Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 11:10




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 
Scania Omni City 
Autor Wiadomość
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post Scania Omni City
Polska premiera autobusu SCANIA Omni City na tegorocznych MiÄ™dzynarodowych Targach Motoryzacji w Poznaniu oraz jego przekazanie na przeĹ‚omie sierpnia i wrze¶nia do eksploatacji w MPK KrakĂłw s± dobrymi okazjami do przybliĹĽenia czytelnikowi tego jakĹĽe nowatorskiego "dizajnersko" (niestety, sĹ‚owo "stylistyka" to nie to) autobusu.

W stosunku do wiÄ™kszo¶ci konkurentĂłw Scania z opóĽnieniem wprowadziĹ‚a na rynek miejski autobus niskopodĹ‚ogowy ale za to jako pierwsza pokazaĹ‚a autobusy o nowej tendencji projektowej, znanej juĹĽ z najnowszej generacji samochodĂłw osobowych - z nadwoziami o ksztaĹ‚tach mocno zaokr±glonych zarĂłwno na zewn±trz jak i wewn±trz. Dodatkowo autobus o niezwykĹ‚ym wygl±dzie ¶ciany przedniej i tylnej nawi±zuje rĂłwnieĹĽ do najnowszych tendencji stylistycznych, tzw. rozrywkowych (FUNNY) samochodĂłw osobowych, sugeruj±cych u¶miech autobusu (THR SMILING BUS).

Techniczn± nowo¶ci± byĹ‚o zastosowanie silnika pochylonego, usytuowanego poprzecznie na zwisie tylnym, co umoĹĽliwiĹ‚o umieszczenie tylnego rzÄ™du siedzeĹ„ nad nim za tyln± krawÄ™dzi± platformy drzwi tylnych, dziÄ™ki czemu dĹ‚ugo¶Ä‡ uĹĽyteczna przestrzeni pasaĹĽerskiej jest niewiele mniejsza od dĹ‚ugo¶ci gabarytowej.
Ponadto w zakresie podzespoĹ‚Ăłw napÄ™dowo-jezdnych Scania pierwsza zastosowaĹ‚a najnowsz± generacji; portalowego mostu napÄ™dowego ZF AV 132 z integralnymi wspornikami zawieszenia i pionowo usytuowanymi siĹ‚ownikami hamulcowymi.

Znamienne, ĹĽe producent maj±cy wieloletnie do¶wiadczenie w wytwarzaniu spawanych szkieletĂłw i poszyć nadwozi autobusĂłw ze stali nierdzewnej, zdecydowaĹ‚ siÄ™ na radykaln± zmianÄ™ podstawowego materiaĹ‚u i technologii produkcji, przechodz±c na montaĹĽ kadĹ‚uba z wielkowymiarowych - o szeroko¶ci do 400 mm - profili wyciskanych z aluminium firmy ALUSUISSE-TRAFAL SYSTEM.

Argumenty przemawiaj±ce - wg Scanii - za aluminium:konstrukcja autobusu lĹĽejsza o 600 kg w porĂłwnaniu z analogicznym gabarytowo autobusem ze stali, co zwiÄ™ksza - przy tej samej masie - pojemno¶Ä‡ uĹĽytkow± autobusu,
profile aluminiowe s± jednocze¶nie elementem struktury wytrzymaĹ‚o¶ciowej szkieletu i poszyciem zewnÄ™trznym nadwozia.
odporno¶Ä‡ korozyjna rĂłwnorzÄ™dna stali nierdzewnej,
cicha i czysta technologia produkcji (ciÄ™cie i skrÄ™canie profili) eliminuj±ca prace spawalnicze i nie wymagaj±ca drogiego oprzyrz±dowania i narzÄ™dzi,
duĹĽa precyzja wykonania profili zapewnia wysok± jako¶Ä‡ powierzchni zewnÄ™trznej nadwozia,
duĹĽa elastyczno¶Ä‡ wykonania różnych odmian nadwozia, np. ilo¶Ä‡, wielko¶Ä‡ i usytuowanie wnÄ™k drzwiowych i okiennych,
moĹĽliwo¶Ä‡ uzyskania bardzo szybkiego wzrostu produkcji bez istotnych nakĹ‚adĂłw inwestycyjnych,
szybko¶Ä‡ i Ĺ‚atwy montaĹĽ umoĹĽliwiaj± jednoczesne wytwarzanie autobusu w kilku zakĹ‚adach produkcyjnych,
mniejsze koszty obsĹ‚ugi - Ĺ‚atwo¶Ä‡ naprawy,
znaczny stopień recyclingu - ponownego uzyskiwania materiałów przy likwidacji pojazdu,
wyższa cena złomu przy likwidacji.
Ww. argumenty, bÄ™d±ce gruntown± analiz± caĹ‚ego cyklu ĹĽycia autobusu - kosztĂłw produkcji, eksploatacji, obci±ĹĽenia ¶rodowiska i likwidacji (LIFE CYCLE ANALYSIS) - przekonaĹ‚y producenta, ĹĽe w warunkach zachodnioeuropejskich aluminium jest najbardziej ekonomicznym materiaĹ‚em.
DziÄ™ki kompleksowemu podej¶ciu projektowo-stylistycznemu (design) i zastosowaniu caĹ‚ego szeregu nowych komponentĂłw od specjalistycznych dostawcĂłw, nowa generacja autobusĂłw miejskich duĹĽej pojemno¶ci charakteryzuje siÄ™ takimi zaletami jak: niĹĽsza masa, wiÄ™ksza pojemno¶Ä‡ pasaĹĽerska, znaczny komfort i bezpieczeĹ„stwo jazdy oraz bardzo duĹĽa elastyczno¶Ä‡ konstrukcyjna, umoĹĽliwiaj±ca tak obecnie, jak i w przyszĹ‚o¶ci speĹ‚nianie różnorodnych indywidualnych wymagaĹ„ klientĂłw i lokalnych wymogĂłw prawnych.

Przedstawiciele Scanii przyznali, że firma "przespała"przełom lat 80/90., kiedy to niemieccy producenci wprowadzali na rynek autobusy niskopodłogowe pierwszej generacji.
Jeszcze do 1992 r. firma koncentrowała się przede wszystkim na produkcji dużego wyboru podwozi autobusowych, a produkcja konwencjonalnych autobusów miejskich wysokopodłogowych była marginesem i zaspokajała potrzeby tylko rynku szwedzkiego.
Ale w opracowanym w 1992 r. business planie SCANIA BUSES & COACHES postawiła na autobusy kompletne z bardzo ambitnym planem rozwoju.
W rekordowym czasie 9 miesiÄ™cy opracowano i wprowadzono do produkcji autobus miejski Max Ci (kod CN 113 CLL), czÄ™¶ciowo niskopodĹ‚ogowy, opracowany na bazie dotychczas wytwarzanego autobusu CN 113. Niska podĹ‚oga, tzn. bez stopni po¶rednich w drzwiach, zastosowana zostaĹ‚a od drzwi przednich do tylnej krawÄ™dzi drzwi ¶rodkowych, na 56 proc. dĹ‚ugo¶ci uĹĽytecznej przestrzeni pasaĹĽerskiej. Ten typ autobusu jest rĂłwnieĹĽ eksploatowany w Polsce.WĹ‚a¶ciwsze dla tego typu autobusu byĹ‚oby okre¶lenie "niskowej¶ciowy" (low entrance).

