Budapeszt: Wagony metra z Chorzowa zaprezentowaneBurmistrz Budapesztu Gábor Demszky wraz ze swoim zastępcą Miklósem Hagyó oraz dyrektorem generalnym stołecznych zakładów komunikacyjnych BKV István Kocsisem zaprezentowali dziennikarzom nowe pociągi metra, które po odbyciu przebiegów testowych i próbnych, od lata tego roku regularnie kursować będą na II, a później także na IV linii.
Nowe składy o nazwie Metropolis kosztowały ogółem 215 mln euro i wyprodukowane zostały w Chorzowie, w zakładach firmy Alstom Transport, na podstawie kontraktu podpisanego 30 maja 2006 r. Obecnie w Budapeszcie znajduje się tylko jeden skład, który już na dniach rozpocznie próbną jazdę. Ogółem na drugiej linii kursować będzie 22 takich składów złożonych z pięciu wagonów, a na czwartej linii metra znajdzie się 15 składów czterowagonowych. Te 170 polskich wagonów "zluzuje" nadające się na złom sowieckie składy z Mityszczyna i na wspomnianych dwóch liniach przewozić będą dziennie około miliona pasażerów.
Na drugiej linii składy będą mierzyć sto metrów długości, mieszcząc 1023 pasażerów, z tego 209 na miejscach siedzących. Na czwartej linii składy będą 80-metrowe. Nowe składy budapeszteńskiego metra zaprojektowano we Francji i część jego podzespołów (ruchome podwozia, układy hamulcowe, urządzenia klimatyzacyjne) również tam wykonano, ale większość prac wykonano w dawnym chorzowskim Konstalu. Obecnie w 50 miastach świata (między innymi w Paryżu, Singapurze, Londynie, Szanghaju, Kairze, São Paulo, Nowym Jorku, Hong-Kongu i Kairze) kursuje ponad 3100 takich wagonów.
* Grafiki: Alstom
(źródło: R. von Bagratuni, 10 lutego 2009)