Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
Nowy Solaris Urbino https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=22&t=27093 |
Strona 2 z 3 |
Autor: | kulikowski [ Nie, 31.10.2010, 19:53 ] |
Temat postu: | Solaris Urbino 18 |
(C) InfoBus II generacja Drezno, Niemcy (2004): Reutlingen, Niemcy (2004): III generacja (od 2005) KrakĂłw (III generacja, 2005): PoznaĹ„ (2006): Szczecin (2008): JabĹ‚oniec nad NysÄ…, Czechy: (C) Wikipedia Warszawa (III generacja): rocznik 2005 (cechy rozpoznawcze: klimatyzacja, brak czarnej gumy na zderzaku): (C) Przegubowiec (C) Wikipedia rocznik 2007 (brak klimatyzacji): rocznik 2008 (klimatyzacja, czarna guma na zderzaku): rocznik 2009 (z zewnÄ…trz od poprzedniego odróżnia go tylko inna czcionka kierunku na wyĹ›wietlaczu): rocznik 2010 (klimatyzacja, czarna guma na zderzaku, brak loga i zielonego jamnika na ĹĽÄ…danie ZTM-sic!: (C) Przegubowiec Cytuj: Solaris Urbino 18 – niskopodĹ‚ogowy przegubowy autobus z serii Solaris Urbino przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany przez polskÄ… firmÄ™ Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koĹ‚o Poznania. Obecnie produkowane sÄ… modele trzeciej generacji. Obok modelu podstawowego zasilanego silnikami diesla speĹ‚niajÄ…cymi normÄ™ emisji spalin Euro 4, produkowane sÄ… modele speĹ‚niajÄ…ce ostrzejsze normy Euro 5 bÄ…dĹş EEV oraz zasilane gazem CNG lub z napÄ™dem hybrydowym drugiej generacji. "Solaris Urbino 18" pierwszej generacji produkowano od drugiej poĹ‚owy 1999 roku. Od pierwszej poĹ‚owy 2002 roku produkowano modele drugiej generacji. Od wiosny 2005 roku produkowana jest trzecia generacja tego autobusu. Jest on wytwarzany w wersjach z silnikami diesla, lub z napÄ™dem elektrycznym, jako Solaris Trollino 18. Od 2005 roku dostÄ™pna jest odmiana z napÄ™dem gazowym CNG. Pierwszy i jedyny wyprodukowany dotychczas Solaris Urbino 18 CNG trafiĹ‚ do Lublina w listopadzie 2006 roku, w paĹşdzierniku 2009 roku zostaĹ‚ on sprzedany do Radomia[1]. W grudniu 2006 roku Olsztyn jako pierwsze polskie miasto odebraĹ‚ 8 sztuk modeli "Urbino 18" speĹ‚niajÄ…cych normÄ™ Euro 5, ktĂłra zacznie obowiÄ…zywać w 2009 roku. JesieniÄ… 2006 roku na targach w Hanowerze odbyĹ‚a siÄ™ Ĺ›wiatowa premiera prototypĂłw autobusĂłw Solaris Urbino 18 Hybrid z napÄ™dem hybrydowym i Solaris Urbino 18 EEV. Model hybrydowy powstaĹ‚ dziÄ™ki współpracy firmy "Solaris" z firmami Allison Transmission i Cummins, majÄ…cymi juĹĽ duĹĽe doĹ›wiadczenie w konstrukcji tego rodzaju napÄ™du na rynku północnoamerykaĹ„skim. Prototyp modelu "Solaris Urbino 18 EEV" z tradycyjnym silnikiem diesla speĹ‚nia normÄ™ emisji spalin EEV (ostrzejszÄ… od Euro 5, ktĂłra zacznie obowiÄ…zywać w Europie od paĹşdziernika 2009 roku). Oba prototypy na przeĹ‚omie lat 2006 i 2007 weszĹ‚y do produkcji. W poĹ‚owie 2008 roku dokonano znacznej modernizacji modelu Solaris Urbino 18 Hybrid, po ktĂłrej producent okreĹ›la go jako pojazd drugiej generacji. Zmiany dotyczÄ… gĹ‚Ăłwnie ukĹ‚adu napÄ™dowego, w ktĂłrym zastosowano mniejszy i lĹĽejszy silnik Cummins ISBe5 250B. Graficznym symbolem autobusu "Urbino 18" jest zielony jamnik. PoszczegĂłlne wersje napÄ™dowe posiadajÄ… symbole różniÄ…ce siÄ™ szczegółami. Na modelach hybrydowych jamnik posiada dwa serca symbolizujÄ…ce podwĂłjny ukĹ‚ad napÄ™dowy, zaĹ› na modelach w ekologicznej wersji EEV jamnik trzyma w pysku kwiat. Część jamnikĂłw w modelach sprzedanych do Krakowa ma na gĹ‚owie krakuskÄ™. Odbiorcy i uĹĽytkownicy autobusĂłw Solaris Urbino 18 i Solaris Urbino 18 CNG na Ĺ›wiecie. Tabela nie obejmuje modeli Solaris Urbino 18 Hybrid dwu generacji. PaĹ„stwo Miasto Operator Liczba stan na: 28.02.2010 Czechy Chomutov i Jirkov DPCHJ 1 MnĂšek pod Brdy Martin Uher 1 OĹ‚omuniec DPMO 9 Ostrawa DP 6 Pilzno PMDP 12 Praga Veolia Transport Praha 1 Dania Aarhus Aarhus Sporveje 37 Grecja Ateny Ethel 100 Ĺotwa Ryga Riga SIA 57 Niemcy Arnstein Ludwig Schraud 1 Berlin BVG 257 Bochum Bogestra 16 Brema BSAG 45 Brunszwik