Pon, 08.04.2013, 0:51
PESA Jazz – jednoprzestrzenny, dwukierunkowy, niskopodłogowy, wieloczłonowy tramwaj przegubowy produkowany od 2013 przez zakłady PESA w Bydgoszczy. W marcu 2013 podpisano pierwszą umowę na 45 sztuk dla Warszawy.
Rodzina Jazz powstała na bazie doświadczeń przy konstrukcji i eksploatacji tramwajów rodziny Tramicus (budowanych w latach 2006-2008) oraz Swing (budowane od 2010 roku). Projekt pierwszego tramwaju nowej rodziny powstał na potrzeby zamówienia dla Warszawy. W przetargu punktowana była m.in. całkowicie płaska podłoga, której oferowane wcześniej dla Warszawy Swingi nie posiadały. Tramwaje Jazz mają spełniać to kryterium, a ponadto, w porównaniu od poprzednika - 120Na Swing, mają mieć nieznacznie mniejszą długość, bezosiowe wózki, siedzenia równolegle do ścian wagonu, zasobnik energii (umożliwiający przejechanie kilkuset metrów bez zasilania), brak wcięć z boku pudła przy podłodze, a także zmodyfikowany wygląd zewnętrzny.
Pierwsze zamówienie na Jazzy złożyła Warszawa, która zakupiła na mocy umowy z 21 marca 2013 czterdzieści pięć sztuk. Dostawy mają rozpocząć się w lipcu 2014, dwa pierwsze egzemplarze mają dodatkowo zostać dostosowane do nauki jazdy. Tramwaje mają być wykorzystywane podczas remontów torów, budowy nowych linii oraz do obsługi najbardziej zatłoczonych odcinków.
Nie, 02.06.2013, 18:40
Rynek Kolejowy napisał(a):Warszawa: Jakie ustawienie siedzeń w Jazzie
2013-04-23 13:41:28
Czy siedzenia w dwukierunkowych Jazzach będą ustawione bokiem do kierunku jazdy, jak w metrze? Tramwaje Warszawskie dementują te doniesienia. – Pasażer będzie jechał przodem bądź tyłem do kierunku jazdy – zapowiada Michał Powałka, rzecznik prasowy przewoźnika.
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z PESĄ na dostawę 45 dwukierunkowych tramwajów w marcu br. Teraz wiemy już więcej o ustawieniu 28 siedzeń. – Wszystkie siedzenia będą ustawione (wzdłużnie) do kierunku jazdy tramwaju – pasażer będzie jechał zatem przodem bądź tyłem do kierunku jazdy, a więc nie tak jak w obecnych pociągach metra (w tych wagonach pasażer siedzi bokiem do kierunku jazdy) – wyjaśnia Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Do redakcji przesłał też szkic ustawienia siedzeń (biała część kwadratu oznacza siedzisko).
Tramwaje będą miały prawie 30 m długości. Wyróżnikiem pojazdów będzie brak „skosów” pudła przy podłodze, dzięki czemu zmniejszy się odległość między drzwiami a peronem przystankowym. Ponadto, dzięki zastosowaniu napędowych wózków bezosiowych, tramwaj będzie miał idealnie równą podłogę wewnątrz. Rozpoczęcie dostaw planowane jest w lipcu przyszłego roku.
Śro, 16.10.2013, 10:09
Śro, 16.10.2013, 11:26
Śro, 16.10.2013, 12:05
Pią, 18.10.2013, 14:24
Pon, 06.10.2014, 23:55
Pesa Jazz to jednoprzestrzenny, niskopodłogowy, wieloczłonowy tramwaj przegubowy produkowany od 2013 przez zakłady Pesa w Bydgoszczy. Zamówione przez Warszawę i Gdańsk.
Rodzina Jazz powstała na bazie doświadczeń przy konstrukcji i eksploatacji tramwajów rodziny Tramicus (budowanych w latach 2006-2008) oraz Swing (budowane od 2010 roku). Projekt pierwszego tramwaju nowej rodziny powstał na potrzeby zamówienia dla Warszawy. W przetargu punktowana była m.in. całkowicie płaska podłoga, której oferowane wcześniej dla Warszawy Swingi nie posiadały. Tramwaje Jazz mają spełniać to kryterium, a ponadto, w porównaniu z poprzednikiem – 120Na Swing, mają mieć nieznacznie mniejszą długość, bezosiowe wózki, większy zasobnik energii (umożliwiający przejechanie kilkuset metrów bez zasilania), brak wcięć z boku pudła przy podłodze, a także zmodyfikowany wygląd zewnętrzny.
Zamówienia
21 marca 2013 - podpisanie umowy na dostawę 45 tramwajów typu 128N dla miasta Warszawa,
25 września 2013 - podpisanie umowy na dostawę 5 tramwajów typu 128NG dla miasta Gdańsk,
15 stycznia 2014 - podpisanie umowy na dostawę 30 tramwajów typu 134N dla miasta Warszawa,
15 września 2014 - podpisanie umowy na dostawę 5 tramwajów typu 128N dla miasta Warszawa.
Konstrukcja
Jazzy to tramwaje niskopodłogowe z podłogą na wysokości 350 mm nad główką szyny. Tramwaje te posiadają bezosiowe wózki, dzięki czemu nie mają wzniosów nad wózkami. Tramwaje te nie posiadają również wcięć w dolnej części pudła.
Tramwaje dla Gdańska mają być przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6% na długości do 600 m. Każde koło z ich wózków napędowych będzie zasilane oddzielnie – na tramwaj ma przypadać 8 silników trakcyjnych.
Eksploatacja
Warszawa
Pierwsze zamówienie na Jazzy złożyła Warszawa, która zakupiła na mocy umowy z 21 marca 2013 czterdzieści pięć sztuk. Dostawy mają rozpocząć się w lipcu 2014, a zakończyć w czerwcu 2015. Dwa pierwsze egzemplarze mają zostać dostosowane do nauki jazdy. Tramwaje mają być wykorzystywane podczas remontów torów, budowy nowych linii oraz do obsługi krótkich, najbardziej zatłoczonych odcinków. Z myślą o obsłudze takich odcinków mają powstać tory odstawcze w miejscach, gdzie nie ma możliwości budowy pętli. Pierwszy tor odstawczy jest planowany przy rondzie Daszyńskiego pod którym budowana jest stacja drugiej linii metra, a kolejny przy stacji Wierzbno. Pierwszego jazza dostarczono w ostatnich dniach czerwca 2014, a w nocy z 1 na 2 lipca rozpoczął jazdy testowe po ulicach Warszawy. 25 lipca warszawski Jazz otrzymał homologację. 15 września 2014 podpisano umowę na zakup 5 kolejnych takich tramwajów, które mają zostać dostarczone między lipcem, a wrześniem 2015 roku.
15 stycznia 2014 podpisano umowę na zakup 30 sztuk 3-członowych, jednokierunkowych tramwajów, które mają zostać dostarczone w 2015 roku. Dwa pierwsze egzemplarze mają zostać dostosowane do nauki jazdy. Tramwaje zostały zamówione z myślą o mniej obciążonych liniach.
Gdańsk
Drugi zakład, który zdecydował się na zakup Jazzów, to ZKM Gdańsk. Stosowną umowę podpisano 25 września 2013 podczas targów Trako w Gdańsku. Wraz z tramwajami ma zostać dostarczone specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy oraz pakiet naprawczy. Tramwaje mają zostać dostarczone do końca 2014 roku.
Wto, 07.10.2014, 7:53
Wto, 07.10.2014, 20:09
Śro, 08.10.2014, 17:58