Obecny czas: Pon, 23.10.2017, 10:56




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Reklama 

[Tramwaje] 1961-1990 Tatra T3 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 5866
Miejscowość: Warszawa
Post [Tramwaje] 1961-1990 Tatra T3
Image Wikimedia
Image
Image
Image InfoTram.pl
Image
Image nick86235.smugmug.com
Image Hampage.hu
Image Youtube.com

FILM:
https://www.youtube.com/watch?v=ui7OsTc_duc

Wikipedia napisał(a):
Tatra T3 to wagon tramwajowy wytwarzany w różnych odmianach w latach 1961-1990 w zakładach ČKD w Pradze w Czechach.

Konstrukcja:
Tramwaj T3 jest następcą wozów Tatra T1 i Tatra T2 opartych na koncepcji PCC. Jest to główny typ tramwaju eksploatowanego w Czechach i na Słowacji, a także najliczniejszy (obok KTM-5) typ tramwaju na świecie (wyprodukowano 13.991 wagonów silnikowych i 122 doczepne).
T3 to jednokierunkowy wóz konstrukcji stalowej, wyposażony w troje drzwi składanych harmonijkowo oraz charakterystyczne siedzenia z laminatu. W Czechach mówi się na nie czasem "Sanie Lenina".
Od lat 80. poddawano go różnym modernizacjom - w tym np. dodanie układu tyrystorowego oszczędzającego prąd.

Produkowane odmiany:
T3 (1369 sztuk) - dla Czechosłowacji
T3SU (11368 sztuk) - dla ZSRR
T3SUCS (911 sztuk) - dla Czechosłowacji
T3D (250 sztuk) - dla NRD
T3YU (46 sztuk) - dla Jugosławii
T3R (50 sztuk) - dla Rumunii
Odmiany oznaczone inaczej (np. T3M, T3R.P) to oznaczenia wozów zmodernizowanych przez przedsiębiorstwa komunikacyjne we własnym zakresie.
Wagony doczepne B3D (121 sztuk) eksportowano do NRD, a B3YU (4 sztuki) do Jugosławii.

T3SU:
Odmiana tramwaju Tatra T3 przeznaczona na eksport do ZSRR.
Po wprowadzeniu do eksploatacji wozów T2SU ZSRR postanowił zamówić następcę tych wagonów. Zakłady ČKD w Pradze wyprodukowały wóz T3SU jako następcę tramwaju T2SU. Pierwsze egzemplarze zostały dostarczone w 1963 roku do Moskwy, a następnie do innych miast w ZSRR.
Pierwsze tramwaje tego typu nie różniły się zasadniczo od Tatr T2SU. Jedną z niewielkich różnic była zabudowana kabina motorniczego oraz dwoje harmonijkowych drzwi (wozy produkowane od 1976 roku zostały jednak wyposażone w troje drzwi). Kolejną różnicą było zastosowanie mocniejszych grzejników.
Tramwaje T3SU to wozy, wyprodukowane w rekordowej liczbie 11 368 sztuk. Pomimo ich podeszłego wieku i nierzadko złego stanu technicznego nadal są one eksploatowane.

T3D
Odmiana tramwaju T3 produkowana w latach 1969-1988 dla ówczesnej Niemieckiej Republiki Demokratycznej.
W latach 1964-65 w Dreźnie testowano wagony T3 wypożyczone z Pragi. Jednak ze względu na szerokość pudła tramwaje tego typu zakupił jedynie Chemnitz i Schwerin. W obydwu miastach przeprowadzano modernizacje wyeksploatowanych wagonów poprzez montaż nowych drzwi odskokowo-uchylnych, modernizację wyglądu zewnętrznego i wnętrza wozu. Wycofane z eksploatacji egzemplarze sprzedano do miast takich jak Ałmaty, Dyneburg, Dniepropietrowsk i Tuła.