Drugim etapem planu, zamykaj±cego siÄ™ kwot± ok. 200 mln SEK, byĹ‚o opracowanie od 1994 r. kompletnie nowej generacji autobusĂłw komunikacyjnych. Prawie poĹ‚owÄ™ tej sumy wydano na problematykÄ™ szeroko pojÄ™tej ochrony ¶rodowiska.
W półtora roku po rozpoczÄ™ciu prac, 3 wrze¶nia 1996 r., Scania przedstawiĹ‚a swĂłj pierwszy nowy produkt - autobus miejski Omni City, niskopodĹ‚ogowy w peĹ‚nym tego sĹ‚owa znaczeniu, tzn. o niskiej podĹ‚odze na caĹ‚ej dĹ‚ugo¶ci przestrzeni pasaĹĽerskiej - jako pierwszy typ przygotowywanej rodziny autobusĂłw komunikacyjnych nowej generacji.
W przeciwieĹ„stwie do konwencjonalnych autobusĂłw nowa oferta Scanii, reprezentuj±ca ¶wiatow± klasÄ™ (world class), jest przeznaczona na rynki nie tylko do krajĂłw europejskich, ale i do krajĂłw Ameryki ŁaciĹ„skiej.
ProdukcjÄ™ nowego autobusu rozpoczÄ™to pod koniec 1996 r. w naleĹĽ±cych do Scanii zakĹ‚adach DAB w Silkeborg (Dania), maj±cych najwiÄ™ksze do¶wiadczenie w nadwoziach aluminiowych, a w 1997 r. rĂłwnocze¶nie w Katrineholm (Szwecja) i w Angers (Francja), oficjalnie zapowiedziano teĹĽ uruchomienie produkcji w Sao Paulo (Brazylia) i w SĹ‚upsku (Polska).

Wspólne działanie projektantów, konstruktorów, specjalistów do spraw marketingu, sprzedawców oraz ekspertów od produkcji dało w rezultacie produkt łatwiejszy w produkcji i o mniejszej liczbie komponentów, niż poprzednia generacja.
BryĹ‚a autobusu wyraÄ˝nie odróżnia siÄ™ od prostopadĹ‚o¶ciennych ksztaĹ‚tĂłw konwencjonalnych autobusĂłw miejskich, jest niew±tpliwie wyróżniaj±cym siÄ™ elementem ¶rodowiska miejskiego.
OprĂłcz wielu nowych rozwi±zaĹ„ projektowych i stylistycznych zastosowano caĹ‚y pakiet rozwi±zaĹ„ konstrukcyjnych sprawdzonych w autobusach miejskich poprzedniej generacji, jak np. podstawy siedzeĹ„ mocowane do ¶cian bocznych.

Autobus ma wiele rozwi±zaĹ„ opracowanych w ramach integralnego projektowania PDM (Product Development Management), maj±cych istotny wpĹ‚yw na minimalizacjÄ™ kosztĂłw eksploatacji, a s± to:
1. Wysoka jako¶Ä‡ elementĂłw wspĂłlnych z samochodami ciężarowymi czwartej generacji.
2. Wysoka jako¶Ä‡ wspĂłlnych czÄ™¶ci zamiennych.
3. Lepsza oferta przewozowa - wiÄ™ksza pojemno¶Ä‡ pasaĹĽerska dziÄ™ki mniejszej masie wĹ‚asnej.
4. Silniki o niĹĽszym zuĹĽyciu paliwa, mniejszej ilo¶ci elementĂłw, wiÄ™kszym momencie oraz wiÄ™kszej ĹĽywotno¶ci niĹĽ poprzedniej, trzeciej generacji.
5. Automatyczna skrzynia biegĂłw z ukĹ‚adami zmniejszaj±cymi zuĹĽycie paliwa:
- mechaniczne przeniesienie napędu już od 10 km/h;
- NBS automatycznie wĹ‚±czaj±cy bieg neutralny w czasie postoju autobusu.
6. Łatwo¶Ä‡ codziennej obsĹ‚ugi dziÄ™ki podnoszonej przestrzennej pokrywie silnikowej.
7. Łatwo¶Ä‡ mycia pojazdu dziÄ™ki eliminacji wszystkich ostrych krawÄ™dzi.
8. Łatwo¶Ä‡ czyszczenia wnÄ™trza dziÄ™ki podĹ‚odze bez podestĂłw i mocowaniu siedzeĹ„ do ¶cian bocznych.
9. Łatwy dostÄ™p do bloku elektrycznego wewn±trz.
10. Łatwy demontaż zespołu napędowego.
11. Profilaktyka obsługi dzięki komputerowemu systemowi diagnostycznemu Scania Diagnos.
12. Kompleksowa oferta obsługowo-naprawcza producenta dla operatorów, którzy powinni skupić się tylko na procesach transportowych.
13. Opcyjny komputer pokĹ‚adowy mog±cy zast±pić kilka oddzielnych systemĂłw kontrolnych: obsĹ‚ugi biletowej, tablic kierunkowych, informacji akustycznej, wyj¶Ä‡ awaryjnych, o¶wietlenia, sterowania drzwi, sprawdzania stanu ĹĽarĂłwek. Kierowca moĹĽe uĹĽyć komputera nie ruszaj±c siÄ™ z miejsca.
Bezpieczeństwo
Autobus zapewnia maksymalne technicznie możliwe bezpieczeństwo aktywne i pasywne pasażerów w komunikacji miejskiej, na co składa się wiele czynników:
1. Struktura kadĹ‚uba jest specjalnie wzmocniona w strefie ¶ciany przedniej (stanowisko kierowcy) i ¶cian bocznych (dodatkowe stalowe belki).
2. Okna boczne z podwĂłjnymi szybami o duĹĽej powierzchni wklejone w strukturÄ™ kadĹ‚uba zwiÄ™kszaj± sztywno¶Ä‡ kadĹ‚uba.
3. Nowe osie i zawieszenia osi sterowane elektronicznie (ELC) zapewniaj± dobr± stabilno¶Ä‡.
4. Nowe mechanizmy hamulcowe tarczowe na obu osiach
o sterowane trzecim obwodowym układem pneumatycznym z ABS.
5. Optymalnie opracowane stanowisko kierowcy ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo (ergonomiczne parametry obserwacji i manipulacji, komfort klimatyczny).
6. Podłoga bez stopni z minimalnymi pochyleniami.
7. Gęsto rozmieszczono słupy i poręcze.
8. Starannie wyeliminowano wszystkie ostre krawędzie.
9. PrzedziaĹ‚ silnikowy zostaĹ‚ oddzielony od przestrzeni pasaĹĽerskiej ¶cian± ognioodporn±.
10. W przedziale silnikowym znalazł się detektor dymu i ognia.
11. O¶wietlenie zewnÄ™trzne dostosowane do specyfiki ruchu miejskiego, w ktĂłrym rzadko uĹĽywa siÄ™ ¶wiateĹ‚ drogowych - oddzielne reflektory ¶wiateĹ‚ mijania zawieszone bezwibracyjnie, co zapewnia stabilno¶Ä‡ strumienia ¶wietlnego i wydĹ‚uĹĽon± ĹĽywotno¶Ä‡ ĹĽarĂłwek.

Prezentowany autobus jest przykĹ‚adem optymalnego kompromisu miÄ™dzy przeciwstawnymi wymaganiami - minimalizacj± kosztĂłw wytwarzania i eksploatacji a maksymalizacj± ochrony ¶rodowiska....

¬rĂłdĹ‚o KrakĂłw Euro City :)

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Pią, 10.10.2003, 19:33
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Scania CN270UB 4Ă—2 OmniCity
Warszawa:
rocznik 2007:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Przegubowiec
rocznik 2008:
Image
Image
(C) Wikipedia

Koszalin:
Image
(C) Wikipedia


Cytuj:
Scania CN270UB - niskopodłogowy autobus miejski produkowany przez zakład koncernu Scania w Słupsku.

Przednią część modelu Scania CN270UB OmniCity stylizowano tak, aby linie nadwozia nabierały kształtu uśmiechu (tzw. smiling bus). Pojazd wykonano ze skręcanych profili ze stopów aluminium wzmacnianych w pobliżu miejsc skręcania elementami z bardziej odpornych metali. Technologia ta umożliwia budowę nadwozia z łatwo wymiennych, odpornych na korozję elementów. Zastosowanie aluminium podwyższa cenę pojazdu, ale zwiększa jego żywotność i cenę przy odsprzedaży. 5-cylindrowy silnik Scania DC9 17 o pojemności 8,9 dm3 i mocy maksymalnej 270 KM współpracuje z automatyczną, 6-biegową skrzynią biegów firmy ZF oraz portalowym mostem napędowym tej samej firmy. Normę czystości spalin Euro 4 uzyskano bez wykorzystania wtrysku płynu AdBlue w katalizatorze. Oś przednia jest własnym produktem firmy Scania. W wyposażeniu opcjonalnym występują takie elementy jak system EBS, klimatyzacja oraz monitoring przestrzeni pasażerskiej.

Większość produkowanych autobusów jest eksportowana.

Obecnie model ten eksploatowany jest przez następujące polskie przedsiębiorstwa transportowe:

PrzewoĹşnik Liczba
MZK Koszalin 5
PKM Tychy 1
MZK Konin 7
MZK Stargard Szczeciński 2
MZK GrudziÄ…dz 4
MZK Opole 3
PKS Grodzisk Mazowiecki 106


W październiku 2006 ZTM ogłosił przetarg na świadczenie usług przewozowych w latach 2007-2016. Składał on się z 2 części, z których jedna obejmowała strefę północną miasta, zaś druga - południową. Każda część obejmowała 50 brygad 12m LF. W grudniu, po dokonaniu wyboru ofert, grupę północną zgarnął Mobilis, a południową - PKS Grodzisk Mazowiecki. Pierwotnie obaj przewoźnicy pozostawili sobie szeroki wybór pojazdów, którymi będą świadczyli usługi przewozowe. Zaskakująco, wybór PKS padł na Scanię Omnicity. Umowa między przewoźnikiem a producentem opiewała na dostarczenie 53 autobusów, podzespołów i części, dostarczenie wyposażenia dla zaplecza diagnostycznego i serwisowego oraz objęcie autobusów autoryzowanym serwisem na okres 10 lat, do 31.12.2016 - czyli końca świadczenia umowy. Scanie wyprodukowano w fabryce w Słupsku.

Omnicity jest modelem, którego przód stylizowano tak, aby linie nadwozia nabierały kształtu uśmiechu. Producent zachwalał to działanie marketingowo jako tzw. smiling bus. Autobus wykonano ze skręcanych profili ze stopów aluminium. Technologia ta umożliwia skonstruowanie nadwozia z łatwo wymiennych, odpornych na korozję elementów. Zastosowanie aluminium podwyższa wprawdzie cenę pojazdu, za to zwiększa jego żywotność i cenę przy odsprzedaży. Silnik umieszczono w zabudowie na tyle pojazdu, tworzącej połączenie wieży z alpinarium. Do ostatniego, wysoko umieszczonego rzędu siedzeń prowadzą wysokie stopnie. 5-cylindrowy silnik DC9 17 napędza poprzez automatyczną, 6-biegową skrzynię biegów portalowy most napędowy. Co nietypowe, normę czystości spalin Euro IV uzyskano w tym wypadku bez wykorzystania wtrysku płynu AdBlue w katalizatorze. Autobus posiada oś tylną produkcji ZF i przednią konstrukcji własnej Scanii. Wymianę pasażerów umożliwiają dwuskrzydłowe, sterowane pneumatycznie drzwi o szerokości 1250 mm. W pełni niskopodłogową scanię wyposażono w klimatyzację, monitoring oraz system radiowej łączności z dyspozytorem. Wnętrze wykonane zostało bardzo starannie, jest ono stosunkowo przestronne, poza wąskim przejściem między drugimi a trzecimi drzwiami. Zastosowano fotele pasażerskie firmy Ster. Scanie posiadają audiowizualny system informacji pasażerskiej firmy Pixel Bydgoszcz.

Uroczystość przekazania pierwszych 10 autobusów do eksploatacji nastąpiła 30 maja 2007 w obecności prezydenta miasta stołecznego Warszawy, Hanny Gronkiewicz-Waltz. Autobusy wprowadzano do eksploatacji po 10 sztuk miesięcznie od czerwca 2007. W lipcu 2007 PKS obsługiwał już 30 brygad, zaś docelowe uruchomienie osiągnięto już 31.08.2008. Scanie zagościły od tej pory na liniach: 135, 142, 191, 198 i 717.

