Obecny czas: Czw, 30.03.2017, 3:47




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 
Reklama 

[tramwaje] 1936-1952 PCC 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 5808
Miejscowość: Warszawa
Post [tramwaje] 1936-1952 PCC
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Zanim nastąpił regres sieci tramwajowych w Stanach Zjednoczonych, z inicjatywy prezesów operatorów tramwajowych w połowie lat 30-tych powstał nowoczesny (na owe czasy) szybkobieżny wagon tramwajowy PCC (ang. skrót od President's Conference Committee - komisja projektowa). Głównymi cechami różniącymi PCC od starszych wagonów były całkowicie elektryczna konstrukcja oraz zastąpienie nastawnika pedałem przyspieszenia (wzorowanym na samochodowym). Produkcja seryjna ruszyła w 1936 r. w fabrykach Saint Louis Car Company oraz Pullman Standard. Osprzęt elektryczny i hamulce dla wagonów produkowała firma Westinghouse, stąd zwyczajowo niezbyt dokładnie mówi się o tej firmie jako producencie wagonu. Po II Wojnie Światowej sprzedano licencję firmom europejskim: belgijskiej BN (La Brugeoise et Nivelles) w Brugii (produkcja dla Belgii, Francji i Niemiec), włoskiej Fiat Ferrovia (dla Włoch i Hiszpanii) oraz czechosłowackiej Tatry (dla Czechosłowacji), był też kopiowany przez Konstal (13N) oraz różne zakłady w ZSRS. Część z wycofanych z eksploatacji w Ameryce wagonów trafiła m. in. do Belgradu. Wagony typu PCC są eksploatowane do dziś w wielu miastach Europy i Ameryki (w Warszawie 13N wycofano pod koniec 2012 r.).

Producenci: Saint Louis Car Company, Stany Zjednoczone
Pullman-Standard, Stany Zjednoczone
La Brugeoise et Nivelles (BN), Brugia, Belgia (licencja)
FIAT Ferrovia, Włochy (licencja)
ČKD Tatra, Czechosłowacja (licencja)
Konstal, Polska (licencja)
Okres produkcji: 1936–1952
Eksploatacja: od 1936
Wycofane z eksploatacji: 1950-te – 1998 (częściowo)
Wyprodukowanych: 5000 szt.
Zasilanie: 600 V DC
750 V DC
Odbieraki: troleje
pantograf
Liczba członów: 1
Liczba miejsc: 52 – 61 siedzących
Niskopodłogowość: 0%
Silniki: 4 × 55 KM (41 kW)
Długość: 12 190 - 15 390 mm
Szerokość: 2440 – 2740 mm
Masa własna: 11 350 - 19 100 kg
Prędkość maksymalna: 80 km/h

http://pl.wikipedia.org/wiki/PCC_(tramwaj)

http://infotram.pl/text.php?id=17554

http://kmk.krakow.pl/artykul_tramwaj_pcc_1.html

http://kmk.krakow.pl/artykul_tramwaj_pcc_2.html


(C) Wikimedia.org
Tramwar.republika.pl


Ostatnio edytowany przez kulikowski Wto, 04.11.2014, 21:27, edytowano w sumie 2 razy

Śro, 29.10.2014, 2:14
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 118
Post Re: [tramwaje] 1936-1952 PCC
No proszę, nie pomyślałbym, że to Hamerykany sprzedali Tatrze licencję na te tramwaje, myślałem, że to własna konstrukcja Tatry.

_________________
Polak potrafi
Jeden z powodów, dlaczego stare jest piękne


Nie, 02.11.2014, 6:53
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 3822
Miejscowość: SH
Samochód: Civic 1.8 VTEC
Post Re: [tramwaje] 1936-1952 PCC
13N nie powstała na licencji ani Tatry ani PCC. Była kopią Tatry T1.


Wto, 04.11.2014, 19:18
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5808
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [tramwaje] 1936-1952 PCC
racja, przepraszam, poprawiłem :oops: Swoją drogą to Czesi nieco usprawnili konstrukcję PCC w T1 - dodali skosy pudła i sterowanie ukrotnione.


Wto, 04.11.2014, 21:29
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com