Jelcz M181M / M181MB (PL)http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/test/test_m181m.htmhttp://www.przegubowiec.com/bus/katalog/opis_m181.htmhttp://www.przegubowiec.com/katalog-autobusow-2/jelcze-neoplany-i-wynalazki/339-jelcz-m181http://infobus.pl/busbaza_detail.php?selectmodel=172http://pl.wikipedia.org/wiki/Jelcz_M181Mhttp://pl.wikipedia.org/wiki/Jelcz_M181MB(C) fot. Przegubowiec.com
Warszawa:(C) fot. Przegubowiec.com
Galeria zdjęć Jelcza M181M w PrzegubowcuJelcz M181MBPod koniec 1995 roku przedstawiono prototyp autobusu Jelcz M181MB z silnikiem MB OM447hLa o mocy maksymalnej 300 KM. Produkcje tego modelu rozpoczęto w 1996 roku.
Kilka miesięcy później autobus ten przeszedł modernizację nadwozia w wyniku której zastosowano całkowicie nową ścianę przednią z panoramiczną szybą i wydzielonym miejscem na świetlik, nieznacznie zmodernizowano wnętrze pojazdu oraz jego ściany boczne (analogiczne modernizacje jak w serii M121x).
Kolejnych modernizacji dokonano w roku 2000. Na wysokości trzecich drzwi pochyle poprowadzono podłogę, dzięki temu zlikwidowano stopień za tylną krawędzią drzwi.
W 2002 roku autobus ten otrzymał nowy przegub firmy Hubner, oraz nadkola zewnętrzne z modelu Jelcz M101I.
Ostatnia modernizacja nastąpiła w roku 2005, zastosowano wówczas przednią i tylną ścianę z modelu M101I, wprowadzono nieznaczne zmiany we wnętrzu pojazdu oraz zastosowano unowocześniony silnik OM457hLA III/3 i skrzynię biegów Voith D864.3E. Tak zmodernizowany autobus uzyskał nazwę M181MB/3.
Jelcz M181MB/3 obecnie jest eksploatowany w Krakowie, Katowicach i PĹ‚ocku.
Miejsca eksploatacji:
MPK Lublin - 1
PKM Katowice - 2
KM PĹ‚ock - 4
MPK RzeszĂłw - 4
MZA Warszawa - 1
MPK KrakĂłw - 82
MPK Wrocław - 1
Jelcz M181MProdukcje tego modelu rozpoczęto w 1997 roku. Trzy lata później przeszedł pierwszą modernizację, pochyle poprowadzono podłogę na wysokości 3 drzwi, dzięki czemu udało się wyeliminować stopień za krawędzią drzwi. Autobus ten był w ofercie producenta do 2004 roku, jednak jego ostatnie egzemplarze opuściły fabrykę 4 lata wcześniej.
W 2000 roku przedstawiono wersjÄ™ M181M/2 wyposaĹĽonÄ… w mocniejszy silnik MAN D2866 LUH o mocy maksymalnej 228 kW (310 KM), jednak model ten nie przyjÄ…Ĺ‚ siÄ™ na rynku. Wyprodukowano zaledwie 1 egzemplarz.
Miejsca eksploatacji:
MPK Kielce - 2
MZA Warszawa - 45
MZK Bydgoszcz - 8
PKM Tychy - 1
MPK Lublin - 2
Dane techniczneokres produkcji: 1996-2003
typ nadwozia: autobus członowy klasy MEGA
długość [mm]: 17980
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 3021
rozstaw osi [mm]: 5500 + 6660
zwis przedni [mm]: 2560
zwis tylny [mm]: 3260
masa własna [kg]: 15000
masa całkowita [kg]: 28500
obciÄ…ĹĽenie przĂłd [kg]: 6500
obciążenie tył [kg]: 22000
ilość miejsc: 180
miejsc siedzÄ…cych: 44
miejsc stojÄ…cych: 136
ilość drzwi: 4
układ drzwi: 2-2-2-2
układ stopni: 0-0-1-2
wysokość podłogi w I drzwiach [mm]: 370
wysokość podłogi w II drzwiach [mm]: 370
wysokość podłogi w III drzwiach [mm]: 540
wysokość podłogi w IV drzwiach [mm]: 936
szerokość drzwi [mm]: 1225
silnik: typu MB OM447 (M181MB) lub MAN D0826 LUH 13(M181M), z tyłu, leżący
pojemność skokowa [l]: 11,97 (M181MB) lub 6,87 (M181M)
moc maksymalna [KM]: 299 (M181MB) lub 260 (M181M)
skrzynia biegĂłw: ZF 4HP-590 (M181MB) lub ZF 5HP-500 Voith D851.3 (M181M)
oĹ› przednia: Jelcz 65N
oś środkowa: Jelcz 110N
oĹ› tylna: Jelcz MT 1032.A
hamulce: przód bębnowe, środek bębnowe, tył bębnowe
ogumienie: 275/70 R22,5
ABS: standard