Obecny czas: Śro, 22.11.2017, 23:05




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Reklama 

[Kolej] Ełcka Kolej Wąskotorowa 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 5866
Miejscowość: Warszawa
Post [Kolej] Ełcka Kolej Wąskotorowa
Polecam, kolejkę zaliczyłem w 1995, niestety nie posiadam własnych zdjęć.

Image Krainajacwingow.pl
Image
Image Kolejka-elk.pl
Image Egoturystyka.pl
Image Travelmaniacy.pl
Image Wikimapia.org
Image KMK Olsztyn zso1.olsztyn.pl

Wikipedia napisał(a):
Ełcka Kolej Wąskotorowa (wcześniej Ełcka Kolej Dojazdowa, niem. Lycker Kleinbahnen) – jest jedną z nielicznych kolei tego typu na terenie Polski, funkcjonującą do dnia dzisiejszego. Jej głównym zadaniem był przewóz mieszkańców okolicznych wsi do Ełku, czasem transportowano również towary. Jej działalności nie przerwała II wojna światowa ani zmiana przynależności państwowej – aż do lat 90. XX wieku nadal służyła jako regionalne źródło transportu. W 1992 kolej ełcka została uznana za zabytek. Od 2002 roku prowadzi jedynie kursy turystyczne (składy zabytkowe oraz współczesne).

Historia

Pierwsze lata
Ełcka kolej wąskotorowa powstała na zlecenie starosty ełckiego Carla Suermondta w latach 1910-1918, wybudowana metodą kroczącą przez towarzystwo akcyjne Lycker Kleinbahn Aktiengesellschaft. Powstała linia jednotorowa, o szerokości torów 1000 mm (dzięki specjalnej technice możliwy jest przewóz wagonów normalnotorowych). Całkowita jej długość wynosi 47,66 km. Główna linia liczy sobie 37,98 km z Ełku do Turowa (wówczas położonego nad granicą z Rosją). W pobliżu miejscowości Laski Małe znajduje się odgałęzienie do Zawad-Tworków o długości 9,68 km. Pierwszy fragment EKW, o długości 24,76 km odcinek do miejscowości Borzymy wraz z 9,7 km odgałęzieniem do m. Zawady-Tworki, otwarto już 23 października 1913.

I wojna światowa
Drugi odcinek po wyparciu Rosjan (trwała I wojna światowa) 1 grudnia 1915 – 13,22 km odcinek Borzymy – Turowo. Przewozy pasażerskie i towarowe wznowiono na EKW po ostatecznym usunięciu zniszczeń wojennych na tym terenie, co nastąpiło 5 października 1918. W 1938 r. przewieziono 29 026 ton towarów i 54 837 pasażerów. W 1939 roku tabor posiadał 5 parowozów, 9 wagonów pasażerskich, 2 wagony pocztowe i 37 wagonów towarowych.

II wojna światowa i PRL
Kolejnych zniszczeń dokonała ofensywa radziecka podczas II wojny światowej – szczęśliwie ocalały jednak wszystkie parowozy. Kolej została po wojnie włączona w struktury PKP jako Ełcka Kolej Dojazdowa. W 1951 r. przekuto tory na 750 mm. Aż do lat 60. na trasie kursowały lokomotywy parowe, a od 1968 doszły 2 lokomotywy spalinowe Lyd1 zastępując parowozy. Parowozy powróciły na Ełcką Kolej Dojazdową w latach 90. XX wieku do obsługi pociągów turystyczych. Mimo wielkiej popularności wśród mieszkańców oraz turystów, dochody EKD nie pokrywały wydatków – nowa sytuacja polityczno-gospodarcza sprawiła, że przed ełcką wąskotorówką stanęło, mimo wpisania na listę zabytków, widmo upadku.

Okres współczesny
W 2001 PKP podjęła decyzję o likwidacji linii – rok później przejął ją Urząd Miasta w Ełku i przekazał Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji jako Ełcką Kolej Wąskotorową. W historii EKW rozpoczął się nowy etap. Obecnie pociągi jeżdżą na trasie Ełk – Sypitki. Od 1 marca 2014 r. Ełcką Koleją Wąskotorową zarządza Muzeum Historyczne w Ełku.

Stacja, muzeum
Na ulicy Wąski Tor 1 w Ełku znajduje się osobna stacja kolei wąskotorowej – Ełk Wąskotorowy, położona w pobliżu głównej stacji kolejowej. W budynku funkcjonuje muzeum poświęcone historii ełckiego węzła kolejowego. W muzeum znajdują się przedmioty wyprodukowane przed 1945 rokiem, od dawnego urządzenia do datowania kartonowych biletów, przez miniaturowe modele lokomotyw, po zbiór przedmiotów używanych niegdyś na co dzień w pracy konduktorów, zawiadowców, dróżników. Można tu przymierzyć dawne wyposażenie służbowe konduktorów. Kolejną atrakcją turystyczną jest skansen pszczelarski, w którym rzeźbione są w pniach drzew ule, wyrabia się małe rzeźby z miodu i wosku pszczelego.

Muzeum Ełckiej Kolei Wąskotorowej
w sezonie (maj-wrzesień) czynne codziennie 7:00 – 15:00 (po uzgodnieniu telefonicznym tel. 87 610 00 00)
poza sezonem (październik- kwiecień) czynne poniedziałek – piątek 7:00 – 15:00

Kalendarium Kolei Wąskotorowej
1905 – opracowanie projektu budowy ełckiej kolei wąskotorowej
1912 – rozpoczęcie budowy i powstanie Lycker Kleinbahn
1913 – otwarcie linii Ełk – Borzymy i Laski Małe – Zawady
1918 – otwarcie ruchu publicznego na wszystkich liniach
1945 – przejęcie kolei DOKP w Olsztynie i powołanie Ełckiej Kolei Wąskotorowej
1951 – przebudowa torów z 1000 na 750 mm
1957 – powstanie Zarządu Kolei Dojazdowej przy DOKP w Olsztynie i powołanie Ełckiej Kolei Dojazdowej
1975 – wprowadzenie trakcji spalinowej
1991 – wpisanie całej ełckiej kolei do rejestru zabytków
1992 – wprowadzenie do eksploatacji transporterów
1993 – wprowadzenie pociągów turystycznych z trakcją parową
2001 – wstrzymanie ruchu pociągów przez PKP
2002 – przejęcie przez samorząd miejski w Ełku, rozpoczęcie działalności turystycznej
2014 – przejęcie kolejki przez Muzeum Historyczne w Ełku od MOSiR Ełk

Obecny tabor
Parowóz Px48 na tor 750 mm
Parowozy „LAS” na tor 600 mm – 2 sztuki
Wagony osobowe wąskotorowe na tor 750 mm typu 1Aw – 5 sztuk z lat 1954-1957
Wagon brankard – 1950 r.
Pruski wagon pocztowy normalnotorowy z końca XIX wieku
Wagon wąskotorowy węglarka z 1909 r.
Żuraw do nawęglania parowozów z 1913 r.
Ręczna drezyna wąskotorowa z 1930 r.
Wąskotorowy pług odśnieżny z 1908 r.
lokomotywa spalinowa Lxd2 (nieczynna)
lokomotywy spalinowe Lyd1 - 5 sztuk, część czynna.

Dane podstawowe
Lata budowy: 1910-1918 (Ełk – Turowo)
1910-1913 (Laski Małe – Zawady-Tworki)
Zarządca: Muzeum Historyczne w Ełku (Ełk – Turowo)
Długość: 37,98 km (Ełk – Turowo)
9,68 km (Laski Małe – Zawady-Tworki)
Szerokość toru: 750 mm (Ełk – Turowo)
750 (dawniej 1000) mm (Laski Małe – Zawady-Tworki)


(C) Krainajacwingow.pl
Kolejka-elk.pl
Egoturystyka.pl
Travelmaniacy.pl
Wikimapia.org
KMK Olsztyn zso1.olsztyn.pl


Pon, 31.07.2017, 0:22
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com