Obecny czas: Pią, 03.05.2024, 21:34




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Tramwaje] Tramwaje w Amsterdamie 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7506
Miejscowość: Warszawa
Post [Tramwaje] Tramwaje w Amsterdamie
charakterystyczną cechą jest jeden z odcinków sieci obsługiwany równocześnie przez tramwaje i jednostki metra (posiada podwójne zasilanie: sieć górną 600V i trzecią szynę 750 V)

1989-1990 BN 11G - 20 szt. (#901-920)
Image
Image Wikipedia.org
Producent: La Brugeoise et Nivelles, Brugia, Belgia
Typ: dwukierunkowy, 3-członowy
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: z prawej 5 / z lewej 3
Liczba wózków: 4
Liczba miejsc siedzących: 52
Liczba miejsc stojących: 98
Układ drzwi: z prawej 1-2-2-2-1 / z lewej 0-2-2-2-0
Silniki: 8 × 38,5 kW
Moc ciągła: 308 kW
Długość: 25 890 mm
Szerokość: 2350 mm
Wysokość: 3190 mm
Wysokość podłogi: 215 / 885 mm
Masa służbowa: 34 000 kg
Prędkość maksymalna: 70 km/h

1990 BN S1 - 2-członowy, dwusystemowy wagon metra, obsługujący odcinek sieci tramwajowej - 8 szt. (#46-57)
Image Wikipedia.org
Image Flickr.com
Producent: La Brugeoise et Nivelles, Brugia, Belgia
Liczba członów: 2
Liczba drzwi: 2 × 6
Układ drzwi: 2 × 2-2-2-2-2-2
Silniki: 6 × 77 kW
Moc ciągła: 462 kW
Długość: 30 600 mm
Szerokość: 2650 mm
Masa służbowa: 48 500 kg
Masa całkowita: 72 000 kg
Prędkość maksymalna: 70 km/h

1990-1991 BN 12G - 25 szt. (#817-841)
Image Wikipedia.org
Producent: La Brugeoise et Nivelles, Brugia, Belgia
Typ: jednokierunkowy, 3-członowy
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 5
Liczba wózków: 4
Liczba miejsc siedzących: 63
Liczba miejsc stojących: 102
Układ drzwi: 1-2-2-2-1
Silniki: 8 × 38,5 kW
Moc ciągła: 308 kW
Długość: 25 888 mm
Szerokość: 2350 mm
Wysokość: 3150 mm
Wysokość podłogi: 215 / 885 mm
Masa służbowa: 34 000 kg

1993 BN S2 - 2-członowy, dwusystemowy wagon metra, obsługujący odcinek sieci tramwajowej - 7 szt. (#58-69)
Image Flickr.com
Producent: La Brugeoise et Nivelles, Brugia, Belgia
Liczba członów: 2
Liczba drzwi: 2 × 6
Układ drzwi: 2 × 2-2-2-2-2-2
Silniki: 6 × 77 kW
Moc ciągła: 462 kW
Długość: 30 600 mm
Szerokość: 2650 mm
Masa służbowa: 48 500 kg
Masa całkowita: 72 000 kg
Prędkość maksymalna: 70 km/h


2001 Siemens Combino 13G - 151 szt. (#2001-2151)
Image
Image
Image Wikipedia.org
Producent: Siemens, Krefeld, Niemcy
Typ wagonu: niskopodłogowy, jednokierunkowy, 5-członowy
Niskopodłogowość: 100 %
Układ osi: Bo’2’Bo
Liczba członów: 5
Liczba drzwi: 5
Liczba wózków: 3
Liczba miejsc siedzących: 52
Liczba miejsc stojących: 129
Układ drzwi: 1-2-2-2-1
Silniki: Voith 4 × 100 kW (po 2 przy 1 i 3 wózku)
Moc ciągła: 400 kW
Długość: 29 200 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość: 3510 mm
Wysokość podłogi: 300 mm
Rozstaw wózków 1-2: 11 440 mm
Rozstaw wózków 2-3: 9810 mm
Rozstaw osi w wózku: 1800 mm
Szerokość drzwi 1 i 5: 650 mm
Szerokość drzwi 2, 3 i 4: 1300 mm
Masa służbowa: 33 455 kg
Masa całkowita: 50 200 kg
Minimalny promień łuku: 17 m
Prędkość maksymalna: 70 km/h

2002 Siemens Combino 14G - 4 szt. (#2201-2204)
Image Wikipedia.org
Image Przedniaplatformatramwaju.pl
Producent: Siemens, Krefeld, Niemcy
Typ wagonu: niskopodłogowy, dwukierunkowy, 5-członowy
Niskopodłogowość: 100 %
Układ osi: Bo’2’Bo
Liczba członów: 5
Liczba drzwi: 5
Liczba wózków: 3
Liczba miejsc siedzących: 52
Liczba miejsc stojących: 129
Układ drzwi: z prawej 1-2-2-2-1 / z lewej 0-2-2-2-0
Silniki: Voith 4 × 100 kW (po 2 przy 1 i 3 wózku)
Moc ciągła: 400 kW
Długość: 29 200 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość: 3510 mm
Wysokość podłogi: 300 mm
Rozstaw wózków 1-2: 11 440 mm
Rozstaw wózków 2-3: 9810 mm
Rozstaw osi w wózku: 1800 mm
Szerokość drzwi 1 i 5: 650 mm
Szerokość drzwi 2, 3 i 4: 1300 mm
Masa służbowa: 33 455 kg
Masa całkowita: 50 200 kg
Minimalny promień łuku: 17 m
Prędkość maksymalna: 70 km/h


2019-2020 CAF Urbos 100 15G - 63 szt. (w trakcie dostaw, wprowadzono 22 szt., #3001-3022, zastępuje serię LHB 9G/10G)
Image Wikipedia.org
Producent: Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF), Zaragoza-Beasain (Guipúzcoa), Hiszpania
Typ wagonu: niskopodłogowy, 5-członowy, dwukierunkowy
Niskopodłogowość: 100 %
Układ osi: Bo’2’Bo
Liczba członów: 5
Liczba drzwi: 2 × 4
Liczba wózków: 3
Liczba miejsc siedzących: 52
Liczba miejsc stojących: 129
Układ drzwi: 1-2-2-1
Długość: 30 000 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość: 3405 mm
Wysokość podłogi: 310 mm
Rozstaw wózków 1-2: 10 120 mm
Rozstaw wózków 2-3: 10 120 mm
Rozstaw osi w wózku napędowym (skrajnym): 1800 mm
Rozstaw osi w wózku tocznym (środkowym): 1850 mm
Szerokość drzwi 1 i 4: 700 mm
Szerokość drzwi 2 i 3: 1300 mm
Prędkość maksymalna: 70 km/h


Tabor historyczny

1979-1980 LHB 9G/10G (pierwotnie 37 szt., #780-816, zastąpione przez serię CAF 15G w 2020)
Image
Image Wikipedia.org
Image
Image Traminfo.nl
Producent: Linke-Hofmann-Busch, Salzgitter-Watenstedt, Niemcy
Okres produkcji: 1979-1980 (9G) / 1980-1981 (10G)
Wyprodukowanych: 25 egz. wycofanych w 2015 (9G) + 12 egz. wycofanych w 2016 (10G)
Typ wagonu: 3-członowy, jednokierunkowy
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 5
Liczba wózków: 4 (napędowe przedni i ostatni, toczne - środkowe)
Liczba miejsc siedzących: 64
Liczba miejsc stojących: 91
Układ drzwi: 2-2-2-2-2
Silniki: 4 × 53 kW
Moc ciągła: 212 kW
Długość: 25 500 mm
Szerokość: 2350 mm
Wysokość: 3260 mm
Wysokość podłogi: 885 mm
Rozstaw wózków 1-2: 6000 mm
Rozstaw wózków 2-3: 5730 mm
Rozstaw wózków 3-4: 6000 mm
Rozstaw osi w wózku napędowym: 1745 mm
Rozstaw osi w wózku tocznym: 1800 mm
Szerokość drzwi: 1150 mm
Masa służbowa: 31 000 kg
Prędkość maksymalna: 55 km/h

1974 LHB 8G na specjalnej linii De Red Crosser (dla osób niewidomych, niepełnosprawnych i starszych) (55 szt., #725-779, wagon #767 obsługiwał w latach 2003-2016)
Image Wikipedia.org
Producent: Linke-Hofmann-Busch, Salzgitter-Watenstedt, Niemcy
Okres produkcji: 1974-1975
Wyprodukowanych: 55 egz. (wycofane w 2003 r., w eksploatacji 1 egz.)
Typ wagonu: 3-członowy, jednokierunkowy
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 5
Liczba wózków: 4 (napędowe przedni i ostatni, toczne - środkowe)
Liczba miejsc siedzących: 64
Liczba miejsc stojących: 95
Układ drzwi: 1-1-2-1-1
Silniki: 4 × 53 kW
Moc ciągła: 212 kW
Długość: 24 290 mm
Szerokość: 2310 mm
Wysokość: 3200 mm
Wysokość podłogi: 885 mm
Rozstaw wózków 1-2: 5700 mm
Rozstaw wózków 2-3: 5730 mm
Rozstaw wózków 3-4: 5700 mm
Rozstaw osi w wózku napędowym: 1745 mm
Rozstaw osi w wózku tocznym: 1800 mm
Szerokość drzwi: 1150 mm
Masa służbowa: 31 000 kg
Prędkość maksymalna: 50 km/h

1967-1968 Werkspoor 7G (25 szt., #700-724, wycofane w 2004)
Image Traminfo.nl
Producent: Werkspoor, Utrecht, Holandia
Okres produkcji: 1967-1968
Wyprodukowanych: 25 egz. (wycofane w 2004)
Typ wagonu: 3-członowy, jednokierunkowy
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 5
Liczba wózków: 4 (napędowe przedni i ostatni, toczne - środkowe)
Liczba miejsc siedzących: 56
Liczba miejsc ogółem: 153
Układ drzwi: 2-2-2-2-2
Silniki: 4 × 50 kW
Moc ciągła: 200 kW
Długość: 23 500 mm
Szerokość: 2350 mm
Wysokość: 3100 mm
Wysokość podłogi: 885 mm
Rozstaw wózków 1-2: 5700 mm
Rozstaw wózków 2-3: 5400 mm
Rozstaw wózków 3-4: 5700 mm
Rozstaw osi w wózku: 1750 mm
Szerokość drzwi: 700 mm (I, II, III i V) / 2×550 mm (IV)
Masa służbowa: 29 600 kg
Prędkość maksymalna: 50 km/h

1966-1967 Werkspoor 6G (30 szt., #670-699, wycofane w 2004)
Image Traminfo.nl
Producent: Werkspoor, Utrecht, Holandia
Okres produkcji: 1966-1967
Wyprodukowanych: 30 egz. (wycofane w 2004)
Typ wagonu: 3-członowy, jednokierunkowy
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 5
Liczba wózków: 4 (napędowe przedni i ostatni, toczne - środkowe)
Liczba miejsc siedzących: 56
Liczba miejsc ogółem: 153
Układ drzwi: 2-2-2-2-2
Silniki: 4 × 50 kW
Moc ciągła: 200 kW
Długość: 23 500 mm
Szerokość: 2350 mm
Wysokość: 3100 mm
Wysokość podłogi: 885 mm
Rozstaw wózków 1-2: 5700 mm
Rozstaw wózków 2-3: 5400 mm
Rozstaw wózków 3-4: 5700 mm
Rozstaw osi w wózku: 1750 mm
Szerokość drzwi: 700 mm (I, II, III i V) / 2×550 mm (IV)
Masa służbowa: 29 600 kg
Prędkość maksymalna: 50 km/h

1964 Werkspoor 5G (17 szt., #653-669, wycofane w 2003)
[img http://traminfo.nl/pics/tramserie120.jpg[/img] Traminfo.nl
Producent: Werkspoor, Utrecht, Holandia
Okres produkcji: 1964
Wyprodukowanych: 17 egz. (wycofane w 2003)
Typ wagonu: 3-członowy, jednokierunkowy
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 5
Liczba wózków: 4 (napędowe przedni i ostatni, toczne - środkowe)
Liczba miejsc siedzących: 56
Liczba miejsc ogółem: 153
Liczba miejsc siedzących: 56
Liczba miejsc ogółem: 153
Układ drzwi: 2-2-2-2-2
Silniki: 4 × 50 kW
Moc ciągła: 200 kW
Długość: 23 500 mm
Szerokość: 2350 mm
Wysokość: 3104 mm
Wysokość podłogi: 840 mm
Rozstaw wózków 1-2: 5700 mm
Rozstaw wózków 2-3: 5400 mm
Rozstaw wózków 3-4: 5700 mm
Rozstaw osi w wózku: 1750 mm
Szerokość drzwi: 700 mm (I, II, III i V) / 2×700 mm (IV)
Masa służbowa: 29 600 kg
Prędkość maksymalna: 50 km/h

1962 Beijnes 4G (18 szt., #635-652, wycofane w 2004)
Image Traminfo.nl
1964 Werkspoor 5G (17 szt., #653-669, wycofane w 2003)
[img http://traminfo.nl/pics/tramserie120.jpg[/img] Traminfo.nl
Producent: Beijnes, Beverwijk, Holandia
Okres produkcji: 1962
Wyprodukowanych: 18 egz. (wycofane w 2004)
Typ wagonu: 3-członowy, jednokierunkowy
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 5
Liczba wózków: 4 (napędowe przedni i ostatni, toczne - środkowe)
Liczba miejsc siedzących: 45
Liczba miejsc ogółem: 175
Liczba miejsc siedzących: 56
Liczba miejsc ogółem: 153
Układ drzwi: 2-2-2-2-2
Silniki: 4 × 50 kW
Moc ciągła: 200 kW
Długość: 23 500 mm
Szerokość: 2350 mm
Wysokość: 3104 mm
Wysokość podłogi: 840 mm
Rozstaw wózków 1-2: 5700 mm
Rozstaw wózków 2-3: 5400 mm
Rozstaw wózków 3-4: 5700 mm
Rozstaw osi w wózku: 1750 mm
Szerokość drzwi: 700 mm (I, II, III i V) / 2×700 mm (IV)
Masa służbowa: 28 200 kg
Prędkość maksymalna: 50 km/h

1959-1961 Beijnes 3G (33 szt., #602-634, wycofane z eksploatacji w 2004, obecnie w Poznaniu)
Image Wikipedia.org
Image Traminfo.nl
Producent: Beijnes, Beverwijk, Holandia
Okres produkcji: 1959-1961
Wyprodukowanych: 33 egz. (wycofane w 2004 r.)
Typ wagonu: 3-członowy, jednokierunkowy
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 5
Liczba wózków: 4
Liczba miejsc siedzących: 45
Liczba miejsc ogółem: 160
Układ drzwi: 2-2-2-2-2
Silniki: 4 × 50 kW
Moc ciągła: 200 kW
Długość: 23 400 mm
Szerokość: 2250 mm
Wysokość: 3100 mm
Wysokość podłogi: 840 mm
Rozstaw wózków 1-2: 5700 mm
Rozstaw wózków 2-3: 5740 mm
Rozstaw wózków 3-4: 5700 mm
Rozstaw osi w wózku: 1750 mm
Szerokość drzwi: 700 mm (I, II, III i V) / 2×650 mm (IV)
Masa służbowa: 26 900 kg
Prędkość maksymalna: 50 km/h

1958 Beijnes 2G (12 szt., #876-887, wycofane w 1995)
Image Traminfo.nl
Producent: Beijnes, Beverwijk, Holandia
Okres produkcji: 1958
Wyprodukowanych: 12 egz. (wycofane w 1993-1995 r., 5 egz. kupił Poznań)
Typ wagonu: 2- lub 3-członowy, jednokierunkowy
Liczba członów: 2/3
Liczba drzwi: 4/5
Liczba wózków: 4
Liczba miejsc siedzących: 45
Liczba miejsc ogółem: 106 (2-członowy) / 160 (3-członowy)
Układ drzwi: 2-2-2-2/2-2-2-4-2
Silniki: 4 × 50 kW
Moc ciągła: 200 kW
Długość: 18 000 mm (2-członowy) / 23 400 mm (3-członowy)
Szerokość: 2250 mm
Wysokość: 3100 mm
Wysokość podłogi: 840 mm
Rozstaw wózków 1-2: 5700 mm
Rozstaw wózków 2-3: 5740 mm
Rozstaw wózków 3-4: 5700 mm
Rozstaw osi w wózku: 1750 mm
Szerokość drzwi: 700 mm (I, II, III i V) / 1300 mm (IV)
Masa służbowa: 21 500 kg (2-członowy) / 26 900 kg (3-członowy)
Prędkość maksymalna: 50 km/h

Beijnes 1G (25 szt., #551-575, wycofane w 1991-1995, 9 szt. zakupił Poznań)
Image Traminfo.nl
Producent: Beijnes, Beverwijk, Holandia
Okres produkcji: 1957
Wyprodukowanych: 25 egz. (wycofane w 1991-1995 r.)
Typ wagonu: 2- lub 3-członowy, jednokierunkowy
Liczba członów: 2/3
Liczba drzwi: 4/5
Liczba wózków: 4
Liczba miejsc siedzących: 45
Liczba miejsc ogółem: 106 (2-członowy) / 160 (3-członowy)
Układ drzwi: 2-2-2-2/2-2-2-4-2
Silniki: 4 × 50 kW
Moc ciągła: 200 kW
Długość: 18 000 mm (2-członowy) / 23 400 mm (3-członowy)
Szerokość: 2250 mm
Wysokość: 3100 mm
Wysokość podłogi: 840 mm
Rozstaw wózków 1-2: 5700 mm
Rozstaw wózków 2-3: 5740 mm
Rozstaw wózków 3-4: 5700 mm
Rozstaw osi w wózku: 1750 mm
Szerokość drzwi: 700 mm (I, II, III i V) / 1300 mm (IV)
Masa służbowa: 21 500 kg (2-członowy) / 26 900 kg (3-członowy)
Prędkość maksymalna: 50 km/h

1948-1950 Werkspoor Dreiasser (60 szt., #491-550/po przenumerowaniu 891-950, wycofane w 1974-1988)
Image Wikipedia.org
Producent: Werkspoor, Utrecht, Holandia
Okres produkcji: 1948-1950
Wyprodukowanych: 60 egz. (wycofane w 1974-1988 r.)
Typ wagonu: wagon silnikowy, trójosiowy, jednokierunkowy
Liczba drzwi: 3
Liczba miejsc siedzących: 28 (#491-492) / 25 (#493-550)
Liczba miejsc ogółem: 50 (#491-492) / 58 (#493-550)
Układ drzwi: 4-4-4
Silniki: 2 × 68 KM (50 kW)
Moc ciągła: 136 KM (100 kW)
Długość: 12 270 mm
Szerokość: 2200 mm
Wysokość: 3065 mm
Wysokość podłogi: 735 mm
Rozstaw osi: 5000 mm
Szerokość drzwi: 1660 mm
Masa służbowa: 13 000 kg

1929-1930 Werkspoor - (129 szt., #396-445, wagony dwuosiowe eksploatowane w latach 1929-1981)
Image Wikipedia.org
Image Traminfo.nl
Producent: Werkspoor, Amsterdam, Holandia
Okres produkcji: 1929-1930
Wyprodukowanych: 129 egz. (wycofane w 1968-1981 r.)
Typ wagonu: elektryczny wagon silnikowy, 2-osiowy, jednokierunkowy
Liczba drzwi: 2
Liczba miejsc siedzących: 24
Liczba miejsc ogółem: 32 / 38
Układ drzwi: 2-2
Silniki: 2 × SSW DW492 po 46 KM (34 kW) / 2 × AEG USL253 po 45,5 KM (33,5 kW)
Moc ciągła: 92 KM (68 kW) / 91 KM (67 kW)
Długość: 10 700 mm / 11 000 mm / 11 400 mm / 12 040 mm
Szerokość: 2050 mm
Wysokość: 3065 mm
Wysokość podłogi: 790 mm / 670 mm (pomosty)
Rozstaw osi: 3200 mm
Szerokość drzwi: 917 mm
Masa służbowa: 13 600 kg
Prędkość maksymalna: 45 km/h / 39 km/h z przyczepą

1902-1905 UWMF/Werkspoor/Charlier&von der Zypen Union (215 szt., #15-229, wycofane w 1923-1926)
Image Traminfo.nl
Producent: Ungarische Waggon- und Maschinen Fabrik AG. (UWMF), Györ, Węgry (#15-39 & 50-154) / Werkspoor, Amsterdam, Holandia (#40-49 & #155-179) / Charlier & von der Zypen, Kolonia, Niemcy (#180-229)
Okres produkcji: 1902-1905
Wyprodukowanych: 215 egz. (wycofane w 1923-1926)
Typ wagonu: elektryczny wagon silnikowy, 2-osiowy
Liczba członów: 1
Liczba miejsc stojących: 20-24
Silniki: 2 × Union GE52 19,0 KM (14,5 kW)
Moc ciągła: 38 KM (29 kW)
Długość: 8540 mm (#15-38 & #100-154 & #180-229) / 8560 mm (#39-99 & #155-179) / 8888 mm ze sprzęgiem
Szerokość: 2020 mm (#15-28 & #100-154) / 2080 mm (#39) / 2050 mm (#40-44) / 2060 (#45-59 & #155-179) / 2075 mm (#180-229)
Wysokość: 3250 mm (#15-38 & #100-154 & #180-229) / 3166 mm (#39) / 3275 mm (#40-99 & #155-179)
Rozstaw osi: 1800 mm (#15-38 & #45-229) / 3000 mm (#39-44)
Masa całkowita: 10 492 kg (#15-38 & #155-179) / 10 480 kg (#39-44) / 10 655 kg (#45-49) / 10 445 kg (#50-154) / 9913 kg (#180-229)

tramwaje gazowe
Image Traminfo.nl

tramwaje spalinowe
Image Traminfo.nl

tramwaje parowe
Image Traminfo.nl

doczepy konne holowane przez autobusy (1922 r.)
Image Wikipedia.org

tramwaje konne (1900)
Image Wikipedia.org

schemat sieci (2018)
Image Wikipedia.org


FILM:
Image Youtube.com

Cytuj:
Tramwaje w Amsterdamie (niderl. Amsterdamse tram) to część systemu transportu publicznego funkcjonującego w stolicy Holandii, Amsterdamie. Operatorem sieci tramwajowej jest przedsiębiorstwo Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam (GVB, pol. Miejski Zakład Komunikacyjny Amsterdam), które zarządza także systemem linii autobusowych w mieście.

Rozstaw szyn tramwajowych w Amsterdamie wynosi 1435 mm. Tramwaje są zasilane siecią trakcyjną o napięciu 600 V. Prawie wszystkie trasy tramwajowe zakończone są pętlami, w związku z czym większość taboru stanowią wagony jednokierunkowe. Jedynie na linii numer 5 eksploatowane są wagony dwukierunkowe, gdyż nie jest ona zakończona pętlą.

Sieć składa się z 15 linii tramwajowych, poruszających się po sieci o długości 200 km, przy czym niektóre odcinki wykorzystywane są tylko do przejazdów technicznych. W eksploatacji znajduje się obecnie 200 tramwajów, w tym 24 dwukierunkowe używane na linii 5 (stan z 2013 roku).

Historia

Tramwaje konne
3 czerwca 1875 r. na ulice Amsterdamu wyjechał pierwszy tramwaj. Uruchomiona przez przedsiębiorstwo Amsterdamsche Omnibus Maatschappij (skrót AOM, Amsterdamski Transport Omnibusowy) linia tramwaju konnego połączyła dzielnicę Leidseplein z dzielnicą Plantage. W ciągu następnych 25 lat uruchomiono jeszcze 15 linii, dzięki czemu całe śródmieście Amsterdamu uzyskało połączenie z nowymi dzielnicami miejskimi. Nietypowy był rozstaw szyn amsterdamskiego tramwaju konnego, który wynosił 1422 mm (o 13 mm mniejszy od przyjętego za standardowy).

Tramwaje elektryczne
1 stycznia 1900 r. transport tramwajowy został przejęty przez miasto. Nazwa przedsiębiorstwa została zmieniona na Gemeentetram Amsterdam (GTA), Amsterdamski Tramwaj Gminny). Przejęto od poprzedniego operatora 242 wagony, 758 koni oraz 15 budynków. Wkrótce rozpoczęto elektryfikację linii tramwajowych. Do 1906 r. zelektryfikowano część linii i zmieniono rozstaw szyn na 1435 mm. W 1906 r. kursowało 12 linii elektrycznych (1–11 i 13), na potrzeby których zakupiono 229 nowych tramwajów; jako wagony doczepne wykorzystywano stare tramwaje konne. Ostatnia linia tramwaju konnego, linia nr 12, została zelektryfikowana w 1916 r.

Rozwój sieci do 1945 r.
W latach 1910–1930 sieć rozwijała się razem z miastem. Do 1931 r. uruchomiono liczne linie tramwajowe; ich liczba wzrosła z 12 do 25. W 1930 r. eksploatowano 445 wagonów silnikowych i 350 doczepnych (wszystkie tramwaje były dwuosiowe). Od 1922 r. wszystkie wagony tramwajowe kursujące na trasach do dworca kolejowego, wyposażone zostały w skrzynki pocztowe. Na stacji przy dworcu kolejowym przesyłki były odbierane przez urzędników pocztowych i przekazywane do gmachu poczty głównej.

Z powodu kryzysu gospodarczego lat 30. XX wieku, w 1932 r. zawieszono kursowanie 5 linii. Od 1939 r. możliwe było uruchomienie nowych połączeń tramwajowych we wschodniej części miasta, dzięki przeniesieniu linii kolejowej na wiadukt..

W okresie II wojny światowej wzrosła liczba przewożonych pasażerów. W 1943 r. firmę Gemeentetram połączono z firmą Gemeenteveren (Gminne Przejazdy) i utworzono przedsiębiorstwo Gemeentevervoerbedrijf (GVB). Z powodu braku węgla w 1944 r. zawieszono kursowanie wszystkich linii tramwajowych, wiele wagonów (20%) zostało zrabowanych przez niemieckie wojsko i przetransportowanych na wschód.

Okres powojenny
W czerwcu 1945 r. na ulice Amsterdamu powróciła komunikacja tramwajowa. W celu zastąpienia najstarszych wagonów, od 1948 r. trwały dostawy 60 tramwajów silnikowych i 50 doczep. Wyżej wymienione tramwaje wyprodukowały zakłady w Utrechcie. Po zakończeniu odbudowy sieci, w latach 50. XX wieku, narodził się pogląd, że autobus jest lepszym i nowocześniejszym od tramwaju środkiem transportu. W 1955 r. zakupiono nowoczesne jak na tamte czasy tramwaje przegubowe. Dostarczone w 1957 r. wagony okazały się korzystnym rozwiązaniem; istnienie sieci tramwajowej w Amsterdamie przestało być zagrożone. Do 1968 r. dostarczono 160 tramwajów przegubowych. W 1968 r. wycofano z eksploatacji ostatnie przedwojenne tramwaje dwuosiowe.

W 1971 r. zlikwidowano przewóz przesyłek pocztowych. Na przełomie lat 1972/1973 , zakupione w latach 50. XX wieku sześcioosiowe wagony przegubowe zostały powiększone o dodatkowy człon, stając się wagonami ośmioosiowymi. Po zaledwie 35 latach eksploatacji wycofano ostatnie tramwaje trójosiowe.

Sytuacja obecna
Po powrocie do idei tramwaju jako ważnego środka transportu miejskiego, nowo powstałe osiedla położone na wschodzie miasta połączono z centrum tramwajem. Dzięki temu peryferyjne osiedla miasta otrzymały szybkie połączenie z centrum. W latach 70. XX wieku zakłady Linke-Hoffmann-Busch (LHB) wyprodukowały dwie serie (55 + 37) tramwajów na potrzeby amsterdamskiej sieci. W celu wycofania z eksploatacji najstarszych wagonów tramwajowych, w latach 1989–1990 wyprodukowano w fabryce BN w Belgii 45 tramwajów; były to pierwsze tramwaje niskopodłogowe w Amsterdamie. W 1990 r. uruchomiono linie tramwajowe podmiejskie do Amstelveen i Diemen. Linia do Amstelveen oznaczona została jako Sneltramlinie 51 (szybki tramwaj, linia nr 51).

Ostatnią większą rozbudową sieci była budowa w 2005 r. całkowicie nowej linii nr 26 do IJburga. Częściowo na potrzeby nowej linii sprowadzono w 2001 r. 155 tramwajów typu Siemens Combino; zastąpiły one wyeksploatowane wagony z lat 50. i 60. XX wieku.

Linia nr 25 została zlikwidowana 15 grudnia 2013 r. po 83 latach kursowania (1930–2013). W związku z likwidacją linii, odcinek torów Victorieplein – President Kennedylaan przestał być wykorzystywany w ruchu liniowym. Pozostawiono jednak tory tramwajowe, gdyż służą one tramwajom zjeżdżającym do zajezdni Lekstraat. Linia nr 9 została zlikwidowana w 2018 r. po 115 latach kursowania (1903-2018). Linia nr 10 została zlikwidowana w 2018 r. po 118 latach kursowania (1900-2018). Linia nr 16 została zlikwidowana w 2018 r. po 105 latach kursowania (1913-2018).

De Red Crosser
Nazwą De Red Crosser określany jest uruchamiany od 2003 roku przez holenderski Czerwony Krzyż (Nederlandse Rode Kruis) specjalnie wyposażany wagon tramwajowy, którym mogą podróżować osoby niewidome, chronicznie chore, w podeszłym wieku oraz niepełnosprawne. Na potrzeby wyżej wymienionych pasażerów tramwaj 8G firmy Linke-Hofmann-Busch został wyposażony w podnośnik, klimatyzację oraz toaletę z udogodnieniami dla niepełnosprawnych. Tramwajem może podróżować od 20 do 39 osób; wagon może zostać wynajęty po wcześniejszej rezerwacji przez 6 dni w tygodniu.

Linie
Amsterdam jest obecnie jedynym miastem w Holandii, które wykorzystuje kolory jako dodatkowe oznaczenie linii tramwajowych.

Linia - numer i -kolory Trasa Przez Długość
1 Image Centraal Station – Osdorp De Aker (Matterhorn) Leidseplein, Surinameplein, Station Lelylaan 10,4 km
2 Image Centraal Station – Nieuw Sloten (Oudenaardeplantsoen) Leidseplein, Hoofddorpplein 9,1 km
3 Image Zoutkeetsgracht – Muiderpoortstation Museumplein, Ceintuurbaan 8,4 km
4 Image Centraal Station – Station RAI (Drentepark) Utrechtsestraat, Frederiksplein 5,8 km
5 Image Centraal Station – Amstelveen (Binnenhof) Leidseplein, Museumplein, Station Zuid 10,5 km
7 Image Slotermeer – Flevopark Leidseplein, Weesperplein 11,6 km
11 Image Centraal Station – Surinameplein Leidsestraat, Overtoom
12 Image Station Sloterdijk – Amstelstation Museumplein, Ceintuurbaan, Churchill-laan 9,4 km
13 Image Centraal Station – Geuzenveld (Lambertus Zijlplein) Rozengracht, Mercatorplein 7,6 km
14 Image Slotermeer – Flevopark Rozengracht, Dam, Plantage 12,7 km
17 Image Centraal Station – Osdorp (Dijkgraafplein) Rozengracht, Kinkerstraat, Station Lelylaan 10,0 km
24 Image Centraal Station – De Boelelaan / VU Vijzelstraat, Museumplein, Beethovenstraat, Amstelveenseweg 6,0 km
26 Image Centraal Station – IJburg (Pampuslaan) Passagiersterminal, Rietlandpark, Piet Heintunnel 8,5 km
51 Image Isolatorweg – Centraal Station Nieuwmarkt - Waterlooplein - Weesperplein - Wibautstraat - Amstelstation NS - Spaklerweg - Overamstel - RAI NS - Zuid - De Boelelaan/VU - A.J. Ernststraat - Van Boshuizenstraat - Uilenstede - Kronenburg - Zonnestein - Onderuit - Oranjebaan - Amstelveen Centrum - Ouderkerkerlaan - Sportlaan - Marne - Gondel - Meent - Brink - Poortwachter - Spinnerij - Sacharovlaan 20,5 km
De Red Crosser

Ponadto dwie linie turystyczne obsługiwane taborem zabytkowym kursują w niedziele od kwietnia do października:
20 Image Vijzelgracht - Frederiksplein Leidseplein → Haarlemmermeerstation → Olympiaplein → De Pijp → Vijzelgracht ↔ Frederiksplein → Weesperplein → Waterlooplein
30 Image Haarlemmermeerstation - Station Bovenkerk Station Amstelveen


Dane techniczne
Operator: Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam
Liczba linii: 15
Okres funkcjonowania: od 1875
Elektryfikacja: 1900
Długość torowisk: 200 km tp
Długość sieci: 95 km
Szerokość toru: 1435 mm
Zasilanie: sieć górna 600 V = (DC)
trzecia szyna 750 V = (DC)
Liczba pasażerów: 123,5 mln (2016)

(C) Wikipedia.org
Traminfo.nl
Przedniaplatformatramwaju.pl
Flickr.com
Youtube.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Czw, 23.07.2020, 1:16
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018