|
|
Obecny czas: Pon, 13.05.2024, 5:36
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 14 posty(ów) ] |
|
2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
2011 Solaris Alpino U8,9 Electric InfoBus napisał(a): Premiery TRANSEXPO 2011 – Solaris i elektrobus Opublikowano: 2011-09-22 00:38:57
Podczas tegorocznych targów w Kielcach mogliśmy zobaczyć pierwszy w Polsce autobus z napędem elektrycznym, który został skonstruowany i zbudowany na bazie niskowejściowego (low entry) modelu Solarisa Alpino o długości 8,9 metra. –„Przed 15-stoma laty wprowadzaliśmy autobus niskopodłogowy do polskiej komunikacji miejskiej. Byliśmy pierwszymi, którzy uwierzyli w powodzenie nowych –dla rynków Europy Środkowo-Wschodniej –technologii i rozwiązań, choć wielu twierdziło, że to za wcześnie. Dziś wprowadzamy na europejskie rynki autobus w pełni elektryczny, z pełnym przekonaniem mówiąc, że to przyszłość transportu publicznego. I znów nie brakuje tych, którzy uważają, że jest za wcześnie…Oczywiście mamy świadomość, że przed tym produktem jest jeszcze duży potencjał rozwoju. Wierzymy jednak, że wkraczamy w czasy kiedy stacje ładowania pojazdów elektrycznych zaczną stawać się równie popularne i powszechnie dostępne, jak dzisiaj stacje benzynowe. Może to dla wielu wciąż śmiała wizja, ale jedną z cech Solarisa zawsze było mieć odważne marzenia, które z równie dużą odwagą są realizowane –powiedziała Solange Olszewska, prezes Solaris Bus &Coach.
Elektryczne Alpino od swojego spalinowego odpowiednika różni się jednak w bardzo wielu elementach, począwszy od zmienionego design zewnętrznego i wewnętrznego, jak również w wielu rozwiązaniach konstrukcyjnych. Jest niezwykle cichy, nie emituje spalin, wyróżnia się nowoczesnym wyglądem –tak w największym skrócie można opisać Solarisa z napędem elektrycznym. Przyjrzyjmy się jednak szczegółom tego niezwykle zaawansowanego technicznie pojazdu.
Jednym z głównych wyzwań, przed jakim stanęli konstruktorzy Solarisa była redukcja masy pojazdu. Zostało to wymuszone przede wszystkim przez wagę zamontowanych baterii służących do magazynowania energii. W praktyce oznacza to zastąpienie części poszycia bocznego autobusu panelami z włókna węglowego (jako pierwsza firma na święcie!), niezwykle lekkimi a jednocześnie wytrzymałymi. Z włókna węglowego wykonano także tylną pokrywę komory, w której umieszczono układ napędowy i baterie magazynujące energię do napędzania pojazdu. Ponadto znaczne oszczędności w masie pojazdu znaleziono w cieńszych niż standardowe szybach oraz nowym materiale, z którego wykonano podłogę autobusu. Zamiast sklejki użyto drewna mahoniowego. Nowy materiał zastosowano także do wykonania klap kanałów powietrza –Foamed ACM. Lżejsze są również siedzenia dla pasażerów. Kilkanaście kilogramów zaoszczędzono również na aluminiowych, a nie stalowych felgach. Wreszcie, autobus zupełnie pozbawiony jest płynów eksploatacyjnych i zbiorników z tradycyjnym paliwem, co pozwoliło zredukować masę w tym elemencie aż o 300 kg. Ostatecznie po dołożeniu do tej „odchudzonej konstrukcji autobusu”baterii o wadze 1400 kg, autobus jest tylko nieznacznie cięższy w porównaniu z tym samym typem pojazdu o napędzie spalinowym.
Zastosowanie napędu elektrycznego zredukowało wielkość komory silnika, co z kolei pozwoliło na przesunięcie tylnej osi aż o 310 mm do tyłu. Dzięki temu wewnątrz autobusu uzyskano powiększoną przestrzeń dostępną z niskiej podłogi, w której zamontowano dodatkowe siedzenia dla pasażerów. W prezentowanym pojeździe prototypowym liczba siedzeń wynosi 26+1. Dostępna jest również wersja z 29+2+1 miejscami siedzącymi. Dostawcą osi napędowej autobusu jest firma DANA, natomiast oś przednia to znane rozwiązanie firmy ZF. Sercem układu napędowego elektrycznego Solarisa jest cztero-polowy asynchroniczny silnik trakcyjny dostarczony przez firmę Vossloh Kiepe o mocy 120 kW. Energia do napędzania silnika trakcyjnego zgromadzona jest w dwóch bateriach o wadze 700 kg każda. Dostawcą baterii jest polska firma Wamtechnik z Warszawy. Zastosowane baterie litowe mają napięcie znamionowe 600 Volt i gromadzą energię o wartości 120 kWh. Magazyny energii chłodzone są cieczą. Wartość energii zgromadzona w bateriach, zamontowanych w elektrycznym Solarisie Alpino, pozwala na przejechanie do 100 km w trybie SORT1 i SORT2. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h. Energia zgromadzona w bateriach stanowi źródło „paliwa”nie tylko dla układu napędowego: dostarcza również energię dla wszystkich innych układów w autobusie, w tym wspomagania kierowniczego, ogrzewania i wentylacji czy sterowania elektrycznymi drzwiami. Wszystkie układy w autobusie, które zwykle napędzane są z wykorzystaniem kompresorów napędzanych z silnika spalinowego musiały zostać zastąpiono elektrycznymi rozwiązaniami. Baterie ładowane są poprzez złącze typu plug-in firmy Walter, zastosowane po raz pierwszy w hybrydowym Urbino 18. Ich napełnienie z terminala ładowania 3 x 400 V 63A trwa do 4 godzin przy założeniu, że baterie są całkowicie rozładowane. Baterie ładowane są także poprzez odzysk energii kinetycznej z hamowania w tzw. procesie rekuperacji. Autobus wyposażono w energooszczędne oświetlenie typu LED. Dotyczy to zarówno lamp wewnątrz pojazdu, jak i świateł zewnętrznych.
Kierowca autobusu elektrycznego ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów informuje - na ekranach LCD - o stanie pracy układu elektrycznego, jak również o poziomie naładowania baterii. Poprzez dotykowe ekrany kierowca może sterować wszystkimi parametrami: od ogrzewania po radio. Prezentowany na targach Transexpo w Kielcach oraz na targach Busworld w belgijskim Kortrijk autobus to pojazd prototypowy. Jest on częścią programu „Pierwszy w Europie polski autobus elektryczny firmy Solaris”, który w 30% został dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kolejny egzemplarz autobusu w zmienionej specyfikacji - miedzy innymi z klimatyzacją –powstanie w połowie 2012 roku. Autobus elektryczny będzie testowany w regularnym ruchu miejskim przez klientów. Jednym z pierwszych użytkowników będzie poznańskie MPK. Produkcja seryjna przewidziana jest od roku 2013. „Uważam, że to prawdziwa rewolucja w komunikacji miejskiej, a przynajmniej duży krok w kierunku zmiany myślenia o pojazdach elektrycznych”–mówi Solange Olszewska. - „Jeszcze niedawno wydawały się one odległą wizją przyszłości. Jednak my już dzisiaj prezentujemy taki pojazd, który mamy nadzieję uczyni nasze miasta bardziej przyjaznymi dla mieszkańców, ograniczając hałas i emisję szkodliwych spalin”–dodaje Olszewska. Dane techniczne Dane ogólne Długość: 8 900 mm Szerokość: 2 400 mm Wysokość: 3 250 mm Liczba osi: 2 Rozstaw osi: 4 380 mm Liczba drzwi: 2 Układ drzwi: 1-2 Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm Wysokość podłogi w II drzwiach: 320 mm Liczba miejsc siedzących (w zależności od wyposażenia): 21-29 + 1 Silnik: elektryczny, czteropolowy, asynchroniczny Moc: 120 kW (163 KM) Maksymalny moment obrotowy: 1400 Nm Baterie: litowe-jonowe Zapas energii: 120,9 kWh Napięcie znamionowe: 600V Masa baterii: 1400 kg Zasięg na jednym ładowaniu: ok. 100 km Czas ładowania 0-100%: ok. 4h Konstrukcja szkieletu: ze stali nierdzewnej Pokrycie ścian bocznych: ze stali nierdzewnej i włókna węglowego Oś przednia: ZF RL 55 EC Oś napędowa: DANA G150 (C) Infobus.pl
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Wto, 27.09.2011, 23:21 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: 2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
Ten autobus godny jest nowego tematu
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Śro, 28.09.2011, 8:49 |
|
|
Le Cobusier
Postów: 2188
|
Re: 2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
prawie 9m długości i 29 miejsc siedzących?
|
Śro, 28.09.2011, 10:18 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: 2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
Za to jest wąski: 2,4 m. Info i zdjęcia ze strony Solarisa: Cytuj: Pierwszy w Polsce autobus z napędem elektrycznym został skonstruowany i zbudowany na bazie Solarisa Alpino w wersji 8,9 metrowej LE (niskowejściowej). Od swojego spalinowego odpowiednika różni się jednak w bardzo wielu elementach, począwszy od zmienionego designu zewnętrznego i wnętrza, jak również wielu rozwiązań konstrukcyjnych.
Niezwykle cichy, nie emituje spalin, wyróżnia się nowoczesnym designem - tak w największym skrócie można opisać autobus Solaris z napędem elektrycznym.
Sercem układu napędowego Solarisa Urbino electric jest cztero-polowy asynchroniczny silnik trakcyjny dostarczony przez firmę Vossloh Kiepe o mocy 120kW. Energia do napędzania silnika trakcyjnego zgromadzona jest w dwóch bateriach o wadze 700 kg każda. Baterie litowe mają napięcie znamionowe 600 V i gromadzą energię o wartości 120 kWh. Magazyny energii są chłodzone cieczą.
Wartość energii zgromadzona w bateriach zamontowanych w Solarisie Urbino electric, pozwala na przejechanie do 100 km. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h. Baterie są źródłem "paliwa" nie tylko dla układu napędowego, ale także dostarczają energię dla wszystkich innych układów w autobusie, w tym wspomagania kierowniczego, ogrzewania i wentylacji, czy sterowania elektrycznymi drzwiami. Wszystkie układy, które zwykle wykorzystywały kompresory napędzane z silnika spalinowego, zastąpiono elektrycznymi rozwiązaniami.
Baterie ładowane są poprzez złącze typu plug-in firmy Walter. Nawet po całkowitym rozładowaniu, czas potrzebny na pełne uzupełnienie energii z terminala 3*400 V 63 A nie przekracza 4 godzin.
Jednym z głównych wyzwań przed jakim stanęli konstruktorzy Solarisa była redukcja masy pojazdu. Zostało to wymuszone przede wszystkim przez relatywnie dużą wagę baterii zastosowanych do magazynowania energii.
W praktyce oznacza to zastąpienie części poszycia bocznego autobusu, panelami z włókna węglowego, niezwykle lekkimi a jednocześnie wytrzymałymi. Z włókna węglowego wykonano także tylną pokrywę komory, w której umieszczono układ napędowy i baterie magazynujące energię do napędzania pojazdu. Ponadto znaczne oszczędności w masie pojazdu znaleziono w cieńszych niż standardowe szybach, czy nowym materiale, z którego wykonano podłogę autobusu. Zamiast sklejki użyto drewna mahoniowego.
Nowy materiał zastosowano także do wykonania klap kanałów powietrza - Foamed ACM. Lżejsze są również siedzenia dla pasażerów. Kilkanaście kilogramów zaoszczędzono także na aluminiowych, a nie stalowych felgach. Wreszcie autobus zupełnie pozbawiony jest płynów eksploatacyjnych i zbiorników z tradycyjnym paliwem, co pozwoliło zredukować masę w tym elemencie aż o 300 kg.
Ostatecznie po dołożeniu do tej "odchudzonej konstrukcji autobusu" baterii o wadze 1400 kg, autobus jest nieznacznie cięższy w porównaniu z tym samym typem pojazdu o napędzie spalinowym.
Zastosowanie napędu elektrycznego zredukowało wielkość komory silnika. To pozwoliło na przesunięcie tylnej osi do tyłu aż o 310 mm. Dzięki temu wewnątrz autobusu uzyskano powiększoną przestrzeń dostępną z niskiej podłogi, w której zamontowano dodatkowe siedzenia dla pasażerów.
Autobus wyposażono w energooszczędne źródła światła typu LED. Dotyczy to zarówno oświetlenia wewnętrznego jak i zewnętrznego.
Kierowca Solarisa Urbino electric ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów na ekranach LCD informuje o stanie pracy układu elektrycznego, jak również o poziomie naładowania baterii. Poprzez dotykowe ekrany kierowca możemy sterować parametrami ogrzewania czy też uruchomić radio.
