższa wersja modelu 250, od którego różnił się m. in. krótszą długością i mniejszym rozstawem osi, większą liczbą miejsc o mniejszym odstępie oparć siedzeń, twardszym zawieszeniem czy brakiem lodówki z tyłu. Napędzany był wysokoprężnym silnikiem o mocy 192 KM. Do 1983 włącznie wyprodukowano 24 187 egz., z czego 16 219 egz. trafiło do byłego ZSRS (wersje 255.08, 255.10, 255.20, 255.21, 255.22, 255.70, 255.70E, 255.71, 255.72, 255.73, 255.74), gdzie był eksploatowany przez Sovtransavto (sowiecki odpowiednik PKS) oraz przedsiębiorstwo budujące gazociąg orenburski. Sowieckie egzemplarze malowane były najczęściej na czerwono u góry i biało u dołu. Następcą modelu 255 był znany m. in. w Polsce nowocześniejszy 256, produkowany od 1980 r. (początkowo równolegle z 255).
Dane techniczne:Producent: Ikarus, Budapeszt, Węgry
Prototypy: 1969
Produkcja: 1972-1991
Wyprodukowanych: 24 196 egz.
Typ nadwozia: Średniopodłogowy autobus międzymiastowy klasy MAXI
Kierownica: z lewej
Liczba miejsc: 47
49
Liczba drzwi: 2 odskokowo-uchylne
Układ drzwi: 1-0-1
Długość: 10 971 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2990 mm
Rozstaw osi: 5341 mm
Rozstaw kół przednich: 2000 mm
Rozstaw kół tylnych: 1835 mm
Prześwit: 320 mm
Zwis przedni: 2450 mm
Zwis tylny: 3170 mm
Pojemność bagażnika: 4,6 m3
Pojemność zbiornika paliwa: 250 L
Masa własna: 9400 … 10 600 kg
Masa całkowita: 14 065 … 16 000 kg
Obciążenie osi przedniej: 6000 kg
Obciążenie osi tylnej: 10 000 kg
Silnik: typu RABA MAN D2156HM6U, wysokoprężny, rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa: 10 350 ccm
Moc maksymalna: 192 KM (141 kW)
Maksymalny moment obrotowy: 710 Nm
Stopień sprężania: 17
Sprzęgło: jednotarczowe, suche
Skrzynia biegów: ZF S6-90U, manualna, 6-biegowa
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Zużycie paliwa w trasie: 27,0 L/100 km
Średnica zawracania: 22,4 m
Zdolność pokonywania wzniesień: 20 %
Instalacja elektryczna: 24 V
Hamulce: pneumatyczne, bębnowe
Koła: ?J 20 × R20
(C) Wikipedia.org
Flickr.com
Phototrans.eu
Autocart.biz
GoMotors.net
Uncle-Vova.com
SCaiF at Facebook.com
the-Blueprints.com
Modeli.com.ua