Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 11:45




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
1955 Star Jot 55 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post 1955 Star Jot 55
Image
(C) Polskie-auta.pl
Image
Image
(C) Auta-prl.pl

W maju 1955 roku zaprezentowano po raz pierwszy prototyp autobusu międzymiastowego Star Jot 55. Głównym konstruktorem pojazdu był inż. Jerzy Bugajski. Opracowanie dokumentacji technicznej oraz budowa prototypu zajęła załodze ZBNS w Jelczu-Laskowicach cztery miesiące.

Nadwozie typu wagonowego wykonane z profili stalowych łączonych ze sobą poprzez metodę spawania, osadzone zostało na podłużnicowej ramie spawanej wykonanej z blachy tłoczonej zastosowanej w autobusie Star N52 i samochodzie ciężarowym Star 20. Poszycie zewnętrzne nadwozia wykonane zostało z blach stalowych, natomiast środkowa cześć dachu z płyty pilśniowej. W prawej ścianie bocznej autobusu pomiędzy przednią i tylną osią oraz na zwisie tylnym umieszczone zostały jednoskrzydłowe drzwi prowadzące do wnętrza pojazdu. Wnętrze przeznaczone do przewozu 37 pasażerów na miejscach siedzących, wykończona została lakierowanymi płytami pilśniowymi oraz sklejką. Podłogę w częsci przedniej wykonano z blachy stalowej, natomiast w tylnej z desek sosnowych pokrytych gumą. Do przewozu bagażu pasażerów przewidziane zostały wewnętrzne półki umieszczone nad oknami bocznymi oraz bagażnik dachowy. Model ten posiadał podpodłogowy schowek na pocztę, umieszczony w tylnej części nadwozia.

Do napędu prototypu wykorzystano 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy typu S42 o pojemności skokowej 4188 cm³ i maksymalnej mocy 62,5 kW (85 KM). Jednostka ta zblokowana została z 4-biegowa manualną, niesynchronizowaną skrzynią biegów. Zużycie paliwa było na poziomie 35 litrów na 100 kilometrów. Autobus ważył 5050 kg, mierzył 8160 mm długości, 2440 mm szerokości i 2810 mm wysokości, a jego rozstaw osi to 4550 mm.

Produkcja Stara Jot 55 nie została podjęta. Uznano, że nie ma potrzeby równoczesnego wytwarzania dwóch typów autobusów o podobnej wielkości, a ponadto było dużo większe zapotrzebowanie na pojazdy mogące zabrać 45-55 osób.

Dane techniczne
Producent: ZBNS, Jelcz-Laskowice, Warszawa
Rok budowy: 1955
Typy nadwozia: Autobus międzymiastowy klasy midi
Układ drzwi: 0-1-1
Liczba drzwi: 2
Liczba miejsc: 38
Silnik: S42, rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu
Pojemność skokowa: 4188 ccm
Moc silnika: 62,5 kW (85 KM)
Skrzynia biegĂłw: manualna 4-biegowa, niesynchronizowana
Długość: 9340 mm
Szerokość: 2440 mm
Wysokość: 2810 mm
Rozstaw osi: 4550 mm
Masa własna: 5055 kg
Masa całkowita: 8405 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 105 l
Ĺšrednica zawracania: 25,0 m
Prędkość maksymalna: 80 km/h
ZuĹĽycie paliwa: 35 l/100 km


(C) Polskie-auta.pl
Auta-prl.pl
Wikipedia
ZIELIŃSKI Andrzej - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1985

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Sob, 18.06.2011, 17:59
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 9 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018