Obecny czas: Śro, 24.05.2017, 22:33




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 49 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3  Następna
Reklama 

Nowy Solaris Urbino 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 5814
Miejscowość: Warszawa
Post Solaris Urbino 18
Image
(C) InfoBus

II generacja
Drezno, Niemcy (2004):
Image

Reutlingen, Niemcy (2004):
Image


III generacja (od 2005)
KrakĂłw (III generacja, 2005):
Image

Poznań (2006):
Image

Szczecin (2008):
Image
Image

Jabłoniec nad Nysą, Czechy:
Image
(C) Wikipedia

Warszawa (III generacja):
rocznik 2005 (cechy rozpoznawcze: klimatyzacja, brak czarnej gumy na zderzaku):
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Przegubowiec
Image
Image
(C) Wikipedia

rocznik 2007 (brak klimatyzacji):
Image
Image
Image

rocznik 2008 (klimatyzacja, czarna guma na zderzaku):
Image
Image
Image

rocznik 2009 (z zewnątrz od poprzedniego odróżnia go tylko inna czcionka kierunku na wyświetlaczu):
Image

rocznik 2010 (klimatyzacja, czarna guma na zderzaku, brak loga i zielonego jamnika na ĹĽÄ…danie ZTM-sic!:
Image
Image
(C) Przegubowiec

Cytuj:
Solaris Urbino 18 – niskopodłogowy przegubowy autobus z serii Solaris Urbino przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Obecnie produkowane są modele trzeciej generacji. Obok modelu podstawowego zasilanego silnikami diesla spełniającymi normę emisji spalin Euro 4, produkowane są modele spełniające ostrzejsze normy Euro 5 bądź EEV oraz zasilane gazem CNG lub z napędem hybrydowym drugiej generacji.

"Solaris Urbino 18" pierwszej generacji produkowano od drugiej połowy 1999 roku. Od pierwszej połowy 2002 roku produkowano modele drugiej generacji. Od wiosny 2005 roku produkowana jest trzecia generacja tego autobusu. Jest on wytwarzany w wersjach z silnikami diesla, lub z napędem elektrycznym, jako Solaris Trollino 18. Od 2005 roku dostępna jest odmiana z napędem gazowym CNG. Pierwszy i jedyny wyprodukowany dotychczas Solaris Urbino 18 CNG trafił do Lublina w listopadzie 2006 roku, w październiku 2009 roku został on sprzedany do Radomia[1].

W grudniu 2006 roku Olsztyn jako pierwsze polskie miasto odebrał 8 sztuk modeli "Urbino 18" spełniających normę Euro 5, która zacznie obowiązywać w 2009 roku. Jesienią 2006 roku na targach w Hanowerze odbyła się światowa premiera prototypów autobusów Solaris Urbino 18 Hybrid z napędem hybrydowym i Solaris Urbino 18 EEV. Model hybrydowy powstał dzięki współpracy firmy "Solaris" z firmami Allison Transmission i Cummins, mającymi już duże doświadczenie w konstrukcji tego rodzaju napędu na rynku północnoamerykańskim. Prototyp modelu "Solaris Urbino 18 EEV" z tradycyjnym silnikiem diesla spełnia normę emisji spalin EEV (ostrzejszą od Euro 5, która zacznie obowiązywać w Europie od października 2009 roku). Oba prototypy na przełomie lat 2006 i 2007 weszły do produkcji. W połowie 2008 roku dokonano znacznej modernizacji modelu Solaris Urbino 18 Hybrid, po której producent określa go jako pojazd drugiej generacji. Zmiany dotyczą głównie układu napędowego, w którym zastosowano mniejszy i lżejszy silnik Cummins ISBe5 250B.

Graficznym symbolem autobusu "Urbino 18" jest zielony jamnik. Poszczególne wersje napędowe posiadają symbole różniące się szczegółami. Na modelach hybrydowych jamnik posiada dwa serca symbolizujące podwójny układ napędowy, zaś na modelach w ekologicznej wersji EEV jamnik trzyma w pysku kwiat. Część jamników w modelach sprzedanych do Krakowa ma na głowie krakuskę.

Odbiorcy i użytkownicy autobusów Solaris Urbino 18 i Solaris Urbino 18 CNG na świecie. Tabela nie obejmuje modeli Solaris Urbino 18 Hybrid dwu generacji.