13 lipca 2007 ogłoszono kolejne dwa przetargi na świadczenie usług przewozowych. Jeden z nich obejmował midibusy w ilości 50 sztuk, drugi zaś standardowe, 12-metrowe autobusy w identycznej ilości. 28 sierpnia otwarto oferty w drugim zamówieniu. Do przetargu rzystąpiło 7 przewoźników, którzy zaproponowali następujące stawki za wozokilometr: MPK Łódź - 7,70 zł, ITS Michalczewski - 6,09 zł, Dolnośląskie Linie Autobusowe - 5,85 zł, MZA - 5,30 zł, Veolia - 4,98 zł, Mobilis - 4,89 zł, PKS Grodzisk Maz. - 4,80 zł. PKS Grodzisk Mazowiecki testował tymczasem w sierpniu MANa Lion's City #073 z MPK Siedlce i demonstracyjnego egzemplarza Mercedesa Conecto LF. 16 października 2007 podpisano umowę pomiędzy ZTM i PKS, wybór padł zaś ponownie na scanie.

Scanie z drugiej serii tylko nieznacznie różniły się od poprzednich. Tak jak poprzednia seria, posiadają one klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i miękkie fotele. W połowie autobusów zainstalowano system umożliwiający liczenie pasażerów i rejestrację trasy ich przejazdu, umożliwiający precyzyjne planowanie przewozów i lepsze poznanie potrzeb komunikacyjnych mieszkańców Warszawy. Autobusy najłatwiej odróżnić po zmienionym logo PKSu i małym, przesuwanym oknie przy tylnym lewnym narożniku. Zmienione zostało również wejście do kabiny kierowcy - dziwny układ rurek i szybek zamieniono na szare drzwiczki z tworzywa, wyposażone w opuszczaną szybę.

25 lutego 2008 na zajezdni PKS pojawiły się pierwsze z 53 zamówionych Scanii. Autobusy skierowano do obsługi głównie prawobrzeżnej części Warszawy, debiut liniowy miał miejsce 1 marca. Scanie skierowano na linie 120, 160, 176 i 199. Co miesiąc dostarczane były kolejne autobusy, aż do dostawy ostatnich 10 egzemplarzy na początku września 2008. Scanie zajęły tym samym przedział numeracji A501-A606, z luką w numerze A599.

Autobusy sÄ… leasingowane przez BRE Bank.

Scania A572 posiadała po roku eksploatacji (19.04.2009) przebieg 75 tys. km.

Galeria zdjęć Scanii Omnicity w Przegubowcu

Dane techniczne
Producent: Scania Production-Kapena, SĹ‚upsk, Polska
Okres produkcji: od 2005
Lata dostawy: 2007-2008
Zakupionych: 106 szt.
Zajezdnie: PKS Grodzisk Mazowiecki
Typy nadwozia: Niskopodłogowy autobus miejski
Długość: 11985 mm
Szerokość: 2550 mm
Wysokość: 2950 mm
Rozstaw osi: 6000 mm
Masa własna: 10,3 t
Dopuszczalna masa całkowita: 18 t
Ilość miejsc: 82 lub 100 (rocznik 2008)
Miejsc siedzÄ…cych: 28 lub 29 (rocznik 2008)
Ilość drzwi: 3
Układ drzwi: 2-2-2
Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w II drzwiach: 340 mm
Wysokość podłogi w ost. drzwiach: 340 mm
Szerokość drzwi: 1250 mm
Silnik: Scania DC9 17
Pojemność skokowa: 8,867 dm3
Moc maksymalna: 270 KM
Skrzynia biegĂłw: ZF 6 HP592CN
ABS, ASR
Klimatyzacja
(C) Przegubowiec, Wikipedia

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Sob, 06.11.2010, 21:48
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Scania Omni City
To chyba mistrzostwo forum: 7-letni odkop :mryellow:
Ale to nie złośliwość - dobrze, że ta część forum jest rozkręcana przez Kulikowskiego

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Sob, 06.11.2010, 21:51
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post Re: Scania Omni City
Ile właściwie Warszawa zamówiła autobusów przed 2012 rokiem ? Słyszałem o liczbie takiej samej jak tramwaje od nas - 186, ale czy to prawda i są one od jednego dostawcy ? :>

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Sob, 06.11.2010, 23:00
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Scania CN280UB 4Ă—2 Omni City
Autobusy: 168 szt. (do 2012, w tym hybrydy i 20m, przetarg w fazie przygotowania) + 70 szt. (uzupełnienie do kontraktu z 2008 - Solaris 42 szt. + MAN 18 szt.) = 238 szt.
Tramwaje: 186 szt. (do 2012). Scanie na warszawskich ulicach jednak sÄ… egzotyczne.

A Scanie sÄ… w Warszawie egzotykiem zwiÄ…zanym z kontraktem PKS Grodzisk Mazowiecki.
PoniĹĽej informacje o testach alkoholowej Scanii:

Scania CN280UB 4Ă—2 OmniCity
testy w Warszawie

Image
Image
(C) Przegubowiec.com

Cytuj:
W maju 2009 roku pojawiła się w PKS Grodzisk Mazowiecki testowa scania CN280UB, bardzo zbliżona do scanii z ostatnich serii. Autobus ten posiadał w niewielkim stopniu zmodyfikowane wnętrze oraz mocniejszą odmianę silnika DC9 29 o mocy 280 koni mechanicznych i większym momencie obrotowym. Silnik ten spełnia normę czystości spalin EEV. Wstępne testy wykazały kilkuprocentowe zmniejszenie zużycia paliwa w stosunku do już eksploatowanych autobusów z silnikiem DC9 17, przy odpowiednim przeszkoleniu kierowcy odnośnie techniki jazdy. Kierowcy z dużym doświadczeniem i prowadzącemu zgodnie z zasadami eco-drivingu udało się uzyskać zużycie paliwa na poziomie 36 l/100 km. Wszystkie te efekty uzyskano dzięki zwiększeniu pojemności skokowej silnika z 8,9 l do 9,3 litra oraz zastosowaniu opracowanego przez Scanię wtrysku XPI w technologii common rail (szyny wspólnej). We wnętrzu zmieniony został odcień plastików na jaśniejszy. Zastosowano niepraktycznie fotokomórki w drzwiach, uniemożliwiające ich zamknięcie w wypadku bliskości pasażerów. Zastosowany został inny pulpit kierowcy - jeden z czterech oferowanych przez Scanię. Regulowane jest jedynie położenie kierownicy. W kabinie kierowcy występuje niedobór schowków, natomiast drzwi od kabiny solidnie łomoczą na nierównościach. Po kilku tygodniach, głównie na linii 150, scania zniknęła z PKS, by być testowana w innych polskich miastach.

W lipcu 2009 autobus pojawił się ponownie w Warszawie, tym razem na testy w firmie Mobilis. Tym razem wyniki spalania były mniej satysfakcjonujące - nawet 52-55 l/100 km. Jedną z przyczyn mogło być nie tak dobre jak w PKS zaznajomienie kierowców z pojazdem, mające odzwierciedlenie w technice jazdy.

Dane techniczne
Długość: 11985 mm
Szerokość: 2550 mm
Wysokość: 2950 mm
Rozstaw osi: 6000 mm
Masa własna: 10,3 t
Dopuszczalna masa całkowita: 18 t
Ilość miejsc: 82
Miejsc siedzÄ…cych: 28
Ilość drzwi: 3
Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w II drzwiach: 340 mm
Wysokość podłogi w III drzwiach: 340 mm
Silnik: Scania DC9 29
Pojemność skokowa: 9,29 dm3
Moc maksymalna: 280 KM
Skrzynia biegĂłw: ZF 6 HP604C
(C) Przegubowiec.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Sob, 13.11.2010, 2:48
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 9 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018