BVSAG 4 Barsinghausen DaBus 1 Dortmund DSW21 3 Drezno DVB 33 DĂĽren DKB 2 Heidenheim HVG Heidenheimer 1 Hofolding Geldhauser Reisen 2 Kassel KVG 23 Koblencja KEVAG 5 Magdeburg MVG 3 MĂĽllheim Will Markgräfler Reisen 1 Monachium Stadtwerke MĂĽnchen GmbH 4 Oberweser-Gieselwerder Regiobus Uhlendorf GmbH & Co.KG 1 Poczdam Havelbus 10 Pforzheim SVP 2 Reutlingen RSV 7 Schwäbisch Hall Stadtbus Schwäbisch Hall GmbH 1 Waiblingen Omnibus-Verkehr Ruoff GmbH 2 Waiblingen - Neuenstadt WEG-Kraftverkehrs-GmbH 1 Warburg Reifer 1 Weinstadt Omnibus Dannenmann GmbH 1 Polska BiaĹ‚ystok KPKM 12 BiaĹ‚ystok KPK 11 BiaĹ‚ystok KZK 3 Bydgoszcz Mobilis 25 GdaĹ„sk PKS 1 GdaĹ„sk Warbus 7 GdaĹ„sk ZKM 44 Gdynia PKA 7 Gdynia PKM 1 Gliwice PKM 21 Kalisz KLA 1 Katowice PKM 15 Kielce MPK 6 KrakĂłw Mobilis 10 KrakĂłw MPK 31 ĹĂłdĹş MPK 62 Olsztyn MPK 8 PĹ‚ock KM 1 PoznaĹ„ MPK 69 (w tym 1 szt. SU18 Hybrid) Radom MPK 1 (CNG) SwarzÄ™dz WiraĹĽBus 3 Szczecin SPAK 25 Szczecin SPAD 26 Ĺšwierklaniec PKM 8 Tychy PKM 14 Warszawa MZA 322 SĹ‚owacja Koszyce DP 3 Szwajcaria Chur Stadtbus Chur AG 3 La Chaux-de-Fonds TRN 2 Locarno FART 4 Lozanna Transports publics de la region 7 Ruswil Rottal Auto AG 1 Winterthur Stadtbus 12 Szwecja UmeĂĄ Polarbus Trafik 3 WÄ™gry Debreczyn HajdĂş Volán KözlekedĂ©si Zártkörűen MűködĹ‘ RĂ©szvĂ©nytársaság 6 WĹ‚ochy Bari FSE 40 Salerno CSTP 7 ZEA Dubaj RTA 150 Suma 1547 W poĹ‚owie 2004 r. MZA ogĹ‚osiĹ‚y przetarg na dostawÄ™ 80 nowych przegubowych autobusĂłw niskopodĹ‚ogowych. Przetarg byĹ‚ o tyle nietypowy, ĹĽe poza produkcjÄ… obejmowaĹ‚ rĂłwnieĹĽ późniejsze utrzymanie i serwisowanie pojazdĂłw, a po 8 latach moĹĽliwość odkupienia autobusĂłw przez producenta. Warunki przetargu okazaĹ‚y siÄ™ tak wygĂłrowane i skomplikowane, ĹĽe o maĹ‚y wĹ‚os a ĹĽaden producent nie zgĹ‚osiĹ‚by swojej oferty. Wreszcie, gdy w grudniu 2004 r. otwarto oferty okazaĹ‚o siÄ™, ĹĽe tylko oferta Solarisa jest prawidĹ‚owa pod wzglÄ™dem formalnym. Zgodnie z podpisanÄ… w czerwcu 2005 r. umowÄ… do koĹ„ca czerwca 2006 r. dostarczonych miaĹ‚o zostać 80 przegubowcĂłw, w peĹ‚ni niskopodĹ‚ogowych i klimatyzowanych. Producent wywiÄ…zaĹ‚ siÄ™ z umowy duĹĽo szybciej i wszystkie autobusy, poza jednym, dostarczyĹ‚ do koĹ„ca 2005 roku. Prezentacja pierwszych Urbino 18 odbyĹ‚a siÄ™ 13 wrzeĹ›nia 2005 r. w zajezdni R-10 Ostrobramska. Nowe Solarisy różniÄ… siÄ™ dostarczanej w latach 2001-2002 15-metrowej wersji. ZewnÄ™trzna sylwetka nadwozia przeszĹ‚a znaczny restyling. Wprowadzono zaostrzonÄ… krawÄ™dĹş dachu, caĹ‚kowicie nowÄ… Ĺ›cianÄ™ czoĹ‚owÄ… i tylnÄ…, nowy ksztaĹ‚t nadkoli. Silnik autobusu, co typowe dla Urbino, znalazĹ‚ siÄ™ w zabudowie wieĹĽowej, nieco wiÄ™kszej od tej z poprzednich Urbino, z ukoĹ›nÄ… Ĺ›cianÄ…. Do przeniesienia napÄ™du wykorzystano skrzyniÄ™ Voith i portalowy most napÄ™dowy ZF. Silnik DAF PE228, speĹ‚niajÄ…cy normÄ™ czystoĹ›ci spalin Euro III, posiadaĹ‚ podwyĹĽszone osiÄ…gi - poprzeczkÄ™ w kwestii mocy silnikĂłw ustaliĹ‚ MAN NG313, toteĹĽ w przegubowym solarisie zainstalowano jednostkÄ™ o mocy 310 KM. WnÄ™trze, o srebrno-szaro-biaĹ‚ej kolorystyce, nie różniĹ‚o siÄ™ stylistycznie od poprzednich Urbino. Tak jak Urbino 15, jest ono przestronne i posiada szerokie przejĹ›cie miÄ™dzy nadkolami. Natomiast do wad autobusu zaliczyć moĹĽna umieszczenie wiÄ™kszoĹ›ci siedzisk na podestach. Dodatkowo, w rejonie trzecich drzwi zainstalowano siedzenia odwrĂłcone przodem do platformy dla pasaĹĽerĂłw stojÄ…cych, skutecznie zmniejszajÄ…c jej efektywnÄ… powierzchniÄ™ - miejsce dla pasaĹĽerĂłw stojÄ…cych zajmowaĹ‚y bowiem kolana pasaĹĽerĂłw siedzÄ…cych. ZupeĹ‚nÄ… pomyĹ‚kÄ… okazaĹ‚o siÄ™ zastosowanie siedzeĹ„ firmy Ster. Siedzenia te w zaĹ‚oĹĽeniu miaĹ‚y być odporne na ataki wandalizmu, co uzyskano poprzez pozbawienie ich miÄ™kkich wkĹ‚adek. OdbiĹ‚o siÄ™ to zwiÄ™kszeniem drgaĹ„ przenoszonych przez nadwozie na ciaĹ‚a pasaĹĽerĂłw i obniĹĽeniem komfortu podróży. ZaletÄ… autobusu jest zaĹ› klimatyzacja przestrzeni pasaĹĽerskiej firmy Konvekta, utrzymujÄ…ca