Obecny czas: Pon, 11.12.2017, 8:54




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Reklama 

[Tramwaje] Zagrzeb, Chorwacja 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 5866
Miejscowość: Warszawa
Post [Tramwaje] Zagrzeb, Chorwacja
Tatra T4YU
Image Kmk.krakow.pl


Tatra B4:
Image InfoTram.pl


Tatra KT4YU:
Image Autobusczerwony.blox.pl


Duewag GT6:
Image Wikipedia


Đuro-Đaković 101:
Image Oocities.org
Image Wikipedia
Image Youtube.com


Đuro-Đaković 201:
Image Phototrans.eu
Image Lh3.googleusercontent.com


TMK Končar 2100:
Image Wikipedia


TMK 2200:
Image Bractworowerowe.blox.pl
Image Tomi.blox.pl
Image Komunikaty.pl


TMK 2300:
Image Wikipedia
Image InfoBus.pl


replika zagrzebskiego tramwaju konnego:
Image Wikipedia


Schemat sieci:
Image


Wikipedia napisał(a):
Tramwaje w Zagrzebiu to system komunikacji tramwajowej działający w Zagrzebiu. Składa się z 15 linii dziennych oraz z 4 linii nocnych. Prześwit toru wynosi 1000 mm. Tramwaje w Zagrzebiu uruchomiono w 1891, początkowo jako konne, które zelektryfikowane zostały w 1910. Przewozy prowadzi przedsiębiorstwo Zagrebački Električni Tramvaj (ZET).

Historia

Tramwaje konne
Szybko rozwijający się w XIX wieku Zagrzeb potrzebował dobrej komunikacji miejskiej, ponieważ uruchomione w 1884 omnibusy miały charakter sezonowy i zawoziły turystów wyłącznie z dworca kolejowego do hotelu. W 1885 rozpoczęły się dyskusje na temat uruchomienia tramwaju konnego, a w 1887 przedstawiono projekt, który zakładał poprowadzenie tramwaju konnego od Zagrzebia do Samoboru. Władze miejskie projekt jednak odrzuciły ze względu na brak funduszy[1].

Ze względu na budowę linii kolejowej w 1889 pomysł budowy tramwajów powrócił. 7 marca 1891 podpisano umowę zgodnie, z którą Gautier miał zbudować linię w ciągu 6 miesięcy. Dopiero 11 maja rozpoczęły się prace budowlane przy linii. Przyczyną opóźnienia były problemy finansowe inwestora. Prace torowe wykonywała firma Gfrörer Muskovics z Budapesztu. Oddanie do eksploatacji pierwszego odcinka linii nastąpiło 5 września 1891 na dwa dni przed zakładanym terminem. Zagrzeb liczył wówczas 82 tysiące mieszkańców. Budowa pierwszej linii zakończyła się W tym samym roku do Zagrzebia dotarła pierwsza linia kolejowa. Uruchomienie komunikacji tramwajowej zbiegło się w czasie z otwarciem wystawy jubileuszowej rolnictwa i leśnictwa. Pierwszym taborem były wagony konne Weitzer z Grazu. Wagony te były jednokonne, dwuosiowe o rozstawie szyn 760mm.

W 1906 miasto postanowiło przejąć komunikację miejską.

Tramwaje elektryczne
W 1910 Belgowie zbudowali pierwszą elektrownię w Zagrzebiu. W tym samym roku zelektryfikowano istniejące linie, przekuwając je równocześnie na rozstaw 1000 mm. Wcześniej na terytorium dzisiejszej Chorwacji tramwaje elektryczne jeździły w Rijece, Puli, Opatii (Wszystkie te sieci były jednak zelektryfikowane od razu).

W 1954 w pobliżu cmentarza Mirogoj, na bardzo stromym odcinku (spadek 9%), nastąpił wypadek, w wyniku którego zginęło 19 pasażerów. Odcinek ten zaraz zamknięto. Był to jedyny przypadek zamknięcia odcinka sieci tramwajowej w mieście[2].

W 1978 wybudowano linię na drugą stronę Sawy do budowanego wówczas osiedla Sopot.

