Witam serdecznie!
Chciałbym przedstawić wszystkim dość nietypowy pojazd produkcji węgierskiej, czyli produkcji Ikarusa. W tym temacie będziemy rozmawiać o Ikarusie 405. Pojazd ten był produkowany w Węgrzech w latach 1994-1996. Średnio podłogowy autobus miejski klasy MIDI był dla pasażerów wygodą jak na tamte czasy.
Autobus, można go nazwać busem, ponieważ jego długość wynosi jedynie 7,3 metra był odpowiednim pojazdem na linie mało zatłoczone, szczególnie w godzinach szczytu. Szerokość pojazdu nie przekracza 2,3 metra a jego wysokość 2,6 metra. Układ drzwi był albo 1-2-0 albo 2-2-0. Wysokość podłogi w obydwu drzwiach wynosiła 46,5 centymetra co było sporym udogodnieniem dla wsiadających oraz wysiadających.
Ikarus 405.03 #040 z floty MZK Bielsko-Biała na ul. Piastowskiej.
Jego silnik Perkins Phaser 135T o mocy 137 KM ze 4-biegową skrzynią VOITH A3 dawały temu pojazdowi wystarczającą moc, aby go ruszyć. Sama waga pojazdu wynosiła 5,2 tony, a masa całkowita 8,4 ton była wystarczająca dla jego "silniczka". 405-tka nie mogła przewozić dużo osób, nie ze względu, że silnik nie wytrzyma, tylko na wielkość pojazdu. Mieści jedynie 49 osób z kierowcą z czego 16 to miejsc siedzących. Ten autobus nie wie, co to jest ASR, EBS i ESP, ale niektóre modele mają pojęcie co to jest ABS oraz klimatyzacja.
Ikarus 405.03 #039 z floty MZK Bielsko-Biała na ul. Piastowskiej. Pojazd przemalowany w barwy miejskie w 2007 roku.
Dla niewtajemniczonych tych pojazdĂłw jest kilka w Polsce:
1)MÄ…del SkrzyszĂłw posiada jednÄ… sztukÄ™ tego pojazdu.
2)Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej posiada dwie sztuki tego pojazdu (#039, #040).
3)Ze stanu MZA skreślono je w 2002 roku. 3 zostały sprzedane do ITSu skąd pojechały na wschód. Potem 1 został przekazany do muzeum w Otrębusach i ostatni do TMMB w Bydgoszczy.