przez caĹ‚y czas wewnÄ…trz zadanÄ… temperaturÄ™ 22 stopni. Przegubowe, 18-metrowe urbina zastÄ™powaĹ‚y przegubowe, wysokopodĹ‚ogowe ikarusy. Tym samym zrezygnowano wiÄ™c z zastÄ™powania ich nieco mniej pojemnymi autobusami piÄ™tnastometrowymi. Standardem poczÄ…tku XXI wieku jest wiÄ™c autobus tylno silnikowy, z niskÄ… podĹ‚ogÄ… na caĹ‚ej dĹ‚ugoĹ›ci, wydajnÄ… wentylacjÄ… i nowoczesnÄ… sylwetkÄ… nadwozia. Solarisy Urbino 18 z pierwszej dostawy trafiĹ‚y do dwĂłch zajezdni: Ostrobramska i Woronicza. Ich utrzymaniem i naprawami zajmuje siÄ™ zewnÄ™trzna firma BTS. Jej pracownicy dokonujÄ… codziennych przeglÄ…dĂłw autobusĂłw oraz peĹ‚niÄ… funkcjÄ™ pogotowia technicznego w przypadku awarii na trasie. Ostatni, dostarczony juĹĽ w 2006 roku, egzemplarz posiada napÄ™d speĹ‚niajÄ…cy normÄ™ emisji spalin Euro IV. Kolejny przetarg na 150 autobusĂłw ogĹ‚oszono w 2006 roku. Sytuacja taborowa nie byĹ‚a wĂłwczas za dobra, postanowiono wiÄ™c zakupić autobusĂłw wiÄ™cej, ale w uboĹĽszej wersji. Zrezygnowano z zakupu pojazdĂłw Ĺ‚Ä…cznie z serwisem oraz z zastosowania klimatyzacji przestrzeni pasaĹĽerskiej. ZamĂłwienie skĹ‚adaĹ‚o siÄ™ z 2 części: jedna obejmowaĹ‚a autobusy przegubowe, 18-metrowe, dopuszczajÄ…ce autobusy Ĺ›rednio- i niskopodĹ‚ogowe w iloĹ›ci 100 sztuk, druga autobusy solowe, 12-metrowe, niskowejĹ›ciowe lub niskopodĹ‚ogowe, w iloĹ›ci 50 sztuk. Po dĹ‚ugo ciÄ…gnÄ…cych siÄ™ procedurach odwoĹ‚awczych zwyciÄ™zcÄ… w pierwszej części zamĂłwienia zostaĹ‚ ponownie Solaris z modelem Urbino 18. Jego jedynym konkurentem byĹ‚Â… przegubowy Mercedes Conecto G. GĹ‚ĂłwnÄ… różnicÄ… w napÄ™dzie byĹ‚o zastosowanie zmodernizowanej, dafowskiej jednostki, speĹ‚niajÄ…cej normÄ™ czystoĹ›ci spalin Euro IV. WymagaĹ‚o to zmiany konstrukcji silnika, zainstalowania wiÄ™kszej chĹ‚odnicy oraz wprowadzenia systemu oczyszczania spalin opartego na wykorzystaniu pĹ‚ynu AdBlue w procesie redukcji katalitycznej. PowiÄ™kszona zostaĹ‚a wieĹĽa silnikowa. Druga seria solarisĂłw pozbawiona byĹ‚a klimatyzacji przestrzeni pasaĹĽerskiej, wyposaĹĽono jÄ… za to w klimatyzatory kabiny kierowcy. Do wentylacji posĹ‚uĹĽyĹ‚y przesuwane okna boczne. Poprawiono rozplanowane tylnej części wnÄ™trza, naprzeciw trzecich drzwi. Nowa partia przegubowcĂłw zaczęła sĹ‚uĹĽbÄ™ w marcu 2007 roku. CaĹ‚a dostawa 100 SolarisĂłw z 2007 r. trafiĹ‚a na Woronicza. 40 serwisowanych solarisĂłw przesuniÄ™to wĂłwczas partiami na OstrobramskÄ…, gromadzÄ…c na niej tym samym wszystkie 80 solarisĂłw z 2005 r. NastÄ™pny przetarg na autobusy ogĹ‚oszono na poczÄ…tku 2008 roku. Ponownie obejmowaĹ‚ on 150 sztuk, jednak w odmiennej proporcji i z innym wyposaĹĽeniem: 80 autobusĂłw przegubowych i 70 solowych, przy czym tym razem nie zostaĹ‚ on podzielony na części i caĹ‚e zamĂłwienie miaĹ‚ zrealizować jeden dostawca. Wymagane byĹ‚o m.in. maksymalne zunifikowanie autobusĂłw, a takĹĽe zastosowanie peĹ‚nej, zabudowanej kabiny oraz gumowych nakĹ‚adek ochronnych na zderzakach. WystartowaĹ‚o 3 oferentĂłw: Solaris z cenÄ… 168 mln zĹ‚, Kapena z cenÄ… 176 mln zĹ‚ i Evobus, ĹĽÄ…dajÄ…cy 183 mln zĹ‚. ZwyciÄ™zcÄ… zostaĹ‚ Solaris i zobowiÄ…zaĹ‚ siÄ™ tym samym do dostarczenia w ciÄ…gu pół roku pierwszych pojazdĂłw. W kwestii napÄ™du, solarisy sÄ… niemal analogiczne do serii drugiej - ponownie jest to dafowski silnik speĹ‚niajÄ…cy normÄ™ czystoĹ›ci spalin Euro IV dziÄ™ki wykorzystaniu pĹ‚ynu AdBlue do oczyszczania spalin. ModyfikacjÄ… wprowadzonÄ… w trzeciej serii, oprĂłcz umieszczenia na zderzakach gumowych, nieestetycznych nakĹ‚adek, majÄ…cych chronić przez drobnymi kolizjami, staĹ‚a siÄ™ miÄ™dzy innymi nowa kabina - duĹĽa, szczelna, siÄ™gajÄ…ca Ĺ›rodka przednich drzwi, speĹ‚niajÄ…ca oczekiwania kierowcĂłw oczekujÄ…cych odgrodzenia od przedziaĹ‚u pasaĹĽerskiego. Z innych różnic wymienić moĹĽna umieszczenie wylotu rury wydechowej na dachu, zastosowanie diodowych Ĺ›wiateĹ‚ tylnych, monitoringu przestrzeni pasaĹĽerskiej. Autobusy, tak jak seriÄ™ pierwszÄ…, wyposaĹĽono w klimatyzacjÄ™ przestrzeni pasaĹĽerskiej. Dla bezpieczeĹ„stwa zainstalowano monitoring przestrzeni pasaĹĽerskiej. Kamery Ĺ›ledzÄ… rĂłwnieĹĽ obraz za pojazdem, pozwalajÄ…c na odtworzenie przebiegu ewentualnej kolizji - obraz jest bowiem rejestrowany w pamiÄ™ci wewnÄ…trz autobusu. Autobusy nie posiadajÄ… jednak monitorĂłw do podglÄ…du widoku z kamer na ĹĽywo, przez co nie sÄ… one w peĹ‚ni wykorzystane. Na poczÄ…tku wrzeĹ›nia 2008 dostarczono pierwsze przegubowe solarisy, trafiĹ‚y one na RedutowÄ… i StalowÄ…. O dziwo, zajezdnie te byĹ‚y wczeĹ›niej bastionem odpowiednio jelczy i manĂłw, stÄ…d teĹĽ krok ten byĹ‚ zerwaniem z prowadzonÄ… od 2003 roku politykÄ… ujednolicenia taboru na zajezdniach. Debiut liniowy nastÄ…piĹ‚ 17 wrzeĹ›nia 2008, zbiegajÄ…c siÄ™ w czasie z rozpoczÄ™ciem testĂłw przegubowego, hybrydowego solarisa. Solarisy otrzymaĹ‚y numery na 88xx. W kolejnych miesiÄ…cach dostawy byĹ‚y kontynuowane aĹĽ do dostawy ostatniej partii 11 grudnia 2008. W poĹ‚owie 2009 roku, Miejskie ZakĹ‚ady Autobusowe, w ramach realizacji opcji do poprzedniego zamĂłwienia, zakupiĹ‚y u Solarisa 20 kolejnych Urbino 18. Autobusy przybyĹ‚y w 3 dostawach: 30 sierpnia, oraz 6 i 21 wrzeĹ›nia. Rozdysponowano je pomiÄ™dzy zajezdniami Woronicza, Redutowa i Ostrobramska. SÄ… one analogiczne do serii 88xx. Do drobnych różnic naleĹĽÄ…: bardziej basowy dĹşwiÄ™k silnika i inna czcionka kierunku linii na przednim wyĹ›wietlaczu. W zwiÄ…zku z podpisaniem 2 wrzeĹ›nia 2010 r. umowy na dostawÄ™ dodatkowych 42 autobusĂłw (wciÄ…ĹĽ dostawy uzupeĹ‚niajÄ…ce do zamĂłwienia z 2008 r.) w paĹşdzierniku 2010 pojawiĹ‚y siÄ™ w MZA kolejne przegubowe solarisy. Autobusy byĹ‚y zbliĹĽone standardem i kompletacjÄ… do poprzednich, tym razem pojawiĹ‚y siÄ™ jednak znaczÄ…ce różnice. NajwaĹĽniejszÄ… z nich byĹ‚o nowe malowanie: żółto-czerwone, z ĹĽywszym odcieniem żółtci i pomidorowym odcieniem czerwieni, a takĹĽe z czarnym pasem nadokiennym, pozbawione dodatkowych czerwonych paskĂłw. Z zewnÄ…trz wozy oklejono wedĹ‚ug nowych wytycznych ZTM - z przodu znikĹ‚y naklejki producenta, a numer taborowy umieszczono na lewej części maski. WewnÄ…trz nastaĹ‚y niewielkie zmiany. Siedzenia otrzymaĹ‚y czerwonÄ… tapicerkÄ™ z wzorem z Zamkiem KrĂłlewskim lub kolumnÄ… Zygmunta. Zmodyfikowano przyciski na porÄ™czach przy drzwiach. Umieszczono je na maĹ‚ej, klockowatej zabudowie, z biaĹ‚Ä… szybkÄ… podĹ›wietlanÄ… na czerwono po wciĹ›niÄ™ciu. Silnik i skrzynia biegĂłw pozostaĹ‚y bez zmian. Autobusy trafiĹ‚y na zajezdniÄ™ Ostrobramska. Pierwsze 8 sztuk wyjechaĹ‚o na linie juĹĽ dzieĹ„ po przybyciu, w poniedziaĹ‚ek 25 paĹşdziernika 2010. PozostaĹ‚e autobusy rĂłwnieĹĽ trafiÄ… na OstrobramskÄ… i majÄ… być dostarczone przed koĹ„cem roku. Galeria zdjęć SolarisĂłw Urbino 18 w Przegubowcu Dane techniczne (specyfikacja warszawska, III generacja-rocznik 2005 #82xx,84xx/ 2007 #81xx / 2008 #88xx / 2009 #888x,889x) Producent: Solaris Bus & Coach, Bolechowo, Polska Okres produkcji: 1999 - nadal produkowany Lata dostaw: 2005, 2007-2010 Liczba zakupionych: 322 szt. Zajezdnie: R-6 Redutowa (55 szt.), R-7 Woronicza (148 szt.), R-10 Ostrobramska (89 szt.), R-13 Stalowa (30 szt.) Typy nadwozia: NiskopodĹ‚ogowy autobus czĹ‚onowy klasy MEGA DĹ‚ugość: 18000 mm Szerokość: 2550 mm Wysokość: 2850 mm Rozstaw osi: 5130+6770 mm Zwis przedni: 2700 mm Zwis tylny: 3400 mm PromieĹ„ zawracania: 23,2 m Masa wĹ‚asna: 14000 lub 15500 lub 16000 kg Masa caĹ‚kowita: 28000 kg ObciÄ…ĹĽenie przĂłd: 7000 kg ObciÄ…ĹĽenie Ĺ›rodek: 9500 kg ObciÄ…ĹĽenie tyĹ‚: 11500 kg Pojemność zbiornika paliwa: 260 dm3 Ilość miejsc: 169 / 167 / 163 / 163 Ilość miejsc siedzÄ…cych: 42 / 43 / 42 / 42 Ilość miejsc stojÄ…cych: 127 / 124 / 121 / 121 Ilość drzwi: 4 UkĹ‚ad drzwi: 2-2-2-2 UkĹ‚ad stopni: 0-0-0-0 Wysokość podĹ‚ogi w I drzwiach: 320 mm Wysokość podĹ‚ogi w II drzwiach: 320 mm Wysokość podĹ‚ogi w III drzwiach: 320 mm Wysokość podĹ‚ogi w IV drzwiach: 340 mm Po zastosowaniu przyklÄ™ku: -80 mm Szerokość drzwi: 1350 mm Silnik: DAF