Obecny czas: Pią, 19.04.2024, 20:32




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 
Jelcz M125M Dana/Vecto 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7465
Miejscowość: Warszawa
Post Jelcz M125M Dana/Vecto
Warszawa (test):
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Przegubowiec

Katowice:
Image
(C) Infobus

Image
Image
(C) PL.Wikipedia

Cytuj:
Jelcz M125M (nazwa handlowa do 2001 r. Dana, potem Vecto) - dwunastometrowy, pierwszy w pełni niskopodłogowy autobus w całości zaprojektowany przez konstruktorów Z.S. Jelcz S.A. (tym samym pierwszy polski autobus w 100% niskopodłogowy). Był produkowany w latach 1998-2006, pozostawał w ofercie firmy Jelcz do 2008 roku.

Produkcja nowego modelu ruszyła w 1998 roku. Była to całkowicie nowa konstrukcja nie bazująca technicznie na żadnym pojeździe wcześniej produkowanym przez ZS Jelcz. Autobus otrzymał nowo zaprojektowaną ścianę tylną oraz przednią wykonaną z tworzywa sztucznego z dużą panoramiczną szybą pod którą umieszczono również wyświetlacz informacyjny. Do napędu posłużył silnik MAN D0826 LUH12 o mocy maksymalnej 220 KM współpracujący ze skrzynią biegów Voith D851.3 lub ZF 5HP500. Moc przekazywana jest na tylny most portalowy ZF AV-132, z przodu zastosowano oś portalową Jelcz 65N znaną z innych niskopodłogowych i niskowejściowych modeli Jelcza. W wyposażeniu standardowym znalazł się pulpit VDO oraz szyna informacyjna typu CAN.

W 2001 roku przeprowadzono modernizację tego pojazdu. Zastosowano silnik MAN D0836 LUH02 spełniający normę czystości spalin Euro-3, zmniejszono wysokość szyby czołowej wydzielając tym samym miejsce na wyświetlacz informacyjny, zastosowano układ hamulcowy z tarczami na wszystkich osiach, zlikwidowano podesty w przedniej części pojazdu oraz przeniesiono zbiornik paliwa na prawe przednie nadkole. Od tego momentu pojawiła się możliwość zastosowania reflektorów projektorowych oraz dzielonej szyby czołowej.

W 2003 roku zaprezentowano wersję tego autobusu zasilaną gazem CNG. Model ten uzyskał oznaczenie Jelcz M125M/4 CNG i obecnie jest eksploatowany przez MPK Rzeszów.

Ostatnie egzemplarze modelu M125M zostały zbudowane w 2006 roku. Oficjalne zakończenie produkcji nastąpiło w październiku 2008 roku.

Liczba eksploatowanych pojazdĂłw
Miasto PrzewoĹşnik Liczba
Biała Podlaska MZK 1
CiechanĂłw ZKM 2 (sprzedane do MPK RzeszĂłw)
Cieszyn ZGK 5
Gliwice PKM 6
Inowrocław MPK 1
Jaworzno Meteor 3
Katowice PKM 37
Lublin MPK 3
Poznań MPK 7
Rybnik TransgĂłr 4
RzeszĂłw MPK 2
Tarnowskie GĂłry T.T.R. Rzeczkowski 1
Suma 70

W związku z planowanym przetargiem na obsługę 50 brygad niskopodłogowych PKS Grodzisk Maz. testował w 2001 roku różne autobusy. Jednym z nich był niskopodłogowy Jelcz M125M. Egzemplarz testowy jeździł w wielu innych miastach, na koniec trafił do Rybnika. Sam przetarg odwołano.
---
Ponowna wizyta testowego Jelcza Vecto miała miejsce w 2002 roku w związku z ponownym przetargiem na obsługę. Tym razem wypożyczono inny egzemplarz, wystawiany na wielu wystawach, eksploatowany krótki czas w Białej Podlaskiej. On także skończył w Rybniku. PKS Grodzisk Maz. przetargu nie wygrał.
---
W 2005 roku MZA rozpoczęły pierwsze przygotowania do wprowadzenia do eksploatacji autobusów napędzanych gazem ziemnym. Wśród testowanych pojazdów znalazł się także gazowy Jelcz Vecto wypożyczony z MPK Rzeszów. Swoją obecnością uświetnił czerwcowe obchody 85-lecia warszawskich autobusów.

nr taborowy: 665
nr rej.: DOA A186 / LB 05518 / RZ 46648
rok produkcji: 2000 / 2001 / 2005
nr VIN: SUJ125001Y0000017 / SUJ12500110000018 / SUJ12500350000010
zajezdnia: PKS Grodzisk Mazowiecki / PKS Grodzisk Mazowiecki / R-7
poczÄ…tek eksploatacji: .04.2001 / .09.2002 / .06.2005
koniec eksploatacji: .04.2001 / .10.2002 / .06.2005
linie: 701 / 148 / 107 148

Dane techniczne:
typ nadwozia: niskopodłogowy autobus miejski klasy MAXI
długość [mm]: 11970
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 2850
rozstaw osi [mm]: 5950
masa własna [t]: .
masa całkowita [kg]: 18000
obciÄ…ĹĽenie przĂłd [kg]: 6500
obciążenie tył [kg]: 11500
pojemność zbiornika paliwa [l]: 287
ilość miejsc: 100
miejsc siedzacych: 27-35
miejsc stojÄ…cych: 73-65
ilość drzwi: 3
układ drzwi: 2-2-2
układ stopni: 0-0-0
szerokość drzwi [mm]: 1220
wysokość podłogi w I drzwiach [mm]: 370
wysokość podłogi w II drzwiach [mm]: 370
wysokość podłogi w III drzwiach [mm]: 370
silnik: typu MAN D0826, tyłu, poziomy
pojemność skokowa [l]: 6,87
moc maksymalna [KM]: 220
moment obrotowy [Nm]: 850
skrzynia biegĂłw: ZF 5HP-500?
oĹ› przednia: JELCZ 65 N
oĹ› tylna: ZF A-132
hamulce: przód bębnowe, tył tarczowe
ABS: standard
ASR: standard
ogumienie: 275/70
(C) Przegubowiec, Infobus, Wikipedia

http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/test/test_m125m.htm
http://infobus.pl/busbaza_detail.php?selectmodel=52
http://pl.wikipedia.org/wiki/Jelcz_M125M

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Nie, 29.08.2010, 1:23
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2188
Post Re: Jelcz M125M Dana/Vecto
po Lublinie jeżdżą takie 3, siedzenia wygodne, komfort podróży też jest dobry. Koncepcja dużo lepsza niż ta w m121, widać , że wzorowano się na MAN-ie NL202. Wadą autobusu jest kiepskie wykonanie. Wszystko w nim lata, drzwi ledwie się trzymają, a wyświetlacze są wymieniane co 2,3 lata


Pon, 30.08.2010, 20:21
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 18 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018