Pią, 09.06.2023, 22:29
Tatra T5 jest to prototyp czechosłowackiego tramwaju, który został wyprodukowany przez zakłady ČKD w roku 1972.
Konstrukcja
T5 to jednokierunkowy czteroosiowy silnikowy wagon tramwajowy. Swoim wyglądem zewnętrznym i rozwiązaniami znacznie odbiegał od innych wagonów produkcji ČKD (Tatra T1, T2, T3 i T4). Poszycie pudła wagonu wykonane było z metalu, tramwaj otrzymał nowe (wydajniejsze) wyposażenie elektryczne z rozruchem tyrystorowym. Tramwaj z wyglądu był kanciasty z prostokątnymi reflektorami, do wnętrza prowadziło troje drzwi harmonijkowych.
Prototyp
W roku 1972 wyprodukowany prototyp tramwaju T5 (numer taborowy 8000). Dwa lata testowano go w Pradze, następnie sprzedano do Mostu, gdzie kolejne dwa lata jeździł testowo (także z pasażerami). Następnie zwrócono go ČKD, gdzie stał odstawiony aż do roku 1984, kiedy to przebudowano go na wagon gospodarczy. Tramwaj został zezłomowany w 1986.
Warianty
Poza wozem T5 były w latach 70. zaprojektowane inne wagony, wywodzące się z tego typu. Zakłady ČKD poszerzyły oznaczenia nowych wozów o dalsze dwa miejsca, nowo powstałe pojazdy oznaczono jako Tatra T5B6 (szersza skrzynia), Tatra T5C5 (dwukierunkowy, jednostronny) i Tatra T5A5 (nowy wariant tramwaju T5).
Dostawy
W roku 1972 powstał jedyny egzemplarz, który jeździł testowo i nigdy nie wszedł do liniowej eksploatacji.
Dane techniczne
Producent: ČKD Tatra, Praga Smichov, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1972
Liczba członów: 1
Zasilanie: 600 V DC
Szerokość toru: 1435 mm
Silniki trakcyjne: typu TE 022 H
Moc ciągła: 4 × 54 KM (40 kW)
Długość: 14 300 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość (pudła): 3145 mm
Wysokość: 3145 mm
Masa służbowa: 17 600 kg
Prędkość maksymalna: 65 km/h
Liczba miejsc siedzących: 20
Liczba miejsc ogółem: 135
Niskopodłogowość: 0%