MAN NG 313 (A23), to niskopodłogowy, przegubowy autobus miejski, produkowany w latach 1998-2004 przez niemiecką firmę MAN. Był również produkowany w zakładzie MAN STAR Trucks & Busses w Sadach koło Poznania. W 2004 r. wprowadzono na rynek zmodernizowaną wersję, której podstawowy typ – zgodnie z nową nomenklaturą nazwano NG313 MAN Lion's City G.
Obecnie pojazdy te eksploatują następujące polskie przedsiębiorstwa komunikacyjne:
PrzewoĹşnik Liczba
MPK KrakĂłw 10
PKM Katowice 5
MPK Poznań 8
MPK Siedlce 2
MPK Wrocław 1
MZA Warszawa 100
MZK Bydgoszcz 9
MZK Koszalin 2
MZK Toruń 2
PKM Sosnowiec 1
PKS Wejherowo 2
SPPK Police 6
MPK Legnica 1
MZK GorzĂłw Wielkopolski 3
ZKM Gdańsk 3
W 2001 roku MZA ogłosiło przetarg na 165 autobusów 15-metrowych oraz 100 autobusów 18-metrowych, powracając tym samym do zakupów autobusów przegubowych (poprzednio zakupionymi były jelcze M181M z 1999 roku). Część dotyczącą autobusów przegubowych wygrała firma MAN Pojazdy Użytkowe Polska, oferujący model NG313. Autobusy wyprodukowano w latach 2001-2002 w funkcjonującej od 1998 roku fabryce w Sadach (gm. Tarnowo Podgórne, woj. wielkopolskie).
MAN NG313 to przegubowy, całkowicie niskopodłogowy przedstawiciel trzeciej generacji autobusów MAN. Zmianą w stosunku do dotychczas produkowanych modeli było usunięcie stopnia w ostatnim wejściu oraz zmiana stylistyki nadwozia i wnętrza. Nadwozie, wykonane ze stali nierdzewnej, miało w założeniu zapewniać konstrukcji dużą trwałość bez konieczności dokonywania napraw głównych. Silnik umieszczono w zabudowie zwanej alpinarium - pozwoliło to na nie zmniejszanie powierzchni szyb bocznych i zachowanie odpowiedniej jasności w tylnej części pojazdu, choć przez niektórych bywało krytykowane za utrudniony dostęp do siedzeń w tylnej części pojazdu. Zastosowano 310-konną, 12-litrową jednostkę MAN D2866 LUH 24, co zagwarantowało wysoką dynamikę autobusu. Dobra izolacja akustyczna i termiczna wnętrza, wydajne ogrzewanie i siedzenia z miękką wkładką zapewniały dogodne warunki podróży. O dużej pojemności autobusu decydowały pokaźna ilość przestrzeni dla pasażerów stojących (naprzeciw drugich drzwi, nad obrotnicą w przegubie, naprzeciw trzecich drzwi) i długość - 18 metrów. Pomimo dużej ilości podestów, udało się zachować pojemność porównywalną do kupowanych wcześniej 16,5-metrowych ikarusów. Porównanie eksploatacji NG313 z Urbino 15 zadecydowało o późniejszej rezygnacji z zakupu 3-osiowych autobusów 15-metrowych. MANy wprowadziły nowy standard w klasie warszawskich autobusów przegubowych.
Dostawy MANów rozpoczęły się w połowie lipca 2001 roku i trwały do kwietnia 2002 roku. MANy trafiły do wszystkich zajezdni oprócz R-11 Kleszczowa. Już w 2003 roku, po likwidacji zajezdni R-5 Inflancka, nastąpiły zmiany w rozmieszczeniu MANów. Pod koniec 2004 r. zabrano wszystkie MANy z R-6, a rok później z R-10. Obecnie wszystkie MANy NG313 są zgromadzone w zajezdni R-13 Stalowa.
zdjęcia autobusów MAN NG313 w Galerii PrzegubowcaDane techniczneokres produkcji: 1998 – 2004
lata dostaw: 2001-2002
ilośc zakupionych: 100 szt.
długość [mm]: 17980
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 2758
rozstaw osi [mm]: 5105+6770
ilość miejsc: 150
miejsc siedzÄ…cych: 50
ilość drzwi: 4
układ drzwi: 2-2-2-2
wysokość podłogi w I drzwiach [mm]: 320
wysokość podłogi w II drzwiach [mm]: 340
wysokość podłogi w III drzwiach [mm]: 340
wysokość podłogi w IV drzwiach [mm]: 340
po zastosowaniu przyklęku: -80 mm
silnik: MAN D2866 LUH24
pojenośc skokowa [l]: 11,97
moc maksymalna [KM]: 310
skrzynia biegĂłw: ZF 5HP-592 lub Voith D864.3E
liczba przełożeń: 5