http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/test/test_mb405.htmhttp://infobus.pl/busbaza_detail.php?selectmodel=254http://pl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_O405NWarszawa (test):(C) Przegubowiec
Berlin:(C) Infobus
Gdynia:(C) Wikipedia
Cytuj:
Mercedes-Benz O405N, to niskowejściowy autobus miejski, produkowany od 1990 do 2001 roku przez niemiecką firmę Mercedes-Benz.
Obecnie pojazdy te eksploatują następujące polskie przedsiębiorstwa komunikacyjne:
PrzewoĹşnik Liczba
Bąbała Białkowo 2
Bursiak ĹĂłdĹş 18
Chełmskie Linie Autobusowe - Chełm 3
DLA Wrocław 13
Drabas Żory 6
Henzago Ruda ĹšlÄ…ska 1
Kłosok Żory 3
Kombus Kurnik 10
KPK Białystok 4
KPKM Białystok 5
Markab Zgierz 17
MKP Lublin 16
Morvi Toruń 8
MPK Gniezno 6
MPK Lublin 21
MPK ĹĂłdĹş 19
MPK RzeszĂłw 3
MZK GrudziÄ…dz 3
Nowak Transport Nowe Chechło 2
Olpex-P Warszawa 1
P.A. "Gryf" Kartuzy 8
PKM Gdynia 6
PKM Ĺšwierklaniec 6
PKS Częstochowa 1
PKS Gdańsk 7
PKS KrakĂłw 4
PKS ĹĂłdĹş 2
PKS OĹ‚awa 1
PKS Straszydle 1
PKS Szczecin 3
PKS Wejherowo 2
Planetobus Sopot 1
PUP CzeladĹş 1
TransgĂłr Rybnik 2
V-Bus Żory 7
ZK Kleszczewo 2
ZKM Gdańsk 40
ZKM Ĺask 1
ZUK Komorniki 2
Lata dziewięćdziesiąte to era autobusów niskopodłogowych. Zanim jednak w 1997 kupiono większą partię niskopodłogowców przez kilka lat stwarzano pozory testując konstrukcje różnych producentów.
Jako pierwszy do drzwi MZK w 1993 roku zapukał Sobiesław Zasada. Na dwa dni użyczył do testowania autobus Mercedes O405N. Dla warszawskiej komunikacji autobus tego typu był wówczas poza zasięgiem możliwości finansowych. Ledwo starczało na zakup nowych Ikarusów 280.
--
Po raz drugi Mercedes zagoĹ›ciĹ‚ w sierpniu 1994 roku. TakĹĽe i tym razem autobus nie zainteresowaĹ‚ wĹ‚adz miasta. Zakupiono wĂłwczas 40 wysokopodĹ‚ogowych Jelczy 120M. Tymczasem poza stolicÄ… pojawiĹ‚y siÄ™ wĂłwczas pierwsze niskopodĹ‚ogowe autobusy - Mercedesy O405N w GdaĹ„sku i Ĺodzi.
Drugi testowany egzemplarz wyprodukowany w 1992 roku służył kilka lat jako demonstracyjny po czym został sprzedany do Szwajcarii, do miasta Mendrisio.
nr taborowy: (100)
nr rejestracyjny: WIN 5456 / A01 3375
rok produkcji: 1992
nr VIN: WDB35743413071628
zajezdnia: R-5
poczÄ…tek eksploatacji: 16.01.1993 / 25.08.1994
koniec eksploatacji: 17.01.1993 / 19.09.1994
linie: 515 / 107 179 350
Dane techniczne:
typ nadwozia: niskowejściowy autobus miejski klasy MAXI
długość [mm]: 11865
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 2933
rozstaw osi [mm]: 5875
zwis przedni [mm]: 2560
zwis tylny [mm]: 3360
masa własna [kg]: 7700
masa całkowita [kg]: 18000
obciÄ…ĹĽenie przĂłd [kg]: 6600
obciążenie tył [kg]: 11500
ilość miejsc: 103
miejsc siedzÄ…cych: 33
miejsc stojÄ…cych: 67
ilość drzwi: 3
układ drzwi: 2-2-2 / 2-2-0
układ stopni: 0-0-1 / 0-0-0
wysokość podłogi w I drzwiach [mm]: 370
wysokość podłogi w II drzwiach [mm]: 370
wysokość podłogi w III drzwiach [mm]: 635
silnik: typu MB OM447, z tyłu, leżący
pojemność skokowa [l]: 11,97
moc maksymalna [KM]: 250
skrzynia biegĂłw: ZF 5 HP 500
oĹ› przednia: Mercedes-Benz VO 4/33DL-6,6
oĹ› tylna: Mercedes-Benz HO 7/10DL-11,5
hamulce: bębnowe
ogumienie: 275/70 R22,5
przystosowanie dla niepełnosprawnych: tak
(C) Przegubowiec, Infobus, Wikipedia