Paccar PE228 / DAF Paccar PR228 S1 / DAF Paccar PR228 S1 / DAF Paccar PR228 S2 Pojemność skokowa: 9,2 dm3 Moc maksymalna: 228 kM (310 KM) Maksymalny moment obrotowy: 1270 Nm Skrzynia biegĂłw: Voith D864.3 / Voith D864.5 / Voith D864.5 / Voith D864.5 OĹ› przednia: ZF RL 85 A OĹ› Ĺ›rodkowa: ZF RL 85 A OĹ› tylna: ZF A-132 Hamulce: tarczowe, przystankowy, retarder, ABS, ASR, EBS Ogumienie: 275/70 Klimatyzacja: roczniki 2005, 2008-2010 Przystosowanie dla niepeĹ‚nosprawnych: tak Kilka dni temu na warszawskie ulice wyjechaĹ‚y 42 szt. Urbino 18 III generacji z nowej dostawy (uzupeĹ‚nienie do zamĂłwienia z 2008). Niestety wĹ‚adze ZTM nakazaĹ‚y w nowej dostawie odklejanie loga i zielonego jamnika. |
Autor: | kulikowski [ Pią, 05.11.2010, 22:21 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
pierwsze z 42 nowych SolarisĂłw Urbino 18 III juĹĽ na ulicach Warszawy: http://www.przegubowiec.com/component/content/article/692-solarisy-ju-na-miecie |
Autor: | kulikowski [ Nie, 14.11.2010, 3:04 ] |
Temat postu: | Solaris Urbino 18 Hybrid |
Warszawa - testy (C) Przegubowiec.com Cytuj: Pierwszy przegubowy autobus hybrydowy wyprodukowany przez Solarisa zaprezentowany został na targach motoryzacyjnych w Hannoverze w 2006 roku. Był to autobus stworzony we współpracy z amerykańską firmą Allison Transmission, posiadającej już doświadczenie w napędach hybrydowych. Pierwotnie, 9-litrowy silnik umieszczony był w przedniej sekcji, między osiami. Rozwiązanie to pozwalało na uzyskanie niskiej podłogi w całej drugiej sekcji, ale autobus był jednocześnie hałaśliwy, a cała zabudowa zajmowała wiele przestrzeni. W 2008 roku opracowano drugą generację, w której zmniejszony silnik razem z wyposażeniem elektrycznym zmieszczono w typowej wieży napędowej, analogicznie do autobusów zasilanych samym silnikiem Diesla. Solaris Urbino 18 Hybrid to autobus hybrydowy zbudowany w układzie równoległym. Oznacza to, iż na most napędowy (trzecią oś) przenoszony jest moment obrotowy zarówno z silnika spalinowego, jak i z silników elektrycznych. Układ napędowy zbudowany jest z 250-konnego, 7-litrowego silnika wysokoprężnego Cummins, napędu EV50, modułu sterującego EP50 i baterii akumulatorów. Napęd z wału silnik kierowany jest do modułu napędowego EV50, który zbudowany jest z 2 silników elektrycznych, 2 synchronicznych sprzęgieł i 3 przekładni planetarnych. Jego rolą jest sumowanie momentów obrotowych silników. Wymiary zewnętrzne modułu napędowego (817x573x312 mm) odpowiadają wymiarom skrzyni biegów. Jego masa wynosi 417 kg. Maksymalna moc uzyskiwana z EV50 wynosi 299 kW (400KM). Moduł sterujący EP50 System składa się ze sterowników systemu i DPIM (Dual Power Inverter Module - Podwójny Moduł Falownika). W skład EP50 wchodzi również bateria akumulatorów. DPIM składa się z dwóch przetwornic, pracuje on w zakresie napięć 430-900 V i wytwarza trójfazowy prąd wykorzystywany do zasilania silników elektrycznych. Jego drugą rolą jest odbiór energię hamowania silników elektrycznych i kierowanie jej do akumulatorów. DPIM waży 75 kg i ma wymiary 1151x632x165mm. Rozmieszczenie komponentów jest następujące: układ chłodzenia baterii znalazł się nad kabiną kierowcy, baterie ulokowano na dachu sekcji A, tuż przed przegubem, DPIM wraz z chłodzeniem umieszczono nad wieżą silnikową, zaś silnik zamocowano typowo dla rodziny Urbino, po lewej stronie nadwozia, w sekcji B, ukośnie. EV50 znalazł się w miejscu zajmowanym tradycyjnie przez skrzynię biegów. Silnik spalinowy pracuje tylko w optymalnym zakresie prędkości obrotowych, co pozytywnie wpływa na zużycie paliwa. Zmniejszona jest również emisja zanieczyszczeń, w szczególności tlenków azotu. Nadwyżka mocy silnika doładowuje baterie podczas jazdy. Baterię akumulatorów NiMH (Nickel Metal Hydride) umieszczono na dachu w sekcji B. Ma ona wymiary 2183x1116x283mm i masę 437 kg. Silniki elektryczne prądu zmiennego wykorzystywane są przy rozruchu oraz do odzyskiwania energii hamowania, która również kierowana jest do akumulatorów. Tym samym staje się możliwe jej wykorzystanie przy kolejnym rozruchu. W trakcie testów w Niemczech uzyskano 20% zmniejszenie zużycia paliwa w porównaniu do analogicznego autobusu napędzanego wyłącznie silnikiem Diesla. Jak nietrudno policzyć, nie rekompensuje to o połowę większej jednostkowej ceny autobusu hybrydowego. Być może, wraz z rozpoczęciem masowej produkcji, relacja ta ulegnie zmianie. Testowy egzemplarz miał pojawić się w Warszawie już w czerwcu 2008. W praktyce hybryda przyjechała do stolicy dopiero we wrześniu, przy okazji prezentacji świeżo dostarczonych Urbino 18. Skierowano ją na dwutygodniowe testy na linii 116, ze względu na przebieg tej trasy poprowadzony reprezentacyjnym ciągiem przez ulice Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście. MZA wyraża zainteresowanie zakupem tego typu pojazdów. Póki co, wszystkie pomysły zakupu pojazdów z napędami alternatywnymi kończą się jednak na planach. Dane techniczne Okres eksplatacji: 15.09.2008 - 02.10.2008 Długość: 18000 mm Szerokość: 2550 mm Wysokość: 3250 mm Rozstaw osi: 5130+6770 mm Masa własna: ok. 16 t Ilość miejsc: ok. 150 Miejsc siedzących: 44+3 Ilość drzwi: 4 Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm Wysokość podłogi w II drzwiach: 340 mm Wysokość podłogi w III drzwiach: 340 mm Wysokość podłogi w IV drzwiach: 340 mm Silnik: Cummins ISBe5 250B Pojemność skokowa: 6,7 dm3 Moc maksymalna: 178 kW (242 KM) Skrzynia biegów: Allison Rodzaj układu: równoległy Napęd elektryczny: 2 silniki |
Autor: | kulikowski [ Pon, 15.11.2010, 3:54 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
od kilku dni trwają testy Solarisa Urbino 12 CNG w Warszawie: Cytuj: Gazowy Solaris na testach w MZA poniedziałek, 8 listopada 2010 20:21 Paweł Zadrożny Do Warszawy przybył na testy gazowy Solaris Urbino 12 W81 CNG. Pojazd na codzień ekspoatowany jest przez radomskie MPK i nosi tam numer 1033. W Warszawie pojazd otrzymał numer taborowy 918 i będzie stacjonował na zajezdni Redutowa. Już jutro ma wyjechać na linię 222. |
Autor: | srututu [ Wto, 04.01.2011, 23:51 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
Jechałem dzisiaj koło fabryki Solarisa w Bolechowie i jechał w jej stronę nowiutki chyba prototyp, może ktoś mi powie co to było: srebrny, przegubowy, wszystkie koła poza przednimi były zakryte (jak w starych autach), przód po skosie ku dołowi, nad przednią szybą coś co wyglądało jak wlot powietrza (ale spore było), tył oczywiście zmieniony też, środek do autobusu miejskiego, i oczywiście znaczki solarisa z przodu i tyłu. Ktokolwiek wie co to za cudo? |
Autor: | RR ltd Co. [ Pon, 28.03.2011, 10:32 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
Cytuj: Jeszcze w tym roku po ulicach stolicy bÄ™dzie jeĹşdzić 168 nowoczesnych autobusĂłw. Solarisy i solbusy zastÄ…piÄ… wyeksploatowane ikarusy, jelcze i neoplany. To niskopodĹ‚ogowe pojazdy z bardziej wydajnÄ… klimatyzacjÄ…. Cztery z nich majÄ… napÄ™d hybrydowy. Przetarg na nowy tabor wygraĹ‚y dwie firmy: Solaris Bus&Coach i konsarcjum Lider Trading. Solaris Bus&Coach ma wyprodukować i dostarczyć 36 dwunasto- i osiemnastometrowych autobusĂłw; wĹ›rĂłd nich bÄ™dÄ… cztery pojazdy hybrydowe, tzn. posiadajÄ…ce zarĂłwno silnik elektryczny jak i spalinowy. ĹÄ…czna cena 36 pojazdĂłw najwyĹĽszej klasy "solo" wyniesie ponad 38 mln zĹ‚. Autobusy z napÄ™dem hybrydowym bÄ™dÄ… jeĹşdziĹ‚y gĹ‚Ăłwnie po Trakcie KrĂłlewskim, poniewaĹĽ w czasie jazdy produkujÄ… znacznie mniej spalin. Pojazd z silnikiem hybrydowym w czasie ruszania korzysta tylko z silnika elektrycznego. OprĂłcz pojazdĂłw klasy "solo" firma dostarczy MZA 112 autobusĂłw przegubowych. Koszt ich wyprodukowania to ponad 160 mln zĹ‚. Lider Trading zajmie siÄ™ budowÄ… i dostawÄ… dwudziestu 10,5 metrowych autobusĂłw marki Solbus. BÄ™dÄ… to pierwsze autobusy tej marki w stolicy. WyposaĹĽone bÄ™dÄ… w nowoczesny silnik "Cummins". Ich Ĺ‚Ä…czna cena to 19 mln zĹ‚. Zakup nowoczesnych autobusĂłw to element strategii rozwoju MZA. Inwestycja jest moĹĽliwa dziÄ™ki podpisaniu z wĹ‚adzami miasta umowy gwarantujÄ…cej Miejskim ZakĹ‚adom Autobusowym przewozy pasaĹĽerĂłw w latach 2010-2017. MZA na zakup wszystkich nowych autobusĂłw przeznaczyĹ‚y okoĹ‚o 204 mln zĹ‚ brutto. W ciÄ…gu ostatnich 4 lat w stolicy pojawiĹ‚o siÄ™ ponad 500 nowych autobusĂłw. Autobusy komunikacji miejskiej w Warszawie naleĹĽÄ… do czterech przewoĹşnikĂłw - MZA, ITS Michalczewski, Mobilis oraz PKS Grodzisk Mazowiecki. W godzinach porannego szczytu jeĹşdzi w stolicy Ĺ‚Ä…cznie ponad 1,4 tys. autobusĂłw. interia |