Państwo Miasto Operator Liczba
stan na: 28.02.2010
Czechy Chomutov i Jirkov DPCHJ 1
Mníšek pod Brdy Martin Uher 1
OĹ‚omuniec DPMO 9
Ostrawa DP 6
Pilzno PMDP 12
Praga Veolia Transport Praha 1
Dania Aarhus Aarhus Sporveje 37
Grecja Ateny Ethel 100
Łotwa Ryga Riga SIA 57
Niemcy Arnstein Ludwig Schraud 1
Berlin BVG 257
Bochum Bogestra 16
Brema BSAG 45
Brunszwik BVSAG 4
Barsinghausen DaBus 1
Dortmund DSW21 3
Drezno DVB 33
DĂĽren DKB 2
Heidenheim HVG Heidenheimer 1
Hofolding Geldhauser Reisen 2
Kassel KVG 23
Koblencja KEVAG 5
Magdeburg MVG 3
Müllheim Will Markgräfler Reisen 1
Monachium Stadtwerke MĂĽnchen GmbH 4
Oberweser-Gieselwerder Regiobus Uhlendorf GmbH & Co.KG 1
Poczdam Havelbus 10
Pforzheim SVP 2
Reutlingen RSV 7
Schwäbisch Hall Stadtbus Schwäbisch Hall GmbH 1
Waiblingen Omnibus-Verkehr Ruoff GmbH 2
Waiblingen - Neuenstadt WEG-Kraftverkehrs-GmbH 1
Warburg Reifer 1
Weinstadt Omnibus Dannenmann GmbH 1
Polska Białystok KPKM 12
Białystok KPK 11
Białystok KZK 3
Bydgoszcz Mobilis 25
Gdańsk PKS 1
Gdańsk Warbus 7
Gdańsk ZKM 44
Gdynia PKA 7
Gdynia PKM 1
Gliwice PKM 21
Kalisz KLA 1
Katowice PKM 15
Kielce MPK 6
KrakĂłw Mobilis 10
KrakĂłw MPK 31
Łódź MPK 62
Olsztyn MPK 8
PĹ‚ock KM 1
Poznań MPK 69 (w tym 1 szt. SU18 Hybrid)
Radom MPK 1 (CNG)
Swarzędz WirażBus 3
Szczecin SPAK 25
Szczecin SPAD 26
Ĺšwierklaniec PKM 8
Tychy PKM 14
Warszawa MZA 322
SĹ‚owacja Koszyce DP 3
Szwajcaria Chur Stadtbus Chur AG 3
La Chaux-de-Fonds TRN 2
Locarno FART 4
Lozanna Transports publics de la region 7
Ruswil Rottal Auto AG 1
Winterthur Stadtbus 12
Szwecja UmeĂĄ Polarbus Trafik 3
Węgry Debreczyn Hajdú Volán Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság 6
WĹ‚ochy Bari FSE 40
Salerno CSTP 7
ZEA Dubaj RTA 150
Suma 1547


W połowie 2004 r. MZA ogłosiły przetarg na dostawę 80 nowych przegubowych autobusów niskopodłogowych. Przetarg był o tyle nietypowy, że poza produkcją obejmował również późniejsze utrzymanie i serwisowanie pojazdów, a po 8 latach możliwość odkupienia autobusów przez producenta. Warunki przetargu okazały się tak wygórowane i skomplikowane, że o mały włos a żaden producent nie zgłosiłby swojej oferty. Wreszcie, gdy w grudniu 2004 r. otwarto oferty okazało się, że tylko oferta Solarisa jest prawidłowa pod względem formalnym.

Zgodnie z podpisaną w czerwcu 2005 r. umową do końca czerwca 2006 r. dostarczonych miało zostać 80 przegubowców, w pełni niskopodłogowych i klimatyzowanych. Producent wywiązał się z umowy dużo szybciej i wszystkie autobusy, poza jednym, dostarczył do końca 2005 roku.

Prezentacja pierwszych Urbino 18 odbyła się 13 września 2005 r. w zajezdni R-10 Ostrobramska. Nowe Solarisy różnią się dostarczanej w latach 2001-2002 15-metrowej wersji. Zewnętrzna sylwetka nadwozia przeszła znaczny restyling. Wprowadzono zaostrzoną krawędź dachu, całkowicie nową ścianę czołową i tylną, nowy kształt nadkoli.

Silnik autobusu, co typowe dla Urbino, znalazł się w zabudowie wieżowej, nieco większej od tej z poprzednich Urbino, z ukośną ścianą. Do przeniesienia napędu wykorzystano skrzynię Voith i portalowy most napędowy ZF. Silnik DAF PE228, spełniający normę czystości spalin Euro III, posiadał podwyższone osiągi - poprzeczkę w kwestii mocy silników ustalił MAN NG313, toteż w przegubowym solarisie zainstalowano jednostkę o mocy 310 KM.

Wnętrze, o srebrno-szaro-białej kolorystyce, nie różniło się stylistycznie od poprzednich Urbino. Tak jak Urbino 15, jest ono przestronne i posiada szerokie przejście między nadkolami. Natomiast do wad autobusu zaliczyć można umieszczenie większości siedzisk na podestach. Dodatkowo, w rejonie trzecich drzwi zainstalowano siedzenia odwrócone przodem do platformy dla pasażerów stojących, skutecznie zmniejszając jej efektywną powierzchnię - miejsce dla pasażerów stojących zajmowały bowiem kolana pasażerów siedzących. Zupełną pomyłką okazało się zastosowanie siedzeń firmy Ster. Siedzenia te w założeniu miały być odporne na ataki wandalizmu, co uzyskano poprzez pozbawienie ich miękkich wkładek. Odbiło się to zwiększeniem drgań przenoszonych przez nadwozie na ciała pasażerów i obniżeniem komfortu podróży. Zaletą autobusu jest zaś klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej firmy Konvekta, utrzymująca przez cały czas wewnątrz zadaną temperaturę 22 stopni.

Przegubowe, 18-metrowe urbina zastępowały przegubowe, wysokopodłogowe ikarusy. Tym samym zrezygnowano więc z zastępowania ich nieco mniej pojemnymi autobusami piętnastometrowymi. Standardem początku XXI wieku jest więc autobus tylno silnikowy, z niską podłogą na całej długości, wydajną wentylacją i nowoczesną sylwetką nadwozia.

Solarisy Urbino 18 z pierwszej dostawy trafiły do dwóch zajezdni: Ostrobramska i Woronicza. Ich utrzymaniem i naprawami zajmuje się zewnętrzna firma BTS. Jej pracownicy dokonują codziennych przeglądów autobusów oraz pełnią funkcję pogotowia technicznego w przypadku awarii na trasie.

Ostatni, dostarczony już w 2006 roku, egzemplarz posiada napęd spełniający normę emisji spalin Euro IV.

Kolejny przetarg na 150 autobusów ogłoszono w 2006 roku. Sytuacja taborowa nie była wówczas za dobra, postanowiono więc zakupić autobusów więcej, ale w uboższej wersji. Zrezygnowano z zakupu pojazdów łącznie z serwisem oraz z zastosowania klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej. Zamówienie składało się z 2 części: jedna obejmowała autobusy przegubowe, 18-metrowe, dopuszczające autobusy średnio- i niskopodłogowe w ilości 100 sztuk, druga autobusy solowe, 12-metrowe, niskowejściowe lub niskopodłogowe, w ilości 50 sztuk. Po długo ciągnących się procedurach odwoławczych zwycięzcą w pierwszej części zamówienia został ponownie Solaris z modelem Urbino 18. Jego jedynym konkurentem był… przegubowy Mercedes Conecto G.

Główną różnicą w napędzie było zastosowanie zmodernizowanej, dafowskiej jednostki, spełniającej normę czystości spalin Euro IV. Wymagało to zmiany konstrukcji silnika, zainstalowania większej chłodnicy oraz wprowadzenia systemu oczyszczania spalin opartego na wykorzystaniu płynu AdBlue w procesie redukcji katalitycznej. Powiększona została wieża silnikowa. Druga seria solarisów pozbawiona była klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej, wyposażono ją za to w klimatyzatory kabiny kierowcy. Do wentylacji posłużyły przesuwane okna boczne. Poprawiono rozplanowane tylnej części wnętrza, naprzeciw trzecich drzwi.

Nowa partia przegubowców zaczęła służbę w marcu 2007 roku. Cała dostawa 100 Solarisów z 2007 r. trafiła na Woronicza. 40 serwisowanych solarisów przesunięto wówczas partiami na Ostrobramską, gromadząc na niej tym samym wszystkie 80 solarisów z 2005 r.

Następny przetarg na autobusy ogłoszono na początku 2008 roku. Ponownie obejmował on 150 sztuk, jednak w odmiennej proporcji i z innym wyposażeniem: 80 autobusów przegubowych i 70 solowych, przy czym tym razem nie został on podzielony na części i całe zamówienie miał zrealizować jeden dostawca. Wymagane było m.in. maksymalne zunifikowanie autobusów, a także zastosowanie pełnej, zabudowanej kabiny oraz gumowych nakładek ochronnych na zderzakach. Wystartowało 3 oferentów: Solaris z ceną 168 mln zł, Kapena z ceną 176 mln zł i Evobus, żądający 183 mln zł. Zwycięzcą został Solaris i zobowiązał się tym samym do dostarczenia w ciągu pół roku pierwszych pojazdów.

W kwestii napędu, solarisy są niemal analogiczne do serii drugiej - ponownie jest to dafowski silnik spełniający normę czystości spalin Euro IV dzięki wykorzystaniu płynu AdBlue do oczyszczania spalin.

Modyfikacją wprowadzoną w trzeciej serii, oprócz umieszczenia na zderzakach gumowych, nieestetycznych nakładek, mających chronić przez drobnymi kolizjami, stała się między innymi nowa kabina - duża, szczelna, sięgająca środka przednich drzwi, spełniająca oczekiwania kierowców oczekujących odgrodzenia od przedziału pasażerskiego. Z innych różnic wymienić można umieszczenie wylotu rury wydechowej na dachu, zastosowanie diodowych świateł tylnych, monitoringu przestrzeni pasażerskiej. Autobusy, tak jak serię pierwszą, wyposażono w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Dla bezpieczeństwa zainstalowano monitoring przestrzeni pasażerskiej. Kamery śledzą również obraz za pojazdem, pozwalając na odtworzenie przebiegu ewentualnej kolizji - obraz jest bowiem rejestrowany w pamięci wewnątrz autobusu. Autobusy nie posiadają jednak monitorów do podglądu widoku z kamer na żywo, przez co nie są one w pełni wykorzystane.

