Obecny czas: Czw, 21.06.2018, 11:22




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 15 posty(ów) ] 
Reklama 

[szynobusy] Warszawska Kolej Dojazdowa 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 5917
Miejscowość: Warszawa
Post [szynobusy] Warszawska Kolej Dojazdowa
specyficzny przykład istniejącego od 83 lat szybkiego tramwaju (LRT) - linia posiada tramwajowe zasilanie (prąd stały 600 V) i oryginalną skrajnię 2,60 m (gabaryty) pomiędzy tramwajową (2,44 m) a kolejową (2,88 m):

Image
Image
Image
Image
(C) Wikipedia

Cytuj:
Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD, wcześniej Elektryczna Kolej Dojazdowa lub Elektryczne Koleje Dojazdowe - EKD) - spółka wykonująca przewozy pasażerskie na linii kolei normalnotorowej na odcinku Warszawa Śródmieście WKD - Podkowa Leśna Główna - Grodzisk Mazowiecki Radońska (linia 47) z odgałęzieniem Podkowa Leśna Główna - Milanówek Grudów (linia 48).

Spółka jest członkiem Związku Pracodawców Kolejowych.

Historia
W 1918 powstaĹ‚a spółka "Siła i Światło", której wiodącym kapitałem byĹ‚ kapitał angielski. Spółka ta była inicjatorem, inwestorem i właścicielem EKD. Pierwszy pociąg wyjechał na trasę 11 grudnia 1927. Była to pierwsza normalnotorowa i zelektryfikowana linia kolejowa w Polsce.

Budowę linii rozpoczęto w 1925 w Komorowie i równocześnie poprowadzono ją w kierunku Warszawy oraz Grodziska Mazowieckiego. Pierwotny przebieg linii na terenie Warszawy różnił się od obecnego. Linia biegła bardziej oddalona od torów PKP Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej i docierała aż do ul. Marszałkowskiej - od przystanku Raków dawnym wiaduktem nad linią PKP do Czachówka i ulicami: Drawską, Szczęśliwicką, Niemcewicza, Tarczyńską oraz Nowogrodzką. W 1963 od ul. Szczęśliwickiej linię WKD skierowano nowymi torami wzdłuż torów PKP przez przystanek Warszawa Ochota WKD do nowo wybudowanej stacji Warszawa Śródmieście WKD (przy Dworcu Centralnym). Od stycznia 1975 WKD od przystanku Raków biegnie wiaduktem nad linią radomską i dalej wzdłuż torów PKP przez nowe przystanki Warszawa Aleje Jerozolimskie, Warszawa Reduta Ordona oraz stację Warszawa Zachodnia (nowy, własny peron).

Istniał też odcinek pomiędzy stacją Warszawa Szczęśliwice a stacją Włochy EKD (znajdującą się przy przystanku PKP Warszawa Włochy). W 1932 powstał odcinek pomiędzy stacją Grodzisk Mazowiecki Radońska i stacją Grodzisk Mazowiecki EKD (również blisko dworca PKP), a w 1936 wybudowano odcinek łączący Podkowę Leśną z Milanówkiem. Zachowały się fragmenty nigdy nie zrealizowanej rozbudowy EKD do Mszczonowa. W Komorowie istnieje rezerwa terenu dla wybudowania odnogi do Nadarzyna i dalej do Mszczonowa.

We wsi Przeszkoda, po zachodniej stronie Drogi krajowej nr 8 zachowane są żelbetowe konstrukcje ramowe niedokończonego wiaduktu kolejowego nad rzeczką Mrowną. Od wiaduktu, z przerwami, aż do parkingu we wsi Józefina (wciąż po zachodniej stronie Trasy Katowickiej i w bezpośrednim jej sąsiedztwie) rozciąga się nasyp kolejowy. We wsi Radziejowice, tym razem po wschodniej stronie Trasy Katowickiej, na rzeczce Pisia Gągolina, znajduje się niedokończony żelbetowy wiadukt oraz fragmenty nasypu kolejowego. Między Mszczonowem a Radziejowicami znajduje się szereg sadzawek w wykopie wypiętrzenia terenowego, a na ich przedłużeniu wyraźnie zarysowany nasyp kolejowy. Wszystko to dowodzi, że prace dla tej inwestycji były prowadzone przed 1939. Prawdopodobnie przerwała je wojna.

Wskutek nasilającego się ruchu samochodowego zamknięto odcinki Grodzisk Mazowiecki WKD - Grodzisk Mazowiecki Radońska (1966), Warszawa Włochy WKD - Warszawa Szczęśliwice (1971) oraz Milanówek Graniczna - Milanówek Grudów (1995). Ponadto wskutek wymiany taboru w 1972 zlikwidowano odcinek Milanówek WKD - Milanówek Graniczna, ponieważ nowe jednostki wymagały większego promienia łuku i niemożliwy był ich dojazd do stacji końcowej przy dworcu PKP.

Po II wojnie światowej spółka "Elektryczna Kolej Dojazdowa" została upaństwowiona, a w 1951 jej nazwę zmieniono na "Warszawską Kolej Dojazdową" (przedwojenną nazwę określającą wąskotorowe kolejki dojazdowe w okolicy Warszawy). W 2000 w wyniku restrukturyzacji, WKD stała się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. 22 grudnia 2000 utworzony został akt założycielski, sporządzony w formie aktu notarialnego. Dnia 29 grudnia spółka została wpisana do rejestru handlowego przez Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy. Swoją działalność rozpoczęa z dniem 1 lipca 2001.

W 2005 podpisana została umowa sprzedaży WKD konsorcjum samorządowemu. 27 września 2007 nastąpiło zamknięcie transakcji zbycia wszystkich należących do PKP S.A. udziałów spółki "PKP Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o." z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim na rzecz: Samorządu Województwa Mazowieckiego (73 %), gminy i miasta Pruszków (9%), miasta Podkowa Leśna (4 %), gminy Milanówek (2,6 %), gminy Grodzisk Mazowiecki (4,9 %), miasta i gminy Brwinów (4,9 %) oraz gminy Michałowice (1,6 %). W dniu 13 sierpnia 2008 w Krajowym Rejestrze Sądowym zostały zarejestrowane zmiany dotyczące umowy spółki wraz z jej nową nazwą - "Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.".

Mazowiecki samorząd zapowiedział, że zainwestuje w WKD 166,5 mln zł, z czego 142,5 mln przeznaczone zostanie na wymianę taboru, a 22 mln na remont i rozbudowę infrastruktury (nowe linie, tory, trakcja, parkingi, przystanki).

Z usług WKD korzysta codziennie średnio 25 tys. mieszkańców Warszawy i mazowieckich gmin, co daje łącznie ok. 6-9 mln przejazdĂłw pasażerskich rocznie. Szacuje się, że liczba pasażerów WKD z roku na rok wzrasta.

Tabor
Od 1927 do 1972 linię obsługiwały angielskie wagony silnikowe typu EN80. Wagony te osiągały prędkość 70 km/godz.

W 1972 Pafawag Wrocław zaczął‚ dostarczać nowe, dwuwagonowe elektryczne zespoły trakcyjne serii EN94 (101Na). Łącznie wyprodukowano ich 40. Jednostki te całkowicie wyparły wyeksploatowane wagony typu EN80. EN94 kursują w konfiguracji czterowagonowej. W dni robocze wykonują 129 półkursów na dobę.

W 2004 Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego kupił dla WKD nowy, czterowagonowy elektryczny zespół trakcyjny typu EN95. Producentem tego pojazdu jest PESA Bydgoszcz.