T3YU
Odmiana tramwaju Tatra T3 produkowana na eksport do dawnej Jugosławii. Pierwszy wagon tego typu powstał w 1967 roku. Wagon różnił się od wozu T3 pantografem zainstalowanym na drugiej sekcji.
Pierwszy egzemplarz testowany był w Sarajewie. W trakcie testów pantograf przeniesiono na przód wozu. Jednak 46 egzemplarzy dostarczono do miasta Osijek, gdzie eksploatowane są do dziś. W trakcie eksploatacji uległy one drobnym modernizacjom (m. in. montaż połówkowego pantografu). Tramwaje T3YU eksploatowane w Osijeku od wozu prototypowego różnią się pantografem zamontowanym na przedzie tramwaju oraz wózkami przystosowanymi na rozstaw torów 1000 mm.

Modernizacje

Modernizacje w Czechach i na Słowacji
W latach 90. XX wieku wagony typu T3 modernizował liberecki przewoźnik. Oprócz znacznych przebudów, w wyniku których powstały tramwaje T3G i 02T (patrz niżej), przeprowadzano także modernizacje mniej ingerujące konstrukcję wagonu, które oznaczano jako Tatra T3m. Głównym celem remontu tramwajów była modernizacja przedziału pasażerskiego (nowe siedzenia, podłoga antypoślizgowa, nowe oświetlenie).

Tatra T3M – wyposażenie elektryczne typu TV1
Tatra T3G – wyposażenie TV8 z tyrystorami GTO
Tatra T3R – wyposażenie TV8 z tyrystorami GTO, nowy wygląd
Tatra T3M.3 (także Tatra T3T), Tatra T3M.4 – wyposażenie TV14 z tranzystorami IGBT
Škoda 01T (także Tatra T3M.0) – wyposażenie Škody z tranzystorami IGBT
Škoda 02T (także Tatra T3M.04) – wyposażenie Škody z tranzystorami IGBT
Tatra T3R.E – wyposażenie TV Europulse
Tatra T3R.P (także Tatra T3P) – wyposażenie TV Progress
Tatra K3R-NT – wyposażenie TV Progress, wagon przegubowy powstały z dwóch T3. Wbudowany środkowy człon niskopodłogowy
Tatra T3S – wyposażenie TV14 z tranzystorami IGBT, nowy wygląd
Tatra T3Mod – wyposażenie EVPÚ Nová Dubnica
Tatra T3AS – wyposażenie EVPÚ Nová Dubnica, nowy wygląd

Tramwaje oparte na konstrukcji Tatry T3:
Tatra T3M.2-DVC – wyposażenie typu TV1
Tatra T6A5.3 – wyposażenie TV14 z tranzystorami IGBT, pudło tramwaju T6A5
Tatra T3R.EV – asynchroniczne wyposażenie TV Europulse
Vario LF – asynchroniczne wyposażenie elektryczne typu TV Europulse, środkowa część tramwaju jest niskopodłogowa, nowy wygląd
Tatra T3R.PV – wyposażenie TV Progress
Tatra T3R.PLF – wyposażenie TV Progress, środkowa część tramwaju jest niskopodłogowa
Tatra T3R.SLF – wyposażenie Škody, środkowa część tramwaju jest niskopodłogowa

Modernizacje w Rosji

Iżewsk
W 2013 IżGET (przewoźnik) ogłosił, że powstaje pierwszy w Rosji tramwaj odporny na wandalizmy. Sposób, zaproponowany przez mieszkańców Iżewska, pozwoli znacznie zaoszczędzić budżetowe środki. Pierwszy zmodernizowany tramwaj został wprowadzony do eksploatacji (jazda próbna) 12 czerwca 2013. W planach iżewskiego przewoźnika do końca 2013 roku planowano zwiększyć ilość zmodernizowanych tramwajów do 2 sztuk, а w przyszłości po uzyskaniu dotacji przez IżGET planuje się wyremontować jeszcze 6 tramwajów. Na chwilę obecną w eksploatacji pozostaje jedynie 1 tramwaj danego modelu.

Moskwa
TMRP-1 (Tatra Modernizowana Rosyjskimi Przedsiębiorstwami). W 1998 roku w tramwajowo-remontowym zakładzie, przy współpracy z Agencją Inwestycji w Przemysł i spółką NPP Techniczne centrum GET, na bazie wagonu T3 № 2813 wyprodukowano eksperymentalny wagon serii TMRP-1. Wagon TMRP-1 wyróżniał się nowym wyglądem ściany przedniej i tylnej oraz drzwi. W wagonie zamontowano rozruch tyrystorowo-impulsowy oraz wózki produkcji UKWZ. Kierowanie wagonem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy. Po przekazaniu zajezdni tramwajowej im. Baumana i odkryciu pewnych technicznych i konstrukcyjnych wad, wagon nie został dopuszczony do eksploatacji z pasażerami i został przekazany muzeum miejskiego pasażerskiego transportu. Opierając się na pierwszym nieudanym doświadczeniu, w 1999 roku z wagonu T3 № 3303 Krasnopriesnieńskiej zajezdni i wagonu T3 № 2924 zajezdni im. Baumana wyprodukowano następne dwa wagony serii TMRP-1. Wagony różniły się od prototypu innym wyglądem ściany przedniej i tylnej oraz konstrukcją pulpitu sterowniczego. Wagon № 2924 przekazano zajezdni im. Baumana i rozpoczęto eksploatację na trasie № 11, a potem na trasie № 17. Wagon № 3303 testowano w Krasnopriesnieńskiej tramwajowej zajezdni na trasie № 27 bez pasażerów a następnie przekazano zajezdni im. Baumana, gdzie otrzymał numer 2301. Równocześnie wagonowi 2924 nadano numer 2302. Oba wagony miały problemy techniczne i już w 2003 roku zostały wyłączone z eksploatacji. Wagony zostały wysłane do fabryki TRZ gdzie zostały zmodernizowane do typu MTTCz z przywróceniem klasycznego wyglądu tramwaju Tatra T3.
MTTM (Modernizowana Tatra Trz Moskwa). Wariant modernizacji wagonów Tatra T3 z wyposażeniem elektrycznym węgierskiej firmy GANZ-Transelektro (z wyjątkiem wagonu № 3343, mającego wyposażenie TV-Progress, analogiczny posiadają tramwaje serii MTTCz). Lata produkcji: 2002-2004. Modernizowane wagony T3 serii MTTM eksploatowane są w Krasnopriesnieńskiej tramwajowej zajezdni (№ 3). Numery taborowe: 3343-3354 i 3356-3367. Wagony nie są przystosowywane do łączenia w składy (brak gniazd sterowania ukrotnionego). W związku z zaprzestaniem produkcji przez firmę GANZ-Transelektro wyposażenia dla transportu elektrycznego zajezdnia ma problemy z częściami zamiennymi do tramwajów serii MTTM. Istnieją plany zamontowania w miejsce węgierskiego wyposażenia nowego, produkcji rosyjskiej (ASK albo EPRO).
MTTA (Modernizowana Tatra Trz Asynchroniczne silniki). Wariant modernizacji wagonów Tatra T3 z silnikami asynchronicznymi . Wytworzono dziesięć wagonów i nadano im numery 3355 z fabryczny 1, 3390 z fabrycznym 2, 3465 z fabrycznym 5, 3466 z fabrycznym 6, 3467 z fabrycznym 7, 3468 z fabrycznym 8, 3469 z fabrycznym 9, 3470 z fabrycznym 10 dla Krasnopriesnieńskiej tramwajowej zajezdni (№ 3). Wagon 3355 wszedł do eksploatacji w 2004 roku i posiada wyposażenie typu EPROTET-300, produkcji "EPRO" (Sankt Petersburg). Wagon 3390 włączony został do służby liniowej w 2006 roku i posiadał wyposażenie Dinas-301A produkcji zakładu "Dynamo" (Moskwa). W eksploatacji wyposażenie Dinas- 301A okazało się awaryjne i w 2009 roku siłami zakładu "TRZ" zamieniono je na EPROTET-300, analogiczne do tego w wagonie № 3355. W 2010 roku produkcja wagonów serii MTTA została wznowiona. Nowe wagony, w odróżnieniu od 3355 i 3390, mają możliwość łączenia w składy.

Tatra MTTA
MTTA-2 (Modernizowana Tatra Trz Asynchroniczne silniki, druga modyfikacja). Wagony mają drzwi z obu stron i eksploatowane są na liniach bez pętli.

