(C) Ĺukasz Mic / d.wiadomosci24.pl
Cytuj:
W powojennej Polsce szybko podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji zarówno autobusów jak i pojazdów ciężarowych. Brakowało jednak samochodów pośrednich, które mogłyby wypełnić powstałą lukę. Stąd, w 1957 roku podjęto decyzję o powstaniu pojazdu dostawczego, który mógłby służyć również jako mikrobus do przewozu niewielkiej liczby osób.
Produkcję podjęły Zakłady Budowy Nadwozi w Nysie w oparciu o podzespoły samochodu Warszawa. W 1959 roku, po wielu próbach i zmianach, ostatecznie uruchomiono produkcję pojazdów Nysa N59 w wersji dostawczej (F) oraz w wersji pasażerskiej (M). Nysy produkowane były przez kolejne czterdzieści lat. W tym czasie zmieniono wiele elementów mechanicznych pojazdów oraz wygląd. Mimo wielu wad, pojazdy te były proste w obsłudze i w zupełności spełniały oczekiwania użytkowników.
Pierwsze Nysy N59M trafiły do krakowskiego MPK na początku lat sześćdziesiątych. Służyć miały jako pojazdy pogotowia technicznego lub trasowego oraz samochody nadzoru ruchu. W 1966 roku, przez krótki okres, Nysy woziły też pasażerów na linii rekreacyjnej do ZOO. Mimo wielu zalet takiego rozwiązania, zdecydowano się jednak z niego zrezygnować, a Nysy znów skierowano wyłącznie do obsługi technicznej. Ostatnie pojazdy tego typu skreślono z inwentarza MPK na początku lat siedemdziesiątych. W 1975 roku na ulice Krakowa znów powróciły Nysy, tym razem w nowszych wersjach 521 i 522. Pojazdy te posłużyły do stworzenia rozbudowanej sieci połączeń mikrobusowych, które niezwykle szybko zdobyły ogromną popularności. Niestety, brak dostaw nowego taboru spowodował, że w końcu trzeba było zawiesić również i tę działalność.
Krakowska Nysa N59M - 28 jest obecnie najstarszym zachowanym sprawnym pojazdem tego typu w Polsce. Samochód zakupiony został w 2005 roku na aukcji internetowej. Po przybyciu do Krakowa niemal od razu przystąpiono do prac renowacyjnych, które przeprowadzane były w Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce oraz w Stacji Obsługi Tramwajów Nowa Huta. Podczas remontu starano się przywrócić w miarę pierwotny wygląd i wyposażenie pojazdu, jednocześnie zachowując oryginalne, bogato zdobione w tym egzemplarzu elementy wnętrza. Barwy pojazdu odpowiadają Nysom eksploatowanym w ruchu liniowym w latach sześćdziesiątych.
W dniu 8 września 2007 roku, podczas kulminacji obchodów osiemdziesięciolecia istnienia komunikacji autobusowej w Krakowie, świeżo wyremontowana Nysa N59M - 28 została zaprezentowana szerokiej publiczności. Odtąd pojazd ten dołączył do bogatej kolekcji taboru historycznego krakowskiego MPK>
Dane techniczne
Typ: Nysa N59Mb
Rok produkcji: 1959
Długość [mm]: 4410
Szerokość [mm]: 1760
Wysokość [mm]: 1960
Rozstaw osi [mm]: 2700
Masa pojazdu [kg]: 1360
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 9
Typ silnika: M20, benzynowy
Moc silnika [kW (KM)]: 37 (50)
Konstrukcja nośna: ramowa
Prędkość maksymalna [km/h]: 75
(C) Ĺukasz Mic / d.wiadomosci24.pl, MichaĹ‚ Wojtaszek / psmkms.krakow.pl
Pojazd jest własnością miłośników komunikacji miejskiej zrzeszonych w Klubie Modelarzy Kolejowych Kraków (KMKK), będąc jednocześnie jeżdżącym eksponatem Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (MI) oraz element taboru Krakowskiej Linii Muzealnej.