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Śro, 28.09.2011, 10:33 |
|
|
Le Cobusier
Postów: 2188
|
Re: 2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
Cytuj: Za to jest wąski: 2,4 m. Zwykłe Urbino 9 jest szersze o 1,5m i może mieć maksymalnie 23 miejsca siedzące. Wszystko przez te wieże
|
Śro, 28.09.2011, 12:50 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
Le Cobusier napisał(a): ZwykĹ‚e Urbino 9 jest szersze o 1,5m i moĹĽe mieć maksymalnie 23 miejsca siedzÄ…ce. Wszystko przez te wieĹĽe chciaĹ‚eĹ› powiedzieć 1,5 cm Jeden egzemplarz prawdopodobnie trafi do Warszawy
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Śro, 28.09.2011, 13:08 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: 2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
Cytuj: Podczas wtorkowej prezentacji z okazji zjazdu przedstawicieli komunikacji miejskiej z różnych miast Polski, których gościło łódzkie MPK można było zobaczyć autobus napędzany silnikiem elektrycznym i jeden z najdłuższych przegubowców. Zaprezentowane pojazdy to polskie solarisy, czeski SOR czy niemieckie mercedesy. Największe zainteresowanie wzbudził jednak autobus polskiego producenta, który napędzany jest silnikiem elektrycznym.
- Dwa akumulatory znajdują się z tyłu pojazdu, w miejscu, gdzie zwykły model ma silnik - mówi Mateusz Figaszewski z firmy Solaris.
- Jednostka napędowa jest pod tylną częścią pojazdu. Ponieważ akumulatory są bardzo ciężkie (każdy waży około 700 kg) autobus trzeba było odchudzić. Ma on między innymi bardzo lekkie fotele, cieńsze szyby czy elementy nadwozia wykonane z włókna węglowego. Pojazd z pełnym obciążeniem może przejechać około 100 km i rozpędzić się do 50 km/h. Potem akumulatory trzeba naładować, co zajmuje mniej więcej 3 - 4 godziny, a wtyczka gniazdka znajduje się tam, gdzie w zwykłym modelu wlew paliwa. Brak infrastruktury oraz ciągłe ulepszenia i poprawki, jakie wprowadza producent, sprawiają, że autobusy elektryczne w najbliższych latach na pewno nie zawitają na łódzkie ulice.
naszemiasto
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Śro, 05.10.2011, 10:32 |
|
|
Le Cobusier
Postów: 2188
|
Re: 2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
deska rozdzielcza-masakra, podobnie jak tylne lampy
|
Czw, 06.10.2011, 16:49 |
|
|
morphy
Postów: 3978 Miejscowość: Pomorze
Samochód: Opel Astra G Caravan
|
Re: 2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
No fakt, świetne!! Cieszę się jak widzę dobrze rozwijającą się polską firmę. Mam nadzieję, że te elektryki szybko pojawią się na ulicach.
|
Czw, 06.10.2011, 19:38 |
|
|
Biomen
Postów: 4
|
Re: 2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
A ci Ci siÄ™ w tej desce rozdzielczej nie podoba?! _________________ Wynajem busów Kraków and Busy Kraków
Ostatnio edytowany przez Biomen, Pon, 22.07.2013, 21:40, edytowano w sumie 1 raz
|
Śro, 12.10.2011, 15:00 |
|
|
Le Cobusier
Postów: 2188
|
Re: 2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
Cytuj: A ci Ci się w tej desce rozdzielczej nie podoba?! trzy ekrany i ot cała deska rozdzielcza , jeszcze niech dorzucą pada aby kierowca mógł sobie pograć w Battlefield'a 3 podczas korków.
|
Pią, 14.10.2011, 19:40 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
nie przesadzaj, bus ma wbudowane monitoring i SIP w kompa Jeden ekran zawiera wszystkie wskaĹşniki, drugi sterownik (kasowniki i SIP) a trzeci monitoring.
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Pią, 14.10.2011, 21:16 |
|
|
Benczek
Postów: 11
|
Re: 2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
Deska rozdzielcza jest spoko, klimatyczna jak z jakiegoś filmu SF - mnie tylko boli układ siedzeń w tych Solarisach, jeszcze żadnego nie widziałem , który by miał dobry układ siedzeń - tzn mieszczący duża liczbę osób. Nikt mi nie zarzuci że chwalę PRL, ale niektóre autobusy z "dawnych czasów" które jeżdżą po polskich miastach mają więcej miejsc i lepszy układ siedzeń - więcej ludzi się zmieści. A w Solarisach to tylko na stojąco
|
Wto, 08.11.2011, 12:46 |
|
|
adasm
Postów: 28
|
Re: 2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
Deska jest w porządku taka futurystyczna.
_________________ Komfortowy i bezpieczny przewóz osób z busy Kraków i wynajem busów Kraków. To nasza pasja!
|
Pią, 02.08.2013, 17:07 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 14 posty(ów) ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |