Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
Metro, tramwaje, trolejbusy i autobusy w Pjongjangu https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=22&t=35550 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Wto, 03.01.2012, 3:34 ] |
Temat postu: | Metro, tramwaje, trolejbusy i autobusy w Pjongjangu |
Metro 1958-1962 wagony typu D (ex. Berlin) Tramwaje Cytuj: Tramwaje w Pjongjangu - system komunikacji tramwajowej w stolicy Korei Północnej - Pjongjangu. Komunikacja tramwajowa spełnia bardzo ważną funkcję, gdyż mieszkańcy Korei Północnej nie mogą posiadać prywatnych samochodów. Linie tramwajowe obsługują te części miasta, do których nie dociera metro i trolejbusy. Historia Początki komunikacji tramwajowej w Pjongjangu sięgają czasów okupacji japońskiej. Od roku 1910 następował silny rozwój miasta, gdzie 23 maja 1923 wyjechał pierwszy tramwaj elektryczny, zastępując stosowany dotychczas tramwaj konny. Linie tramwajowe znacznie ucierpiały w latach 50. XX wieku podczas wojny koreańskiej, a następnie nie zostały już odbudowane i komunikację tramwajową zlikwidowano. Uroczyste uruchomienie pierwszej nowej linii tramwajowej (Songsin - Man'gyĹŹngdae) miało miejsce 15 kwietnia 1991 - w 79 urodziny Kim Ir Sena, a 3 dni później linię udostępniono podróżnym. W 1992 uruchomiono drugą linię (T'osĹŹng — Rangrang - Munsu), natomiast otwarcie trzeciej (SĹŹp'yĹŹngyang — Rangrang) miaĹ‚o miejsce w 1995. Dwie pierwsze linie majÄ… rozstaw szyn 1435 mm, natomiast trzecia jest linią wÄ…skotorową (1000 mm) przeznaczoną głównie dla turystów i łączy stację metra Samhung z mauzoleum Kim Ir Sena. Sieć tramwajowa posiada trzy zajezdnie. Tramwaje w stolicy Korei Północnej są jednak bardzo wolne. Od początku ich rewitalizacji nie przeprowadzano żadnych remontĂłw, a stary tabor również nadaje się do wymiany. Od początku eksploatacji stosowano wyłącznie czechosłowackie wagony Tatra T6B5K, KT8D5K i KT4K. W trakcie eksploatacji zlikwidowano przeguby w dwuczłonowych wagonach KT4. W latach 1996-1998 zakupiono także ok. 100 sztuk używanych wagonów Tatra T4D wraz z doczepami B4D, wcześniej eksploatowanych w NRD (Drezno, Magdeburg, Lipsk). Na linii wąskotorowej stosowane są szwajcarskie wagony wcześniej eksploatowane w Zurychu (18 sztuk wozĂłw motorowych i 18 doczep). Tatra T6B5 129 szt. 1435 mm Tatra KT8D5 (ex. Strausberg/b. NRD) 45 szt. 1435 mm SWS Be 4/4 Karpfen 1000 mm Trolejbusy Choliima 72 na bazie Skody 706 RTO Choliima 70 trolejbus zbudowany w fabryce autobusĂłw w Phenianie na licencji na bazie przegubowej wersji Skody 706 RTO z napÄ™dem od ZIU Choliima 82 na bazie Ikarusa Ik 160 (YU) Karosa B 731 Autobusy PAZ 672 Cytuj: Trolejbusy w skansenie - komunikacja trolejbusowa w stolicy Korei Północnej Marek Rutka 2005-01-26 22:26:31 KoreaĹ„ska Republika Ludowo-Demokratyczna to jeden z najbardziej izolowanych krajĂłw na Ĺ›wiecie. Niewiele wiadomo zarĂłwno o tym jak wyglÄ…da faktyczny stan koreaĹ„skiej gospodarki, jak i codzienne ĹĽycie przeciÄ™tnego mieszkaĹ„ca tego kraju. Bardzo skÄ…pe sÄ… rĂłwnieĹĽ informacje dotyczÄ…ce spraw zwiÄ…zanych komunikacjÄ…. PowĂłd jest jeden - wszechobecna tajność (od 1953 roku, czyli momentu zakoĹ„czenia dziaĹ‚aĹ„ zbrojnych i ogĹ‚oszenia rozejmu, KRL-D formalnie jest w stanie wojny z KoreÄ… PoĹ‚udniowÄ…). Mimo ĹĽe w ostatnich latach KRL-D zĹ‚agodziĹ‚a nieco politykÄ™ dotyczÄ…cÄ… ruchu turystycznego, to i tak informacje z tego kraju sÄ… bardzo skÄ…pe (w ubiegĹ‚ym roku komunistycznÄ… KoreÄ™ odwiedziĹ‚o okoĹ‚o 10 PolakĂłw). W praktyce informacje dotyczÄ…ce komunikacji miejskiej