Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 6:42




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 
1983 Ikarus Zemun Ik160p 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post 1983 Ikarus Zemun Ik160p
"rodzimy" autobus członowy, przeznaczony do komunikacji międzymiastowej:

Cytuj:
1983 Ikarus Zemun- Jelcz Ik160p

Image © InfoBus.pl
Image © kmkmz.wroclaw.pl
Image © InfoBus.pl
Image © partner.terramail.pl
Image © partner.terramail.pl
Image © geo.ukw.edu.pl

Ikarus-Zemun IK 160P - autobus miejski, montowany w latach 1983-1989 przez polską firmę Jelcz na bazie podzespołów z firmy Ikarus-Zemun.

Historia modelu
W 1983 roku na mocy porozumienia między polską firmą Jelcz i jugosłowiańską Ikarus-Zemun rozpoczęto w polskim zakładzie montaż końcowy modelu Ikarus IK160P. Nadwozia pojazdów produkowane były w jugosłowiańskiej fabryce z Zemun na przedmieściach Belgradu. Do napędu autobusu wykorzystywano polski silnik typu WS Mielec SW680/56/4 o mocy maksymalnej 136 kW (185 KM), zblokowany z 6-biegową manualną skrzynią biegów typu S6-90 produkcji FPS z Tczewa. Jednostka napędowa oraz skrzynia biegów montowana była w Jugosławii. W układzie jezdnym stosowano osie typu: Raba-Ikarus V039.32.140 (przednia), Raba 018.15-3300 (środkowa) i Raba-Ikarus V140.32.100 (tylna). Fabryka w Jelczu-Laskowicach dokonywała końcowego wykończenia autobusu, polegającego na montażu siedzeń, poręczy oraz innych elementów wnętrza.
Jego bazową wersja Ikarus Ik 160, była popularna w Jugosławii i innych krajach bloku wschodniego.
Autobusy te w większości pełniły służbę w przedsiębiorstwach PKS, aczkolwiek zdarzało się, że i przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej eksploatowały ten typ autobusów.

Ikarus IK 160P w Polsce
Obecnie pojazdy te eksploatują następujące polskie przedsiębiorstwa komunikacyjne:
PrzewoĹşnik Liczba
PKS Bielsko-Biała 2
PKS Cieszyn 5
PKS Kielce 1
PKS Przasnysz 3
PKS Tarnobrzeg 1
PKS Żywiec 1

Producent: Jelcz, Ikarus-Zemun
Premiera: 1983
Okres produkcji: 1983-1989
Miejsce produkcji: Jelcz-Laskowice (Polska Image), Zemun (Jugosławia Image)
Typy nadwozia: Wysokopodłogowy autobus członowy klasy MEGA
Układ drzwi: 2-2-0-2
Układ stopni: 2-2-0-2
Liczba drzwi: 3
Wysokość podłogi w I drzwiach: 910 mm
Wysokość podłogi w II drzwiach: 910 mm
Wysokość podłogi w III drzwiach: 910 mm
Silnik: WS Mielec SW680/56/4
Moc maksymalna: 136 kW (185 KM)
Moment obrotowy: 710 Nm
Usytuowanie silnika: pomiędzy osiami
Skrzynia biegĂłw: FPS Polmo Tczew S6-90
Liczba przełożeń: 6
OĹ› przednia: Raba-Ikarus V039.32.140
OĹ› tylna: Raba-Ikarus V140.32.100
Oś środkowa: Raba 018.15-3300
Hamulce: B/B/B
Długość: 16760 mm
Szerokość: 2450 mm
Wysokość: 3030 mm
Masa własna: 13100 kg
Masa całkowita: 22000 kg
ObciÄ…ĹĽenie przĂłd: 6000 kg
Obciążenie tył: 6000 kg
Obciążenie środek: 10000 kg
Rozstaw osi 1-2: 5250 mm
Rozstaw osi 2-3: 5250 mm
Zwis przedni: 2680 mm
Zwis tylny: 2750 mm
Liczba miejsc ogółem: 145
Liczba miejsc stojÄ…cych: 98
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 47
Ogumienie: 11 R20
źródła: Pl.Wikipedia.org
InfoBus.pl
PeStKa.info.pl
kmkz.wroclaw.pl
psmf.strefa.pl
partner.terramail.pl
geo.ukw.edu.pl

BTW oryginalny był cykl produkcyjny.

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski Czw, 08.09.2011, 15:53, edytowano w sumie 2 razy

Śro, 04.11.2009, 0:29
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2188
Post Re: 1983 Ikarus Zemun- Jelcz Ik160p
ale mieszaniec, szkoda że mało popularny


Pią, 06.11.2009, 21:20
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1983 Jelcz-Ikarus Zemun Ik160p
Le Cobusier napisał(a):
ale mieszaniec, szkoda że mało popularny

LeCobusier - zauważ, że napisane jest "obecnie", natomiast pod koniec lat osiemdziesiątych i na początku dziewięćdziesiątych był to popularny model w niektórych PKS-ach w róznych regionach kraju (AFAIK m. in. Grójec, Bielsko-Biała, Żywiec, Cieszyn, Nowy Sącz, Zakopane, Jelenia Góra, Kłodzko, Wałbrzych). Znakomita większość egzemplarzy została już wycofana z ruchu. Jeden egzemplarz trafił do kolekcjonera p. Artura Lemańskiego i zostanie odremontowany.

BTW Szkoda, że nie było wersji turystycznej.

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski, Czw, 25.08.2011, 16:27, edytowano w sumie 1 raz

Nie, 08.11.2009, 2:20
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1983 Jelcz-Ikarus Zemun Ik160p
był to pierwszy w historii PKS-ów tabor klasy MEGA (przegubowy)

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski, Czw, 25.08.2011, 16:28, edytowano w sumie 1 raz

Wto, 17.11.2009, 1:00
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1983 Jelcz-Ikarus Zemun Ik160p
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

KMKM napisał(a):
Zemun w stolicy!
środa, 06 lipca 2011 18:39

Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie zdecydował się na zachowanie autobusu Ikarus-Zemun IK-160P pochodzącego z PKS Przasnysz. Jest to jeden z ostatnich, jeśli nie ostatni sprawny pojazd tego typu.
W dniu 6 lipca po godzinie 15 przegubowiec dojechał się o własnych siłach do zajezdni przy ul. Ostrobramskiej.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.

Autobusy tego typu były produkowane w latach 1983-1989 w Jelczańskich Zakładach Samochodowych we współpracy z jugosłowiańską firmą Ikarus (obecnie Ikarbus – niezależną od węgierskiej firmy o tej samej nazwie). Montowana w Jelczu wersja oznaczona literą „P” cechowała się silnikiem produkcji WSK Mielec i skrznią biegów z Tczewa.

Zemuny były przeznaczone dla przedsiębiorstw PKS, jednakże trafiały także do komunikacji miejskiej.

Nasz autobus od 1987 roku służył w PKS Przasnysz z numerem inwentarzowym 70504. 6 lipca po zakupie Zemun o własnych siłach pokonał drogę z Przasnysza do Warszawy na swoje nowe miejsce stacjonowania. Auto jest w bardzo dobrym stanie mechanicznym, jednakże blacharka nie powala. W przyszłości planujemy remont oraz rejestrację na „żółte tablice”.

(C) Kmkm.waw.pl
Przegubowiec.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Czw, 25.08.2011, 16:25
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 1832
Miejscowość: SG
Samochód: 323F (BJ)
Post Re: 1983 Jelcz-Ikarus Zemun Ik160p
Znam te autobusy z wyjazdów w Beskidy, często jeździłem pociągiem do B-B a potem takim wynalazkiem dalej np do Szczyrku. Od kiedy pamiętam były mocno rozklekotane. Ciekawe czemu akurat trafiły w ten region? Może radziły sobie w górach lepiej od zwykłych Ikarusów?

_________________
<--- To było moje autko - Cadillac De Ville '92; 4.9L V8...


Pią, 26.08.2011, 9:32
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1983 Jelcz-Ikarus Zemun Ik160p
nie tylko w górach, również m. in. na Mazowszu. Chodziło o zwiększenie pojemności autobusów - stąd przeguby.

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pią, 26.08.2011, 23:36
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 19 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018