|
|
Obecny czas: Pią, 19.04.2024, 12:39
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Autor |
Wiadomość |
radzioi
Postów: 5 Miejscowość: Zawiercie
Samochód: SC 900
|
Nowy Solaris Urbino
_________________ Gdyby Bóg był zwolennikiem napędu na przednie koła chodzilibyśmy na rękach
|
Nie, 26.10.2008, 19:03 |
|
|
Szakall69
Postów: 5892 Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
|
Re: Nowy Solaris Urbino
wnetrze to chyba kpina ;/
|
Pon, 27.10.2008, 18:33 |
|
|
radzioi
Postów: 5 Miejscowość: Zawiercie
Samochód: SC 900
|
Re: Nowy Solaris Urbino
czemu kpina, ponoć wersja seryjna, pulpit funkcjonalny
_________________ Gdyby Bóg był zwolennikiem napędu na przednie koła chodzilibyśmy na rękach
|
Pon, 27.10.2008, 19:54 |
|
|
olgierd
Postów: 1369
|
Re: Nowy Solaris Urbino
Moim zdaniem wygląda całkiem nieźle. Pewnie jest bardziej funkcjonalny niż obecna seria, która przecież jest naprawdę bardzo dobra. Na codzień podróżuję Solarisami i są o niego wygodniejsze niż Scanie (nie wiem co to za model) i Neoplany. Wkurza mnie tylko to, że są poblokowane okna i nie można w większości ich otworzyć nawet jeśli pogoda temu sprzyja, ale to już jest sfera obsługi a nie budowy. Co do samego miejsca pracy kierowcy, to zastanawia mnie czy te elektornicznie wyświetlane informacje będą dobrze widoczne w silnym świetle dziennym i jak będzie z niezawodnością przycisków na takich pulpitach.
_________________ Pomóż biednemu, czytaj o tuningowanych autach na tym blogu regularnie :) Zobaczy! Jak, jak...
|
Pon, 27.10.2008, 20:28 |
|
|
Alfisti4ever
Postów: 8586 Miejscowość: Wrocław
Samochód: Włoski
|
Re: Nowy Solaris Urbino
Ciekawy system otwierania drzwi W koncu ktos pomyslal zeby to drzwi nie ugniataly ludzi w srodku, tylko na zewnatrz sie otwieraly
_________________ Alfa Romeo - la meccanica delle Emozioni Dźwięk V6 Busso o poranku, jak espresso dla uszu! La vita è troppo corta per non guidare italiano!
Why can't we just love everybody and judge them by the car they drive?
|
Pon, 27.10.2008, 20:31 |
|
|
kenji
Postów: 9296 Miejscowość: ZS
Samochód: E39 & S203
|
Re: Nowy Solaris Urbino
radzioi napisał(a): czemu kpina, ponoć wersja seryjna, pulpit funkcjonalny Kpina! AĹĽ nie wierzÄ™ ĹĽe coĹ› takiego zrobili :I
_________________ locha lover
|
Pon, 27.10.2008, 20:41 |
|
|
radzioi
Postów: 5 Miejscowość: Zawiercie
Samochód: SC 900
|
Re: Nowy Solaris Urbino
kpina to może być co najmniej z ta kierownicą obszyta skórą
_________________ Gdyby Bóg był zwolennikiem napędu na przednie koła chodzilibyśmy na rękach
|
Pon, 27.10.2008, 23:03 |
|
|
fck
Postów: 11
|
Re: Nowy Solaris Urbino
Jestem ciekaw jak można wytrzymać dłużej niż 5 minut na tych krzesełkach
|
Wto, 28.10.2008, 17:18 |
|
|
Ice
Moderator
Postów: 24507
|
Re: Nowy Solaris Urbino
Miejsce pracy kierowcy jest IMO straszne, zreszta jak całe wnętrze. Ja rozumiem, nie można oczekiwać skóry i foteli recaro, ale to to jest kpina.
