Autobusy miejskie JELCZ to od wielu lat znane kierowcom i pasażerom środki komunikacji publicznej. Najnowszy pojazd jeszcze bardziej odpowiada oczekiwaniom i wymaganiom transportu publicznego. Projektując autobus niskopodłogowy przyjęto kompromisową koncepcję konstrukcji - połączono całkowicie nową niskopodłogową częścią przednią wynoszącą około 60% długości autobusu ze sprawdzoną w kilkuletniej eksploatacji częścią tylną (ze standardowego autobusu miejskiego 120M). Konstrukcja struktury nośnej wraz z zastosowanym pakietem zabezpieczeń antykorozyjnych zapewniają 10-12 letnią trwałość autobusu.
1. Podłoga
Płaska od początku autobusu aż po drzwi środkowe (60% długości autobusu), wyłożona wykładziną przeciwpoślizgową.
2. Drzwi
Troje drzwi dwuskrzydłowych, otwierane do wnętrza, bez stopni wejściowych w drzwiach przednich i środkowych. Platforma wjazdowa w drzwiach środkowych odkładana ręcznie.
3. Siedzenia
Twarde z miękkimi nakładkami typu STER.
4. Ogrzewanie i wentylacja
Wodne z niezależnym agregatem grzewczym, liniowe nagrzewnice konwektorowe. Przesuwane okna boczne oraz pokrywy dachowe. W przedniej części pojazdu wentylator nagrzewnicy.
5. Stanowisko pracy kierowcy
Kabina kierowcy z PWS, z pneumatycznym zawieszeniem fotela i wspomaganiem mechanizmĂłw sterowania.
Podwozie
1. Silnik
MERCEDES-BENZ OM 447 hLA EURO2, 6-cylindrowy o mocy 184kW (250KM) przy 2200 obr./min., doładowany z chłodzeniem powietrza doładowującego, rzędowy, poziomy.
2. Układ przeniesienia napędu
Skrzynia biegów ZF4HP500, 4-biegowa. Tylny most napędowy MT 1032A z przekładnią dwustopniową.
3. Zawieszenie
Pneumatyczne na miechach przeponowych, z amortyzatorami teleskopowymi i stabilizatorem osi tylnej.
4. Układ kierowniczy
Wspomagany hydraulicznie.
5. Układ hamulcowy
Pneumatyczny, dwuobwodowy, bębnowy z okładzinami bezazbestowymi. Zwalniacz (hamulec hydrauliczny) integralna część skrzyni biegów.
WyposaĹĽenie na ĹĽyczenie
1. Skrzynia biegĂłw
VOITH D851 2/3S, automatyczna, 3-biegowa z integralnym zwalniaczem.
2. Siedzenia pasaĹĽerskie
Twarde z PWS lub półmiękkie z poszyciem z tkaniny.
3. Tablice informacyjne
Świetlne (mozaikowe), sterowane elektrycznie oraz urządzenia głośnomówiące do bieżącej informacji pasażerów.
4. Stanowisko pracy kierowcy
Autokomputer sterujący: tablicami informacyjnymi, urządzeniem głośnomówiącym, pracą kasowników i drukarki do biletów. Autokomputer gromadzi również podstawowe informacje o eksploatacji pojazdu.
(C) SĹ‚owik