Tatra MTTA-2
MTTD (Modernizowana Tatra Trz Dynamo). Wariant modernizacji wagonów Tatra T3 z wyposażeniem elektrycznym typu Dinas- 309T produkcji zakładu «Dynamo» (Moskwa). Modernizowane wagony T3 serii MTTD eksploatowane są w Tramwajowej Zajezdni im. Apakowa (№ 1). Numery taborowe: 1300 (prototyp, wypuszczony w 2003 roku) i 1301-1318 (włączone do eksploatacji w 2005 roku). Wagony obsługują głównie linię A zwaną potocznie "Anuszką". Nie ma możliwości łączenia wagonów w składy. W eksploatacji wyposażenie Dinas-309T okazało się awaryjne a w związku z likwidacją produkcji w fabryce «Dynamo» zajezdnia nie ma możliwości zakupu części zamiennych. Część wagonów zostało odstawionych. W 2008 roku w fabryce «TRZ» w wagonach № 1307 i 1309 wyposażenie Dinas-309T zostało wymienione na TP-1, produkcji S.A . «Zautomatyzowane systemy i kompleksy» (Jekaterynburg), po czym dane wagony otrzymały oznaczenie MTTJe. Do 2013 roku wszystkie wagony MTTD przebudowane były na MTTJe, oprócz wagonu № 1317.
MTTCz (Modernizowana Tatra Trz Czechy). Wariant modernizacji wagonów Tatra T3 z wyposażeniem elektrycznym TV-PROGRESS produkcji firmy CEGELEC (Czechy). Lata produkcji: 2004-2009. Ogółem zmodernizowano 124 wagony. Eksploatowane są przez Krasnopriesnieńską tramwajową zajezdnię (№ 3) pod numerami: 3368-3389 i 3391-3460 i Zajezdnię im. Apakowa (№ 1) pod numerami: 1319-1354. Z wyjątkiem wagonów 3368-3389, tramwaje tego typu mogą być łączone w składy. W tramwajowej zajezdni im. Apakowa wszystkie MTTCz jeżdżą w składach na linii 1 i 26.
MTTJe (Modernizowana Tatra Trz Jekaterynburg). Wariant modernizacji wagonów Tatra T3 z wyposażeniem elektrycznym produkcji zakładu «Zautomatyzowane systemy i kompleksy» (Jekaterynburg). W 2008 roku we wcześniej modernizowanych wagonach MTTD № 1307 i 1309 zamieniono wyposażenie Dinas-309T na TP-1, produkcji wyżej wymienionej firmy, po czym dane wagony otrzymały oznaczenie MTTJe i możliwość łączenia w składy. Do 2013 roku wszystkie wagony MTTD przekształcone w MTTJe, oprócz wagonu 1317, który nie jest eksploatowany. Ostatni wagon MTTJe został wyprodukowany w styczniu 2012 roku.
KT3R («Kobra») (zajezdnia im. Baumana (№ 2) № 2300, trasa № 17) — zmontowany w "TRZ" na bazie dwóch pudeł Tatr T3 (dostarczonych z Czech), ma 3 człony, środkowy jest niskopodłogowy.

Eksploatacja
Miasto Lata dostaw T3 T3SUCS T3SU T3D B3D T3YU B3YU T3R Razem
Rosja Barnauł 1967–1985 0 0 444 0 0 0 0 0 444
Słowacja Bratysława 1964–1989 58 130 0 0 0 0 0 0 188
Czechy Brno 1963–1989 109 53 0 0 0 0 0 0 162
Niemcy Chemnitz 1966–1988 0 0 0 132 62 0 0 0 194
Ukraina Dniepropetrowsk 1968–1987 0 0 370 0 0 0 0 0 370
Ukraina Dnieprodzierżyńsk 1972–1986 0 0 183 0 0 0 0 0 183
Ukraina Donieck 1967–1987 0 0 251 0 0 0 0 0 251
Rumunia Gałacz 1971–1974 0 0 0 0 0 0 0 50 50
Rosja Grozny 1981–1986 0 0 70 0 0 0 0 0 70
Rosja Irkuck 1967–1968 0 0 30 0 0 0 0 0 30
Rosja Iżewsk 1966–1986 0 0 270 0 0 0 0 0 270
Ukraina Charków 1967–1987 0 0 735 0 0 0 0 0 735
Ukraina Kijów 1964–1987 0 0 923 0 0 0 0 0 923
Słowacja Koszyce 1963–1989 97 89 0 0 0 0 0 0 184
Ukraina Kramatorsk 1967 0 0 2 0 0 0 0 0 2
Rosja Krasnodar 1980–1986 0 0 115 0 0 0 0 0 115
Ukraina Krzywy Róg 1986–1987 0 0 50 0 0 0 0 0 50
Rosja Kursk 1966–1987 0 0 278 0 0 0 0 0 278
Czechy Liberec 1965–1987 20 34 0 0 0 0 0 0 54
Ukraina Mariupol 1967–1975 0 0 32 0 0 0 0 0 32
Rosja Moskwa 1963–1987 0 0 2069 0 0 0 0 0 2069
Czechy Most i Litwinów 1967–1987 9 67 0 0 0 0 0 0 76
Rosja Niżny Nowogród 1978–1986 0 0 220 0 0 0 0 0 220
Rosja Nowokuźnieck 1967–1986 0 0 215 0 0 0 0 0 215
Ukraina Odessa 1966–1987 0 0 484 0 0 0 0 0 484
Czechy Ołomuniec 1966–1987 30 39 0 0 0 0 0 0 69
Rosja Orzeł 1976–1985 0 0 85 0 0 0 0 0 85
Chorwacja Osijek 1966–1982 0 0 0 0 0 26 4 0 30
Czechy Ostrawa 1965–1987 97 127 0 0 0 0 0 0 224
Czechy Pilzno 1964–1989 48 80 0 0 0 0 0 0 128
Czechy Praga 1960–1989 901 272 20 0 0 0 0 0 1193
Rosja Piatigorsk 1967–1987 0 0 117 0 0 0 0 0 117
Łotwa Ryga 1974–1987 0 0 243 0 0 0 0 0 243
Rosja Rostów nad Donem 1967–1987 0 0 405 0 0 0 0 0 405
Rosja Samara 1964–1986 0 0 619 0 0 0 0 0 619
Bośnia i Hercegowina Sarajewo 1967–1969 0 0 0 0 0 20 0 0 20
Niemcy Schwerin 1973–1988 0 0 0 115 56 0 0 0 171
Uzbekistan Taszkent 1983–1985 0 0 18 0 0 0 0 0 18
Rosja Ufa 1966–1987 0 0 360 0 0 0 0 0 360
Rosja Uljanowsk 1966–1986 0 0 401 0 0 0 0 0 401
Rosja Tuła 1965–1986 0 0 401 0 0 0 0 0 401
Rosja Twer 1967–1986 0 0 306 0 0 0 0 0 306
Rosja Władykaukaz 1972–1987 0 0 129 0 0 0 0 0 129
Rosja Wołgograd 1967–1987 0 0 425 0 0 0 0 0 425
Rosja Wołżski 1967–1980 0 0 75 0 0 0 0 0 75
Rosja Woroneż 1977–1986 0 0 209 0 0 0 0 0 209
Rosja Jekaterynburg 1964–1986 0 0 530 0 0 0 0 0 530
Ukraina Zaporoże 1966–1987 0 0 304 0 0 0 0 0 304
Razem 1369 911 11368 247 118 46 4 50 14113

Dane techniczne
Producent: ČKD Tatra, Praga-Smichov, Czechosłowacja/Czechy
Okres produkcji: 1961-1990
Wyprodukowanych: 14 113 szt.
Typ wagonu: jednokierunkowy wagon wysokopodłogowy
Szerokość toru: 1435 mm
1000 mm
1524 mm
Zasilanie: 600 V DC
750 V DC (T3R)
Liczba miejsc ogółem: 100
95 (T3SU)
Miejsc siedzących: 23
36 (T3SU)
Liczba i moc silników: 4 × 40 kW
Długość: 14000 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3050 mm
Masa służbowa (własna): 16000 kg
Prędkość maksymalna: 65 km/h



(C) Wikimedia
InfoTram.pl
nick86235.smugmug.com
Hampage.hu
Youtube.com


Wto, 11.07.2017, 21:07
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com