_________________ | pajacyk.pl • polskieserce.pl | Kliknij raz dziennie. Codziennie.
|
Wto, 28.10.2008, 17:51 |
|
|
Szakall69
Postów: 5892 Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
|
Re: Nowy Solaris Urbino
kierownica wyglada jakby znalezli ja na stadionie dziesieciolecia ;/ styrana strasznie - pulpit zreszta wcale nie lepszy ;/ siedzenia oczywiscie plastik jak to w miejskich bywa ale bez przedady - chociaz troche materiału średniej klasy mogło by sie tam znaleśc ;/ ogulnie całosc wyglada jak chinska podrobka wyprodukowana w Tajwanie
|
Wto, 28.10.2008, 17:56 |
|
|
radzioi
Postów: 5 Miejscowość: Zawiercie
Samochód: SC 900
|
Re: Nowy Solaris Urbino
no to jak tak bardzo wam siÄ™ nie podoba ta solarka to co powiecie na Urbino 18 Hybrid
_________________ Gdyby Bóg był zwolennikiem napędu na przednie koła chodzilibyśmy na rękach
|
Wto, 28.10.2008, 18:52 |
|
|
kenji
Postów: 9296 Miejscowość: ZS
Samochód: E39 & S203
|
Re: Nowy Solaris Urbino
Tu juz kokpit jakoĹ› wyglÄ…da
_________________ locha lover
|
Wto, 28.10.2008, 18:52 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Nowy Solaris Urbino
dotykowy z obszywanÄ… kierÄ… jest ciekawszy
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Wto, 28.10.2008, 20:56 |
|
|
Szakall69
Postów: 5892 Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
|
Re: Nowy Solaris Urbino
panel z Solarisa ale kiera ( dbalosc wykonania ) od Hybrid ;>
|
Śro, 29.10.2008, 19:00 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Nowy Solaris Urbino
Cytuj: http://img.naszemiasto.pl/grafika2/nowy/fa/49/4af4db228d87a_o.jpg W sobotę i niedzielę wypróbują go pasażerowie linii 96. MPK będzie go testować do 10 listopada. Wczoraj nowinkę zaprezentowano w zajezdni przy ul. Tramwajowej. Autobus ma silnik spalinowy i dwa silniki elektryczne, zasilane bateriami umieszczonymi na dachu. Prąd, którym się "karmią", wytwarzany jest podczas hamowania.
- Nie jest wykluczone, że będziemy kupować nowy tabor. Chcemy wiedzieć, co producenci oferują, a także, jak autobusy spisują się na trasie, jak oceniają je kierowcy - mówi Bogumił Makowski z łódzkiego MPK.
Solaris Urbino 18 Hybrid, jak brzmi pełna nazwa, został wyprodukowany przez firmę Solaris Bus & Coach z Bolechowa koło Poznania i użyczony przez poznańskiego miejskiego przewoźnika. To jedyny taki egzemplarz w Polsce. Przegubowiec pomalowany na wesołe kolory ma 160 miejsc, w tym 50 siedzących.
Autobusy o mieszanym napÄ™dzie sÄ… ekologiczne, oszczÄ™dne i ciche. Ten testowany w Ĺodzi emituje o 56 procent mniej tlenku wÄ™gla i o 25 procent mniej dwutlenku wÄ™gla niĹĽ tradycyjne "ropniaki". ZuĹĽywa takĹĽe o 24 procent mniej paliwa. Kosztuje 750 tys. euro. naszemiasto
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Pon, 09.11.2009, 10:22 |
|
|
Emer
Postów: 1832 Miejscowość: SG
Samochód: 323F (BJ)
|
Re: Nowy Solaris Urbino
Tak sobie pomyślałem, że w co drugim wątku narzekamy, że Polska motoryzacja umarła, że mięliśmy piękne projekty FSO, że żal itp. A tu mamy fantastyczny przykład Polskich Autobusów, marki, z której możemy być dumni.
_________________ <--- To było moje autko - Cadillac De Ville '92; 4.9L V8...
|
Pon, 09.11.2009, 11:13 |
|
|
BmwM5
Postów: 3894
|
Re: Nowy Solaris Urbino
Emer tutaj chyba też syndrom prl'a się udziela... kompletnie nie czaję tych co krzyczą że wnętrze to kpina popatrzcie na przedział dla podróżnych, tutaj mamy choć odrobinę fantazji i jakiś powiew dizajnerski, a to oc widać w wielu innych autobusach innych marek to przyprawa o mdłości. same kąty i proste linie. miejsce pracy kierowcy też jest ekstra. powiew nowoczesności i najnowszych technologi a i tak wam kur*a źle...
_________________ Grip, grip, grip, front-end push, wheel-twirling, slide, crash, hospital. That’s kind of how it goes. - Krótki opis jazdy samochodami marki Audi.
what happened, happened and couldn't have happened any other way
|
Pon, 09.11.2009, 11:23 |
|
|
Piotr_24
Postów: 797 Miejscowość: Gliwice / Lubliniec
Samochód: Audi A4
|
Re: Nowy Solaris Urbino
Dla mnie kierownica nowego Solarisa jest bardzo ciekawie zrobiona tak samo jak pulpit dotykowy. Cały feler tkwi w tym ze plastiki do całego pulpitu i deski rozdzielczej są zbyt szare jak w jakims tanim chińskim maluchu , dlatego wam sie nie podoba , gdyby materiał wykończeniowy był troche lepszy napewno całośc wyglądałaby znaczniej ciekaiwej. Po za tym to jest pojazd urzytkowy służący do przewożenia pasażerów z jednego miejsca miasta do drugiego gdzie srednia długosc podrózy nie bedzie wynosiła wiecej niz 15min. Wiec specjalne wygody nie są potrzebne.