W marcu 2010 Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego zakupił 14 nowych pociągów, składających się z 4 wagonów, w PESA Bydgoszcz, za które zapłaci 281 mln zł‚. Pierwsze składy mają pojawić się we wrześniu 2011.

Napięcie w sieci trakcyjnej wynosi (tak jak w sieci Tramwajów Warszawskich) 600V prądu stałego (standardowo w PKP napięcie wynosi 3000V prądu stałego). W systemie sygnalizacji zastosowano semafory świetlne oraz SBL.

Trasa
Linia z Warszawy do Grodziska mierzy 32,8 km, a odgałęzienie do Milanówka - 3 km. Łącznie znajduje się na niej 28 stacji i przystanków osobowych.

W latach 70. próbowano zintegrować WKD z warszawskim systemem tramwajowym. Przeprowadzono próby z wykorzystaniem wagonu tramwajowego Konstal 13N, jednak testy nie powiodły się ze względu na różnice w wózkach wagonu tramwajowego i wagonu WKD. Podobną koncepcję rozważała firma Polski Express, która złożyła ofertę w przetargu prywatyzacyjnym WKD.

Linia WKD posiada jedno połączenie z siecią PKP. Rolę tego połączenia pełni jednotorowy, niezelektryfikowany szlak kolejowy pomiędzy stacją PKP w Pruszkowie a Komorowem (linia nr 512).

Konsorcjum samorządowe, które przejęło spółkę zaplanowało liczne inwestycje na trasie kolejki:

uruchomienie połączeń wahadłowych na linii nr 512 (Komorów - Pruszków PKP) z trzema przystankami pośrednimi, początkowo z użyciem spalinowych szynobusów
wybudowanie odnogi do Janek - albo z Komorowa, albo z Warszawy przez Okęcie i Raszyn (w jednym z wariantów aż do Nadarzyna)
wybudowanie drugiego toru na odcinku Podkowa Leśna - Grodzisk Mazowiecki
wydłużenie trasy do ul. Marszałkowskiej w Warszawie (możliwość łatwej przesiadki do metra)
Żadna z tych inwestycji nie została na razie rozpoczęta, z niektórych też zrezygnowano.

Bilety
Od stycznia 2002 w WKD obowiązują tzw. strefy czasowe. Cena biletu jednorazowego zależy od czasu, jaki zajmuje przejazd. W WKD obowiązują trzy strefy czasowe (wg rozkładowego czasu jazdy):

I strefa - do 19 minut - 3,60 zł (taryfa normalna)
II strefa - do 38 minut - 4,80 zł (taryfa normalna)
III strefa - powyżej 38 minut - 7,00 zł (taryfa normalna)
Bilet należy skasować bezpośrednio po wejściu do wagonu - kasownik drukuje datę i godzinę rozpoczęcia podróży.

Ceny biletów okresowych - tygodniowych, dwutygodniowych, miesięcznych i kwartalnych - uzależnione są od długości trasy, na której obowiązują.

W pociągach WKD honorowana jest również Warszawska Karta Miejska (bilety okresowe 30 i 90-dniowe z wyłączeniem tych na jedną linię) oraz bilety dobowe, 3-dniowe, 7-dniowe i 14-dniowe ZTM, ale z powodu niemożności porozumienia się władz WKD z ZTM i samorządami, tylko na odcinku Warszawa Śródmieście WKD - Opacz, co dyskryminuje mieszkańców m.in. Pruszkowa, który leży przecież w obrębie 2 strefy ZTM (Linia SKM S2, pociągi Kolei Mazowieckich oraz linia nocna N85). Karta musi być aktywowana przed rozpoczęciem podróży, ponieważ w pociągach WKD nie ma kasowników przystosowanych do jej odczytu (w czytniki wyposażeni są tylko kontrolerzy). Jedyny kasownik ZTM znajduje się w Opaczy w sklepie całodobowym przy ul. Ryżowej 83.

Czynne przystanki i stacje
Warszawa Śrómieście WKD
Warszawa Ochota WKD
Warszawa Zachodnia WKD
Warszawa Reduta Ordona
Warszawa Aleje Jerozolimskie WKD
Warszawa Raków
Warszawa Salomea
Opacz
Michałowice
Reguły
Malichy
Tworki
Pruszków WKD
Komoółw
Nowa Wieś Warszawska
Kanie Helenowskie
Otrębusy
Podkowa Leśna Wschodnia
Podkowa Leśna Główna
Podkowa Leśna Zachodnia
Kazimierówka
Brzózki
Grodzisk Mazowiecki Okrężna
Grodzisk Mazowiecki Piaskowa
Grodzisk Mazowiecki Jordanowice (dawniej Grodzisk Mazowiecki Muzeum)
Grodzisk Mazowiecki Radońska
oraz na odcinku Podkowa Leśna Zachodnia - Milanówek Grudów:
Polesie
MilanĂłwek Grudów

Przystanki i stacje zlikwidowane
Grodzisk Mazowiecki EKD, później Grodzisk Mazowiecki WKD (do 1966)
Grodzisk Mazowiecki Rynek (do 1966)
Milanówek EKD, później MilanĂłwek WKD (do 1972)
Milanówek Prosta (do 1972)
Milanówek Graniczna (do 1995)
Włochy EKD, później Warszawa Włochy WKD (do 1971)
Włochy Graniczna (do 1971)
Warszawa Szczęśliwice (do 1975)
Warszawa Stadion Strzelnica (na ul. Drawskiej)
Warszawa Granica Miasta, później Warszawa Opaczewska (do 1975)
Warszawa Zachodnia WKD (na ul. Szcęśliwickiej, róg ul. Kopińskiej, do 1975)
Warszawa Grójecka (do 1963)
Warszawa Plac Zawiszy (do 1963)
Warszawa Chałubińskiego WKD (do 1963)
Warszawa Marszałkowska (do 1961)

Park&Ride
WKD oferuje pasażerom możliwość zaparkowania własnych pojazdów na parkingach działających w systemie Park&Ride:

przy stacji Grodzisk Mazowiecki Okrężna - parking bezpłatny, nieogrodzony
w Pruszkowie - płatny, ogrodzony parking niestrzeżony dla samochodów
w Komorowie - płatny, ogrodzony parking niestrzeżony dla samochodów i jednośladów
Z racji dużego zainteresowania pasażerów spółką planuje otwarcie drugiego parkingu w Komorowie.

Miejsce na płatnym parkingu można wykupić, dopłacając określoną kwotę do biletu miesięcznego lub kwartalnego (bon miesięczny lub kwartalny) albo do dwóch biletów jednorazowych (bon jednodniowy).

Bezpieczeństwo
Trasa i pociągi WKD są chronione przez Straż Ochrony Kolei i prywatną agencję ochrony Zubrzycki. W zmodernizowanych składach EN94 zainstalowano kamery wideo monitorujące wnętrze pociągów. Podobne systemy znajdują się na części stacji i przystanków.

Tylko 10 przejazdów na linii WKD wyposażonych jest w sygnalizację świetlną. Pozostałych 28 to przejazdy kategorii D, oznaczone jedynie znakami drogowymi.

Kalendarium
Grudzień 1918 - Zawiązuje się pierwsza w niepodległej Polsce spółka akcyjna - Zgrupowanie Elektryfikacyjne "Siła i Światło" S.A. Podstawowym celem spółki jest elektryfikacja i modernizacja kraju, zaś w ramach tego - budowa sieci nowoczesnych kolei elektrycznych.
Nowa spółka rozpoczęła prace nad planami szeregu nowych linii kolei elektrycznych (międzymiastowych i lokalnych).

1920 - W celu zintensyfikowania prac nad budową sieci kolei elektrycznych Zgrupowanie Elektryfikacyjne "Siła i Światło" powołało Wydział Studiów Budowy Kolei Elektrycznych pod dyrekcją inż. Tadeusza Baniewicza (współtwórcy sieci warszawskich tramwajów elektrycznych).
Wydział rozpoczął prace nad szeregiem projektów lokalnych, dojazdowych kolei elektrycznych z Warszawy: przez Grodzisk Mazowiecki do Żyrardowa, przez Błonie do Sochaczewa, przez Młociny do Łomianek (z opcją przedłużenia do Nowego Dworu Mazowieckiego), przez Ząbki do Wołomina, oraz przez Wawer do Otwocka.
Drugą "siecią" nad którą rozpoczął prace wydział stała się późniejsza sieć tramwajowa w Zagłębiu Dąbrowskim.
Wkrótce w etap projektów realizacyjnych weszły trzy projekty: tramwaje Zagłębia Dąbrowskiego, kolej Warszawa - Młociny - Łomianki oraz kolej elektryczna w kierunku zachodnim.

1922 - Powstała spółka akcyjna "Elektryczne Koleje Dojazdowe", której celem stała się budowa wokół Warszawy sieci elektrycznych normalnotorowych kolei dojazdowych.
Jednocześnie rozpoczęto przygotowania do budowy "pierwszej linii" kolei elektrycznej, łączącej z Warszawą miejscowości położone wzdłuż linii kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Przebieg tej linii kilkakrotnie korygowano. Pierwotny projekt odrzuciło ówczesne ministerstwo komunikacji, żądając, aby nowa linia biegła w odległości minimum 2 kilometrów od linii PKP. W związku z nieopłacalnością takiego przebiegu trasy rozpoczęto prace nad projektem budowy linii w kierunku południowym (Piaseczna) - tu jednak napotkano na sprzeciw hrabiego Branickiego - właściciela Lasów Kabackich, przez które miałaby przebiegać linia. W związku z tym powrócono do planów pierwotnych i podjęto negocjacje z Ministerstwem Komunikacji, uwieńczone częściowym sukcesem - w kilku miejscach trasy zezwolono na "zbliżenie się" obydwu linii kolejowych.

Maj 1925 - Rozpoczęto prace budowlane przy budowie linii kolei elektrycznej, łączącej Warszawę z Grodziskiem Mazowieckim. Widząc w tej inwestycji szansę rozwoju regionu część właścicieli ziemskich obniżyła ceny wykupywanych pod trasę gruntów (lub wręcz - przekazując je nieodpłatnie).

11.12.1927 - Uroczyście uruchomiono działalności linii EKD łączącej Warszawę z Grodziskiem Mazowieckim. Do obsługi linii skierowano tabor składający się z czteroosiowych wozów silnikowych i doczepnych firmy English Electric Company (w sumie na potrzeby linii zbudowano 20 wozów silnikowych i 20 doczep).
Linię na odcinku Warszawskim skierowano bezpośrednio ulicami, systemem tramwajowym. Warszawski kraniec linii mieścił się w ścisłym centrum miasta - kilkaset metrów od skrzyżowania Alej Jerozolimskich z Marszałkowską. Pierwotnie planowano budowę pętlicy ulicznej wzdłuż ulic: Nowogrodzkiej, Poznańskiej, Alej Jerozolimskich i Pankiewicza. Ze względów oszczędnościowych zrezygnowano jednak z tego, budując na krańcu przeploty torowe dla manewrujących wozów silnikowych.
Pierwszy rozkład jazdy przewidywał kursowanie 6-ciu par pociągów, między godzinami 7:00 a 22:00.

Styczeń 1928 - Na skutek powodzenia linii EKD do rozkładu jazdy włączono nowy, poranny kurs. Jednak pomimo udanego początku, wpływy z przejazdów znajdowały się poniżej zaplanowanej granicy - w związku z tym EKD rozpoczęło rozmowy w sprawie budowy odnogi linii do Włoch, Milanówka oraz przeprowadzenia linii systemem tramwajowym do centrum Grodziska Mazowieckiego (tu znów należało negocjować z Ministerstwem Komunikacji w sprawie zezwolenia na "zbliżenie" się do linii PKP na odległość mniejszą niż dwa kilometry).
Na skutek problemów finansowych po uzyskaniu zgody Ministerstwa początkowo rozpoczęto stopniową budowę nowych odcinków.

17.07.1932 - Do użytku oddano odnogę głównej linii EKD, biegnącą do osady Włochy. Ze względu na fakt, iż nowa trasa rozpoczynała się tuż za jednopoziomowym zbiegiem linii EKD z torami PKP, zbudowano w tym miejscu przystanek techniczny "SKRZYŻOWANIE" pozwalający na kontrolę ruchu na tym niebezpiecznym odcinku.
Prawdopodobnie równocześnie dokonano zmiany nazwy dotychczasowego przystanku "WŁOCHY" - na "RAKÓW" (Uwaga ! Dokładna data nieustalona !).

8.11.1932 - Dokładnie o 12:35 oddano do użytku "miejski" odcinek linii EKD na terenie Grodziska Mazowieckiego. Ta niespełna dwukilometrowa trasa zbudowana została - tak jak końcowy odcinek warszawski - systemem "tramwajowym", i podobną rolę pełniła też w mieście (na przejazd kolejką po terenie Grodziska płacono niższą, "miejską" taryfę).
Zarówno przedłużenie linii do Grodziska jak i odnoga "włoska" znakomicie poprawiły rentowność linii, co pozwoliło zarządowi EKD na rozpoczęcie planowania dalszej rozbudowy sieci.

30.09.1936 - O godz. 14.45 oddano do użytku ostatnią przedwojenną inwestycję EKD - odnogę trasy do Milanówka - linia przebiegała, podobnie jak w Grodzisku Mazowieckim, przez centrum miasta i kończyła bieg przed stacją PKP.

1938 - Do użytku oddano (Uwaga ! Dokładna data nieustalona !) przystanek "SZCZĘŚLIWICE", położony miedzy stacją "STADION" a torami kolei radomskiej.

7.09.1939 - Choć brak jest dostępnych informacji o dacie zawieszenia ruchu, można założyć iż nastąpiło to około 7 września (w tym samym czasie, gdy zawieszono również - na skutek licznych uszkodzeń torów i trakcji - komunikację tramwajową). Dodatkowo, już w następnych dniach postępujące wojska Wehrmachtu zbliżyły się bezpośrednio do obszarów kursowania EKD.
LINIE ZAWIESZONE.

2.10.1939 - Dzięki ofiarnej, wytężonej pracy pracowników EKD - a także dzięki faktowi, iż zamiejski odcinek EKD oraz większa część taboru nie uległa zniszczeniu - udało się uruchomić kolej elektryczną - w pierwszym etapie pomiędzy Pruszkowem a Grodziskiem. Po otwarciu pierwszego odcinka skupiono się na jak najszybszej odbudowie odcinka warszawskiego.

8.10.1939 - Oddano do użytku kolejny odbudowany fragment trasy (do stacji Szczęśliwice).

15.10.1939 - Odbudowywana EKD dotarła do granicy Warszawy.

11.11.1939 - Do ponownego użytku oddano pierwszy (niekompletny) warszawski odcinek EKD. Jednocześnie (najprawdopodobniej) uruchomiono pozostałe połączenia - do Włoch i Milanówka.

14.12.1939 - Ponowne oddanie do użytku "dworca" EKD przy ulicy Poznańskiej i przywrócenie tym samym kursów EKD na całości sieci.

1.08.1944 - Wybuch Powstania Warszawskiego nie spowodował całkowitego zawieszenia ruchu na EKD - "regularną komunikację" utrzymano między Grodziskiem i Milanówkiem a Podkową Leśną.
Znamiennym wydarzeniem był fakt uratowania uwięzionych w ogarniętym walkami mieście pracowników EKD (a także przypadkowych warszawiaków) - po godzinie 22:00 maszyniście udało przeprowadzić się skład kolejki aż do centrum miasta, skąd zabrał oczekujących i powrócił do Grodziska Mazowieckiego - w trakcie akcji na skutek ostrzału ranny został motorniczy wozu.

Sierpień 1944 - Na żądanie władz niemieckich (traktujących EKD jako jeden ze środków ewakuacji mieszkańców miasta) przedłużono regularne kursy do Pruszkowa - kilkakrotnie obsłudze poszczególnych pociągów udawało się jednak dojechać do samego miasta, gdzie przekazywali oddziałom Armii Krajowej informacje o położeniu i ruchach wojsk niemieckich.

Listopad 1944 - Styczeń 1945 - Władze okupacyjne przygotowywały się do ewakuacji części sprawnego sprzętu EKD oraz całkowitego zniszczenia pozostawianej infrastruktury. Dzięki ofiarnej pracy i akcji sabotażowej pracowników EKD Niemcom nie udało się doprowadzić do wysadzenia budynków stacyjnych i słupów sieci napowietrznej ograniczając straty do 10 wywiezionych wagonów.

16.01.1945 - O godzinie 17:15 wycofujące się wojska Wehrmachtu wysadziły w powietrze elektrownię w Pruszkowie unieruchamiając w ten sposób zasilaną przez nią komunikację EKD.
LINIE ZAWIESZONE.

14.02.1945 - Dzięki staraniom Tymczasowego Zarządu Państwowego EKD skupiającego pracowników kolei dojazdowej, Polskie Koleje Państwowe przekazały czasowo linii trzy parowozy serii "Tp2", co pozwoliło na wznowienie komunikacji na niezniszczonej części linii EKD. Pociągi składały się z lokomotywy i dwóch wagonów doczepnych oraz łączącego wagony EKD z lokomotywą wagonu towarowego.

Marzec 1945 - Na początku miesiąca udało się przedłużyć kursy tymczasowej parowej sieci EKD do technicznego przystanku "SKRZYŻOWANIE" przy rozjeździe linii głównej EKD i odnogi do Włoch.
Jednocześnie rozpoczęto prace nad odgruzowaniem i ponownym przystosowaniem do ruchu zniszczonego odcinka linii (przykładowo - ponownego ułożenia wymagała napowietrzna sieć elektryczna od stacji początkowej EKD przy Marszałkowskiej do Rakowa).

19.04.1945 - Uroczyście ponownie otwarto ruch pociągów elektrycznych na całej sieci EKD od stacji Warszawa Marszałkowska (EKD stało się tym samym... pierwszym kursującym regularnie środkiem komunikacji miejskiej). Ze względu na problemy z taborem (trwała odbudowa zniszczonych przez Niemców wagonów) wprowadzono w tym czasie - czasowo - na tory EKD tabor tramwajowy; wypożyczone z MZK składy typu "K" + "P-15" oraz niezidentyfikowane bliżej, sprowadzone ze Szczecina wozy doczepne z otwartymi pomostami i wyremontowane przez Stocznię Gdańską czteroosiowe wagony doczepne z wejściami pośrodku wagonu obsługiwały przez bliżej nieokreślony czas (kilka miesięcy ? rok ?) "miejską" linię Warszawa-Włochy.

1946 - Ze względu na wzrastający ruch samochodowy w śródmieściu miasta (głównie - ciężarówki z materiałami budowlanymi bądź gruzem) końcową stację EKD cofnięto o kilkaset metrów i przeniesiono z odcinka Nowogrodzkiej między Poznańską a Marszałkowską przed obecny Teatr "Roma".

6.10.1947 - Elektryczne Koleje Dojazdowe zostają ostatecznie upaństwowione - włączone w ramy "Warszawskich Kolei Dojazdowych" zarządzanych przez PKP a skupiających wszystkie sieci wąskotorowych kolejek parowych.

1950 - Prawdopodobnie najpóźniej w tym okresie do użytku oddano położony na południowo-zachodnich przedmieściach Milanówka przystanek "BRZÓZKI".

1951 - Wkrótce po rozszerzeniu granic miasta Warszawy zmianie uległa nazwa przystanku EKD w pobliżu zbiegu ulic: Szczęśliwickiej, Opaczewskiej i Drawskiej - z "GRANICY MIASTA" na "OPACZEWSKA".

15.04.1951 - "Warszawskie Koleje Dojazdowe" (w tym EKD - do tego momentu używające naprzemiennie starej i dotychczasowej nazwy) zostają ostatecznie włączone w skład Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Warszawie.
Być może w tym okresie weszło w użycie "kolejowe" nazewnictwo przystanków - do nazw dodano pierwszy człon składający się z nazwy miasta, na terenie którego znajdował się dany przystanek (Uwaga ! Data niepotwierdzona !).

1955 - Po blisko dwudziestu latach starań (rozpoczętych w roku 1936 i przerwanych przez II Wojnę) mieszkańcy leżących na trasie kolejki WKD (EKD) Kań Polskich oraz Kań Helenowskich uzyskują "własny" przystanek osobowy.

10.02.1957 - Po raz kolejny skrócono śródmiejski odcinek linii WKD (EKD). Do użytku oddano nowy przystanek końcowy "WARSZAWA CHAŁUBIŃSKIEGO WKD" położony na odcinku ulicy Nowogrodzkiej między Chałubińskiego a Emilii Plater, na terenach likwidowanego w tym czasie Ogrodu Pomologicznego (obecnie na tym terenie stoją wieżowce kompleksu Hotel "Marriott" - Intraco II).

8.12.1963 - Wraz z odjazdem ostatniego tego dnia pociągu WKD (o 23:50) zakończono użytkowanie miejskich torów kolejki na terenie Warszawy. Pierwszy pociąg następnego dnia kursowania pojechał nową trasą, biegnącą ulicą Szczęśliwicką do torów linii średnicowej, a następnie południowym skrajem wykopu tej linii do nowych przystanków o charakterze "podmiejskim": Warszawa Ochota (umieszczonym na wschód od wiaduktu ulicy Towarowej) oraz końcowego "dworca" Warszawa Śródmieście WKD - umiejscowionego na zachód od alei Jana Pawła II.
Inwestycja ta przyczyniła się do unowocześnienia linii i polepszenia jej obsługi (wozy nie przeciskały się przez wąskie ulice miasta lecz używały wydzielonego torowiska pozwalającego na osiąganie dużych szybkości), choć jednocześnie jej realizacja ostatecznie "zerwała więzy" kolejki z charakterem komunikacji miejskiej.

1965 - W związku z coraz gęstszym ruchem ulicznym w Grodzisku Mazowieckim PKP zdecydowało o wycofaniu kolejki WKD z ulic miasta - linię skrócono do przystanku "WOZOWNIA EKD" przy zajezdni zmieniając przy okazji jego nazwę na "GRODZISK MAZ. RADOŃSKA".

7.11.1971 - Ze względu na problemy z przejazdami pociągów po coraz bardziej zatłoczonych ulicach miasta, jak również budowę nowego odcinka Alej Jerozolimskich zlikwidowano "miejską" linię WKD - odnogę do Włoch.

1972 - Kolej WKD została wycofana ze "śródmieścia" Milanówka - jej trasę skrócono do stacji "MILANÓWEK GRANICZNA".

30.12.1974 - W dniu 30.12. na jeden dzień wstrzymano kursowanie pociągów WKD na wschód od Pruszkowa - powodem było przełączanie torów na nowy odcinek trasy kolejki poprowadzony wzdłuż torów kolei radomskiej (w skład nowego odcinka wszedł m. in. wiadukt, dzięki któremu pociągi WKD zjeżdżały do wykopu kolei oraz dwa przystanki - całość trasy pozostawiono na wyodrębnionym od sieci PKP torowisku). W dniu 31.12.1974 pociągi ruszyły nową trasą - likwidacji uległ ostatni warszawski odcinek uliczny trasy WKD.

1978 - W tym okresie ulega zmianie nazwa stacji na terenie Warszawy - z "WARSZAWA MSZCZONOWSKA" na "WARSZAWA REDUTA ORDONA".

25.06.1989 - 31.08.1989 - Drugi etap remontu nawierzchni torowiska wraz z wymianą szyn. Jednocześnie PKS uruchomiły cztery linie autobusowe zastępcze dowożące do przystanków PKP, gdzie na czas remontu na odcinku Warszawa - Grodzisk Mazowiecki, obowiązywały również bilety WKD. Trasy linii zastępczych: WARSZAWA DW. ZACHODNI - PODKOWA LEŚNA, PRUSZKÓW PKP - PRUSZKÓW WKD - KOMORÓW, BRWINÓW PKP - PODKOWA LEŚNA GŁÓWNA, BRWINÓW PKP - GRODZIK MAZOWIECKI RADOŃSKA. Częstotliwość kursowania linii zastępczych - co 10 minut w szczycie, co 20 minut poza szczytem.
ZAWIESZENIE KURSOWANIA.

27.05.1995 - Ze względu na intensywny ruch na przelotowej ulicy Królewskiej w Milanówku, bezterminowo zawieszono kursowanie pociągów pomiędzy stacjami "GRANICZNA" oraz "GRUDÓW".

1.10.1995 - Oficjalnie zlikwidowano odcinek trasy WKD na terenie Milanówka pomiędzy stacjami "GRANICZNA" (zlikwidowaną) a "GRUDOWEM". Zamknięty odcinek trasy likwidowano stopniowo - ostatnie fragmenty torów zlikwidowano w roku 1999.

Listopad/Grudzień 2002 - Na wniosek urzędu miejskiego Grodziska Mazowieckiego dokonano zmiany nazwy przystanku WKD - z "GRODZISK MAZ. JORDANOWICE" na "GRODZISK MAZ. MUZEUM".

2003 - Zmiany nazwy przystanków WKD z "Grodzisk Mazowiecki Kady" na "Grodzisk Mazowiecki Okrężna" oraz z "Grodzisk Mazowiecki Laski" na "Grodzisk Mazowiecki Piaskowa".
(C) pl.Wikipedia.org
Trasbus.com


[ezt] PAFAWAG 101N(a)/EN94
Image
Image
Image
(C) Przegubowiec
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Zespoły EN94 obsługują linię WKD Warszawa-Grodzisk i Warszawa-Milanówek. Stanowią podstawowy tabor Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

Historia:
W roku 1969 rozpoczęto na WKD próbną eksploatację zespołu trakcyjnego EN94-01 (oznaczenie fabryczne 101N). Nowy tabor miał zastąpić wysłużone już 40 letnie angielskie wagony serii EN80. Nowy tabor miał spełniać nastpujce założenia:
- napięcie zasilania 600V
- dostosowanie do małych łuków (o promieniach 293m na trasie oraz tylko 30m przed wjazdem do hali lokomotywowni).
Dokumentacja i prototyp zostały wykonane przez wrocławski "Pafawag", natomiast kształt zewnętrzny oraz wystrój wnętrz zaprojektował Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Po okresie próbnej eksploatacji dokomano zmian w projekcie. Dotyczyły one poszerzenia wejścia, wydłużenia wagonu oraz zwiększenia kabiny maszynisty. Zmieniono również kształt pudła na bardziej kanciasty. Pozostałe 39 wyprodukowanych jednostek wykonano już wg poprawionego projektu, zaś prototypowy EN94-01 został przebudowany po wypadku w 1982r.

Budowa:
Zespół EN94 składa się z dwóch wagonów. Spoczywaj one na 3 wózkach - z czego skrajne posiadają silniki, natomiast środkowy (wspólny dla onu wagonów) jest wózkiem tocznym. Pojazd jest napędzany 4 silnikami trakcyjnymi typu LKc-310 wyprodukowanymi przez wrocławski "Dolmel". W porównaniu do brytyjskich wagonów EN80 zwiększona została szerokość wagonu z 2250mm do 2620mm co pozwoliło na zwiększenie pojemności składu. Każdy zespół ma dwie kabiny maszynisty. Czoło jest wyposażone w 2 reflektory (później w ramach przebudowy dodawano trzeci na dachu), światła sygnałowe, światła pociągu, sprzęg elektryczny oraz sprzęg samoczynny typu Schafenberga. Aparaturę wysokiego i niskiego napięcia umieszczono pod podłogą wagonu.


EN94 (typ 101N i 101Na) - niskoperonowy elektryczny zespół‚ trakcyjny użytkowany przez Warszawską Kolej Dojazdową. Pojazdy te wyparły poprzednio eksploatowane wagony silnikowe i doczepne EN80 produkcji angielskiej. Prototyp wybudowano w 1968 w zakładach Pafawag we Wrocławiu. Od jednostek produkowanych później różnił się m.in. długością… (krótszy o 1m), kolorem (cały czerwony), trójdzielnymi oknami i krótszą kabiną maszynisty. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1971, a ostatni egzemplarz dostarczono pod koniec 1972. Jednostka składa się z dwóch wagonów silnikowych oznaczonych jako a i b, z których tylko jeden ma zabudowany pantograf oraz posiada sprężarkę (wagon a), natomiast drugi przetwornicę oświetleniową. Silniki znajdują się na skrajnych wózkach wagonów, a Środkowy wózek wspólny jest toczny. Jednostka jest przystosowana do pokonywania ciasnych łuków oraz ma zabudowany sprzęg Scharfenberga.

Zakupiono 40 jednostek, z czego 31 jeździ do dzisiaj. Kasacji uległy pojazdy o numerach: 01 (jednostka prototypowa), 02, 05, 07, 11, 12, 20, 29 i 36.

W latach 1990-1995 wszystkie egzemplarze przeszły modernizację w ZNTK Bydgoszcz (obecny zakład PESA Bydgoszcz). W ramach naprawy głównej dodano trzeci, górny reflektor i zmieniono drzwi z otwieranych łamanych (które notorycznie nie domykały się) na odskokowo-przesuwne. Wymieniono wykładziny podłogowe, siedzenia, oświetlenie, gniazda sterowania wielokrotnego w ścianach czołowych oraz przetwornice. Zmodernizowano również kabiny maszynistów.

Pod koniec 2001 roku w związku z wydzieleniem WKD ze struktur PKP, rozpoczęto przemalowywanie zespołów w barwy kremowo-niebiesko-czerwone. Niedawno WKD wymienia we wszystkich wagonach okna na uchylne, bardziej szczelne i przyciemniane. Zamontowano również przetwornice statyczne. Obecnie większość jednostek posiada wewnątrz monitoring. Spółka sukcesywnie montuje w jednostkach nowe i cichsze w eksploatacji sprężarki firmy Atlas Copco.

Według Urzędu Transportu Kolejowego elektryczne zespoły trakcyjne serii EN94 mogą być użytkowane do 2015 roku.

Numery jednostek Producent Lata budowy Ilość
01 Pafawag 1968 1
02 - 40 Pafawag 1972 39
Dane techniczne:
Producent: Pafawag, Wrocław, Polska
Lata budowy: 1968-1972
Układ członów: s+s
Dostosowanie do peronów: niskich
Napięcie sieci trakcyjnej: 600 V= (DC)
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Liczba miejsc ogółem: 260
Liczba miejsc siedzących: 80
Liczba miejsc stojących: 180
Masa zespołu: 42 t
Długość całkowita: 27 800 mm
Szerokość: 2 600 mm
Wysokość: 3 600 mm
Masa / długość: 1,51 t/m
Liczba osi: 6
Liczba osi napędnych: 4
Ilość i typ silników: 4 x LKc310
Moc godzinna: 258 kW
Moc ciągła: 226 kW
Zawieszenie silnika: tramwajowe ("za nos")
Przełożenie przekładni: 60 : 17
Średnica kół: 850 mm
Przyspieszenie rozruchu: 0.6-0.9 m/s2
Prędkość konstrukcyjna: 80 km/h
System hamulca: Oerlikon
(C) Przegubowiec, Wikipedia


[ezt] PESA EN95
Image
(C) Przegubowiec
Image
(C) Wikpedia

Cytuj:
W 2004 roku na tory Warszawskiej Kolei Dojazdowej wyjechał nowoczesny elektryczny zespół trakcyjny EN95 (typ 13WE). Został zakupiony przez samorząd województwa mazowieckiego za 10,4 mln zĹ‚. Pociąg został przekazany w czerwcu 2004, a służbę liniową rozpoczął we wrześniu 2004 roku. Ezt serii EN95 jest prototypowym składem wyprodukowanym w zakładach PESA Bydgoszcz. Z tego powodu na początku swojej eksploatacji często ulega awariom (m.in. pantografu i sprężarki). W dniu 1 listopada 2006 roku EN95-01 uległ zderzeniu z samochodem ciężarowym. W wypadku znacząco uległa zniszczeniu kabina maszynisty. Przez parę miesięcy pociąg był z tego powodu wyłączony z ekspolatacji. Wypadek przyspieszył wykonanie naprawy rewizyjnej. Podczas remontu naprawiono uszkodzoną kabinę, a także zmodernizowano wózki i zamontowano klimatyzację w przestrzeni pasażerskiej. Pociąg wznowił kursowanie w kwietniu 2006 roku. Obecnie EN95-01 jeździ regularnie na trasie WKD, choć jego kursy nie są wyróżnione w rozkładzie jazdy.

Charakterystyka
silniki umieszczone w skrajnych wózkach
niska podłoga
drzwi odskokowo-przesuwane otwierane przyciskami
otwarta przestrzeń (brak podziału na przedziały)
szerokie wejścia
miejsca dla niepełnosprawnych i do przewozu rowerów
system monitoringu
system informacji pasażerskiej (świetlny i głosowy)
klimatyzacja
brak toalet

Dane techniczne:
Producent PESA Bydgoszcz
Rok produkcji: 2004
Układ wagonów: s+d+d+s
Dostosowanie do peronĂłw: niskich
Napięcie sieci trakcyjnej: 600 V= (DC)
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Liczba miejsc siedzących: 150
Średnica kół: 840 mm
Masa służbowa: 102 t
Długość całkowita: 60000 mm
Typ silników trakcyjnych: DKLBZ0910-04 (asynchroniczne)
Ilość i moc silników: 4 x 280kW
Moc ciągła: 1120 kW
Przyspieszenie rozruchu: >1 m/s2
Prędkość konstrukcyjna: 90 km/h
System hamulca: SAB-Wabco + ED
(C) Przegubowiec, Wikipedia


[szynobus] English Electric EN80
Image
(C) Przegubowiec
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
W 1927 Ówczesna EKD (Elektryczna Kolej Dojazowa) zakupiła 20 wagonów silnikowych i 20 doczepnych wyprodukowanych w zakładach English Electric w Wielkiej Brytanii do obsługi trasy z Grodziska do Warszawy w związku z uruchomieniem przewozów na tej linii.
Po II wojnie światowej tabor odbudowano i zasilono dodatkowo 12 wagonami doczepnymi wyprodukowanymi w roku 1948 w zakładach Konstal w Chorzowie. Pociągi zestawiane były z jednego wagonu silnikowego oraz jednego lub dwóch doczepnych, a maksymalna dopuszczalna prędkość składu wynosiła 65 km/h.
Wagony EN80 zostay ostatecznie wycofane w roku 1972 i zastąpione jednostkami EN94. Egzemplarz EN80-16s (silnikowy) zachowany został do celów muzealnych

EN80 - elektryczny wagon silnikowy eksploatowany przez Warszawską Kolej Dojazdową (wcześniej Elektryczną Kolej Dojazdową) w latach 1927-1972.

20 wagonĂłw silnikowych i 20 doczepnych wyprodukowanych w zakĹ‚adach English Electric w Wielkiej Brytanii zakupiono w 1927 w zwiÄ…zku z uruchomieniem Elektrycznej Kolei Dojazdowej (EKD). Po II wojnie Ĺ›wiatowej tabor odbudowano i zasilono dodatkowo 12 wagonami doczepnymi wyprodukowanymi w 1948 w zakĹ‚adach Konstal w Chorzowie. PociÄ…gi zestawiane byĹ‚y z jednego wagonu silnikowego oraz jednego lub dwóch doczepnych, a maksymalna dopuszczalna prędkość składu wynosiła 65 km/h. Wagony EN80 zostały ostatecznie wycofane w 1972 i zastąpione jednostkami EN94. W czasie ponad 40-letniej eksploatacji przeszły 3 naprawy główne. Egzemplarz EN80-16s (silnikowy) oddano w 1980 do Muzeum Kolejnictwa, gdzie był eksponowany przy Dworcu Głównym do 1992. W 1994 w bardzo złym stanie technicznym został przekazany ZNTK Bydgoszcz w celu odrestaurowania. Prace remontowe zakończono w 1995, kiedy to wagon powrócił na teren Zakładu Eksploatacji Linni WKD w Grodzisku Mazowieckim. W tym samym roku uĹ›wietniĹ‚ on obchody 150-lecia kolei w Polsce. Obecnie egzemplarz EN80-16s jest obiektem muzealnym na terenie siedziby WKD.

Dane techniczne:
Producent: English Electric, Wielka Brytania
Rok produkcji: 1927
Układ osi: Bo'Bo'
Okres eksploatacji: 1927-1972
Układ wagonów: s
Dostosowanie do peronów: niskich
Napięcie sieci trakcyjnej: 600 V= (DC)
Prędkość maksymalna (bez wagonu doczepnego): 82 km/h
Prędkość maksymalna (z wagonem doczepnym): 65 km/h
Liczba miejsc siedzących: 38
Masa służbowa: 23,1 t
Długość całkowita: 13 460 mm
Typ silników trakcyjnych: DK 31
Liczba i moc silników: 4 x 36 kW
Całkowita moc ciągła: 144 kW
(C) Przegubowiec.com
pl.Wikipedia.org
Trasbus.com


Ostatnio edytowany przez kulikowski Pon, 21.05.2018, 20:06, edytowano w sumie 8 razy

Pon, 27.09.2010, 22:31
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20763
Miejscowość: Zgierz / Warszawa
Samochód: Pininfarina 199
Post Re: [ezt] Warszawska Kolej Dojazdowa: EN94, EN95, EN80
Popieram jak najbardziej ten rodzaj transportu i mam nadziejÄ™, ĹĽe w mojej aglomeracji siÄ™ odrodzi.

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Wto, 28.09.2010, 7:50
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 988
Post Re: [ezt] Warszawska Kolej Dojazdowa: EN94, EN95, EN80
RR ltd Co. napisał(a):
mam nadziejÄ™, ĹĽe w mojej aglomeracji siÄ™ odrodzi.


Niestety w Polsce utarło się przekonanie, że lepiej likwidować, niż modernizować,a tym bardziej odbudowywać... :/
Zlikwidować tanio i prosto,ale odbudować już nie...

_________________
0.o


Wto, 28.09.2010, 10:07
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20763
Miejscowość: Zgierz / Warszawa
Samochód: Pininfarina 199
Post Re: [ezt] Warszawska Kolej Dojazdowa: EN94, EN95, EN80
Linia, o której pisałem (jedna z planowanych) tj. Łódź - Zgierz - Głowno - Łowicz od ok. 7-8 lat nie jest używana z uwagi na wyeksploatowanie torowiska i pociągi w końcówce musiały jeździć po niej max 30 km/h. Teraz planuje się nie tylko modernizację tego torowiska, ale i dodanie nowych przystanków oraz zakup szynobusów.

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Wto, 28.09.2010, 10:16
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5917
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [ezt] Warszawska Kolej Dojazdowa
rozstrzygnieto przetarg na nowe dwusystemowe wagony (600 V DC + 3 kV DC) dla WKD (przy czym planowana jest zmiana napięcia sieci na kolejowe 3kV= (DC)):

Cytuj:
Umowa na 7,3 mln PLN dofinansowania dla WKD
Krzysztof Kulesza
piÄ…tek, 12 listopada 2010 12:17

Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Przegubowiec

Umowa została podpisana w dniu 10 listopada 2010r. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego przez Jacka Kozłowskiego, wojewodę mazowieckiego oraz Adama Struzika, marszałka województwa mazowieckiego. Przewiduje dofinansowanie ze środków rządowych zakupu nowoczesnych pociągów dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Przypomnijmy, że nowe pojazdy w ciągu dwóch mają całkowicie zastąpić mocno wysłużone, eksploatowane od 1972r. zespoły trakcyjne serii EN94. Zgodnie z uchwałą rządu, przewozy pasażerskie mają być dofinansowywane na podobnych zasadach przez sześć kolejnych lat – do 2015 roku. Fundusze pochodzą z dotacji celowej budżetu państwa, przeznaczonej na zakup i modernizację pojazdów szynowych w kraju.

Wartość wszystkich 14 pojazdów zakupionych przez WKD po rozstrzygniętym w styczniu br. przetargu to niemal 282 mln zł. Pierwsze pojazdy produkcji bydgoskiej „PESY” trafią na tory w IV kwartale przyszłego roku, pozostałe przed końcem 2012r. Zapisane w tegorocznej transzy 7,3 mln zł to oczywiście kropla w oceanie potrzeb, jednakże każda uzyskana przed finalnym okresem płatnosci kwota pozwoli na przyjęcie przez Spółkę mniejszych zobowiązań z tytułu np. zaciąganych kredytów. Warszawska Kolej Dojazdowa złożyła wniosek o umieszczenie inwestycji na liście projektów kluczowych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego 2007-2013. Pozostałe środki będą pochodzić z funduszu kolejowego oraz zewnętrznych źródeł finansowania (mi.n. z pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego). Nowe pociągi będą rzecz jasna jeździć na liniach zarządzanych przez Spółkę, a zatem: Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska oraz Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów. W porównaniu z dotychczas użytkowanym taborem radykalnie poprawią komfort oraz bezpieczeństwo podróży pasażerów – także tych poruszających się na wózkach inwalidzkich, chcących przewieźć wózek dziecięcy, jak i rower. W pociągach zostaną zamontowane automaty biletowe, kasowniki elektroniczne, kamery monitoringu oraz elementy składające się na pokładowy system informacji pasażerskiej.

Oprócz budowania autostrad, rząd nie zapomina także o przewozach kolejowych, którymi wiele osób dojeżdża codziennie do pracy. Ich szybkość, dostępność i komfort mają znaczenie dla rozwoju regionu – powiedział Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.

Inwestycje w tabor są niezbędne. Z roku na rok coraz więcej pasażerów korzysta z transportu kolejowego, który jest coraz nowocześniejszy, wygodniejszy i stanowi alternatywę dla zatłoczonych ulic. Zgromadzenie środków na zakup 14 pociągów dla WKD to dobra wiadomość dla pasażerów, którzy codziennie korzystają z usług naszej spółki – podkreślił marszałek Adam Struzik.

Zakup nowego taboru i zmiana napięcia w sieci trakcyjnej to dwa podstawowe warunki poprawy możliwości przewozowych WKD. Pierwszy z tych warunków jest właśnie w trakcie realizacji – dodał Grzegorz Dymecki, prezes WKD.

Podczas uroczystego podpisania umowy i mającej po nim miejsce krótkiej konferencji prasowej zaprezentowano pierwsze proponowane wizualizacje bryły pojazdu oraz jego wnętrza.
(C) Przegubowiec


Ostatnio edytowany przez kulikowski, Śro, 24.11.2010, 15:24, edytowano w sumie 1 raz

Nie, 14.11.2010, 3:22
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23545
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post Re: [ezt] Warszawska Kolej Dojazdowa: EN94, EN95, EN80
A więc znowu Pesa ... świetnie :mryellow: Czy te projekty pochodzą z Pesy czy są wizją kogoś z WKD ?

Przypominam, ĹĽe PESA zbuduje rĂłwnieĹĽ bodajĹĽe 11 "ElfĂłw" dla Warszawskiego SKM'u :)

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Nie, 14.11.2010, 9:03
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5917
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [ezt] Warszawska Kolej Dojazdowa: EN94, EN95, EN80
Wizualizacje są oferenta czyli PESY, zrobione na zlecenie zamwaiającego w przetargu czyli WKD. Najciekawsze jest jednak to, że pojazd wygląda bardziej na tramwaj, podczas gdy jest "pełnokrwistym" taborem kolejowym, a ściślej - dwusystemowym (3kV= + 600V= :arrow: WKD zmieni napięcie zasilania na kolejowe, a więc przekształci sie z szybkiego tramwaju w typową kolej).


Pon, 15.11.2010, 1:02
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5917
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [szynobusy] Warszawska Kolej Dojazdowa
podpisano umowę na finansowanie zakupu nowych jednostek dla WKD (poprzednio była umowa na zakup):
Cytuj:
Tak będą wyglądały nowe pociągi WKD
14 pociÄ…gĂłw za 284 miliony
04.05.2011 15:38

Zakup nowego taboru oznacza podwyższenie ilości i jakości oferowanych usług dla pasażerów. Pozwoli na obsługę większej liczby podróżnych oraz skróci się czas przejazdu - zapewnia Grzegorz Dymecki, Członek Zarządu WKD. Wspólnie z przedstawicielami urzędu marszałkowskiego podpisał dzisiaj wstępną umowę w sprawie unijnego dofinansowania. Dzięki tym funduszom wszystkie pociągi nowego taboru wyjadą na tory pod koniec przyszłego roku.
Miejsca dla niepełnosprawnych i matek z dziećmi

Wnętrza pociągów mają być klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, rodziców z małymi dziećmi, znajdzie się też miejsce na rowery. Wchodzenie i wychodzenie z wagonów ułatwi obniżona podłoga, w środku znajdzie się też miejsce na kamery monitoringu, zainstalowane będą też automaty biletowe i nowe, elektroniczne kasowniki.