W latach 90. przeprowadzono program modernizacji infrastruktury tramwajowej. W 2000 otwarto dwa nowe odcinki Jarun - Prečko i Dubrava - Dubec.


Linie tramwajowe

Dzienne
1 - Zapadni kolodvor - Plac bana Josipa Jelačića - Borongaj
2 - Črnomerec - Jukićeva, Glavni kolodvor, Autobusni kolodvor, Žitnjak - Savišće
3 - Ljubljanica - Ulica grada Vukovara - Savišće
4 - Savski most - Glavni kolodvor - Dubec
5 - Prečko - Ulica grada Vukovara, Autobusni kolodvor - Dubrava
6 - Črnomerec - Plac bana J. Jelačića, Glavni kolodvor - Sopot
7 - Savski most - Velesajam, Autobusni kolodvor - Dubec
8 - Mihaljevac - Draškovićeva, Autobusni kolodvor - Zapruđe
9 - Ljubljanica - Glavni kolodvor - Borongaj
11 - Črnomerec - Plac bana Josipa Jelačića - Lubec
12 - Ljubljanica - Plac bana Josipa Jelačića - Dubrava
13 - Žitnjak - Ulica grada Vukovara, Savska, Plac bana J. Jelačića, Glavni kolodvor, Trg žrtava fašizma - Plac Kvaternikov
14 - Mihaljevac - Plac bana J. Jelačića, Savska, Velesajam - Zapruđe
15 - Mihaljevac - Dolje
17 - Prečko - Horvaćanska, Savska, Plac bana J. Jelačića, Plac žrtava fašizma, Zvonimirova - Borongaj

Nocne
31 - Zapadni kolodvor - Plac bana J. Jelačića - Glavni kolodvor, Autobusni kolodvor, Avenija Dubrovnik - Savski most
32 - Prečko - Plac bana J. Jelačića, Plac hrvatskih velikana - Borongaj
33 - Dolje - Draškovićeva, Glavni kolodvor, Savska cesta, Ulica grada Vukovara - Savišće
34 - Ljubljanica - Plac bana J. Jelačića, Glavni kolodvor, Draškovićeva - Dubec


Tabor eksploatowany
Flota tramwajowa w Zagrzebiu ulega szybkiej poprawie. Jeszcze na początku XXI wieku znaczną część taboru stanowiły produkowane od lat 50. dwuosiowe tramwaje z zakładów Ðuro Ðakovic, czechosłowackie Tatry T4 i KT4 z lat 70 i 80. oraz niemieckie GT6. W 2005 rozpoczęto eksploatacje nowych niskopodłogowych wagonów TMK2200 do maja 2009 dostarczono 140 tych 5 członowych 32 metrowych pojazdów. Dodatkowo zakupiono 2 trójczłonowe pojazdy TMK2300.

Dane techniczne:
Lokalizacja: Zagrzeb, Chorwacja Image
Rodzaj transportu: tramwaj elektryczny wąskotorowy jednokierunkowy
Data uruchomienia: 5 września 1891 (tramwaj konny)
18 sierpnia 1910 (tramwaj elektryczny)
Właściciel: Miasto Zagrzeb
Operator: Zagrebački Električni Tramvaj
Liczba linii: 19
15 dziennych
4 nocne
Liczba przystanków: 256
Przewozy dobowe: 558 900 pas.
Przewozy roczne: 204 mln pas.
Długość systemu: 54,2-58 km
Długość torów: 116,3 km
Długość linii: 142-148 km
Szerokość toru: 1000 mm
Zasilanie: 600 V DC
Tabor: 193 wagony silnikowe
41 wagonów doczepnych
Liczba zajezdni: 2


(C) Kmk.krakow.pl
InfoTram.pl
Autobusczerwony.blox.pl
Wikipedia
Oocities.org
Phototrans.eu
Lh3.googleusercontent.com
Bractworowerowe.blox.pl
Tomi.blox.pl
Komunikaty.pl
InfoBus.pl


Pon, 07.08.2017, 21:51
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com