Fiat 666RN - autobus miejski lub międzymiastowy, produkowany na przełomie lat 40. i 50. XX wieku przez włoską firmę Fiat. Miejsce kierowcy umieszczone było nietypowo, bo po prawej stronie pojazdu.
W 1950 roku Centralny Zarząd Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie zadecydował o podjęciu w fabryce wagonów Sanowag w Sanoku montażu autobusu międzymiastowego "Fiat 666RN" o długości blisko 10 metrów. Ogółem w 1950 roku zmontowano 71 sztuk tych autobusów na włoskich podwoziach z użyciem importowanych podzespołów. Rozwojowi montażu przeszkodziło nasilenie zimnej wojny. [Wg Autosana montaż w latach 1948-1950.]
Do napędu pojazdu stosowano silnik rzędowy, 6 cylindrowy, benzynowy, 4-suwowy, typu 366/45, o pojemności skokowej 9365 cm³ i mocy maksymalnej 83 kW (113 KM), osiąganej przy 1900 obr./min. Pozwalał on autobusowi na uzyskanie prędkości maksymalnej 78 km/h. Mechaniczna skrzynia biegów typu F25.18.00, miała koła zębate 3 i 4 biegu stale zazębione. W podwoziu zastosowano podłużnicową ramę nośną, powiązaną z nadwoziem o konstrukcji szkieletowej. Zawieszenie przednie było zależne, złożone z półeliptycznych resorów piórowych i hydraulicznych amortyzatorów ramieniowych. Zawieszenie tylne składało się z półeliptycznych resorów piórowych i dodatkowych resorów pomocniczych. Nadwozie autobusu było konstrukcji szkieletowej, do którego montowano elementy poszycia zewnętrznego z blachy stalowej. Obicia ścian wewnątrz autobusu wykonano ze sklejki i płyt pilśniowych.
Dane techniczne: Producent: FIAT, WĹ‚ochy / Sanowag, Sanok, Polska
Okres produkcji: 1948-1950 (1950 w Polsce)
Nadwozie: Wysokopodłogowy autobus miejski klasy MIDI
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 42+2
Liczba drzwi: 2
Układ drzwi: 0-2-2
Silnik: typu 366/45, wysokoprężny, 4-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu
Pojemność skokowa: 9365 ccm
Ĺšrednica cylindra: 120,0 mm
Skok tłoka: 138,0 mm
Moc maksymalna: 83 kW (113 KM) przy 1900 obr/min
Stopień sprężania: 15,0:1
Skrzynia biegĂłw: manualna 4-biegowa
Napęd: klasyczny-tylny (4×2)
Ogumienie: 11,0Ă—22"
Długość: 9880 mm
Szerokość: 2410 mm
Wysokosć: 3200 mm
Rozstaw osi: 5100 mm
Rozstaw kół przednich: 1886 mm
Rozstaw kół tylnych: 1756 mm
Srednica zawracania: 17,6 m
Masa własna: 8000 kg
Masa całkowita: 11 650 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 142 l
Prędkość maksymalna: 78 km/h
ZuĹĽycie paliwa: 23 l/100 km
(C) Autosan.eu
Mkmlodz.webd.pl
Wikipedia
ZIELIĹSKI Andrzej - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960; Wydawnictwa Komunikacji i ĹÄ…cznoĹ›ci, Warszawa, 1985