w KRL-D ograniczajÄ… siÄ™ do stolicy kraju - czyli Phenianu (pozostaĹ‚e miasta oprĂłcz portowego Nampo, sÄ… praktycznie zamkniÄ™te dla cudzoziemcĂłw). Metro to podstawa, ale... Trzonem komunikacji miejskiej stolicy jest metro. PheniaĹ„skie metro (majÄ…ce dwie linie), obok moskiewskiego naleĹĽy do najgĹ‚Ä™bszych na Ĺ›wiecie - tunele wydrÄ…ĹĽone sÄ… na gĹ‚Ä™bokoĹ›ci od 20 do 120 metrĂłw. DuĹĽa część mieszkaĹ„cĂłw korzysta takĹĽe z komunikacji tramwajowej, w tym tzw. szybkiego tramwaju docierajÄ…cego do najnowszych i zarazem najwiÄ™kszych dzielnic mieszkaniowych - poĹ‚oĹĽonych poza zasiÄ™giem sieci metra. OprĂłcz komunikacji tramwajowej, w Phenianie funkcjonuje takĹĽe sieć poĹ‚Ä…czeĹ„ trolejbusowych. Trolejbusy trafiĹ‚y na ulice stolicy Korei Północnej w latach sześćdziesiÄ…tych. KomunikacjÄ™ autobusowÄ… w Phenianie zawsze traktowano jako uzupeĹ‚nienie sieci miejskich poĹ‚Ä…czeĹ„. WynikaĹ‚o to przede wszystkim z faktu, ĹĽe pozbawiona wĹ‚asnych złóż ropy naftowej KRL-D zmuszona jest importować ten surowiec z zagranicy. O ile do poczÄ…tku lat dziewięćdziesiÄ…tych ubiegĹ‚ego stulecia dostawy ze ZwiÄ…zku Radzieckiego byĹ‚y regularne, to po rozpadzie supermocarstwa sytuacja pod wzglÄ™dem zaopatrzenia Północnej Korei w paliwa ulegĹ‚a drastycznemu pogorszeniu. W najwiÄ™kszym stopniu kryzys paliwowy dotknÄ…Ĺ‚ prowincje i mniejsze miasta KRL-D. W stolicy w ramach oszczÄ™dnoĹ›ci zawieszono funkcjonowanie kilku linii i wprowadzono mniejszÄ… ilość kursĂłw. MieszkaĹ„com pozostaĹ‚y wiÄ™c w praktyce tylko te Ĺ›rodki komunikacji, ktĂłre wykorzystujÄ… energiÄ™ elektrycznÄ… (ta pochodzi w wiÄ™kszoĹ›ci z elektrowni wodnych). Przez wiele lat nie zmieniaĹ‚y siÄ™ tam ceny biletĂłw na przejazdy Ĺ›rodkami komunikacji miejskiej. Do przeĹ‚omu lat 80-tych i 90-tych bilet jednorazowy kosztowaĹ‚ zaledwie 1/10 amerykaĹ„skiego centa! Nawet biorÄ…c pod uwagÄ™ sĹ‚abe zarobki KoreaĹ„czykĂłw z Północy, to i tak byĹ‚a to dla nich niewielka cena. JesieniÄ… ubiegĹ‚ego roku miesiÄ™czny bilet na pheniaĹ„skie metro kosztowaĹ‚ juĹĽ wiÄ™cej niĹĽ Ĺ›rednia pensja robotnika (podróżowanie trolejbusami i autobusami jest taĹ„sze niĹĽ metrem). Ze wzglÄ™du na wysokie ceny biletĂłw, maĹ‚Ä… liczbÄ™ kursĂłw i przeĹ‚adowanie Ĺ›rodkĂłw komunikacji miejskiej spora część mieszkaĹ„cĂłw porusza siÄ™ po mieĹ›cie na... wĹ‚asnych nogach. O ile tabor tramwajowy w stolicy KRL-D prezentuje zadowalajÄ…cy stan techniczny (kilkadziesiÄ…t uĹĽywanych zestawĂłw tramwajowych wĹ‚adze KRL-D sprowadziĹ‚y pod koniec lat 90-tych z miast zachodniej Europy, m.in. z Zurichu), to o trolejbusach nie moĹĽna juĹĽ tego samego powiedzieć. Zdecydowana wiÄ™kszość eksploatowanych w Phenianie trolejbusĂłw to pojazdy wyprodukowane przed 1990 rokiem. Przede wszystkim sÄ… to czechosĹ‚owackie Skody TR 14, wÄ™gierskie Ikarusy 260 i 280 oraz rodzime trolejbusy marki Chollima 82 (sporadycznie uĹĽywane sÄ… takĹĽe blisko 40-letnie chiĹ„skie pojazdy Shanghai SK-663 i Bejing BK-560). Ze wzglÄ™du na brak części i podzespoĹ‚Ăłw potrzebnych do wĹ‚asnej produkcji trolejbusĂłw Chollima od kilku lat bram zakĹ‚adĂłw nie opuĹ›ciĹ‚ ĹĽaden egzemplarz tego pojazdu. Tabor trolejbusowy jest znacznie wyeksploatowany, ale - co trzeba podkreĹ›lić - czysty i mimo wszystko dość zadbany. To, ĹĽe mimo duĹĽego zuĹĽycia technicznego trolejbusy jako tako siÄ™ jeszcze prezentujÄ…, jest zasĹ‚ugÄ… kierowcĂłw i brygad warsztatowych, ktĂłrzy sÄ… odpowiedzialni za powierzony im sprzÄ™t. Brak poszanowania dla spoĹ‚ecznego majÄ…tku (a sÄ… nim przecieĹĽ trolejbusy) moĹĽe być potraktowany jako dziaĹ‚alność dywersyjna - co jest niemal rĂłwnoznaczne z surowÄ… karÄ…. Mimo ĹĽe na pheniaĹ„skich trolejbusach nie widać rdzy (sÄ… regularnie odmalowywane), to nie sposĂłb ukryć brakĂłw w materiaĹ‚ach eksploatacyjnych i częściach zamiennych. Opony trolejbusĂłw majÄ… jedynie niewielkie pozostaĹ‚oĹ›ci bieĹĽnika, klosze lamp sÄ… prowizorycznie poklejone lub zastÄ…pione innymi nieoryginalnymi. Sporo pojazdĂłw ma zdemontowane wycieraczki. PotĹ‚uczone szyby zastÄ™puje siÄ™ zwykĹ‚ym, docinanym na wymiar szkĹ‚em okiennym. Tylko giÄ™te szyby (np. przednie w Ikarusach), to "fabryczne" części zamienne (sprowadzane z Rosji). Ze wzglÄ™du na stan techniczny zarĂłwno pojazdĂłw, jak i trakcji, trolejbusy jeĹĽdĹĽÄ… z niewielkimi prÄ™dkoĹ›ciami. Niestety trolejbusom i ich pasaĹĽerom czÄ™sto dajÄ… siÄ™ we znaki problemy z brakiem prÄ…du. WyĹ‚Ä…czenia prÄ…du dotyczÄ… nie tylko odbiorcĂłw indywidualnych, ale takĹĽe i zakĹ‚adĂłw pracy oraz komunikacji trolejbusowej (tramwaje kursujÄ… zwykle bez zakĹ‚ĂłceĹ„, a metro ma wĹ‚asne odrÄ™bne zasilanie). Tekst oparty jest w części na ustnych relacjach osĂłb (PolakĂłw), ktĂłre odwiedziĹ‚y KRL-D. (C) Wikipedia Flickr.com InfoBus.pl |
Autor: | RR ltd Co. [ Wto, 03.01.2012, 8:20 ] |
Temat postu: | Re: Tramwaje, trolejbusy i autobusy w Phenianie |
AleĹĽ ubogo jest w tej Korei - motoryzacyjna pustynia |
Autor: | Le Cobusier [ Wto, 03.01.2012, 9:13 ] |
Temat postu: | Re: Tramwaje, trolejbusy i autobusy w Phenianie |
u mnie w mieście jeszcze 10-7lat temu, też był skansen trolejbusowo-autobusowy(trolejbusy były chyba najstarsze w Polsce!Skupowali wszystkie używane pojazdy z Gdyni, dawnych linii z Warszawy), na szczęście Unia zaczęła dawać fundusze na poprawę taboru i sytuacja ta powoli się zmienia. Ale przyznam, że Koreańczycy dużo robią(przy braku części zamiennych) aby ich pojazdy pozostawały w jak najlepszym stanie w przeciwieństwie do publicznych przewoźników w Polsce. Gdyby jeszcze karać surowo gówniarz/-ry za dewastację |
Autor: | RR ltd Co. [ Wto, 03.01.2012, 9:28 ] |
Temat postu: | Re: Tramwaje, trolejbusy i autobusy w Phenianie |
No i myślę, że w Korei nie ma czegoś takiego jak dewastacja - to wbrew ich zasadom |
Autor: | kulikowski [ Wto, 03.01.2012, 15:22 ] |
Temat postu: | Re: Tramwaje, trolejbusy i autobusy w Phenianie |
o, to bardzo ciekawe mógłbyś rozwinąć Myślę, że raczej inne pwody są tego przyczyną ... [przepraszam za lekki OT] Ciekawe jak tam u nich z dwudziestym stopniem zasilania |
Autor: | kulikowski [ Pon, 20.02.2012, 14:57 ] |
Temat postu: | Re: Metro, tramwaje, trolejbusy i autobusy w Phenianie |
PrzemysĹ‚aw B. Jezierski, KOW napisał(a): Kolej w kraju Kim Ir Sena 12.02.2011 10:13 PodróżujÄ…c z biletem OSĹ»D, moĹĽna doĹ›wiadczyć egzotyki. Czy w granicach przygody i zdrowego rozsÄ…dku mieĹ›ci siÄ™ pomysĹ‚, aby z biletem OSĹ»D pojechać pociÄ…giem do Korei Północnej? Wyprawy do krajĂłw byĹ‚ego ZSRR i Azji Wschodniej gwarantujÄ… przygodÄ™, nutkÄ™ niepewnoĹ›ci i zderzenie kultur. Teoretycznie podróż z biletem OSĹ»D jest moĹĽliwa, bowiem Korea Północna jest peĹ‚noprawnym czĹ‚onkiem organizacji OSĹ»D i bilet do tego kraju dostanie siÄ™ bez problemu, jednak sam wjazd, jak i uzyskanie wizy do KoreaĹ„skiej Republiki Ludowo-Demokratycznej jest juĹĽ raczej maĹ‚o prawdopodobne. WypoĹ›rodkować opiniÄ™ Korea Północna jest krajem „zamkniÄ™tym”, rocznie wydaje siÄ™ tylko kilkadziesiÄ…t wiz, wiÄ™c maĹ‚o jest sprawdzonych i rzetelnych informacji o tym kraju. Nie naleĹĽy do koĹ„ca wierzyć w amerykaĹ„skie propagandowe doniesienia, ĹĽe kraj jest pogrÄ…ĹĽony w biedzie, wszyscy obywatele sÄ… zastraszeni, ulice i domy sÄ… ciemne, a wybiedzeni ludzie chodzÄ… w obdartych ubraniach po ulicach. PodróżujÄ…c po Korei i bÄ™dÄ…c w miejscach, ktĂłre nie sÄ… ogĂłlnodostÄ™pne, moĹĽna sobie wyrobić opiniÄ™ wypoĹ›rodkowanÄ… miÄ™dzy dwiema propagandami. Phenian - gĹ‚Ăłwny dworzec kolejowy (fot. P. B. Jezierski) MoĹĽe trudno w to uwierzyć, ale w Korei Północnej widoczne sÄ… efekty postÄ™pu gospodarczego, a stolica przygotowuje siÄ™ na wielkie Ĺ›wiÄ™to 2012 r., czyli setnÄ… rocznicÄ™ urodzin wiecznego prezydenta towarzysza Kim Ir Sena. Budowane sÄ… nowe osiedla dla 100 tysiÄ™cy osĂłb, na ukoĹ„czeniu jest budowa 105-piÄ™trowego hotelu w ksztaĹ‚cie rakiety, stan nawierzchni ulic jest lepszy niĹĽ w wielu duĹĽych miastach w Polsce. Zwiedzanie z opiekunem Wyjazdy do Korei Północnej sÄ… moĹĽliwe po uzyskaniu wizy i zaproszenia od KRLD. SÄ… to wyĹ‚Ä…cznie wyjazdy zorganizowane, z ustalonym programem zwiedzania. Po przyjeĹşdzie na miejsce zostaje przydzielony opiekun, ktĂłry jest jednoczeĹ›nie tĹ‚umaczem i przewodnikiem. Nie ma moĹĽliwoĹ›ci samodzielnego poruszania siÄ™ bez obecnoĹ›ci opiekuna, fotografowania czy filmowania bez jego zgody. FotografujÄ…c pomniki i obiekty z wizerunkami wielkiego wodza i ukochanego przywĂłdcy, naleĹĽy zdjÄ™cia skadrować w taki sposĂłb, aby ich sylwetki byĹ‚y na pierwszym planie, a za niedopuszczalne uwaĹĽa siÄ™ fotografowanie tylko fragmentu oblicza Kim Ir Sena i Kim Dzong Ila. Dworzec na stacji granicznej w Sinidzu (fot. P. B. Jezierski) Na czas pobytu paszporty zostajÄ… w hotelowym depozycie, telefony komĂłrkowe oraz urzÄ…dzenia nawigacyjne w momencie przekraczania granicy koreaĹ„skiej przestajÄ… dziaĹ‚ać, sÄ… pakowane i opieczÄ™towane przez sĹ‚uĹĽby graniczne – bÄ™dÄ…c na terenie Korei Północnej, nie moĹĽna z nich korzystać. Przy wyjeĹşdzie sprawdzana jest jeszcze zawartość kart pamiÄ™ci w aparatach fotograficznych. Wszystkie „brzydkie” zdjÄ™cia zostajÄ… skasowane. Waluta nie do zdobycia ObowiÄ…zujÄ…cÄ… walutÄ… w kraju jest won. Dla obcokrajowca jest to waluta nie do zdobycia, a pĹ‚acić moĹĽna wyĹ‚Ä…cznie w dolarach i euro. Dla zagranicznych goĹ›ci wyznaczone sÄ… specjalne sklepy i restauracje, ceny sÄ… tam oczywiĹ›cie inne niĹĽ dla KoreaĹ„czykĂłw. Ceny podaje siÄ™ tam w wonach, choć pĹ‚acić moĹĽna tylko w dolarach i euro. W hotelach sÄ… kantory wymiany walut, jednak nawet tam nie wymieni siÄ™ ĹĽadnej obcej waluty na wony. Oficjalny kurs to 98 wonĂłw za dolara i 134 za euro, czarnorynkowy to nawet 2 000 won za dolara. W Korei Północnej jest jedna strefa czasowa przez caĹ‚y rok bez zmiany czasu na zimowy i letni. Różnica czasu wzglÄ™dem polskiego jest +7 godzin w czasie letnim i +8 godzin w czasie zimowym. Bilety tylko w MZA Do dalekiej Korei moĹĽna siÄ™ dostać tylko dwoma Ĺ›rodkami transportu – samolotem lub pociÄ…giem. Do stolicy kraju – Phenianu (Pjongjang) – samoloty latajÄ… z Rosji (WĹ‚adywostok), Chin (Pekin, Harbin) oraz Tajlandii (Bangkok). PoĹ‚Ä…czenia kolejowe Korea utrzymuje zaĹ› z RosjÄ… i z Chinami. Wagon pasaĹĽerski wyĹĽszej klasy z miÄ™kkimi siedzeniami kolei ZC (fot. P. B. Jezierski) Bilety na pociÄ…g Moskwa – Phenian moĹĽna kupić w Moskwie wyĹ‚Ä…cznie w Moskiewskiej Kolejowej Agencji ObsĹ‚ugi PasaĹĽerĂłw (MZA). Bilet normalny w tej relacji drugiej klasy w wagonie sypialnym czteroosobowym kosztuje okoĹ‚o 17 000 rubli (412 euro). Do biletu OSĹ»D wystawionego w relacji z Moskwy do Phenianu potrzebna bÄ™dzie miejscĂłwka, ktĂłra powinna kosztować okoĹ‚o 4 000 rubli (97 euro). Z Rosji do Korei kursujÄ… dwa pociÄ…gi pasaĹĽerskie, a dokĹ‚adniej wagony bezpoĹ›rednie relacji Moskwa – Phenian. Rekordowo dĹ‚uga trasa Pierwszym jest bezpoĹ›redni wagon sypialny z Moskwy z przedziaĹ‚ami czteroosobowymi kolei północnokoreaĹ„skich ZC. WĹ‚Ä…czany jest do pociÄ…gu firmowego „Rossija” relacji Moskwa – WĹ‚adywostok i jedzie aĹĽ do dalekiego Ussuryjska, leĹĽÄ…cego 9 146 km od Moskwy. NastÄ™pnie przeĹ‚Ä…czany jest do pociÄ…gu chiĹ„skiego i podjeĹĽdĹĽa do miejscowoĹ›ci Hasan na granicy rosyjsko-koreaĹ„skiej, a dalej juĹĽ w skĹ‚adzie pociÄ…gu koreaĹ„skiego nr 8 do Phenianu. Wagon kursuje tylko dwa razy w miesiÄ…cu – 11 i 25 dnia kaĹĽdego miesiÄ…ca. Pokonuje rekordowÄ… odlegĹ‚ość 10 272 km w czasie 210 godzin. Jest to najdĹ‚uĹĽsza na Ĺ›wiecie relacja pociÄ…gu pasaĹĽerskiego. Rekordowo dĹ‚ugie sÄ… teĹĽ postoje na stacjach, gdzie wagon przeĹ‚Ä…czany jest do innych pociÄ…gĂłw. Na stacji Ussuryjsk postĂłj trwa 12, a w Hassanie ponad 13 godzin. SprzedaĹĽ miejsc na ten wagon prowadzÄ… wyĹ‚Ä…cznie koleje północnokoreaĹ„skie ZC dla swoich obywateli. W Rosji nie ma moĹĽliwoĹ›ci, aby dostać miejscĂłwkÄ™ na ten pociÄ…g, pozostaje wiÄ™c opcja dojazdu drugim bezpoĹ›rednim wagonem. Podróż tylko w tydzieĹ„ Raz w tygodniu w piÄ…tek do pociÄ…gu „Wostok” relacji Moskwa – Pekin wĹ‚Ä…czane sÄ… dwa wagony sypialne (z przedziaĹ‚ami dwu- i czteroosobowymi) kolei rosyjskich RĹ»D do Phenianu. Wagony sÄ… po modernizacji i majÄ… bardzo wysoki standard. PrzedziaĹ‚y sÄ… klimatyzowane, znajdujÄ… siÄ™ w nich telewizory LCD, a drzwi zamykane sÄ… kluczem elektronicznym. Podróż do koreaĹ„skiej stolicy trwa prawie tydzieĹ„, a dokĹ‚adniej 158 i pół godziny, a dĹ‚ugość trasy to 8 625 km. PociÄ…g pasaĹĽerski odjeĹĽdĹĽa z dworca w Phenianie (fot. P. B. Jezierski) GranicÄ™ rosyjskÄ…-chiĹ„skÄ… pociÄ…g przekracza w ZabajkaĹ‚sku. W Chinach, pomimo licznych postojĂłw oraz waĹĽnej wizy chiĹ„skiej, nie moĹĽna opuszczać pociÄ…gu. W chiĹ„skim Szenjanie wagony do Korei Północnej sÄ… odczepiane, a po kilku godzinach wĹ‚Ä…czane do pociÄ…gu relacji Pekin – Pekin, ktĂłry kursuje cztery razy w tygodniu i prowadzi dwa wagony sypialne – chiĹ„ski i koreaĹ„ski. GranicÄ… chiĹ„sko-koreaĹ„skÄ… jest most na rzece Amnok, zaĹ› pierwszÄ… stacjÄ… po stronie koreaĹ„skiej jest SinidĹĽu. Tutaj pociÄ…g zostaje szczelnie otoczony przez wojsko, a z wielkiego portretu na budynku dworcowym uĹ›miecha siÄ™ do nas Kim Ir Sen. Po ponad trzygodzinnym postoju i szczegółowej kontroli granicznej, gdzie wypeĹ‚nia siÄ™ deklaracje wjazdowÄ…, celnÄ… i zdrowotnÄ…, wagony z Moskwy i z Pekinu wĹ‚Ä…czane sÄ… do planowego pociÄ…gu relacji SinidĹĽu – Phenian i tak w żółwim tempie pociÄ…g dociera do północnokoreaĹ„skiej stolicy. Klimat mocno azjatycki W czasie tygodniowej podróży z Moskwy do Phenianu moĹĽna korzystać z usĹ‚ug wagonĂłw restauracyjnych. Najpierw do granicy chiĹ„skiej jedzie wagon rosyjski, od MandĹĽurii do Szenjanu dostÄ™pna jest restauracja chiĹ„ska, natomiast od stacji granicznej SinidĹĽu do Phenianu moĹĽna stoĹ‚ować siÄ™ w wagonie restauracyjnym kolei północnokoreaĹ„skich. WystrĂłj wagonu koreaĹ„skiego, serwowane potrawy i ceny to juĹĽ klimat mocno azjatycki. GoĹ›cie siedzÄ… przy stoĹ‚ach nakrytych ceratami, przecieranymi co jakiĹ› czas przez obsĹ‚ugÄ™. Uczta w koreaĹ„skim wagonie restauracyjnym (fot. P. B. Jezierski) Obiad czy kolacja w wagonie to prawdziwa uczta. Azjatyckim zwyczajem zamawia siÄ™ na raz kilkanaĹ›cie potraw, ktĂłre podawane sÄ… w maĹ‚ych miseczkach, a nastÄ™pnie komponuje siÄ™ z tego wĹ‚asne danie. ObowiÄ…zkowÄ… potrawÄ… jest narodowe kimchi, czyli kompozycja fermentowanych lub kiszonych warzyw, gĹ‚Ăłwnie