W związku z modernizacją ulicy Szewskiej we Wrocławiu i przerobieniem jej na deptak dla pieszych z udostępnieniem ruchu tylko dla tramwajów, w celu ochrony okolicznych zabytków, miasto otrzymało nowe tramwaje niskopodłogowe Skoda 16T. Tramwaje będą obsługiwały linie 6 i 7 byćmoże jeszcze w tym miesiącu.
Trochę o Skodzie:16T- pięcioczłonowy, jednokierunkowy tramwaj niskopodłogowy. Nowoczesna sylwetka 14T (i 16T) została stworzona przez Studio Projektowe Porsche. Wagon posiada trzy wózki, z czego środkowy toczny i z niską podłogą nad nim. Nad wózkami napędnymi podłoga jest wyższa o 1 stopień. Przy pierwszych drzwiach znajduje się wysuwana platforma dla inwalidów.
Każdy z dwóch chłodzonych powietrzem falowników IGBT zasila po jednym silniku z wózka. Silniki trakcyjne asynchroniczne, trójfazowe. Pojazd wyposażono w elektrohydrauliczny hamulec tarczowy, elektromagnetyczny szynowy oraz trakcyjny ( z odzyskiem energii lub wytracaniem jej w rezystorach).
Dane:długość/length: 31,8m / 30,3m
szerokość/width: 2,46m
wysokość/height: 3,4m
waga/weigh: 37,4t / 54 t
udział niskiej podłogi/low floor percentage: 65%
wysokość podłogi/ floor height: 350mm
miejsc siedzÄ…cych/sitting places: 69
miejsc stojÄ…cych/standing places: 174
prędk. maks/ max speed: 70 km/h (kmph)
moc silnikĂłw/motors: 4x90kW
(C) mlyniec.gda.pl
Zdjęcia wykonane w zajezdni nr IV Borek oraz na krótkiej trasie testowej Borek-Grabiszynek (ok. 6 przystanków)
źródło zdjęć: transport.asi.pwr.wroc.pl
Trochę o ulicy Szewskiej:Ulica Szewska jest położona obok Rynku, łączy ona trasę W-Z z wybrzeżem Odry (ul. Grodzka). Do tej pory dostępna była zarówno dla samochodów, jak i dla tramwajów (jedna nitka w kierunku północy). Teraz przebudowano ją na deptak, w ramach projektu "Trasa Średnicowa" obejmującego ciąg ulic Swidnicka-pl. Teatralny-Widok-Szewska-Grodzka.
Szewska, podobnie jak inne okoliczne ulice (Świdnicka, Oławska) stała się deptakiem, z tym że wyróżnia się on wydzielonym jednym torem przygotowanym dla nowych Skód.
Wrocławianie zastanawiają się nad kwestią bezpieczeństwa. Jak ludzie będą poruszać się wśród przejeżdżających między nimi tramwajami? W dodatku Szewska na wysokości Rynku przecina się z innym deptakiem - ulicą Oławską.
W tym miejscu zostanie zainstalowana świetlna instalacja ostrzegająca o zbliżającym się pojeździe. W ziemi zamontowane zostaną reflektory, które przed przejazdem tramwaju przez skrzyżowanie z deptakiem wystrzelą w górę pomarańczowe smugi światła. Efekt ma przypominać "bursztynową falę".
Poza tym ruch tramwajowy po deptaku odbywać się będzie z prędkością maksymalną 5 km/h.