[Tramwaje] 1967-1973 Tatra K5
Wikipedia.org
PhotoTrans.eu
en.Tatra-Club.com
Doroshenko-us.livejournal.com
Seznam-Autobusu.cz
Cytuj:
Tatra K5 to model tramwaju wytwarzanego w latach 1970-1973 w zakładach ČKD w Pradze w Czechach z przeznaczeniem na eksport do Kairu w Egipcie.
Konstrukcja
Wóz K5 bazował na rozwiązaniach konstrukcyjnych wagonu Tatra K2 - był to dwuczłonowy przegubowy wagon dwukierunkowy. Zastosowano trzy wózki - dwa skrajne napędowe i środkowy toczny. Interesujące było użycie przedziału pierwszej klasy dla podróżnych, używanego wyłącznie przez kobiety.
Zamontowane w Tatrach K5 wyposażenie elektryczne przystosowane było do klimatu podzwrotnikowego: w stosunku do typu K2 zwiększono moc silników. Prąd pobierany był przez dwa pantografy; każdy z nich umieszczony był na dachu jednego członu.
Dostawy
Państwo Miasto Typ Lata dostaw Liczba Numery taborowe
Egipt Kair K5AR 1970–1973 200 3001–3200
Łączna liczba: 200
Eksploatacja
Kair był (obok Manili, gdzie wyeksportowano tramwaj RT8D5) najbardziej egzotycznym partnerem eksportowym zakładów ČKD.
Prototyp tramwaju typu K5AR wyprodukowano w roku 1967 lub 1968. Produkcja seryjna przebiegała w latach 1970-1973, w ciągu których wyprodukowano 200 sztuk K5AR i dostarczono do egipskiej stolicy, Kairu. Pierwsze 150 wagonów otrzymało malowanie zielono-kremowe, pozostałe tramwaje otrzymały standardowe barwy kremowo-czerwone. Tramwaje rozmontowano na dwie części, załadowano na wagony kolejowe i przewieziono do Rijeki, skąd odpłynęły na statkach do Egiptu. Szkolenie motorniczych z Kairu miało miejsce w 1969 r. w Brnie.
Wiele wagonów typu K5AR spłonęło w trakcie eksploatacji w Egipcie, pozostałe egzemplarze kursujące liniowo były w złym stanie technicznym z powodu braku konserwacji i napraw. Ostatnie tramwaje K5AR wycofano ze służby liniowej w 1981 r., inne źródła wskazują natomiast na połowę lat 80. XX wieku.
Powodów, dla których tramwaje K5AR eksploatowano przez krótki czas, może być kilka: brak przeglądów technicznych, surowy klimat lub odwrócenie się Egiptu od Związku Radzieckiego i wprowadzenie polityki prozachodniej, co mogło spowodować problemy z dostawą części zamiennych z Czechosłowacji.
Dane techniczne
Producent: ČKD Tatra, Praga Smichov, Czechosłowacja
Lata produkcji: 1970–1973
Wyprodukowanych: 200 egz.
Szerokość toru: 1000 mm
Zasilanie: 600 V DC
Liczba członów: 2
Liczba miejsc siedzących: 56
Liczba miejsc ogółem: 148
Niskopodłogowość: 0%
Silniki: 4 × TE 022, o mocy 4 × 62 KM (45,5 kW)
Moc ciągła: 247 KM (182 kW)
Aparatura elektryczna: UA 14
Długość: 20 400 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3050 mm
Rozstaw osi w wózkach: 1900 mm
Masa własna: 22 200 kg
Prędkość maksymalna: 60 km/h
(C) Wikipedia.org
PhotoTrans.eu
en.Tatra-Club.com
Doroshenko-us.livejournal.com