_________________ Live ist brutal in zasadzkas
|
Pon, 09.11.2009, 12:31 |
|
|
kulikowski
Postów: 7459 Miejscowość: Warszawa
|
Solaris Urbino 12
I generacjaWarszawa (rocznik 2000): testy, zastępstwa:(C) Przegubowiec Cytuj: Solaris Urbino 12 – niskopodłogowy autobus z serii Solaris Urbino przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany od 1999 roku przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Obecnie powstają modele trzeciej generacji. Od 2010 roku będzie produkowana wersja z napędem hybrydowym. Solaris Urbino 12 był pierwszym autobusem nowej marki Solaris. Jest to najpopularniejsza seria modeli w historii tej marki. Urbino 12 zadebiutował w połowie 1999 roku podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich. Od przełomu lat 2001-2002 produkowano jego drugą generację. Od 2005 roku produkowana jest trzecia wersja tego autobusu. W trakcie targów Transexpo 2008 w Kielcach pokazano prototyp modelu Urbino 12 New Edition generacji 3,5. To znaczy, że w nadwoziu generacji trzeciej zastosowano wnętrze projektowane dla czwartej generacji autobusów rodziny Solaris Urbino. Odnowione wnętrze jest bardziej doświetlone za pomocą lamp umieszczonych za osłoną z zielonego tworzywa sztucznego. Osłona ciągnie się przez całą długość dachu autobusu w jego środkowej części. Innym nowatorskim rozwiązaniem jest zamaskowanie komory silnika przy pomocy dwóch fototapet przedstawiających „pierwszych pasażerów” autobusu. Solaris Urbino 12 jest wytwarzany w wersjach z silnikami wysokoprężnymi (standardowo spełniającymi normę Euro 4, lub w opcji normy Euro 5, EEV) lub z napędem elektrycznym, jako Solaris Trollino 12. Od 2005 roku dostępna jest odmiana z napędem gazowym CNG. Najczęściej jest sprzedawany z silnikami diesla firmy DAF Trucks. Rzadziej stosowane są silniki firmy MAN. Były one stosowane dość często do 2004 roku, ponownie są używane od 2006 roku, ale ze względu na politykę tej firmy jedynie w wersjach dostosowanych do zasilania gazem CNG. Alternatywnie zaczęto stosować silniki diesla firmy Cummins typu ISBe4 250B dostosowane do normy Euro 4 lub ISBe5 250B (Euro 5). Produkowane są również niskowejściowe odmiany podmiejskie Solaris Urbino 12 LE z zasilaniem silnikiem Diesla, gazem CNG lub biogazem. Graficznym symbolem modelu Urbino 12 jest zielony jamnik. Autobus Solaris Urbino 12 to standardowej długości model z rodziny Urbino, której premiera odbyła się na Targach Motoryzacyjnych w Poznaniu w 1999 roku. W stosunku do poprzednika, Neoplana N4016, wprowadzono szereg poprawek, a przede wszystkim radykalnie zmieniono sylwetkę nadwozia poprzez tzw. miękkie prowadzenie linii elementów pojazdu. W podobny sposób zaaranżowano wnętrze pojazdu czyniąc je ponadto przestronniejszym niż w poprzednich modelach, poprzez zmniejszenie przestrzeni zajmowanej przez silnik i nadkola. Poprawie uległo też stanowisko pracy kierowcy dzięki zastosowaniu nowoczesnej deski rozdzielczej z centralnym wyświetlaczem. Uzyskano również większe pole widzenia przez specjalne wyprofilowanie przedniej szyby. Standardowo Urbino 12 napędzane było zabudowanym wieżowo silnikiem MAN, sprzęgniętym z automatyczną skrzynią biegów ZF. Odpowiedni komfort jazdy zapewniało pneumatyczne zawieszenie na wahaczach z elektronicznym systemem sterowania. W 2000 roku 11 Solarisów U12 zakupiła firma Rapid-Bus (później Connex, jeszcze później Veolia), która wygrała wówczas przetarg na obsługę linii 160, 167, 171, 180 i 409. Początkowo U12 obsługiwały tylko linię 160, później 180 i 409, a w wakacje wchodziły na 167. W 2001 r. dwie brygady U12 przeszły ze 160 na 138. Od 2002 roku oprócz 138 solarisy z Connexy obsługiwały linię 180 ze względu na ograniczoną nośność wiaduktu na ul. Powązkowskiej. Razem z zakończeniem umowy firmy Veolia na realizację przewozów pasażerskich, dnia 30 kwietnia 2008 roku, wycofane zostały pierwsze stołeczne Urbino 12. Autobusy te przeszły drobne przeglądy i naprawy i w lipcu wystawiono je na sprzedaż. Trafiły one do pośrednika w sprzedaży autobusów - firmy Kutensis. 