Na początku września 2008 dostarczono pierwsze przegubowe solarisy, trafiły one na Redutową i Stalową. O dziwo, zajezdnie te były wcześniej bastionem odpowiednio jelczy i manów, stąd też krok ten był zerwaniem z prowadzoną od 2003 roku polityką ujednolicenia taboru na zajezdniach. Debiut liniowy nastąpił 17 września 2008, zbiegając się w czasie z rozpoczęciem testów przegubowego, hybrydowego solarisa. Solarisy otrzymały numery na 88xx. W kolejnych miesiącach dostawy były kontynuowane aż do dostawy ostatniej partii 11 grudnia 2008.

W połowie 2009 roku, Miejskie Zakłady Autobusowe, w ramach realizacji opcji do poprzedniego zamówienia, zakupiły u Solarisa 20 kolejnych Urbino 18. Autobusy przybyły w 3 dostawach: 30 sierpnia, oraz 6 i 21 września. Rozdysponowano je pomiędzy zajezdniami Woronicza, Redutowa i Ostrobramska. Są one analogiczne do serii 88xx. Do drobnych różnic należą: bardziej basowy dźwięk silnika i inna czcionka kierunku linii na przednim wyświetlaczu.

W związku z podpisaniem 2 września 2010 r. umowy na dostawę dodatkowych 42 autobusów (wciąż dostawy uzupełniające do zamówienia z 2008 r.) w październiku 2010 pojawiły się w MZA kolejne przegubowe solarisy. Autobusy były zbliżone standardem i kompletacją do poprzednich, tym razem pojawiły się jednak znaczące różnice. Najważniejszą z nich było nowe malowanie: żółto-czerwone, z żywszym odcieniem żółtci i pomidorowym odcieniem czerwieni, a także z czarnym pasem nadokiennym, pozbawione dodatkowych czerwonych pasków. Z zewnątrz wozy oklejono według nowych wytycznych ZTM - z przodu znikły naklejki producenta, a numer taborowy umieszczono na lewej części maski. Wewnątrz nastały niewielkie zmiany. Siedzenia otrzymały czerwoną tapicerkę z wzorem z Zamkiem Królewskim lub kolumną Zygmunta. Zmodyfikowano przyciski na poręczach przy drzwiach. Umieszczono je na małej, klockowatej zabudowie, z białą szybką podświetlaną na czerwono po wciśnięciu. Silnik i skrzynia biegów pozostały bez zmian. Autobusy trafiły na zajezdnię Ostrobramska. Pierwsze 8 sztuk wyjechało na linie już dzień po przybyciu, w poniedziałek 25 października 2010. Pozostałe autobusy również trafią na Ostrobramską i mają być dostarczone przed końcem roku.

Galeria zdjęć Solarisów Urbino 18 w Przegubowcu

Dane techniczne (specyfikacja warszawska, III generacja-rocznik 2005 #82xx,84xx/ 2007 #81xx / 2008 #88xx / 2009 #888x,889x)
Producent: Solaris Bus & Coach, Bolechowo, Polska
Okres produkcji: 1999 - nadal produkowany
Lata dostaw: 2005, 2007-2010
Liczba zakupionych: 322 szt.
Zajezdnie: R-6 Redutowa (55 szt.), R-7 Woronicza (148 szt.), R-10 Ostrobramska (89 szt.), R-13 Stalowa (30 szt.)
Typy nadwozia: Niskopodłogowy autobus członowy klasy MEGA
Długość: 18000 mm
Szerokość: 2550 mm
Wysokość: 2850 mm
Rozstaw osi: 5130+6770 mm
Zwis przedni: 2700 mm
Zwis tylny: 3400 mm
Promień zawracania: 23,2 m
Masa własna: 14000 lub 15500 lub 16000 kg
Masa całkowita: 28000 kg
ObciÄ…ĹĽenie przĂłd: 7000 kg
Obciążenie środek: 9500 kg
Obciążenie tył: 11500 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 260 dm3
Ilość miejsc: 169 / 167 / 163 / 163
Ilość miejsc siedzących: 42 / 43 / 42 / 42
Ilość miejsc stojących: 127 / 124 / 121 / 121
Ilość drzwi: 4
Układ drzwi: 2-2-2-2
Układ stopni: 0-0-0-0
Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w II drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w III drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w IV drzwiach: 340 mm
Po zastosowaniu przyklęku: -80 mm
Szerokość drzwi: 1350 mm
Silnik: DAF Paccar PE228 / DAF Paccar PR228 S1 / DAF Paccar PR228 S1 / DAF Paccar PR228 S2
Pojemność skokowa: 9,2 dm3
Moc maksymalna: 228 kM (310 KM)
Maksymalny moment obrotowy: 1270 Nm
Skrzynia biegĂłw: Voith D864.3 / Voith D864.5 / Voith D864.5 / Voith D864.5
OĹ› przednia: ZF RL 85 A
Oś środkowa: ZF RL 85 A
OĹ› tylna: ZF A-132
Hamulce: tarczowe, przystankowy, retarder, ABS, ASR, EBS
Ogumienie: 275/70
Klimatyzacja: roczniki 2005, 2008-2010
Przystosowanie dla niepełnosprawnych: tak
(C) Przegubowiec, Wikipedia, InfoBus

Kilka dni temu na warszawskie ulice wyjechały 42 szt. Urbino 18 III generacji z nowej dostawy (uzupełnienie do zamówienia z 2008). Niestety władze ZTM nakazały w nowej dostawie odklejanie loga i zielonego jamnika.


Nie, 31.10.2010, 19:53
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5814
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Nowy Solaris Urbino
pierwsze z 42 nowych SolarisĂłw Urbino 18 III juĹĽ na ulicach Warszawy:
http://www.przegubowiec.com/component/content/article/692-solarisy-ju-na-miecie


Pią, 05.11.2010, 22:21
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5814
Miejscowość: Warszawa
Post Solaris Urbino 18 Hybrid
Warszawa - testy
Image
(C) Przegubowiec.com

Cytuj:
Pierwszy przegubowy autobus hybrydowy wyprodukowany przez Solarisa zaprezentowany został na targach motoryzacyjnych w Hannoverze w 2006 roku. Był to autobus stworzony we współpracy z amerykańską firmą Allison Transmission, posiadającej już doświadczenie w napędach hybrydowych. Pierwotnie, 9-litrowy silnik umieszczony był w przedniej sekcji, między osiami. Rozwiązanie to pozwalało na uzyskanie niskiej podłogi w całej drugiej sekcji, ale autobus był jednocześnie hałaśliwy, a cała zabudowa zajmowała wiele przestrzeni. W 2008 roku opracowano drugą generację, w której zmniejszony silnik razem z wyposażeniem elektrycznym zmieszczono w typowej wieży napędowej, analogicznie do autobusów zasilanych samym silnikiem Diesla.

Solaris Urbino 18 Hybrid to autobus hybrydowy zbudowany w układzie równoległym. Oznacza to, iż na most napędowy (trzecią oś) przenoszony jest moment obrotowy zarówno z silnika spalinowego, jak i z silników elektrycznych. Układ napędowy zbudowany jest z 250-konnego, 7-litrowego silnika wysokoprężnego Cummins, napędu EV50, modułu sterującego EP50 i baterii akumulatorów. Napęd z wału silnik kierowany jest do modułu napędowego EV50, który zbudowany jest z 2 silników elektrycznych, 2 synchronicznych sprzęgieł i 3 przekładni planetarnych. Jego rolą jest sumowanie momentów obrotowych silników. Wymiary zewnętrzne modułu napędowego (817x573x312 mm) odpowiadają wymiarom skrzyni biegów. Jego masa wynosi 417 kg. Maksymalna moc uzyskiwana z EV50 wynosi 299 kW (400KM). Moduł sterujący EP50 System składa się ze sterowników systemu i DPIM (Dual Power Inverter Module - Podwójny Moduł Falownika). W skład EP50 wchodzi również bateria akumulatorów. DPIM składa się z dwóch przetwornic, pracuje on w zakresie napięć 430-900 V i wytwarza trójfazowy prąd wykorzystywany do zasilania silników elektrycznych. Jego drugą rolą jest odbiór energię hamowania silników elektrycznych i kierowanie jej do akumulatorów. DPIM waży 75 kg i ma wymiary 1151x632x165mm. Rozmieszczenie komponentów jest następujące: układ chłodzenia baterii znalazł się nad kabiną kierowcy, baterie ulokowano na dachu sekcji A, tuż przed przegubem, DPIM wraz z chłodzeniem umieszczono nad wieżą silnikową, zaś silnik zamocowano typowo dla rodziny Urbino, po lewej stronie nadwozia, w sekcji B, ukośnie. EV50 znalazł się w miejscu zajmowanym tradycyjnie przez skrzynię biegów.

Silnik spalinowy pracuje tylko w optymalnym zakresie prędkości obrotowych, co pozytywnie wpływa na zużycie paliwa. Zmniejszona jest również emisja zanieczyszczeń, w szczególności tlenków azotu. Nadwyżka mocy silnika doładowuje baterie podczas jazdy. Baterię akumulatorów NiMH (Nickel Metal Hydride) umieszczono na dachu w sekcji B. Ma ona wymiary 2183x1116x283mm i masę 437 kg. Silniki elektryczne prądu zmiennego wykorzystywane są przy rozruchu oraz do odzyskiwania energii hamowania, która również kierowana jest do akumulatorów. Tym samym staje się możliwe jej wykorzystanie przy kolejnym rozruchu. W trakcie testów w Niemczech uzyskano 20% zmniejszenie zużycia paliwa w porównaniu do analogicznego autobusu napędzanego wyłącznie silnikiem Diesla. Jak nietrudno policzyć, nie rekompensuje to o połowę większej jednostkowej ceny autobusu hybrydowego. Być może, wraz z rozpoczęciem masowej produkcji, relacja ta ulegnie zmianie.

Testowy egzemplarz miał pojawić się w Warszawie już w czerwcu 2008. W praktyce hybryda przyjechała do stolicy dopiero we wrześniu, przy okazji prezentacji świeżo dostarczonych Urbino 18. Skierowano ją na dwutygodniowe testy na linii 116, ze względu na przebieg tej trasy poprowadzony reprezentacyjnym ciągiem przez ulice Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście. MZA wyraża zainteresowanie zakupem tego typu pojazdów. Póki co, wszystkie pomysły zakupu pojazdów z napędami alternatywnymi kończą się jednak na planach.

Dane techniczne
Okres eksplatacji: 15.09.2008 - 02.10.2008
Długość: 18000 mm
Szerokość: 2550 mm
Wysokość: 3250 mm
Rozstaw osi: 5130+6770 mm
Masa własna: ok. 16 t
Ilość miejsc: ok. 150
Miejsc siedzÄ…cych: 44+3
Ilość drzwi: 4
Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w II drzwiach: 340 mm
Wysokość podłogi w III drzwiach: 340 mm
Wysokość podłogi w IV drzwiach: 340 mm
Silnik: Cummins ISBe5 250B
Pojemność skokowa: 6,7 dm3
Moc maksymalna: 178 kW (242 KM)
Skrzynia biegĂłw: Allison
Rodzaj układu: równoległy
Napęd elektryczny: 2 silniki
(C) Przegubowiec


Nie, 14.11.2010, 3:04
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5814
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Nowy Solaris Urbino
od kilku dni trwajÄ… testy Solarisa Urbino 12 CNG w Warszawie:

Cytuj:
Gazowy Solaris na testach w MZA
poniedziałek, 8 listopada 2010 20:21
Paweł Zadrożny

Do Warszawy przybył na testy gazowy Solaris Urbino 12 W81 CNG. Pojazd na codzień ekspoatowany jest przez radomskie MPK i nosi tam numer 1033. W Warszawie pojazd otrzymał numer taborowy 918 i będzie stacjonował na zajezdni Redutowa. Już jutro ma wyjechać na linię 222.
(C) Przegubowiec


Pon, 15.11.2010, 3:54
Profil

Postów: 1
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Jechałem dzisiaj koło fabryki Solarisa w Bolechowie i jechał w jej stronę nowiutki chyba prototyp, może ktoś mi powie co to było: srebrny, przegubowy, wszystkie koła poza przednimi były zakryte (jak w starych autach), przód po skosie ku dołowi, nad przednią szybą coś co wyglądało jak wlot powietrza (ale spore było), tył oczywiście zmieniony też, środek do autobusu miejskiego, i oczywiście znaczki solarisa z przodu i tyłu. Ktokolwiek wie co to za cudo?


Wto, 04.01.2011, 23:51
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20663
Miejscowość: Zgierz [EZG]
Samochód: Pininfarina 199
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Cytuj:
Jeszcze w tym roku po ulicach stolicy będzie jeździć 168 nowoczesnych autobusów. Solarisy i solbusy zastąpią wyeksploatowane ikarusy, jelcze i neoplany.
To niskopodłogowe pojazdy z bardziej wydajną klimatyzacją. Cztery z nich mają napęd hybrydowy.

Przetarg na nowy tabor wygrały dwie firmy: Solaris Bus&Coach i konsarcjum Lider Trading.

Solaris Bus&Coach ma wyprodukować i dostarczyć 36 dwunasto- i osiemnastometrowych autobusów; wśród nich będą cztery pojazdy hybrydowe, tzn. posiadające zarówno silnik elektryczny jak i spalinowy. Łączna cena 36 pojazdów najwyższej klasy "solo" wyniesie ponad 38 mln zł.

Autobusy z napędem hybrydowym będą jeździły głównie po Trakcie Królewskim, ponieważ w czasie jazdy produkują znacznie mniej spalin. Pojazd z silnikiem hybrydowym w czasie ruszania korzysta tylko z silnika elektrycznego.

Oprócz pojazdów klasy "solo" firma dostarczy MZA 112 autobusów przegubowych. Koszt ich wyprodukowania to ponad 160 mln zł.

Lider Trading zajmie się budową i dostawą dwudziestu 10,5 metrowych autobusów marki Solbus. Będą to pierwsze autobusy tej marki w stolicy. Wyposażone będą w nowoczesny silnik "Cummins". Ich łączna cena to 19 mln zł.

Zakup nowoczesnych autobusów to element strategii rozwoju MZA. Inwestycja jest możliwa dzięki podpisaniu z władzami miasta umowy gwarantującej Miejskim Zakładom Autobusowym przewozy pasażerów w latach 2010-2017. MZA na zakup wszystkich nowych autobusów przeznaczyły około 204 mln zł brutto.

W ciągu ostatnich 4 lat w stolicy pojawiło się ponad 500 nowych autobusów.

Autobusy komunikacji miejskiej w Warszawie naleĹĽÄ… do czterech przewoĹşnikĂłw - MZA, ITS Michalczewski, Mobilis oraz PKS Grodzisk Mazowiecki. W godzinach porannego szczytu jeĹşdzi w stolicy Ĺ‚Ä…cznie ponad 1,4 tys. autobusĂłw.

interia

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Pon, 28.03.2011, 10:32
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 4
Miejscowość: Poznań
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Cytuj:
wśród nich będą cztery pojazdy hybrydowe, tzn. posiadające zarówno silnik elektryczny jak i spalinowy

Super, szkoda tylko, że tak mało, moim zdaniem powinniśmy więcej wydawać na tego typu pojazdy. W sumie w Polsce tylko jeden autobus hybrydowy jeździ w Poznaniu i dwa bodajże w Sosnowcu. Generalnie więcej autobusów hybrydowych zamawia od Solarisa zachodnia Europa. :|


Pon, 28.03.2011, 12:31
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5814
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Przegubowiec napisał(a):
Przetarg „stulecia” rozstrzygnięty
piÄ…tek, 25 marca 2011 18:37
Jacek Pudło

Ogłoszono zwycięzców przetargu na 168 autobusów.

20 szt. 10-metrowcĂłw: Solbus (18,179 mln),
36 szt. 12-metrowcĂłw: Solaris (38,072 mln),
112 szt. przegubowcĂłw: Solaris (160,471 mln).

Nowością będą autobusy Solbus, dotychczas w Warszawie nie spotykane. Dostawy pozwolą dużą część z około 220 jeżdżących jeszcze Ikarusów 280, pewną ilość spośród 101 Neoplanów N4020, a takżę część spośród 59 Ikarusów 260 i 107 Jelczy M121M (z których najstarsze mają 15 lat). Jeżeli nie będzie protestów, to pierwszych autobusów można spodziewać się we wrześniu 2011.
Prezentujemy oficjalny komunikat prasowy MZA:

Nowoczesne, ekologiczne, z klimatyzacją śródziemnomorską, a nawet z napędem hybrydowym – takie będą najnowsze autobusy Miejskich Zakładów Autobusowych, które już wkrótce mają przyjechać do Warszawy. Zarząd Spółki zaakceptował rozstrzygnięcie przetargu „stulecia” na zakup 168 autobusów, w którym wygrała firma Solaris Bus & Coach oraz konsorcjum z liderem, firmą Lider Trading oferującym pojazdy marki Solbus.

Autobusy marki Solbus mają pojawić się w Warszawie po raz pierwszy. Będą to pojazdy o długości 10,5 metra, wyposażone w nowoczesne silniki Cummins. Z kolei Solaris ma dostarczyć do Warszawy pojazdy o długości 12 i 18 metrów. Wśród nich prawdziwy hit – cztery autobusy hybrydowe, pojazdy, które posiadają zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny. Dzięki tej dostawie Warszawa będzie miała największą ilość autobusów hybrydowych w Polsce. Do tej pory po jednym egzemplarzu mają Poznań i Sosnowiec. Autobusy hybrydowe będą jeździły przede wszystkim po Trakcie Królewskim, ponieważ w czasie jazdy produkują znacznie mniej spalin. W czasie ruszania, kiedy silnik jest najbardziej obciążony pojazd korzysta wyłącznie z silnika elektrycznego. Poza tym tego typu pojazdy są tańsze w eksploatacji, ponieważ zużywają o około 20 procent mniej paliwa niż klasyczne pojazdy.

Cała partia 168 autobusów kupowanych przez Miejskie Zakłady Autobusowe to najnowocześniejsze pojazdy o bardzo bogatym wyposażeniu: będą w pełni niskopodłogowe, monitorowane, wyposażone w elektroniczny system informacji wewnętrznej i zewnętrznej, monitory informacyjne i reklamowe, a także klimatyzację o zwiększonej wydajności tzw. „śródziemnomorską”. Pierwsze autobusy mają być dostarczone w ciągu 22 tygodni o dnia podpisania umowy, a całość dostaw ma być zrealizowana jeszcze w tym roku.