Autor: | Fiona [ Pon, 28.03.2011, 12:31 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
Cytuj: wśród nich będą cztery pojazdy hybrydowe, tzn. posiadające zarówno silnik elektryczny jak i spalinowy Super, szkoda tylko, że tak mało, moim zdaniem powinniśmy więcej wydawać na tego typu pojazdy. W sumie w Polsce tylko jeden autobus hybrydowy jeździ w Poznaniu i dwa bodajże w Sosnowcu. Generalnie więcej autobusów hybrydowych zamawia od Solarisa zachodnia Europa. |
Autor: | kulikowski [ Pon, 28.03.2011, 13:26 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
Przegubowiec napisał(a): Przetarg „stulecia” rozstrzygniÄ™ty piÄ…tek, 25 marca 2011 18:37 Jacek PudĹ‚o OgĹ‚oszono zwyciÄ™zcĂłw przetargu na 168 autobusĂłw. 20 szt. 10-metrowcĂłw: Solbus (18,179 mln), 36 szt. 12-metrowcĂłw: Solaris (38,072 mln), 112 szt. przegubowcĂłw: Solaris (160,471 mln). NowoĹ›ciÄ… bÄ™dÄ… autobusy Solbus, dotychczas w Warszawie nie spotykane. Dostawy pozwolÄ… duĹĽÄ… część z okoĹ‚o 220 jeĹĽdĹĽÄ…cych jeszcze IkarusĂłw 280, pewnÄ… ilość spoĹ›rĂłd 101 NeoplanĂłw N4020, a takĹĽÄ™ część spoĹ›rĂłd 59 IkarusĂłw 260 i 107 Jelczy M121M (z ktĂłrych najstarsze majÄ… 15 lat). JeĹĽeli nie bÄ™dzie protestĂłw, to pierwszych autobusĂłw moĹĽna spodziewać siÄ™ we wrzeĹ›niu 2011. Prezentujemy oficjalny komunikat prasowy MZA: Nowoczesne, ekologiczne, z klimatyzacjÄ… Ĺ›rĂłdziemnomorskÄ…, a nawet z napÄ™dem hybrydowym – takie bÄ™dÄ… najnowsze autobusy Miejskich ZakĹ‚adĂłw Autobusowych, ktĂłre juĹĽ wkrĂłtce majÄ… przyjechać do Warszawy. ZarzÄ…d Spółki zaakceptowaĹ‚ rozstrzygniÄ™cie przetargu „stulecia” na zakup 168 autobusĂłw, w ktĂłrym wygraĹ‚a firma Solaris Bus & Coach oraz konsorcjum z liderem, firmÄ… Lider Trading oferujÄ…cym pojazdy marki Solbus. Autobusy marki Solbus majÄ… pojawić siÄ™ w Warszawie po raz pierwszy. BÄ™dÄ… to pojazdy o dĹ‚ugoĹ›ci 10,5 metra, wyposaĹĽone w nowoczesne silniki Cummins. Z kolei Solaris ma dostarczyć do Warszawy pojazdy o dĹ‚ugoĹ›ci 12 i 18 metrĂłw. WĹ›rĂłd nich prawdziwy hit – cztery autobusy hybrydowe, pojazdy, ktĂłre posiadajÄ… zarĂłwno silnik spalinowy, jak i elektryczny. DziÄ™ki tej dostawie Warszawa bÄ™dzie miaĹ‚a najwiÄ™kszÄ… ilość autobusĂłw hybrydowych w Polsce. Do tej pory po jednym egzemplarzu majÄ… PoznaĹ„ i Sosnowiec. Autobusy hybrydowe bÄ™dÄ… jeĹşdziĹ‚y przede wszystkim po Trakcie KrĂłlewskim, poniewaĹĽ w czasie jazdy produkujÄ… znacznie mniej spalin. W czasie ruszania, kiedy silnik jest najbardziej obciÄ…ĹĽony pojazd korzysta wyĹ‚Ä…cznie z silnika elektrycznego. Poza tym tego typu pojazdy sÄ… taĹ„sze w eksploatacji, poniewaĹĽ zuĹĽywajÄ… o okoĹ‚o 20 procent mniej paliwa niĹĽ klasyczne pojazdy. CaĹ‚a partia 168 autobusĂłw kupowanych przez Miejskie ZakĹ‚ady Autobusowe to najnowoczeĹ›niejsze pojazdy o bardzo bogatym wyposaĹĽeniu: bÄ™dÄ… w peĹ‚ni niskopodĹ‚ogowe, monitorowane, wyposaĹĽone w elektroniczny system informacji wewnÄ™trznej i zewnÄ™trznej, monitory informacyjne i reklamowe, a takĹĽe klimatyzacjÄ™ o zwiÄ™kszonej wydajnoĹ›ci tzw. „śrĂłdziemnomorską”. Pierwsze autobusy majÄ… być dostarczone w ciÄ…gu 22 tygodni o dnia podpisania umowy, a caĹ‚ość dostaw ma być zrealizowana jeszcze w tym roku. Zakupy sÄ… elementem strategii rozwoju Miejskich ZakĹ‚adĂłw Autobusowych wprowadzanej przez Prezesa MZA MieczysĹ‚awa Magierskiego, a zaakceptowanej przez PaniÄ… Prezydent m. st. Warszawy HannÄ™ Gronkiewicz-Waltz, w ramach ktĂłrej w ostatnich czterech lat przyjechaĹ‚o do Warszawy ponad 500 nowych autobusĂłw a takĹĽe przystÄ…piono do modernizacji zajezdni Spółki. DziÄ™ki obecnym zakupom bÄ™dzie moĹĽna wycofać z ruchu liniowego autobusy marki Ikarus, a takĹĽe skierować do kasacji najstarsze autobusy niskopodĹ‚ogowe marek Jelcz i Neoplan. Inwestycje te nie byĹ‚yby moĹĽliwe bez podpisania z wĹ‚adzami miasta umowy wieloletniej gwarantujÄ…cej MZA przewozy w latach 2010-17. |