4 Urbino 12 trafiły do firmy Kłosok z Żor (A004, A008, A009, A011). W związku z planowanym przetargiem na obsługę 50 brygad niskopodłogowych taborem midi PKS Grodzisk Maz. testował w 2001 roku rozmaite autobusy. Jednym z nich był niskopodłogowy Solaris Urbino 12 wypożyczony z MPK Radom (nr 844). Ponownie Urbino 12 zawitało w 2002 roku przed powtórną edycją tegoż przetargu. Przed przybyciem do PKS egzemplarz ten jeździł zastępczo w firmie Meteor pod numerem 880 zanim właściwy autobus został dostarczony. W samym przetargu zwycięzcą okazała się firma ITS z MAN-ami NL223. Trzecie Urbino 12 zagościło w Warszawie w firmie Mobilis. Wypożyczony z Radomia (#857) autobus zastępował przez parę dni Urbinetkę nr A352 wysłaną na testy za wschodnią granicę. Galeria zdjęć w PrzegubowcuDane techniczneProducent: Solaris Bus & Coach, Bolechowo, Polska Typy nadwozia: Niskopodłogowy autobus miejski klasy MAXI Okres produkcji: 1999 - nadal produkowany Rok dostawy: 2000 Liczba zakupionych: 11 szt. Zajezdnia: Rapid-Bus(/Connex/Veolia) Długość: 12000 mm Szerokość: 2550 mm Wysokość: 2850 mm Rozstaw osi: 5900 mm Masa własna: 10400 kg Ilość miejsc: 104 Ilość miejsc siedzących: 28 Ilość drzwi: 3 Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm Wysokość podłogi w II drzwiach: 320 mm Wysokość podłogi w III drzwiach: 340 mm Silnik: MAN D0826 Pojemność skokowa: 6,87 dm3 Moc maksymalna: 220 KM Skrzynia biegów: ZF/Voith (C) Przegubowiec, InfoBus, Wikipedia II generacjaOstrawa, Czechy:Bielsko-Biała:Poznań:Ołomuniec, Czechy:Tychy:Kraków:(C) Wikipedia III generacjaWarszawa rocznik 2007 i nowsze: rocznik 2007 MZA(C) Wikipedia rocznik 2007 Mobilisrocznik 2008 MZArocznik 2009 Mobilis(C) Przegubowiec Ostrów Wielkopolski:(C) InfoBus Lublin:Drezno, Niemcy:Ołomuniec, Czechy:Mayrhofen, Austria:Gdańsk:(C) Wikipedia Cytuj: Nową generację modelu Urbino zaprezentowano na targach w Hannoverze w 2004 roku. Autobusy te posiadały zmienioną stylizacją nadwozia, z wyprostowaną krawędzią dachu i zmianami w wyglądzie ściany przedniej i tylnej. Pierwsze 12-metrowe Solarisy w tej wersji, w ilości 50 sztuk, zakupiły Miejskie Zakłady Autobusowe w 2007 roku. Dostawy rozpoczęły się pod koniec marca. Solarisy wyposażono w 255-konny silnik DAF spełniający normę Euro-4, sprzęgnięty z 6-biegową skrzynią biegów. Powiększona została wieża, w której zabudowano silnik, przez co jej wielkość zbliżyła się do tej z neoplanów N4020td. Uzyskanie nowej normy czystości spalin wiązało się z koniecznością zastosowania płynu AdBlue. Dodatkowo, solarisy wyposażono w nowość wśród stołecznych pojazdów tej wielkości: klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Oprócz niej, zamontowano również duże, przesuwane okna, których partie przesuwne zajmowały połowę wysokości. Na następne Solarisy III generacji nie przyszło nam długo czekać. Wybrał je Mobilis, który wygrał przetarg na obsługę 50 brygad taborem niskopodłogowym typu MAXI. Podwarszawski przewoźnik kupił w 2007 roku łącznie 53 autobusy, i podobnie jak w poprzednim przetargu, ostatni pojazd nieco różni się od pozostałych - jest nim A153, wystawiany w 2005 r. na Transexpo w Kielach. Solarisy te nieznacznie różnią się od dostarczonych nieco wcześniej od MZA. Posiadają one nieco mniejsze okna przesuwne, żółte poręcze i miękkie siedzenia. Solarisy te otrzymały malowanie identyczne jak MZA - z czerwonym paskiem pod oknami, co było niezgodne z wymogami ZTM. Pasek usunięto poprzez zaklejenie żółtą folią. W 2008 MZA po raz drugi zakupiły 12-metrowe solarisy. Zamówienie obejmowało 70 sztuk. Autobusy te od poprzednio zakupionych różniły się umieszczeniem rury wydechowej na dachu, zastosowaniem dużej, przeszklonej kabiny kierowcy, sięgającej do przedniej połówki pierwszych drzwi. Standardowo, solarisy wyposażono w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i system zapowiadania przystanków. Solarisy skierowano do zajezdni Stalowa, Redutowa i Kleszczowa. Zamówienie ZTM z pierwszej połowy 2009 roku na obsługę linii 30 autobusami 12-metrowymi i 20 9-metrowymi przez 7 lat wygrał Mobilis. W celu realizacji umowy firma ponownie zamówiła autobusy z fabryki Solarisa. Autobusy te są zbliżone do solówek dla MZA z 2008 roku i podobnie jak one posiadają klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy oraz pełną zabudowę kabiny. Największą różnicą jest rozbudowany system informacji pasażerskiej. We wnętrzu zainstalowano potężnych rozmiarów ekran LCD, zastępujący dotychczasowe tablice z pleksy. Jest na nim wyświetlana trasa przejazdu wypisana ukośnie przystankami, numer linii oraz bieżący przystanek. Przejechana część trasy świeci się jaśniejszym kolorem, co ułatwia pasażerom orientację w terenie. Dodatkowo, zainstalowane zostały podsufitowe monitory LCD, gdzie przewija się trasa przejazdu. Na tychże monitorach mają być również wyświetlane reklamy. Nowością jest też boczna, zewnętrzna tablica kierunkowa, nie stosowana dotychczas w warszawskich autobusach. Pod względem technicznym solarisy są zbliżone do dostawy z 2008 dla MZA. Posiadają one silnik DAF PR183 współpracujący ze skrzynią ZF. Nieznacznie odmienna jest zabudowa silnika - zastosowano dodatkową osłonę na dachu, umożliwiającą dostęp do wieży silnikowej od góry. Pierwsze 5 autobusów było gotowych pod koniec września. Wyjechały one na linię w rekordowo szybkim tempie, bo dzień po przyjeździe z fabryki - 1 października. Niestety, odbiło się to negatywnie na informacji pasażerskiej, ponieważ nowy system informacyjny nie był jeszcze w pełni dograny. Szczęśliwie, szybko uporano się z trudnościami. Kolejne 5 autobusów ma zadebiutować na początku listopada. Pełna 30 zostanie wprowadzona do ruchu prawdopodobnie w styczniu 2010. Autobusy, wbrew umowie, nie posiadają automatów biletowych, dlatego do czasu uzupełnienia braków Mobilis otrzymuje tylko 80% stawki za wozokilometr. Zgodnie z zapowiedziami, automaty mają ruszyć we wszystkich 30 autobusach jednocześnie. Galeria zdjęć w PrzegubowcuDane techniczneProducent: Solaris Bus & Coach, Bolechowo, Polska Typy nadwozia: Niskopodłogowy autobus miejski klasy MAXI Okres produkcji: 2004 - nadal produkowany Lata dostaw: 2007-2009 Liczba zakupionych: 204 szt. Zajezdnia: R-1 (R-7) Woronicza (20 szt.), R-2 (R-11) Kleszczowa (35 szt.), R-3 (R-10) Ostrobramska (20 szt.), R-4 (R-13) Stalowa (25 szt.), R-5 (R-6) Redutowa (20 szt.), Mobilis (84 szt.) Długość: 12000 mm Szerokość: 2550 mm Wysokość: 2850 mm Rozstaw osi: 5900 mm Zwis przedni: 2700 mm Zwis tylny: 3400 mm Promień zawracania: 21,4 m Masa własna: 11000 kg Masa całkowita: 18000 kg Obciążenie przód: 7000 kg Obciążenie tył: 11500 kg Pojemność zbiornika paliwa: 250 dm3 Ilość miejsc: 91 (2007 MZA) lub 100 (Mobilis) lub 92 (2008 MZA) Ilość miejsc siedzących: 27 (MZA) lub 29 (Mobilis) Ilość miejsc siedz.: 64 (2007 MZA) lub 71 (2007 Mobilis) lub 65 (2008 MZA) Ilość miejsc na wózek: - (2007 Mobilis) lub 1 (MZA) Ilość drzwi: 3 Układ drzwi: 2-2-2 Układ stopni: 0-0-0 Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm Wysokość podłogi w II drzwiach: 320 mm Wysokość podłogi w III drzwiach: 340 mm Po zastosowaniu przyklęku: -80 mm Szerokość drzwi: 1350 mm Silnik: DAF PR183S1, z tyłu, wieżowy Pojemność skokowa: 9,2 dm3 Moc maksymalna: 183 kW (249 KM) Maksymalny moment obrotowy: 1050 Nm Skrzynia biegów: ZF 6HP504 (2007 MZA) lub Voith Diwa D 854.3 (Mobilis i 2008 MZA) Oś przednia: ZF RL 85 A Oś tylna ZF: A-132 Hamulce: tarczowe, przystankowy, retarder, ABS, ASR, EBS Ogumienie: 275/70 Przystosowanie dla niepełnosprawnych: tak (C) Przegubowiec, InfoBus, Wikipedia
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski, Pon, 08.11.2010, 22:12, edytowano w sumie 1 raz
|
Nie, 24.10.2010, 17:40 |
|
|
kulikowski
Postów: 7459 Miejscowość: Warszawa
|
Solaris Urbino 10
Warszawa:II generacja - Mobilis (roczniki 2003-2004):(C) Przegubowiec (C) Wikipedia III generacja - MZA (rocznik 2010):(C) Przegubowiec IIIgeneracja - WAS (rocznik 2005):(C) Wikipedia InowrocĹ‚aw (III generacja rocznik 2009): (C) Wikipedia JastrzÄ™bie-ZdrĂłj:(C) InfoBus Cytuj: Solaris Urbino 10, to niskopodĹ‚ogowy autobus z serii Solaris Urbino, przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany od 2002 roku przez polskÄ… firmÄ™ Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koĹ‚o Poznania. Obecnie produkowany jest model trzeciej generacji Urbino, ale jest to druga generacja Urbino 10. Firma Neoplan Polska tworzÄ…c rodzinÄ™ autobusĂłw pod nowÄ… markÄ… "Solaris" rozpoczynaĹ‚a od modeli o dĹ‚ugoĹ›ciach 9, 12, 15 i 18 metrĂłw. Po ogĹ‚oszeniu przez jedno z miast przetargu na wiÄ™kszÄ… liczbÄ™ autobusĂłw o dĹ‚ugoĹ›ci 10 metrĂłw, firma Solaris Bus & Coach zaprojektowaĹ‚a nowy model o takiej dĹ‚ugoĹ›ci, poczÄ…tkowo oferowany pod markÄ… Solaris Urbinetto 10. JednoczeĹ›nie zrezygnowano z produkcji najkrĂłtszego modelu Solaris Urbino 9. Od wiosny 2005 roku jest produkowany "Solaris Urbino 10" trzeciej generacji, lecz jest to druga wersja tego autobusu. Jest on wytwarzany w wersjach z silnikami diesla (obecnie speĹ‚niajÄ…cymi normÄ™ emisji spalin Euro 4, w opcji normy Euro 5 lub EEV), zaĹ› od 2005 roku moĹĽe być takĹĽe produkowany w odmianie z napÄ™dem gazowym CNG z wykorzystaniem silnikĂłw firm IVECO lub MAN. Podstawowy silnik stosowany w tym autobusie to obecnie Cummins ISB6.7E5 250B o mocy maksymalnej 180,5 kW (245 KM), speĹ‚niajÄ…cy wymagania normy Euro 5. W wyposaĹĽeniu opcjonalnym znajduje siÄ™ mocniejsza jednostka Cummins ISB6.7E5 285B o mocy maksymalnej 209 kW (284 KM). Wszystkie stosowane osie pochodzÄ… z firmy ZF. Z przodu zawieszona niezaleĹĽnie oĹ› ZF RL 75 EC lub w opcji ZF RL 85 A, z tyĹ‚u oĹ› ZF AV 132. Standardowo montowany jest zwalniacz skrzyni biegĂłw (retarder). W podwoziu stosowany jest ukĹ‚ad centralnego smarowania. Szkielet wykonywany jest ze stali odpornej na korozjÄ™. Podobnie oblachowanie, w ktĂłrym wykorzystuje siÄ™ rĂłwnieĹĽ panele aluminiowe. Instalacja elektryczna jest oparta o magistralÄ™ CAN-Bus. Solaris Urbino 10 w Europie PaĹ„stwo Miasto Operator Liczba stan na: 15.10.2009 r. Austria Bad Ischl Johann Sklona OPNV Pammesberger KG 2 Dornbirn EE Rhomberg 3 Koblach Loacker Touristik GmbH 5 Schwaz Leo Ledermair GmbH 1 Szwajcaria Berno Eurobus 1 Kreuzlingen VBRF E. Meier Fahrzeugtechnik AG 7 Locarno FART 8 Pfäffikon Landolt 1 Niemcy Dresden DVB 5 Speyer FirstGroup Rhein-Neckar 3 Waiblingen Omnibus-Verkehr Ruoff GmbH 2 Weinstadt Omnibus Dannenmann GmbH 1 Francja Antibes La Sophipolitaine des transports urbains 8 Lons-le-Saunier Tallis 3 Narbonne SNT 6 WÄ™gry Debreczyn Piremon 1 WĹ‚ochy Avellino CTI-ATI 9 Canosa di Puglia Caputo Giuseppe 1 Cortina d'Ampezzo Servizi Ampezzo 1 Norwegia Lillehammer Veolia Transport Sør 2 Oslo Norgesbuss AS 5 Oslo UNIBUS AS 2 Polska AugustĂłw Necko 2 Cieszyn ZGK 1 Czechowice-Dziedzice PKM 2[1] Czerwonak Transkom KoziegĹ‚owy 3 Gniezno MPK Gniezno 3 InowrocĹ‚aw MPK InowrocĹ‚aw 1 JastrzÄ™bie ZdrĂłj PKM 3 Legnica MPK 10 PiĹ‚a MZK 3 RÄ™dziny GZK 10 Starogard GdaĹ„ski MZK 6 Szczecin SPA Klonowica 2 Ĺšwierklaniec PKM 4 Warszawa Agencja Mienia Wojskowego 1 Warszawa Mobilis 53 Warszawa MZA Warszawa 16 Warszawa WAS 2 WĹ‚ocĹ‚awek MPK 12 Ĺ»ywiec MZK 2 Suma 212 Autobus Solaris Urbino 10 (zwane rĂłwnieĹĽ Urbinetto) miaĹ‚ premierÄ™ na Wystawie Komunikacji Miejskiej w Ĺodzi we wrzeĹ›niu 2002 roku. W programie produkcji bolechowskiej fabryki zastÄ…piĹ‚ 9-metrowe Urbino 9, stajÄ…c siÄ™ firmowym przedstawicielem klasy midi, postrzeganej na poczÄ…tku XXI wieku jako perspektywiczna w najbliĹĽszych latach. Solarisa Urbino 10 napÄ™dza 5,9 litrowy silnik Iveco NEF4AE0681B wyposaĹĽony w ukĹ‚ad wtrysku w technologii Common Rail. Silnik umieszczono w zabudowie wieĹĽowej, ukoĹ›nie, po lewej stronie pojazdu. ZmianÄ™ przeĹ‚oĹĽeĹ„ umoĹĽliwiaĹ‚a automatyczna skrzynia firmy Voith. Dla poszerzenia przejĹ›cia w tylnej części autobusu oraz zmniejszenia przestrzeni zajmowanej przez nadkola zastosowano ĂłwczesnÄ… nowość na rynku - opony Super Single, o szerokoĹ›ci o poĹ‚owÄ™ wiÄ™kszej niĹĽ standardowa, zastÄ™pujÄ…ce opony bliĹşniacze na osi napÄ™dowej. We wnÄ™trzu zamontowano 20 miejsc siedzÄ…cych, w tym dwa półtoraki. Jeden z nich znalazĹ‚ siÄ™ tuĹĽ przed III drzwiami, drugi zaĹ› usytuowano bokiem nad zbiornikiem paliwa przed drzwiami II. Autobus, tak jak wszystkie pojazdy rodziny Urbino, jest przestronny, a w Ĺ›rodkowej części wnÄ™trza posiada duĹĽo przestrzeni dla pasaĹĽerĂłw stojÄ…cych. Twarde, maĹ‚o komfortowe, wandaloodporne siedzenia wykonaĹ‚a firma Ster. Autobusy wyposaĹĽono w system informacji pasaĹĽerskiej R&G z diodowymi pomaraĹ„czowymi wyĹ›wietlaczami zewnÄ™trznymi. W wyglÄ…dzie zewnÄ™trznym najbardziej przykuwajÄ… uwagÄ™ okna - przesuwane w podziale pół na pół. ZĹ‚amaĹ‚y one panujÄ…cy wĂłwczas obiegowy mit, iĹĽ duĹĽych okien przesuwnych stosować nie wolno. RozwiÄ…zanie to pozytywnie wpĹ‚ynęło na przewietrzenie przestrzeni pasaĹĽerskiej i spotkaĹ‚o siÄ™ z dobrym przyjÄ™ciem pasaĹĽerĂłw. Na ulicach Warszawy Urbino 10 pojawiĹ‚o siÄ™ 1 czerwca 2003 roku za sprawÄ… firmy Mobilis, ktĂłra wygraĹ‚a przetarg na obsĹ‚ugÄ™ 50 brygad midibusami. Pierwsza seria obejmowaĹ‚a 10 sztuk, zaĹ› do paĹşdziernika 2003 ilostan wzrosĹ‚ do 52 sztuk. Autobus z najwyĹĽszym wtenczas numerem - A352 - byĹ‚ dawnym pojazdem demonstracyjnym, o rok starszym od pozostaĹ‚ych. WyróżniaĹ‚ siÄ™ m.in. klimatyzacjÄ… przestrzeni pasaĹĽerskiej. W lipcu 2004 r. dokupiono jeszcze jeden wĂłz - A353. Nie różniĹ‚ siÄ™ on niczym od pozostaĹ‚ych. W 2006 r. w kilku autobusach (m.in. A346 A348 A350) zamieniono duĹĽe odsuwane szyby z lewej strony na szyby z maĹ‚ymi uchylnymi lufcikami. Na jesieni 2009 roku MZA ogĹ‚osiĹ‚y przetarg na 16 autobusĂłw midi. Do zamĂłwienia zgĹ‚osiĹ‚y siÄ™ firmy Mercedes i Solaris. Przetarg zostaĹ‚ odwoĹ‚any, poniewaĹĽ oferty nie speĹ‚niaĹ‚y wymogĂłw. Solaris wniĂłsĹ‚ skargÄ™ do Krajowej Izby OdwoĹ‚awczej, ktĂłra przyznaĹ‚a mu racjÄ™, i w rezultacie MZA podpisaĹ‚y umowÄ™ z Solarisem. 16 czerwca 2010 pojawiĹ‚y siÄ™ na zajezdni R-10 Ostrobramska 3 pierwsze Solarisu Urbino 10. Dla autobusĂłw przygotowano zakres numerowy na 1000, przenumerowujÄ…c ostatniego Ikarusa 260.04 ze Stalowej z 1005 na 1205. Autobusy różniĹ‚y siÄ™ znaczÄ…co od dostarczonych w 2003 roku do Mobilisu. Pomimo, iĹĽ podstawowe parametry Urbino 10 pozostaĹ‚y takie same, to niemal wszystkie detale ulegĹ‚y zmianie. WyglÄ…d zewnÄ™trzny różni siÄ™ nie tylko za sprawÄ… aktualnej wersji designu, ale rĂłwnieĹĽ z racji na zmianÄ™ odcieni kolorĂłw - żółty staĹ‚ siÄ™ bardziej nasycony, a czerwieĹ„ - z bordowej - zamieniĹ‚a w pomidorowÄ…, bardziej zgodnÄ… z miejskimi barwami. Urbino 10 dla MZA posiadajÄ… 245-konny, stojÄ…cy silnik Cummins ISB6.7E5 250B. SÄ… to pierwsze silniki firmy Cummins w MZA od czasĂłw dennisĂłw. Silnik sprzÄ™gniÄ™to ze skrzyniÄ… Voith Diwa D854.5 NapÄ™d zabudowano w wieĹĽy, identycznej jak w starych U10. Zastosowano most portalowy firmy ZF AV132, tym razem jednak z oponami bliĹşniaczymi. W rezultacie nadkola tylnych kół sÄ… wiÄ™ksze, a przejĹ›cie miÄ™dzy nimi - węższe. We wnÄ™trzu umieszczono typowe dla SolarisĂłw fotele Ster 6MS z czerwonymi obiciami z trzeciÄ… juĹĽ wersjÄ… warszawskiego wzoru. Siedzenia sÄ… miÄ™kkie i dosyć wygodnie. W Ĺ›rodku znalazĹ‚ siÄ™ takĹĽe bogaty komplet wyĹ›wietlaczy, na ktĂłry skĹ‚adajÄ… siÄ™ aĹĽ 2 LCD podsufitowe z przewijajÄ…cÄ… siÄ™ trasÄ… oraz elektroniczne korale, umieszczone po prawej stronie autobusu, przed Ĺ›rodkowymi drzwiami. InformacjÄ™ z zewnÄ…trz zapewniajÄ… 3 wyĹ›wietlacze - przedni, boczny oraz szeroki tylny. NowoĹ›ciÄ… jest wyĹ›wietlanie siÄ™ podczas postoju na pÄ™tli czasu do odjazdu na przednim wyĹ›wietlaczu co kilka sekund na przemian z kierunkiem. Silnik Cummins w Urbino 10 cicho dudni i wyje. Zapewnia on dobrÄ… dynamikÄ™. Po rozpÄ™dzeniu zagĹ‚usza go ciche wycie mostu. Przy hamowaniu najbardziej sĹ‚yszalny jest charakterystyczny Ĺ›wist retardera skrzyni Voith Diwa. Autobusy wyposaĹĽono w fotokomĂłrkÄ™, umoĹĽliwiajÄ…cÄ… automatyczne zamykanie drzwi. RozwiÄ…zanie to, ktĂłre okazaĹ‚o siÄ™ kompletnÄ… poraĹĽkÄ… we wszystkich polskich miastach, w ktĂłrych wystÄ…piĹ‚o, zawiodĹ‚o i tutaj - automatyczny system identyfikuje pasaĹĽerĂłw w odlegĹ‚oĹ›ci pół metra od drzwi jako potencjalnych do przyciÄ™cia i rewersuje drzwi, skutecznie i dĹ‚ugotrwale blokujÄ…c odjazd autobusu z przystanku. Urbino 10 zadebiutowaĹ‚y na linii 153 w dniu 24.06. Wszystkie 16 autobusĂłw trafiĹ‚o na zajezdniÄ™ R-3 Ostrobramska. Galeria zdjęć w PrzegubowcuDane techniczneProducent: Solaris Bus & Coach, Bolechowo, Polska Typy nadwozia: NiskopodĹ‚ogowy autobus miejski klasy MIDI Okres produkcji: 2002 - nadal produkowany Lata dostaw: 2003-2004 (II gen.-Mobilis) / 2005 (III gen.-WAS[lotnisko]), 2010 (III gen.-MZA) Zajezdnie: Mobilis (53 szt.) / R-3 (R-10) Ostrobramska (16 szt.), WAS (2 szt.) Ilość zakupionych: 71 szt. (w tym 2 szt. lotnisko) Seria: A301-A353 (II generacja-Mobilis) / 1000-1015 (III generacja-MZA) DĹ‚ugość: 9940 mm Szerokość: 2550 mm Wysokość: 2850 mm Rozstaw osi: 4800 mm Zwis przedni: 2210 mm Zwis tylny: 2930 mm PromieĹ„ zawracania: 18,08 m Masa wĹ‚asna: 9300 kg Masa caĹ‚kowita: 15500 kg ObciÄ…ĹĽenie przĂłd: 6500 kg ObciÄ…ĹĽenie tyĹ‚: 9000 kg Pojemność zbiornika paliwa: 160 dm3 Ilość miejsc: 62 Ilość miejsc siedzÄ…cych: 20 / 18 Ilość drzwi: 3 UkĹ‚ad drzwi: 1-2-2 UkĹ‚ad stopni: 0-0-0 Wysokość podĹ‚ogi w I drzwiach: 320 mm Wysokość podĹ‚ogi w II drzwiach: 320 mm Wysokość podĹ‚ogi w ost. drzwiach: 340 mm Po zastosowaniu przyklÄ™ku: ok. -70 mm Szerokość drzwi: 860-1350-1350 mm Silnik: Iveco NEF4A / Cummins ISB6.7E5 250B Pojemność skokowa: 5,9 dm3 / 6,7 dm3 Moc maksymalna: 176 kW (240 KM) / 245 KM Maksymalny moment obrotowy: 810 Nm Skrzynia biegĂłw: Voith D 851.3 / Voith D854.5 OĹ› przednia: ZF RL 85 A OĹ› tylna: ZF A-132 Hamulce: tarczowe, przystankowy, retarder, ABS, ASR, EBS Ogumienie: 2x275/70, 2x385/55 Przystosowanie dla niepeĹ‚nosprawnych: tak (C) Przegubowiec, InfoBus, Wikipedia
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Pon, 25.10.2010, 20:07 |
|
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |