(C)google
W połowie 1950 roku Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Gdańsk-Gdynia otrzymało pierwszą po wojnie dostawę fabrycznie nowych autobusów (wcześniejsze dostawy obejmowały jedynie dostawy nowych podwozi Leyland i Fiat, do których nadwozia wykonywano we własnym zakresie w warsztatach). Dostawą objęto 10 egzemplarzy autobusów typu TR5 produkcji znanej węgierskiej firmy Mavag (zajmującej się głównie produkcja lokomotyw oraz taboru kolejowego) Autobusy Mavag TR5 konstrukcyjnie oparte były na sprawdzonej niemieckiej konstrukcji Mercedes-Benz typ OML 654. Załogi niektórych z Mavag-ów stanowiły tzw. "brygady młodzieżowe", o czym informował pokaźny emblemat umieszczany na przedniej ścianie autobusu. Ciekawostke stanowi fakt iż członkowie "brygad młodzieżowych" byli czasem w wieku przekraczającym czterdziestkę.
Mavag-i nie zagościły w Trójmieście zbyt długo. W latach 1951-1952 decyzją Ministerstwa Gospodarki Komunalnej, wprowadzającego program typizacji taboru na terenie kraju, autobusy te WPKGG przekazało do różnych przedsiębiorstw komunikacyjnych (głównie z południa Polski) w zamian za wysłużone autobusy Leyland, Bussing oraz inne pochodzenia poniemieckiego.
(C)zkmgdynia.com