Na wszystkich liniach

Pociągi mają jeździć na linii WKD. Ta biegnie z z dworca Warszawa Śródmieście WKD przez Pruszków, Komorów i Podkowę Leśną do Grodziska Mazowieckiego z odgałęzieniem do Milanówka.

Tabor dostarczy przedsiębiorstwo PESA Bydgoszcz. Pierwszy wyjedzie pod koniec tego roku. Wszystkie składy będą dostarczone do końca III kwartału 2012 r.

ran/ec

(C) TvnWarszawa.pl

Na razie nie ma jeszcze nazwy nowego pojazdu.


Czw, 19.05.2011, 14:34
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5917
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [szynobusy] Warszawska Kolej Dojazdowa
nowe ezt od PESY dla WKD bedą się nazywać EN 97. Produkcja już trwa, niedługo nowe dostawy. Niestety wnętrze nie będzie jednoprzestrzenne, bo zamawiający "zrezygnował" z tego zapisu w SIWZ w ramach oszczedności :roll:

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image


(C) Rynek-Kolejowy.pl


Pią, 16.12.2011, 2:02
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5917
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [szynobusy] Warszawska Kolej Dojazdowa
od 17.02.2012 PESA EN97-001 juĹĽ w ruchu liniowym:
http://www.rynek-kolejowy.pl/30939/Testy_nowego_pociagu_WKD_zakonczone.htm

14 nowych jednostek dla WKD zostanie dostarczonych do końca września.


(C) Rynek-Kolejowy.pl


Śro, 22.02.2012, 1:22
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5917
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [szynobusy] Warszawska Kolej Dojazdowa
a teraz NEWAG ...

Image
Rynek Kolejowy napisał(a):
WKD kupi nowe pociągi z Newagu
Data dodania: 2014-05-26 09:00:36

Zgodnie z przewidywaniami, Warszawska Kolej Dojazdowa wybrała ofertę Newagu w przetargu na sześć nowych pociągów. Była ona dużo tańsza, niż propozycja Pesy. Na torach nowe pojazdy zobaczymy w 2016 roku.

Ocena ofert w przetargu WKD na nowy tabor trwała od lutego. Wpłynęły tylko dwie, za to obie z Polski: z Newagu i Pesy. Ta pierwsza opiewała na 98 227 800 złotych brutto, w tym 16,4 mln zł za jeden pojazd. Pesa chciała wykonać zamówienie za 134 316 000 złotych brutto, w tym 22,3 mln zł za jeden pojazd. To kryterium stanowiło połowę oceny.

Newag zaoferował tez niższe zużycie energii (121,6 kWh dla przejazdu teoretycznego) i sumaryczną powierzchnię podłogi dostępną dla pasażerów (129,6 m3). Bydgoski producent zaoferował za to więcej miejsc siedzących (w ofercie Newagu były 164 miejsca). W sumie Newag zdobył 93.33 pkt, a Pesa 85,55.

Bardzo duża różnica cen pomiędzy producentami spowodowała konieczność zasięgnięcia wyjaśnień u oferentów. Newag takie wyjaśnienia wysłał do WKD, ale wątpliwości wydłużyły procedurę. Ponieważ termin dostaw pociągów to od 18 do 24 miesięcy od podpisania umowy, pociągi zostaną dostarczone już w 2016 roku.

WKD kupi pociągi w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Dofinansowanie wyniesie prawie 60 mln złotych. Dzięki nowym pociągom Warszawska Kolej Dojazdowa zwiększy częstotliwość kursowania pociągów w szczycie do 5 minut.. Nowe pojazdy będą przystosowane wyłącznie do nowego napięcia na sieci WKD - kiedy przewoźnikowi uda się je w końcu zmienić. Więcej o nowych pociągach WKD można przeczytać tutaj.


(C) Rynek-Kolejowy.pl


Czw, 12.06.2014, 13:20
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5917
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [szynobusy] Warszawska Kolej Dojazdowa
WKD napisał(a):
Remont toru nr 1 planowany od dnia 28.06.2014 r. ulega odwołaniu

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. uprzejmie informuje podróżnych, że remont toru nr 1 na szlaku Warszawa Śródmieście WKD - Komorów planowany w okresie od 28 czerwca 2014 r. do 31 sierpnia 2014 r. został odwołany.
W związku z powyższym od dnia 28 czerwca 2014 r. do odwołania na linii WKD będzie obowiązywać rozkład jazdy pociagów ważny od dnia 01 czerwca 2014 r. (zwykły rozkład jazdy).
Odwołanie zaplanowanego remontu wynika z odstąpienia wykonawcy od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Za wszelkie utrudnienia przepraszamy.


(C) Wkd.com.pl


Pon, 07.07.2014, 0:11
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5917
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [szynobusy] Warszawska Kolej Dojazdowa
wizualizacje ezt Newagu dla WKD:

Image
Image
Image
Image
Image
Image


(C) Newag.pl


Czw, 02.10.2014, 11:38
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5917
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [szynobusy] Warszawska Kolej Dojazdowa
ad. 1927 EN80:

Image Tu było, tu stało@Facebook


W 2016 roku sieć WKD przeszła gruntowny remont: wymieniono torowiska, sieć trakcyjną, zmieniono zasilanie z tramwajowego 600 V prądu stałego na kolejowe 3 kV prądu stałego, zainstaloano dynamiczny system Informacji Pasażerskiej oraz biletomaty na przystankach, wreszcie zakupiono wagony Newag EN100.

Niestety wjazd składów WKD na linię średnicową PKP okazał się niemożliwy z powodu różnicy skrajni - tabor WKD ma za wąskie pudła (2,6 m) niż standardy PKP (2,88 m).

Pod koniec 2017 roku na szlaki WKD wrócił wagon Pesa Mazovia EN95 po dostosowaniu do napięcia zasilania 3 kV prądu stałego.

11 Grudnia 2017 minęło 90 lat od uruchomienia linii.


(C) Tu było, tu stało@Facebook.com

PS.
Cytuj:
Spotkanie organizacyjne Stowarzyszenia Klubu Miłośników EKD/WKD
Zapraszamy na spotkanie organizacyjne przyszłego Stowarzyszenia Klubu Miłośników EKD/WKD, 8 lutego 2018 r. o godz. 17:00 w siedzibie spółki WKD w Grodzisku Mazowieckim ul. Batorego 23 (wejście od ul. Radońskiej) . Chętnych prosimy o wcześniejszy kontakt (Facebook).


Pią, 15.12.2017, 22:47
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5917
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [szynobusy] Warszawska Kolej Dojazdowa
Cytuj:
Spacer "Śladami EKD we Włochach", Sobota 14 kwietnia 2018 godz. 11:00-13:00, PKP Włochy ul. Bolesława Chrobrego 1

Serdecznie zapraszamy wraz z portalem Komunikacyjny Grodzisk oraz społecznością "Po Szynach Mazowsza" na kolejne wydarzenie w ramach nieformalnych obchodów 90 lat istnienia EKD-WKD.
Spacer będzie poszukiwaniem dawnych śladów i miejsc związanych z linią EKD do Włoch, która funkcjonowała w latach 1932-71. Spróbujemy tez poszukać kilku ciekawostek związanych z przystankami Raków, Salomea i Opacz.


(C) Stowarzyszenie Sympatyków Komunikacji Szynowej@Facebook


Pon, 09.04.2018, 21:46
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 15 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Majestic-12 [Bot] oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com