Obecny czas: Wto, 22.05.2018, 1:34




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Reklama 

[Kolej 800mm] Karczewska Kolej Dojazdowa 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 5917
Miejscowość: Warszawa
Post [Kolej 800mm] Karczewska Kolej Dojazdowa
Image Image
Image Image
Image

dawny budek stacji w Otwocku
Image

Kolej wąskotorowa o prześwicie 800 mm łącząca Pragę (stacja początkowa Most koło Mostu Kierbedzia) z Wawrem, Otwockiem i Karczewiem, zbudowana w latach 1899-1914, funkcjonowała w latach 1901-1963. Na stacji początkowej Most łączyła się z kolejką jabłonowską.

Kalendarium
1896 - pierwsze plany budowy kolei wąskotorowej o szerokości toru 800 mm z Pragi do Wawra
1899 - rozpoczęcie budowy odcinka od Mostu Kierbedzia do Wawra
4.01.1901 - uruchomienie kursowania od stacji Warszawa most do Wawra
1903 - projekt rozbudowy do Karczewa
Czerwiec 1907 - zgoda władz na rozbudowę do Karczewa, rozpoczęcie budowy odgałęzienia z Wawra do Starej Miłosnej
1909 - wykup gruntów pod rozbudowę do Karczewa
1911 - powołanie Towarzystwa Akcyjnego Warszawskich Dróg Podjazdowych
- rozpoczęcie budowy odcinka od Wawra do Karczewa
16.04.1914 - uruchomienie kursowania z Wawra do Karczewa oraz z Wara do Starej Miłosnej
27.07.1915 - ewakuacja taboru przez wojska rosyjskie (zawieszenie kursowania)
10.08.1915 - zawieszenie kursowania kolei konnej do Starej Miłosnej
15.08.1915 - wznowienie kursowania kolei konnej ze Straży Ogniowej do Starej Miłosnej
22.08.1915 - wydłużenie kursowania kolei konnej do Mostu Kierbedzia
15.09.1915 - wznowienie kursowania kolei konnej od Mostu Kierbedzia do Falenicy
20.09.1915 - wydłużenie kolei konnej do Otwocka
1.01.1916 - przywrócenie kursowania trakcji parowej od Mostu do Karczewa
listopad1918 - w ramach derusyfikacji zmieniono nazwę jednej ze stacji na Michalin
1925 - przeniesienie stacji Kamionek na dawną lokalizację i zmiana nazwy na Park Skaryszewski
1929 - zmiana nazwy stacji Park Skaryszewski na Park Paderewskiego
7.09.1939 - zawieszenie kursowania od Mostu Kierbedzia do Karczewa z powodu zniszczeń wywołanych bombardowaniem, spalenie stacji Grochów oraz likwidacja linii konnej z Wawra do Starej Miłosnej
październik 1939 - wznowienie kursowania od Mostu do Karczewa
1.05.1942 - zarząd nad kolejką obejmuje Radca kolei Rzeszy dr Karl Jürgens, wprowadzenie niemieckich nazw stacji Warschau Weichsel (Most) i Ostpark (Straż Ogniowa)
1.08.1944 17:00 - wybuch Powstania Warszawskiego, wstrzymanie kursowania
wrzesień 1944 - wznowienie kursowania z Falenicy do Karczewa
październik 1944 - wznowienie kurowania z Wawra do Falenicy
styczeń / luty 1945 - wznowienie kursowania z Mostu do Wawra i Karczewa
1.01.1949 - nacjonalizacja przez władze komunistyczne, komasacja zarządzania z pozostałymi kolejkami wąskotorowymi oraz EKD, włączenie w struktury PKP jako WKD
1.07.1952 - likwidacja odcinka od Mostu do Otwocka
1.07.1963 - likwidacja linii (rozbiórka odcinka z Otwocka do Karczewa)


Charakterystyka
Inne nazwy: Kolejka wawerska
Okres budowy: 1899-1914
Uruchomienie linii: 1899
Okres eksploatacji: 1899-1963
Trakcja: konna (1915-1939)
parowa (1901-1963)
Szerokość toru: 800 mm
Długość sieci: 29 km (bez linii do Starej Miłosnej)
Stacje styczne: Wawer, Anin, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Falenica, Michalin, Józefów, Świder, Otwock


(C) Gazeta_Otwocka archiwum.otwock.pl
Przewodnik po Warszawie (do 1944 roku) Stalus.iq.pl
Opencaching.pl
Google
Życie Warszawy Zw.com.pl
BazaKolejowa.pl
Warszawa.wikia.com
Trasbus.com
Atlas linii kolejowych Polski 2011; Eurosprinter, Rybnik, 2011
Pokropiński Bogdan – Kolej jabłonowska; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2004


Wto, 23.01.2018, 21:42
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com