Obecny czas: Czw, 22.02.2018, 19:47




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Reklama 

[Tramwaje] Göteborg, Szwecja 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 5894
Miejscowość: Warszawa
Post [Tramwaje] Göteborg, Szwecja
wagony typu M25 w zajezdni Gårdahallen:
Image

skład 1965-1967 ASJL M28+1969-1972 HägglundM29:
Image

1984-1992/1998-2003(M) ASEA/MGB M31 (3-członowy):
Image

2005-2009 AnsaldoBreda Sirio M32 (5-członowy):
Image
Image
Image

wagon zabytkowy dwukierunkowy 1928 M5:
Image

Film:
https://www.youtube.com/watch?v=kc_zB3_MNOw

Cytuj:
Tramwaje w Göteborgu to system komunikacji tramwajowej działający w Göteborgu i zarządzany przez firmę Göteborgs Spårvägar AB należącą do Västtrafik.

Długość torów (ok. 190 km) czyni sieć tramwajową w Göteborgu największą w Skandynawii. Codziennie dostępnych jest 12 linii dziennych i 5 nocnych – około 200 tramwajów średnio w ciągu doby wykonuje razem 2000 kursów pokonując 30000 km. Pierwszy tramwaj został zakupiony przez miasto w 1900, a dwa lata później uruchomiono pierwszą zelektryfikowaną linię.

Historia

Tramwaje konne
Pierwszą linię tramwaju konnego uruchomiono 25 września 1879 na trasie Brunnsparken - Stigbergsliden. 16 grudnia 1880 wydłużono linię od Brunnsparken do Drottningtorget. W 1881 otwarto cztery nowe odcinki tras:
1 maja do Lorensborg
15 maja do Korsvägen
5 czerwca do Getebergsäng
15 grudnia do Redbergslid

5 października 1882 otwarto trasę do Slottskogen. 18 sierpnia 1902 pierwszą linię tramwaju konnego na trasie Järntorget − Slottskogen. 28 października 1902 zastąpiono ostatnią linię tramwaju konnego linią tramwaju elektrycznego. Przy zastępowaniu tramwajów konnych elektrycznymi przebudowywano torowiska z rozstawu 1000 mm na 1435 mm.

Tramwaje elektryczne
Po uruchomieniu pierwszej linii 18 sierpnia 1902 oraz w wyniku dalszej rozbudowy systemu 28 października w mieście były cztery linie tramwaju elektrycznego oznaczane kolorami:
niebieska: Majorna − Redbergslid
biała: linia okólna
zielona: Majorna − Valand
czerwona: Redbergslid − Valand

11 listopada 1902 otwarto trasę do Berzeliigatan oraz 20 listopada otwarto linię do Getebergsäng. 1 stycznia 1904 uruchomiono linię żółtą na trasie Slottsskogen − Änggård. 29 października 1905 uruchomiono linię brązową do Kviberg. 1 lutego 1906 otwarto linię Gamlestadsbro − Slakthuset, którą już 14 maja zlikwidowano. W 1907 otwarto trzy nowe odcinki sieci:
14 sierpnia do Mölndalsbro
21 września do Hinsholmen
17 grudnia do Långedrag

5 kwietnia 1908 otwarto linię do Saltholmen. 1 listopada 1911 oddano do eksploatacji linię do Kapellplatsen. 15 listopada 1924 otwarto linię do Klintens Väg. 17 listopada 1925 oddano do eksploatacji linię do Härlanda. 26 października otwarto linię do Örgryte. W latach 30. XX w. otwarto kilka nowych linii:
22 stycznia 1931 do Holtermanska Sjukhuset
11 maja 1936 do Högsbogatan
7 października 1936 do Kålltorp
3 lutego 1937 do Landala
1 września 1938 przez Bangatan do Dahlströmsgatan
6 marca 1939 Dahlströmsgatan − Godhemsgatan

21 czerwca 1940 otwarto linię do Hjalmar Brantingsplatsen. 24 listopada 1941 otwarto linię Nils Ericsonsplatsen − Götaälvbrogrenen. 26 listopada 1942 otwarto linię od Änggården do Jubileumskliniken. Linię do Vågmästareplatsen otwarto 15 grudnia 1942. 26 czerwca 1944 otwarto linię do Lundby Egna Hem. 12 stycznia 1945 otwarto linię z Landala do Sahlgrenska. 17 września 1948 zlikwidowano linię Slottskogen − Sahlgrenska. 16 czerwca 1949 otwarto linię do Vidkärr. 26 kwietnia 1951 otwarto trasę Örgryte − Kålltorp. 13 czerwca 1953 wybudowano linię do Guldheden. W 1954 wydłużono linię do Torp. 1 sierpnia 1955 otwarto linię od Lundby do Bräcke. 25 stycznia 1956 zlikwidowano linię pomiędzy Kviberg i Bellevue. 20 maja 1957 otwarto linię od Bellevue do Kortedala. 15 czerwca 1959 otwarto linię do Biskopsgården. 9 kwietnia 1962 otwarto linię od Linnéplatsen do Frölundaborg. 12 czerwca 1962 otwarto linię Högsbogatan − Frölundaborg. Linię do Högsbotorp. W 1964 otwarto trzy nowe trasy tramwajowe:
16 marca do Frölunda Torg
7 grudnia do Länsmansgården
30 grudnia pomiędzy Redbergsplatsen − Storkgatan, linia ta zastąpiła linię w Riddaregatan

13 czerwca 1966 otwarto linię do Tynnered. Dwa lata później 4 listopada 1968 zlikwidowano linię do Bräcke. 27 stycznia 1969 otwarto linię Angeredsbanan do Alelyckan. 1 grudnia 1969 otwarto linię do Hjällbo. 6 kwietnia 1970 otwarto linię do Bergsjön. Trasę tramwajową do Storås otwarto 9 kwietnia 1972. 2 października 1978 otwarto linię do Angered. 18 czerwca 1979 wydłużono linię Angeredsbanan do Drottningtorget. 3 października 1982 oddano do eksploatacji linię do końcówki Östra Sjukhuset.

Zajezdnie
W całej historii tramwajów w Göteborgu działało 13 zajezdni:

Zajezdnia Data otwarcia Data zamknięcia Uwagi
Barlastkajen 1879 1882
Eternithallen ? 2005
Gamla Hästspårvägsstallet 1882 1891
Gårdahallen 1930 czynna muzeum
Järntorget 1902 ?
Kungsladugårdshallen (Majorna) 1923 czynna
Mölndalsbro 1908 1933
Nya Hästspårvägsstallet 1891 1902
Odinsplatsen 1969 198?
Rantorget 1985 czynna
Saltholmen 1915 1929
Stampgatan (Stampen) 1902 1986
Vagnhallen Majorna/Bussgaraget klippan 1902 1963

Tabor

Tabor liniowy
M28, ASJL 1965–67, numery boczne: 701-711, 713-763, 766, 767
M29, Hägglund 1969–72, numery boczne: 801-838, 840-857, 859, 860
M31 (poprzednio M21 ASEA 1984–92, poddane przebudowie), ASEA/MGB 1998-2003, numery boczne: 300-379
M32, Sirio, AnsaldoBreda 2005–2009, numery boczne: 401-440

Tabor techniczny
SM83, 1953, numer boczny 143, wagon pomiarowy, sprowadzony w 2003 roku z Oslo
Tatra T7B5, 1988, numer boczny 100, sprowadzony z Oslo w roku 1998
GS S26, 1995, numer boczny 27

Linie
Linia Trasa Długość Liczba przystanków
1 Tynnered – Östra Sjukhuset 15,59 km 33
2 Högsbotorp – Krokslätt 10,10 km 22
3 Marklandsgatan – Kålltorp 12,68 km 30
4 Mölndal – Angered 19,26 km 21
5 Torp – Länsmansgården 13,78 km 29
6 Länsmansgården – Kortedala 24,55 km 46
7 Tynnered – Bergsjön 21,05 km 35
8 Frölunda – Angered 21,31 km 25
9 Kungssten – Angered 18,98 km 21
10 Guldheden – Eketrägatan/Biskopsgården 8,79 km 17/23
11 Saltholmen – Bergsjön 21,83 km 38
13 Marklandsgatan – Centralstationen 7,24 km 10

Charakterystyka
Data uruchomienia: 24 września 1879
Elektryfikacja: 1902
Operator: Göteborgs Spårvägar AB
Całkowita długość linii: 190 km
Liczba linii: 12
Szerokość toru: 1435 mm


(C) Wikipedia
Paramaciej.pl
InfoBus.pl
Youtube.com


Nie, 04.02.2018, 21:26
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com