kapusty oraz papryczek chili. OprĂłcz tego w menu znajdziemy ryĹĽ, ryby, bakĹ‚aĹĽan, kurczak, krowie i psie miÄ™so. Wszystko moĹĽna popić wĂłdkÄ… ĹĽoĹ‚Ä™dziowÄ… 25-procentowÄ… lub piwem Heineken. O dziwo, nie ma herbaty ani kawy, a karta menu jest tylko w jÄ™zyku koreaĹ„skim. Je siÄ™ oczywiĹ›cie paĹ‚eczkami, a w wydaniu koreaĹ„skim sÄ… one metalowe. GoĹ›cie zagraniczni zobowiÄ…zani sÄ… pĹ‚acić wyĹ‚Ä…cznie w dolarach lub euro. Za kilkudaniowÄ… ucztÄ™, zupÄ™, piwo i butelkÄ™ wĂłdki trzeba zapĹ‚acić ok. oĹ›miu dolarĂłw. ZaskakujÄ…co punktualne Kolej w Korei Północnej odgrywa bardzo waĹĽnÄ… rolÄ™ i ma gĹ‚Ăłwny udziaĹ‚ w krajowym transporcie towarĂłw i ludzi. AĹĽ 90 procent Ĺ‚adunkĂłw jest przewoĹĽonych kolejÄ…. RĂłwnieĹĽ udziaĹ‚ kolei w transporcie osĂłb jest wysoki i wynosi 62 procent. Sieć linii kolejowych liczy okoĹ‚o 5 000 km, a jedynym narodowym przewoĹşnikiem towarowym i pasaĹĽerskim sÄ… koleje ZC (Zosun Minzuzui Inmingonghoagug). Prawie wszystkie linie w Korei sÄ… zelektryfikowane, a gĹ‚Ăłwne szlaki – dwutorowe. Stan infrastruktury jest bardzo zĹ‚y, linie sÄ… zaniedbane, od lat nie przeprowadzano ĹĽadnych napraw gĹ‚Ăłwnych, nie liczÄ…c sporadycznych remontĂłw przeprowadzanych w celu utrzymania przejezdnoĹ›ci linii. PrÄ™dkoĹ›ci, jakie rozwijajÄ… pociÄ…gi, to 40, w porywach do 80 km/h. Szyny przytwierdzone sÄ… do nierĂłwnomiernie rozmieszczonych podkĹ‚adĂłw betonowych, na przemian z drewnianymi. PrzewaĹĽajÄ… te pierwsze, bowiem drewno oraz ropa to w Korei dobra luksusowe i deficytowe, stÄ…d elektryfikacja prawie caĹ‚ej sieci. Mimo zĹ‚ego stanu infrastruktury pociÄ…gi kursujÄ… zaskakujÄ…co punktualnie. Tabor mocno wyeksploatowany Tabor kolei ZC jest dość egzotyczny i w miarÄ™ ujednolicony. Prawie wszystkie pociÄ…gi lokalne i dalekobieĹĽne zestawione sÄ… z wagonĂłw z miejscami do siedzenia bez przedziaĹ‚Ăłw. W dĹ‚uĹĽszych relacjach, np. do Unggi na północy kraju moĹĽna podróżować w wagonach sypialnych, niestety o niskim standardzie. Do dalekobieĹĽnych pociÄ…gĂłw wĹ‚Ä…czane sÄ… teĹĽ wagony restauracyjne. Wagony z miejscami do siedzenia dzielÄ… siÄ™ na klasÄ™ wyĹĽszÄ… z miÄ™kkimi i niĹĽszÄ… z twardymi siedzeniami. Tabor jest przestarzaĹ‚y i mocno wyeksploatowany, nie ma mowy o ĹĽadnych wygodach czy dodatkowych usĹ‚ugach. W wagonach otwierajÄ… siÄ™ okna, a pod sufitem zainstalowane sÄ… wielkie wiatraki pomalowane zielonÄ… farbÄ… olejnÄ…. NiektĂłre wagony sÄ… wyposaĹĽone w pantografy. Cuda sprzed wojny Po koreaĹ„skich torach jeĹĽdĹĽÄ… cuda techniki z przed II wojny Ĺ›wiatowej. MoĹĽna spotkać pojazdy z berliĹ„skiej S-bahn, ktĂłre do dziĹ› sĹ‚uĹĽy jako pociÄ…gi elektryczne dowoĹĽÄ…ce dzieci do szkół. Popularne sÄ… teĹĽ gagariny i to nie tylko w wersji z silnikiem spalinowym, ale teĹĽ elektryczne. Inne lokomotywy zostaĹ‚y przyozdobione w kwiatki i gĹ‚oszÄ… hasĹ‚a propagandowe, a jeszcze inne to dzieĹ‚a koreaĹ„skich pionierĂłw w darze dla kolejarzy. W skĹ‚adach pociÄ…gĂłw towarowych kursujÄ… bramkarty przypominajÄ…ce cele wiÄ™zienne, sĹ‚uĹĽÄ…ce do przewozu pracownikĂłw. KoreaĹ„skie lokomotywy i pociÄ…gi elektryczne malowane sÄ… w różne ĹĽywe kolory, natomiast wagony pasaĹĽerskie sÄ… wyĹ‚Ä…cznie w militarnych oliwkowych barwach. Jeden gĹ‚Ăłwny dworzec W Phenianie znajduje siÄ™ jeden gĹ‚Ăłwny dworzec kolejowy w centrum miasta oraz trzy mniejsze stacje na przedmieĹ›ciach. GĹ‚Ăłwny dworzec posiada trzy perony, z ktĂłrych odjeĹĽdĹĽajÄ… pociÄ…gi krajowe i miÄ™dzynarodowe do Rosji i Chin. Niestety, nie uruchamia siÄ™ pociÄ…gĂłw do Korei PoĹ‚udniowej i nie zanosi siÄ™, aby w obecnej zaognionej sytuacji ten stan miaĹ‚by szybko ulec zmianie, choć linia kolejowa do Korei PoĹ‚udniowej zostaĹ‚a odbudowana i od 2007 r. jest przejezdna. Do dworca kolejowego w Phenianie dojechać moĹĽna kaĹĽdym Ĺ›rodkiem miejskiego transportu, czyli autobusem, trolejbusem, tramwajem, a takĹĽe liniÄ… nr 1 metra, ktĂłrego stacja znajduje siÄ™ 100 metrĂłw dalej. 1. Nic na wĹ‚asnÄ… rÄ™kÄ™ Styczność obcokrajowca z kolejami Korei Północnej zaczyna i koĹ„czy siÄ™ w momencie przyjazdu lub wyjazdu pociÄ…giem miÄ™dzynarodowym do Phenianu. Nie ma moĹĽliwoĹ›ci podróżowania na wĹ‚asnÄ… rÄ™kÄ™, gdyĹĽ w czasie pobytu jest siÄ™ caĹ‚y czas pod opiekÄ… przewodnika. JeĹ›li nawet uda siÄ™ bez przewodnika dotrzeć na dworzec kolejowy w Phenianie, to zaraz po wejĹ›ciu czujny rewolucyjnie towarzysz milicjant lub ĹĽoĹ‚nierz w trosce o zagranicznego goĹ›cia, zapyta, czy siÄ™ zgubiĹ‚ i okaĹĽe serce, odprowadzajÄ…c go do hotelu. Aby wejść na jakikolwiek dworzec i kupić bilet trzeba mieć wony, a te sÄ… nie do zdobycia. Nie moĹĽna teĹĽ kupić biletu kolejowego do innego miasta bez pozwolenia wyjazdu, udokumentowanego celu podróży i zdanego deputatu ĹĽywnoĹ›ciowego na ryĹĽ i inne produkty. Bilety kolejowe sÄ… oczywiĹ›cie imienne. Nie naleĹĽy prĂłbować nawiÄ…zywać kontaktu z miejscowÄ… ludnoĹ›ciÄ…, bowiem koreaĹ„ski obywatel musiaĹ‚by tĹ‚umaczyć siÄ™ wĹ‚adzy, w jakim celu nawiÄ…zaĹ‚ kontakt i o czym rozmawiaĹ‚ z towarzyszem obcokrajowcem. KaĹĽdy „nie swĂłj”, nawet o skoĹ›nych oczach, jest od razu rozpoznawalny po braku znaczka z wielkim wodzem, ktĂłry nosi kaĹĽdy obywatel KRLD powyĹĽej 14 roku ĹĽycia. Dzieci poniĹĽej tego wieku majÄ… zaĹ› czerwone chusty. Mundurowi na dworcach PociÄ…gĂłw pasaĹĽerskich w Korei Północnej jest duĹĽo, jednak rozkĹ‚ad jazdy jest nie do zdobycia i nie do sprawdzenia. PociÄ…gi nie dzielÄ… siÄ™ na kategorie, rozróżnia siÄ™ tylko poĹ‚Ä…czenia lokalne i dalekobieĹĽne. NajdĹ‚uĹĽsza relacja krajowa to Phenian – Tumangan (862 km). Na pokonanie tej odlegĹ‚oĹ›ci pociÄ…giem pasaĹĽerskim potrzeba prawie 28 godzin. Wszystkie informacje i napisy na stacjach, peronach i w wagonach sÄ… tylko w jÄ™zyku koreaĹ„skim. Kolej ma charakter strategiczny i obowiÄ…zuje surowy zakaz fotografowania dworcĂłw, taboru i obiektĂłw kolejowych. Na kaĹĽdej stacji aĹĽ roi siÄ™ od mundurowych: ĹĽoĹ‚nierzy, pracownikĂłw kolei, milicji, straĹĽnikĂłw z czerwonymi opaskami. Wszyscy sÄ… nastawieni rewolucyjnie i ideologicznie. Na kaĹĽdym dworcu obowiÄ…zkowo jest umieszczony w widocznym miejscu wielki portret Kim Ir Sena, a w kaĹĽdym wagonie, a nawet lokomotywie dwa portrety – wielkiego wodza (Kim Ir Sena) i ukochanego przywĂłdcy (Kim Dzong Ila). OprĂłcz tego niezliczone iloĹ›ci haseĹ‚ propagandowych, symbole KoreaĹ„skiej Partii Pracy oraz idei dĹĽucze. Dworce, a nawet lokomotywy czÄ™sto ozdobione sÄ… ulubionymi kwiatami wodza – fioĹ‚kami i czerwonymi różami. WĂłdz kocha pociÄ…gi PociÄ…g to ulubiony Ĺ›rodek transportu Kim Dzong Ila, ktĂłry ma w swojej kolekcji luksusowe skĹ‚ady opancerzone, jak przystaĹ‚o na wodza. Przed laty pociÄ…gi sĹ‚uĹĽyĹ‚y ukochanemu przywĂłdcy do dĹ‚ugich podróży transazjatyckich. ZarĂłwno on, jak i jego ojciec spÄ™dzali wiele czasu w podróżach, kolejÄ… jeĹĽdĹĽÄ…c nawet do Moskwy. Obecnie podróże Kim Dzong Ila ograniczajÄ… siÄ™ tylko do Chin. Ostatnia taka podróż miaĹ‚a miejsce w pierwszej poĹ‚owie ubiegĹ‚ego roku. PrzemysĹ‚aw B. Jezierski (C) PrzemysĹ‚aw B. Jezierski / Kow.com.pl |
Autor: | kenji [ Pon, 20.02.2012, 15:04 ] |
Temat postu: | Re: Metro, tramwaje, trolejbusy i autobusy w Phenianie |
Za każdym razem jak mi się autobus spóźnia albo czekając na tramwaj podjeżdża jakaś zasrana 105tka, myślę sobie że i tak mam lepiej niż u Kima. Grube klimaty... |
Autor: | RR ltd Co. [ Pon, 20.02.2012, 16:01 ] |
Temat postu: | Re: Metro, tramwaje, trolejbusy i autobusy w Phenianie |
Mnie teĹĽ intrygujÄ… takie klimaty. Polecam www.northkorea.pl |
Autor: | kulikowski [ Wto, 27.05.2014, 1:20 ] |
Temat postu: | Re: Metro, tramwaje, trolejbusy i autobusy w Pjongjangu |
film z przejazdu samochodem po Pjongjangu z autobusami i trolejbusami w tle: https://www.youtube.com/watch?v=D4hLctBvojE film o tramwajach w Pjongjangu: https://www.youtube.com/watch?v=aWjjD-lOezM film o trolejbusach w Pjongjangu: https://www.youtube.com/watch?v=JumMvK89XYM |
Autor: | kulikowski [ Nie, 19.02.2017, 1:35 ] |
Temat postu: | Re: Metro, tramwaje, trolejbusy i autobusy w Pjongjangu |
ad. Metro: Wagony typu D BVG ("Dora" ex-Berlin): Sunori.pl National-Geographic.pl Gazeta.pl Miodragcolic.com wagony typu G-I BVG ("Gisela" ex-Berlin): Pyongyang-metro.com schemat sieci: Wikipedia.org Cytuj: Metro w Pjongjangu – system kolei podziemnej w Pjongjangu, stolicy Korei Północnej. Składa się on z dwóch linii: linia Ch'ŏllima przebiega od stacji Kwangbok na południowym zachodzie do stacji Rakwon położonej na północnym wschodzie, a linia Hyŏksin biegnie na północ od stacji Puhung, wzdłuż brzegu rzeki Taedong-gang do stacji Pulgunbyol. Linie przecinają się na stacji Chŏnu. Budowę metra rozpoczęto w roku 1968. Podczas budowy tunelu pod rzeką Taedong-gang wydarzył się wypadek, w którym według niektórych źródeł zginęło 100 robotników. Tunel ten nie został nigdy dokończony i metro przebiega dziś wyłącznie na zachodnim brzegu rzeki. Ostatni odcinek metra (Ponghwa-Puhung) oddano w roku 1987. Sieć Sieć metra składa się z dwóch linii o rozstawie szyn 1435 mm: Ch'ŏllima (nazwanej tak od konia z mitologii koreańskiej) o długości ok. 12 km, otwartej w roku 1973 Hyŏksin o długości ok. 10 km, otwartej w roku 1975 Nazwy przystanków nie mają powiązania z ich lokalizacją – odnoszą się głównie do haseł komunistycznej rewolucji północnokoreańskiej (Zwycięstwo, Jedność itp.). Cała sieć znajduje się pod ziemią. Metro w Pjongjangu wzorowane jest na metrze moskiewskim (stacje na dużej głębokości 20-100 metrów, duże odległości między przystankami, socrealistyczny wystrój stacji). W razie wojny stacje metra mogą służyć za schrony. Pociągi kursują z maksymalną częstotliwością co 2 minuty w godzinach szczytu i 5-7 minut poza szczytem. Metro jest czynne od godziny 5.00 do 23.00. Tabor Początkowo eksploatowane były chińskie pociągi typu DK4 wyprodukowane w fabryce w Changchun w latach 1972-1973 (władze północnokoreańskie utrzymywały, że były to produkty krajowe). Ostatecznie zostały one wycofane w roku 1998 i sprzedane do Chin, gdzie podjęto ich eksploatację na linii 13. metra w Pekinie. Od roku 1998 eksploatowane są wagony dwóch typów sprowadzone z metra w Berlinie: G-I (Gisela) – z metra dawnego Berlina Wschodniego z lat 1978-1982 D (Dora) – z metra dawnego Berlina Zachodniego z lat 1957-1965 Wagony odmalowano na kolor czerwono-kremowy, a wewnątrz rozmieszczono portrety Kim Ir Sena i Kim Dzong Ila. Obecnie wagony typu G-I nie wyjeżdżają na trasy. (C) Sunori.pl National-Geographic.pl Gazeta.pl Miodragcolic.com Pyongyang-metro.com Wikipedia.org |
Autor: | RR ltd Co. [ Wto, 21.02.2017, 9:31 ] |
Temat postu: | Re: Metro, tramwaje, trolejbusy i autobusy w Pjongjangu |
Tramwaje z phototrans.eu SWS Be4/4 Tatra T3SUCS Tatra T4D |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |