[Szynobusy] 1934-1946 Tatra M130.3
Wikipedia.org
ZDopravy.cz
Normalnotorowe spalinowe wagony silnikowe (szynobusy) serii M130.3, produkowane przez czechosłowacką Tatrę w latach 1934-1946, były rozwinięciem serii M130.2, od której odróżniały się silnikiem wysokoprężnym (zamiast stosowanego wcześniej benzynowego) oraz wykorzystaniem przekładni do zmiany kierunku jazdy. Wyprodukowano 30 egz. w trzech partiach,, przeznaczonych dla linii lokalnych kolei czechosłowackich ČSD. Wagony rejestrowane po 1938 otrzymały malowanie Deutsche Reichsbahn. W 1938 kilka wagonów serii M130.3 (wśród nich M130.323) zostało sprzedanych węgierskim kolejom MAV. Jedyny zachowany do dzisiejszych czasów wagon M130.323 był w eksploatacji do połowy lat 50 XX w. W 2022 został odkupiony przez Muzeum Techniczne z Chocnego, które przetransportowało go do Czasławia.
Wagony serii M 130.3 eksploatowano do lat 50 XX w., kiedy zostały zastąpione przez nowszą serię M131.1.
Dane techniczneProducent: Tatra, Koprzywnica, Czechosłowacja (Czechy)
Okres produkcji: 1934-1946
Wyprodukowanych: 30 egz.
Szerokość toru: 1435 mm
Układ osi: 1A
Liczba miejsc siedzących: 37
Silnik: Tatra, wysokoprężny, rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą
Moc trwała: 120 KM (88 kW) przy 1400 obr./min (01-10)
125 KM (92 kW) przy 1400 obr./min (11-30)
Przekładnia: mechaniczna
Długość (ze zderzakami): 10 610 mm (01-10)
10 700 mm (11-30)
Rozstaw osi: 4800 mm (01-10)
5000 mm (11-30)
Masa własna: 12 620 kg (01-10)
15 360 kg (11-20)
15 600 kg (21-30)
Masa służbowa: 16 000 kg (01-10)
19 360 kg (11-20)
19 500 kg (21-30)
Ładowność: 8200 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 280 L
Prędkość maksymalna: 60 km/h
Średnica kół: 880 mm
Hamulce: Knorr
Poprzednik: Tatra M130.2
Następca: Tatra M131.1
(C) Wikipedia.org
ZDopravy.cz