Zakupy są elementem strategii rozwoju Miejskich Zakładów Autobusowych wprowadzanej przez Prezesa MZA Mieczysława Magierskiego, a zaakceptowanej przez Panią Prezydent m. st. Warszawy Hannę Gronkiewicz-Waltz, w ramach której w ostatnich czterech lat przyjechało do Warszawy ponad 500 nowych autobusów a także przystąpiono do modernizacji zajezdni Spółki. Dzięki obecnym zakupom będzie można wycofać z ruchu liniowego autobusy marki Ikarus, a także skierować do kasacji najstarsze autobusy niskopodłogowe marek Jelcz i Neoplan. Inwestycje te nie byłyby możliwe bez podpisania z władzami miasta umowy wieloletniej gwarantującej MZA przewozy w latach 2010-17.
(C) Przegubowiec.com


Pon, 28.03.2011, 13:26
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5814
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Nowy Solaris Urbino
sprawa się rypła :( :
alojz@Wawkom napisał(a):
KIO napisał(a):
W O K A N D A
na dzień : Środa, 13.04.2011

godz. 15:00

Ogłoszenie orzeczenia

Sygn. akt: KIO/ 701/11
Strony:
Odwołujący: EvoBus Polska Sp. z o.o. Wolica
Zamawiający: Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. Warszawa

alojz napisał(a):
MZA napisał(a):
W wykonaniu orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej, wyrok z dnia 13 kwietnia 2011, sygn. akt: KIO 701/11,

Zamawiający unieważnia czynności wyboru najkorzystniejszych ofert dokonane w dniu 24 marca 2011 roku, na część I, II oraz III zamówienia, w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na: Dostawę 168 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich - sprawa nr 152/NT/BP/10,

i przystępuje do ponownego badania i oceny ofert na część I, II oraz III zamówienia.

(C) Wawkom.waw.pl


Pią, 29.04.2011, 19:59
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5814
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Nowy Solaris Urbino
ponowne rozstrzygnięcie przetargu:
http://www.mza.waw.pl/logistyka/autobusy/wynik_II.pdf
(C) Wawkom.waw.pl


Pią, 13.05.2011, 0:08
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20663
Miejscowość: Zgierz [EZG]
Samochód: Pininfarina 199
Post Re: Nowy Solaris Urbino
To ten Lider Trading = Solbus?

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Pią, 13.05.2011, 7:50
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 8466
Miejscowość: Wrocław
Samochód: Włoski
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Tzn. Solaris wygrał znowu czy nie :?: :wink:

_________________
Alfa Romeo - il cuore ha sempre ragione <3
Dźwięk V6 Busso o poranku jak espresso dla uszu!
La vita è troppo corta per non guidare italiano!

Can't we just love everybody and judge them by the car they drive?


Pią, 13.05.2011, 9:48
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20663
Miejscowość: Zgierz [EZG]
Samochód: Pininfarina 199
Post Re: Nowy Solaris Urbino
W dwóch z trzech części przetargu - tak

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Pią, 13.05.2011, 10:09
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5814
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Nowy Solaris Urbino
jazda prĂłbna-Warszawa:
Image Image Image

Jazda prĂłbna jednego z pierwszych nowych U12 dla MZA.

(C) Przegubowiec.com


Śro, 17.08.2011, 13:13
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2188
Post Re: Nowy Solaris Urbino
rura na dachu jak w Autosanie LF12, z tyłu wyświetlacz jak w MAN-ie z Bordeux, boczne szyby zaczerpnięte z Citaro. Solarisowi brakuje innowacji. Podobne nadwozie posiadają trolejbusy marki Skoda zakupione niedawno przez miasto Lublin


Czw, 18.08.2011, 20:52
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 8466
Miejscowość: Wrocław
Samochód: Włoski
Post Re: Nowy Solaris Urbino
A czemu on ma czeskie blachy :?:

_________________
Alfa Romeo - il cuore ha sempre ragione <3
Dźwięk V6 Busso o poranku jak espresso dla uszu!
La vita è troppo corta per non guidare italiano!

Can't we just love everybody and judge them by the car they drive?


Czw, 18.08.2011, 22:18
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20663
Miejscowość: Zgierz [EZG]
Samochód: Pininfarina 199
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Podobno przyczepili co mieli na stoku :mryellow:

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Pią, 19.08.2011, 7:34
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2188
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Cytuj:
A czemu on ma czeskie blachy :?:


może firma wstydzi się Polskiego rodowodu? Przykładem jest prezentacja futurystycznego T-zen w Paryżu...


Pią, 19.08.2011, 19:45
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23310
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Le Cobusier napisał(a):
Cytuj:
A czemu on ma czeskie blachy :?:


może firma wstydzi się Polskiego rodowodu? Przykładem jest prezentacja futurystycznego T-zen w Paryżu...


T-Zen to autobus testowy dla Paryża więc dlaczego miały być pokazywany w Polsce ? ;) U nas i tak nikt nie kupił by takiego autobusu...

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Sob, 20.08.2011, 17:22
Profil

Postów: 1
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Cytuj:
z tyłu wyświetlacz jak w MAN-ie z Bordeux,

to wymĂłg zamawiajÄ…cego

Cytuj:
boczne szyby zaczerpnięte z Citaro.

co konkretnie masz na myśli?

Cytuj:
Podobne nadwozie posiadajÄ… trolejbusy marki Skoda zakupione niedawno przez miasto Lublin

pewnie dlatego ĹĽe to Solaris jest ich producentem, Skoda daje tylko elektronikÄ™


Wto, 30.08.2011, 0:47
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 49 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3  Następna


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com