Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
Jelcz M125M Dana/Vecto https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=22&t=32342 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Nie, 29.08.2010, 1:23 ] |
Temat postu: | Jelcz M125M Dana/Vecto |
Warszawa (test): (C) Przegubowiec Katowice: (C) Infobus (C) PL.Wikipedia Cytuj: Jelcz M125M (nazwa handlowa do 2001 r. Dana, potem Vecto) - dwunastometrowy, pierwszy w pełni niskopodłogowy autobus w całości zaprojektowany przez konstruktorów Z.S. Jelcz S.A. (tym samym pierwszy polski autobus w 100% niskopodłogowy). Był produkowany w latach 1998-2006, pozostawał w ofercie firmy Jelcz do 2008 roku. Produkcja nowego modelu ruszyła w 1998 roku. Była to całkowicie nowa konstrukcja nie bazująca technicznie na żadnym pojeździe wcześniej produkowanym przez ZS Jelcz. Autobus otrzymał nowo zaprojektowaną ścianę tylną oraz przednią wykonaną z tworzywa sztucznego z dużą panoramiczną szybą pod którą umieszczono również wyświetlacz informacyjny. Do napędu posłużył silnik MAN D0826 LUH12 o mocy maksymalnej 220 KM współpracujący ze skrzynią biegów Voith D851.3 lub ZF 5HP500. Moc przekazywana jest na tylny most portalowy ZF AV-132, z przodu zastosowano oś portalową Jelcz 65N znaną z innych niskopodłogowych i niskowejściowych modeli Jelcza. W wyposażeniu standardowym znalazł się pulpit VDO oraz szyna informacyjna typu CAN. W 2001 roku przeprowadzono modernizację tego pojazdu. Zastosowano silnik MAN D0836 LUH02 spełniający normę czystości spalin Euro-3, zmniejszono wysokość szyby czołowej wydzielając tym samym miejsce na wyświetlacz informacyjny, zastosowano układ hamulcowy z tarczami na wszystkich osiach, zlikwidowano podesty w przedniej części pojazdu oraz przeniesiono zbiornik paliwa na prawe przednie nadkole. Od tego momentu pojawiła się możliwość zastosowania reflektorów projektorowych oraz dzielonej szyby czołowej. W 2003 roku zaprezentowano wersję tego autobusu zasilaną gazem CNG. Model ten uzyskał oznaczenie Jelcz M125M/4 CNG i obecnie jest eksploatowany przez MPK Rzeszów. Ostatnie egzemplarze modelu M125M zostały zbudowane w 2006 roku. Oficjalne zakończenie produkcji nastąpiło w październiku 2008 roku. Liczba eksploatowanych pojazdów Miasto Przewoźnik Liczba Biała Podlaska MZK 1 Ciechanów ZKM 2 (sprzedane do MPK Rzeszów) Cieszyn ZGK 5 Gliwice PKM 6 Inowrocław MPK 1 Jaworzno Meteor 3 Katowice PKM 37 Lublin MPK 3 Poznań MPK 7 Rybnik Transgór 4 Rzeszów MPK 2 Tarnowskie Góry T.T.R. Rzeczkowski 1 Suma 70 W związku z planowanym przetargiem na obsługę 50 brygad niskopodłogowych PKS Grodzisk Maz. testował w 2001 roku różne autobusy. Jednym z nich był niskopodłogowy Jelcz M125M. Egzemplarz testowy jeździł w wielu innych miastach, na koniec trafił do Rybnika. Sam przetarg odwołano. --- Ponowna wizyta testowego Jelcza Vecto miała miejsce w 2002 roku w związku z ponownym przetargiem na obsługę. Tym razem wypożyczono inny egzemplarz, wystawiany na wielu wystawach, eksploatowany krótki czas w Białej Podlaskiej. On także skończył w Rybniku. PKS Grodzisk Maz. przetargu nie wygrał. --- W 2005 roku MZA rozpoczęły pierwsze przygotowania do wprowadzenia do eksploatacji autobusów napędzanych gazem ziemnym. Wśród testowanych pojazdów znalazł się także gazowy Jelcz Vecto wypożyczony z MPK Rzeszów. Swoją obecnością uświetnił czerwcowe obchody 85-lecia warszawskich autobusów. nr taborowy: 665 nr rej.: DOA A186 / LB 05518 / RZ 46648 rok produkcji: 2000 / 2001 / 2005 nr VIN: SUJ125001Y0000017 / SUJ12500110000018 / SUJ12500350000010 zajezdnia: PKS Grodzisk Mazowiecki / PKS Grodzisk Mazowiecki / R-7 początek eksploatacji: .04.2001 / .09.2002 / .06.2005 koniec eksploatacji: .04.2001 / .10.2002 / .06.2005 linie: 701 / 148 / 107 148 Dane techniczne: typ nadwozia: niskopodłogowy autobus miejski klasy MAXI długość [mm]: 11970 szerokość [mm]: 2500 wysokość [mm]: 2850 rozstaw osi [mm]: 5950 masa własna [t]: . masa całkowita [kg]: 18000 obciążenie przód [kg]: 6500 obciążenie tył [kg]: 11500 pojemność zbiornika paliwa [l]: 287 ilość miejsc: 100 miejsc siedzacych: 27-35 miejsc stojących: 73-65 ilość drzwi: 3 układ drzwi: 2-2-2 układ stopni: 0-0-0 szerokość drzwi [mm]: 1220 wysokość podłogi w I drzwiach [mm]: 370 wysokość podłogi w II drzwiach [mm]: 370 wysokość podłogi w III drzwiach [mm]: 370 silnik: typu MAN D0826, tyłu, poziomy pojemność skokowa [l]: 6,87 moc maksymalna [KM]: 220 moment obrotowy [Nm]: 850 skrzynia biegów: ZF 5HP-500? oś przednia: JELCZ 65 N oś tylna: ZF A-132 hamulce: przód bębnowe, tył tarczowe ABS: standard ASR: standard ogumienie: 275/70 http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/test/test_m125m.htm http://infobus.pl/busbaza_detail.php?selectmodel=52 http://pl.wikipedia.org/wiki/Jelcz_M125M |
Autor: | Le Cobusier [ Pon, 30.08.2010, 20:21 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz M125M Dana/Vecto |
po Lublinie jeżdżą takie 3, siedzenia wygodne, komfort podróży też jest dobry. Koncepcja dużo lepsza niż ta w m121, widać , że wzorowano się na MAN-ie NL202. Wadą autobusu jest kiepskie wykonanie. Wszystko w nim lata, drzwi ledwie się trzymają, a wyświetlacze są wymieniane co 2,3 lata |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |