Switch to full style
Wszysko o microbusach, minibusach i autobusach
Wyślij odpowiedź

2008 SOR NB12

Śro, 26.08.2009, 1:05

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) fot. Leszek Peczyński / Przegubowiec.com

17 lipca pojawił się na zajezdni R-2 Kleszczowa czterodrzwiowy czeski autobus. Był to zaprezentowany w 2008 na wystawie Transexpo w Kielcach SOR NB12 City. Czeski producent, znany już w Polsce jako dawca licencji dla produkującego autobusy międzymiastowe Solbusa, postanowił podjąć próbę samodzielnego wejścia na rynek autobusów miejskich, wykorzystując swój niecodzienny produkt. SOR ma już na koncie między innymi wygrany przetarg na dostawę 600 autobusów miejskich do Pragi do 2012 roku.

SOR NB12 to w pełni niskopodłogowy autobus o długości 12,18 metra. Wygląd zewnętrzny autobusu jest dosyć nietypowy z racji na dużą powierzchnię zajmowaną przez szyby boczne oraz mniejsze niż standardowe koła, o różnych wymiarach dla przedniej i tylnej osi. Sama ściana przednia ma dosyć prosty wygląd - górną część stanowi potężnej wielkości panoramiczna szyba, zaś dolną - gładki panel z wcięciem, urozmaicony tylko prostokątnymi reflektorami. Tył autobusu jest bardzo podobny do znanego z wersji turystycznej. Cztery pary drzwi, będące rzeczą nietypową jak na przedstawiciela tej klasy wielkościowej, mają w założeniu zapewnić szybką wymianę pasażerów na liniach o dużym zagęszczeniu przystanków. Dwie środkowe pary drzwi, szersze niż standardowe, zapewniają dostęp do dużego przedziału dla pasażerów stojących, sięgającego lewej ściany autobusu. Pomiędzy drzwiami znalazł się wysoki podest, z siedzeniami umieszczonymi bokiem do kierunku jazdy. W pozostałej części autobusu dominują wąskie przejścia i wysokie podesty. Silnik umieszczony został w lewym tylnym narożniku. Rozbudowana w poziomie zabudowa silnika wymusiła konieczność wysokiego umieszczenia 5 siedzeń - należy pokonać 2 wysokie stopnie, aby zająć na nich miejsce. Założenie z szybką wymianą pasażerów poprzez wiele drzwi mogłoby się sprawdzić, gdyby nie jeden drobiazg. W przedziale na środku autobusu umieszczono 7 rozkładanych siedzeń - a takiego fotela pasażer raz zdobytego nie oddaje nigdy, co kończy się nadmiernie szybkim zatłoczeniem autobusu. Poza rozkładanymi siedzeniami autobus nie posiada miejsc siedzących na niskiej podłodze. Wentylację mają zapewniać uchylne szybki oraz wywietrzniki dachowe, co w praktyce okazuje się rozwiązaniem niedostatecznym. W wykończeniu wnętrza dominuje szary kolor, urozmaicony odmienną barwą siedzeń i żółtymi poręczami. W półzabudowanej kabinie kierowcy znalazł się typowy pulpit VDO. Brakuje niestety odpowiedniej ilości schowków dla kierowcy.

Silnik autobusu to jednostka wysokoprężna Iveco Tector o mocy maksymalnej 264 KM i momencie maksymalnym równym 1000 Nm. Silnik ten jest analogiczny do znanego z Jelcza M121I). Umieszczono go wzdłużnie, ukośnie, i połączono z automatyczną, 6-biegową skrzynią ZF 6 HP504C z dwoma nadbiegami i oraz portalowym mostem napędowym Voith BRA 132 DC80 o przełożeniu równym 6,29. Ponad silnikiem umieszczona została chłodnica z wentylatorem, której wylot znalazł się na ścianie tylnej. Przednia oś stanowi własną konstrukcję i jest to oś SOR NB 004. Koła przednie mają średnicę 89 cm, zaś tylne - 96 cm. Autobus wyposażono w ABS i ASR oraz szynę danych CAN. Informację pasażerską zapewniają wyświetlacze firmy R&G. Osiągi dynamiczne autobusu można ocenić jako przyzwoite, małe zastrzeżenie stwarza jednak szarpanie przy zmianie biegów podczas hamowania. Znaczącą zaletą autobusu jest niska masa własna - 9,7 t (Scania Omnicity - 10,3 t, Solaris Urbino 12 - 11 t), która przekłada się bezpośrednio na zmniejszenie zużycia paliwa.

SOR jest drugim autobusem testowanym w 2009 roku przez MZA. Kolejnym zapowiadanym testerem jest VDL Jonckheere Citea. Miejskie Zakłady Autobusowe już od lutego zapowiadają ogłoszenie dużego przetargu na 250-300 autobusów.


nr tab. 914
nr rej. 3E7 9653
rok prod. 2008
nr VIN TK9F2XX978LSL5002
zaj. R-2 Kleszczowa
pierwsze testy 22.07.2009
linie 127

DANE TECHNICZNE
długość [mm] 12180
szerokość [mm] 2550
wysokość [mm] 2900
rozstaw osi [mm] 6180
masa własna [t] 9,7
dopuszczalna masa całkowita [t] 16,7
ilość miejsc 102
miejsc siedz. 26
ilość drzwi 4
wysokość podłogi [mm] 320
silnik typ Iveco Tector F4AE3682E
moc 264 KM
skrzynia biegĂłw ZF 6 HP504C

źródło: Przegubowiec
Ostatnio edytowany przez kulikowski Wto, 21.09.2010, 11:58, edytowano w sumie 6 razy

Re: 2008 SOR NB 12 [test Warszawa]

Nie, 30.08.2009, 20:00

tył to chyba już widziałem w jakimś solbusie

Re: 2008 SOR NB 12 [test Warszawa]

Nie, 30.08.2009, 20:57

kulkowski wpadła na zajebisty pomysł: miniatury się nie otwierają :mryellow:

Re: 2008 SOR NB 12 [test Warszawa]

Pon, 31.08.2009, 20:12

kulkowski wpadła na zajebisty pomysł: miniatury się nie otwierają :mryellow:


pisał ten ten temat o 2 w nocy, chyba miał prawo do niedociągnięć

Re: 2008 SOR NB 12 [test Warszawa]

Śro, 16.09.2009, 22:57

aha, jest to hybryda trĂłjsystemowa: spalinowy + elektryczny z akumulatorami + ogniwo paliwowe

http://www.czechtradeoffices.com/pl/polska/aktualnosci/czeskie-autobusy-15289/
Wyślij odpowiedź