Obecny czas: Pią, 19.04.2024, 21:12




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[tramwaje] 2006 FPS Cegielski 123N 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7465
Miejscowość: Warszawa
Post [tramwaje] 2006 FPS Cegielski 123N
Warszawa:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Tramwar

Image
Image
(C) Wikipedia

warszawski wysokopodłogowy tramwaj z Poznania

Cytuj:
123N to oznaczenie tramwaju produkowanego przez Fabrykę Pojazdów Szynowych z Poznania. Produkcja rozpoczęła się w roku 2006.

123N jest pojedynczym tramwajem wysokopodłogowym, z podłogą osadzoną na wysokości 900 mm nad główką szyny. Wagony posiadają pudło wykonane ze stali niskostopowej o podwyższonej wytrzymałości. Ścianę czołową z szybą panoramiczną wykonano z kształtek z tworzyw sztucznych montowanych na stalowej konstrukcji pudła. Wagon posiada 3 pary drzwi odskokowo-uchylnych z maszynami drzwiowymi IGE. Szyby boczne są wklejane.

Zastosowano impulsowy układ rozruchu oparty o tyrystory GTO, który różni się niewiele od aparatury używanej w wagonach Konstal 105N2k. Wprowadzono nowy pulpit motorniczego, a sterowanie tramwajem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy z wbudowanym czuwakiem.

Tramwaje Warszawskie ogłosiły w roku 2005 przetarg na dostawę 30 tramwajów, który wygrał FPS. Pierwsze dwa wagony, po pewnych utrudnieniach, zostały dostarczone w styczniu 2007 roku, a wszystkie zamówione wagony zostały dostarczone do końca października 2007 roku. Wagony te stacjonują w zajezdni R-1 Wola, a kursują na liniach 9 i 25.

W dniu 27 stycznia 2005r Tramwaje Warszawskie ogłosiły wyniki przetargu na dostawę 30 pojedynczych wagonów wysokopodłogowych. Zwycięzcą została Fabryka Pojazdów Szynowych (Cegielski) z Poznania z tramwajem 123N. Umowę (o wartości 56,86 mln zł) na dostawę nowych tramwajów podpisano w dniu 29 lipca 2005r. (więcej o przetargu - tutaj).

Tramwaj 123N jest pojedynczym tramwajem wysokopodłogowym (podłoga na wysokości około 900mm powyżej główki szyny). Wagony posiadają pudło "zamknięte" (szkielet ścian czołowych jest integralną częścią konstrukcji pudła), wykonane ze stali nierdzewnej. Jako ściany czołowe zastosowane są kształtki z tworzyw sztucznych (montowane na stalowej konstrukcji pudła), łatwe do wymiany w razie kolizji. Zastosowana w ścianie przedniej szyba panoramiczna zapewnia lepszą widoczność ze stanowiska motorniczego. Wagon posiada 3 pary drzwi odskokowo-uchylnych (maszyny drzwiowe IGE). Estetyka wagonu została poprawiona nie tylko dzięki nowym ścianom czołowym ale także dzięki zastosowaniu wklejanych szyb bocznych.

Zastosowano impulsowy układ rozruchu oparty o tyrystory GTO (projekt IEL, produkcja Woltan) - nowa aparatura różni się tylko w niewielkim stopniu od zastosowanej w tramwajach 105N2k - w nowych wagonach 123N zastosowano podzielony sterownik pojazdu (jego elementy znajdują się w szafce za stanowiskiem motorniczego, szafce bezpiecznikowej z tyłu wagonu oraz pod podłogą), podległy mu sterownik napędu został przeniesiony pod podłogę, nieznacznie zmienione są (znajdujące się w skrzyni pod podłogą) przekształtniki i oporniki hamowania, zmodyfikowano także programy sterowania wagonem. Wagon napędzany jest 4 silnikami prądu stałego LTd-220 o mocy 41,5kW każdy, umieszczonymi na wózkach wzdłuż osi pojazdu, każdy z nich poprzez jednostopniową przekładnię napędza jedną oś. Obwody pomocnicze zasilane są z przetwornicy statycznej PSM-8 prod. Medcom (umieszczonej w komorze w środkowej częsci wagonu), oraz z baterii akumulatorów (umieszczonej pod podłogą tylnego pomostu). Zamontowane zostały nowe wózki napędowe 14NN produkcji FPS (bez układu smarowania obrzeży kół). Pierwotnie nie zaplanowano montażu piasecznic, ostatecznie jednak wagony zostaną wyposażone w piasecznice prod. Knorr.

Zastosowany został nowy pulpit motorniczego, sterowanie tramwajem przez motorniczego odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy z wbudowanym czuwakiem (podobnie jak w wagonach 105N2k/2000). We wnętrzu wagonu zastosowane są estetyczne płyty laminatowe i wandaloodporne siedzenia (prod. Ster), wyłożone miękką tkaniną. Wagon mieści 97 pasażerów (przy normie 5 osób/m2), w tym 20 na miejscach siedzących - naprzeciw II pary drzwi pozostanie wolna przestrzeń dla wózka dziecięcego lub dla osób stojących. Poprawiona została wentylacja wnętrza przedziału pasażerskiego - wagony otrzymały cztery dachowe klapy wentylacyjne (nieco większe niż w wagonach 105N2k) oraz przesuwne (zamiast uchylnych) okienka w szybach bocznych (część przesuwna w stosunku 1:5 do części stałej okna). Wnętrze wagonu oświetlone jest świetlówkami ułożonymi w kasetonach tworzących dwie linie przebiegające wzdłuż dachu wagonu, ogrzewanie zapewni 5 agregatów grzewczych umieszczonych pod fotelami (2 po stronie lewej i 3 po stronie prawej). Wagony wyposażone zostały w system informacji pasażerskiej BUSE z wyświetlaczami i głośnikami (wewnętrznymi i zewnętrznymi).

Prototyp nowego tramwaju miał być uruchomiony na przełomie marca i kwietnia 2006r. jednakże wystąpiło się opóźnienie - w styczniu 2006r poinformowano że pierwszy wagon wyjedzie na próby dopiero we wrześniu. Jednak i ten termin okazał się na wyrost - także z powodu konieczności dokonania poprawek w już gotowym prototypie (m.in. konieczne okazały się poprawki osłon wózków). Ostatecznie tramwaj wyjechał poza fabrykę 31 października 2006r. kiedy to rozpoczęto próby w poznańskiej zajezdni Forteczna. W nocy 14/15 listopada 2006r. wagon wyjechał na pierwszą jazdę próbną po ulicach Poznania. Do końca 2006r miały być pierwotnie dostarczone do Warszawy trzy wagony 123N, na początku grudnia producent zapewniał już o dostawie tylko dwóch wagonów, ostatecznie jednak do końca 2006r. żaden z nich nie opuścił Poznania - wynikało to z opóźnienia w uzyskaniu przez producenta świadectwa homologacji dla tramwaju. Wszystkie wagony wagony mają (wg zapewnień producenta) dotrzeć do Warszawy do końca maja 2007r. (choć termin zakładany przez TW to koniec października 2007r.)

Pierwszy wagon przybył do Warszawy 13 stycznia 2007r., drugi następnego dnia. Oba wagony zostały przyjęte na stan TW w dniu 23 stycznia 2007r, otrzymując numery taborowe 2136 i 2137, przydzielone zostały do zajezdni R-1 Wola. Pierwsze jazdy próbne po warszawskich torowiskach odbyły się 16 stycznia, w ruchu liniowym nowe wagony pojawiły się 24 stycznia (rano na dodatku 024/24, popołudniu na podmianę na brygadzie 18/24). Ciekawostką jest odmienność oświetlenia wnętrz obu wagonów w składzie - świetlówki w I wagonie dają światło "zimne", barwy niebieskawej, natomiast w II wagonie - "ciepłe" barwy żółtawej (dodatkowo w obu wagonach świetlówka przy III drzwiach daje jeszcze inne, "neutralne" światło barwy białej).

Kolejna para dotarła dopiero na przełomie marca i kwietnia. W wagonach 2138 i 2139 wprowadzono kilka poprawek, m. in. poprawiono widoczność pierwszego wejścia ze stanowiska motorniczego (dzięki dodatkowemu przeszkleniu wygrodzenia kabiny), zmodernizowano wózki oraz zamontowano piasecznice prod. Knorr. Co ciekawe oba wagony nadal różnią się oświetleniem wnętrza, tym razem to jednak I wagon jest oświetlony światłem żółtawym, a drugi - niebieskawym. W kwietniu w składzie 2136+2137 dokonano kilku poprawek m.in. wymieniono wózki na zmodernizowane i zamontowano piasecznice.

Dalsze dostawy nastąpiły dopiero pod koniec maja - dotarły wtedy kolejne 4 wagony (2140...2143). Kolejne wagony przyjeżdżały do Warszawy w następnych miesiącach - w czerwcu 6 szt. (2144...2149), w lipcu 4 szt. (2150...2153) i w sierpniu 4 szt. (przyszłe 2154...2157). We wrześniu dotarło kolejne 6 szt. (2158...2163), natomiast ostatnia para (2164 i 2165) pod koniec października - tym samym producent niespodziewanie zmieścił się w terminie dostaw.
Wszystkie wagony 123N trafiły do zajezdni R-1 Wola. Początkowo kursowały na wszystkich liniach obsługiwanych przez tę zajezdnię, od listopada 2007r. kierowane są przede wszystkim na kursujące po zmodernizowanym torowisku w Alejach Jerozolimskich linie 9 i 25.


Dane techniczne
Liczba członów: 1
Szerokość toru: 1435 mm
Napięcie zasilania: 600 V= (DC prąd stały)
Długość: 14300 mm
Szerokość: 2354 mm
Wysokość: 3340 mm
Rozstaw wĂłzkĂłw: 6000 mm
Rozstaw osi w wĂłzkach: 1900 mm
Wysokość podłogi: 900 mm
Masa: 18200 kg
Liczba miejsc: 97
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 20
Liczba miejsc stojÄ…cych: 77
Układ rozruchu: impulsowy (GTO)
Silniki trakcyjne: 4 × prądu stałego LTd-220
Moc silnikĂłw: 4 Ă— 41,5 kW
Moc ciągła: 166 kW
Wózki: 2 × napędowe 14NN
Prędkość maksymalna: 70 km/h
(C) Wikipedia, Tramwar

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 01.12.2010, 16:35
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 14 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018