Autor: | kulikowski [ Pią, 29.04.2011, 19:59 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
sprawa siÄ™ rypĹ‚a : alojz@Wawkom napisał(a): KIO napisał(a): W O K A N D A na dzieĹ„ : Ĺšroda, 13.04.2011 godz. 15:00 OgĹ‚oszenie orzeczenia Sygn. akt: KIO/ 701/11 Strony: OdwoĹ‚ujÄ…cy: EvoBus Polska Sp. z o.o. Wolica ZamawiajÄ…cy: Miejskie ZakĹ‚ady Autobusowe Sp. z o.o. Warszawa alojz napisał(a): MZA napisał(a): W wykonaniu orzeczenia Krajowej Izby OdwoĹ‚awczej, wyrok z dnia 13 kwietnia 2011, sygn. akt: KIO 701/11, ZamawiajÄ…cy uniewaĹĽnia czynnoĹ›ci wyboru najkorzystniejszych ofert dokonane w dniu 24 marca 2011 roku, na część I, II oraz III zamĂłwienia, w postÄ™powaniu o udzielenie zamĂłwienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na: DostawÄ™ 168 sztuk fabrycznie nowych autobusĂłw miejskich - sprawa nr 152/NT/BP/10, i przystÄ™puje do ponownego badania i oceny ofert na część I, II oraz III zamĂłwienia. (C) Wawkom.waw.pl |
Autor: | kulikowski [ Pią, 13.05.2011, 0:08 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
ponowne rozstrzygnięcie przetargu: http://www.mza.waw.pl/logistyka/autobusy/wynik_II.pdf (C) Wawkom.waw.pl |
Autor: | RR ltd Co. [ Pią, 13.05.2011, 7:50 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
To ten Lider Trading = Solbus? |
Autor: | Alfisti4ever [ Pią, 13.05.2011, 9:48 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
Tzn. Solaris wygrał znowu czy nie |
Autor: | RR ltd Co. [ Pią, 13.05.2011, 10:09 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
W dwóch z trzech części przetargu - tak |
Autor: | kulikowski [ Śro, 17.08.2011, 13:13 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
jazda prĂłbna-Warszawa: Jazda prĂłbna jednego z pierwszych nowych U12 dla MZA. (C) Przegubowiec.com |
Autor: | Le Cobusier [ Czw, 18.08.2011, 20:52 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
rura na dachu jak w Autosanie LF12, z tyłu wyświetlacz jak w MAN-ie z Bordeux, boczne szyby zaczerpnięte z Citaro. Solarisowi brakuje innowacji. Podobne nadwozie posiadają trolejbusy marki Skoda zakupione niedawno przez miasto Lublin |
Autor: | Alfisti4ever [ Czw, 18.08.2011, 22:18 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
A czemu on ma czeskie blachy |
Autor: | RR ltd Co. [ Pią, 19.08.2011, 7:34 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
Podobno przyczepili co mieli na stoku |
Autor: | Le Cobusier [ Pią, 19.08.2011, 19:45 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
Cytuj: A czemu on ma czeskie blachy może firma wstydzi się Polskiego rodowodu? Przykładem jest prezentacja futurystycznego T-zen w Paryżu... |
Autor: | Kobi [ Sob, 20.08.2011, 17:22 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
Le Cobusier napisał(a): Cytuj: A czemu on ma czeskie blachy moĹĽe firma wstydzi siÄ™ Polskiego rodowodu? PrzykĹ‚adem jest prezentacja futurystycznego T-zen w ParyĹĽu... T-Zen to autobus testowy dla ParyĹĽa wiÄ™c dlaczego miaĹ‚y być pokazywany w Polsce ? U nas i tak nikt nie kupiĹ‚ by takiego autobusu... |
Autor: | olko [ Wto, 30.08.2011, 0:47 ] |
Temat postu: | Re: Nowy Solaris Urbino |
Cytuj: z tyłu wyświetlacz jak w MAN-ie z Bordeux, to wymóg zamawiającego Cytuj: boczne szyby zaczerpnięte z Citaro. co konkretnie masz na myśli? Cytuj: Podobne nadwozie posiadają trolejbusy marki Skoda zakupione niedawno przez miasto Lublin pewnie dlatego że to Solaris jest ich producentem, Skoda daje tylko elektronikę |
Strona 2 z 3 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |