Obecny czas: Nie, 05.05.2024, 14:31




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Tramwaje] 1962-1963 PN / WPK / 2PN 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7507
Miejscowość: Warszawa
Post [Tramwaje] 1962-1963 PN / WPK / 2PN
1962-1963 PN (Warszawa)
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image Tramwar.pl


1962-1963 WPK (konurbacja górnośląska)
http://phototrans.eu/14,283622,0,Konstal_WPK_709.html Phototrans.eu


1962 2PN (Bydgoszcz)
http://phototrans.eu/14,390757,0,Konstal_N_75.html Phototrans.eu


Trójczłonowy wagon tramwajowy, zbudowany z połączenia wagonów N i ND (Warszawa) lub 4N i 4ND (konurbacja górnośląska) albo 5N+5ND (Bydgoszcz), zbudowany w latach 1962-1963 w 11 szt. w Warszawie, 11 szt. w konurbacji górnośląskiej oraz 1 szt. wąskotorowej w Bydgoszczy. 9 szt. wagonów warszawskich w latach 1969-1970 trafiło do Poznania.
Cytuj:
PN, WPK i 2PN – trójczłonowy, przegubowy tramwaj powstały poprzez połączenie wagonów N lub 4N lub 5N (I człon) i ND lub 4ND lub 5ND (III człon) ze względu na małą pojemność dotychczasowo produkowanych pojazdów. Przebudową pojazdów zajmowały się głównie warsztaty zakładów komunikacji miejskiej.

Historia
Chorzowskie warsztaty zbudowały 7 pojazdów WPK w latach 1962 i 1963. Pozostałe 4 powstały w fabryce Konstal.
W Warszawie zbudowano 11 pojazdów PN, co oznaczało Przegubowy Normalizowany. Warszawskie wagony PN zbudowane w latach 1962-1963 nie były udane, dlatego w II połowie lat 60. po pożarach tych tramwajów skasowano 2 pierwsze egzemplarze. Pozostałych 9 sztuk sprzedano w latach 1969–1970 do Poznania, gdzie przyjęto dla nich taką samą nazwę. Służba na poznańskich ulicach jedynie potwierdziła opinię o tej konstrukcji jako o nieudanej i wszystkie egzemplarze zezłomowano w latach 1972–1973.
W roku 1962 w Bydgoszczy zmontowano jedyną wersję wąskotorową oznaczoną numerem 75. W 1974 roku w wyniku wypadku wagon ten został skreślony ze stanu taboru liniowego.

Konstrukcja
Dwa wagony zostały połączone dwoma przegubami, między które wstawiono dodatkowy niewielki segment. Nie opierał się on na szynach, lecz na usztywnionych w pionie przegubach, dzięki czemu umożliwiał swobodę ruchu względem siebie w poziomie obu skrajnych członów, a także zwiększał pojemność tramwaju.
Tramwaj był jednokierunkowy. Zamontowano w nim wiele elementów pochodzących z tramwaju 13N, m.in. miękkie siedzenia zwrócone przodem do kierunku jazdy i harmonijkowe drzwi otwierane automatycznie. WPK miały również ściany pomostów pochodzące od 13N. W większości PN pozostawiono stare czoła. Układy pomocnicze niskiego napięcia czerpały prąd z akumulatorów, bowiem wagon nie miał przetwornicy. Zastosowano nowocześniejszy pulpit, a korbę nastawnika zmieniono na kierownicę samochodową. Pojazd ten miał jednak opinię wadliwego.
Bydgoski pojazd nr 75 uważany był za bardzo udany. Przez wiele lat był jedynym przegubowcem. W przeciwieństwie do warszawskich, 75 posiadał ścianę zwykłego 5N, jednak trochę zaokrągloną.

Dane techniczne:
Budowa: 1962-1963
Zbudowanych: 23 szt. (11 szt. Warszawa, 11 szt. konurbacja górnośląska, 1 szt. Bydgoszcz)
Liczba członów: 3
Szerokość toru: 1435 mm (Warszawa, konurbacja górnośląska)
1000 mm (Bydgoszcz)
Długość: 21 390 mm
Szerokość: 2195 mm
Wysokość: 3145 mm
Masa: 26 000 kg
Liczba drzwi: 4
Liczba miejsc ogółem: 172
Liczba miejsc siedzących: 36
Liczba miejsc stojących: 136
Wysokość podłogi: 765/945 mm
Liczba silników: 2
Rodzaj silników: prądu stałego
Typ silników: LT-31
Moc ciągła: 2 × 60 kW
Układ rozruchu: bezpośredni
Prędkość maksymalna: 55 km/h
Liczba osi: 4
Liczba osi napędzanych: 2



(C) Tramwar.pl
Phototrans.eu

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Wto, 04.08.2020, 1:10
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 23 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018