Obecny czas: Wto, 30.04.2024, 21:43




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Tramwaje] 1967-1973 Tatra K5 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7505
Miejscowość: Warszawa
Post [Tramwaje] 1967-1973 Tatra K5
Image Wikipedia.org
Image PhotoTrans.eu
Image en.Tatra-Club.com
Image Doroshenko-us.livejournal.com
Image Seznam-Autobusu.cz

Cytuj:
Tatra K5 to model tramwaju wytwarzanego w latach 1970-1973 w zakładach ČKD w Pradze w Czechach z przeznaczeniem na eksport do Kairu w Egipcie.

Konstrukcja
Wóz K5 bazował na rozwiązaniach konstrukcyjnych wagonu Tatra K2 - był to dwuczłonowy przegubowy wagon dwukierunkowy. Zastosowano trzy wózki - dwa skrajne napędowe i środkowy toczny. Interesujące było użycie przedziału pierwszej klasy dla podróżnych, używanego wyłącznie przez kobiety.

Zamontowane w Tatrach K5 wyposażenie elektryczne przystosowane było do klimatu podzwrotnikowego: w stosunku do typu K2 zwiększono moc silników. Prąd pobierany był przez dwa pantografy; każdy z nich umieszczony był na dachu jednego członu.

Dostawy
Państwo Miasto Typ Lata dostaw Liczba Numery taborowe
Egipt Kair K5AR 1970–1973 200 3001–3200
Łączna liczba: 200

Eksploatacja
Kair był (obok Manili, gdzie wyeksportowano tramwaj RT8D5) najbardziej egzotycznym partnerem eksportowym zakładów ČKD.

Prototyp tramwaju typu K5AR wyprodukowano w roku 1967 lub 1968. Produkcja seryjna przebiegała w latach 1970-1973, w ciągu których wyprodukowano 200 sztuk K5AR i dostarczono do egipskiej stolicy, Kairu. Pierwsze 150 wagonów otrzymało malowanie zielono-kremowe, pozostałe tramwaje otrzymały standardowe barwy kremowo-czerwone. Tramwaje rozmontowano na dwie części, załadowano na wagony kolejowe i przewieziono do Rijeki, skąd odpłynęły na statkach do Egiptu. Szkolenie motorniczych z Kairu miało miejsce w 1969 r. w Brnie.

Wiele wagonów typu K5AR spłonęło w trakcie eksploatacji w Egipcie, pozostałe egzemplarze kursujące liniowo były w złym stanie technicznym z powodu braku konserwacji i napraw. Ostatnie tramwaje K5AR wycofano ze służby liniowej w 1981 r., inne źródła wskazują natomiast na połowę lat 80. XX wieku.

Powodów, dla których tramwaje K5AR eksploatowano przez krótki czas, może być kilka: brak przeglądów technicznych, surowy klimat lub odwrócenie się Egiptu od Związku Radzieckiego i wprowadzenie polityki prozachodniej, co mogło spowodować problemy z dostawą części zamiennych z Czechosłowacji.

Dane techniczne
Producent: ČKD Tatra, Praga Smichov, Czechosłowacja
Lata produkcji: 1970–1973
Wyprodukowanych: 200 egz.
Szerokość toru: 1000 mm
Zasilanie: 600 V DC
Liczba członów: 2
Liczba miejsc siedzących: 56
Liczba miejsc ogółem: 148
Niskopodłogowość: 0%
Silniki: 4 × TE 022, o mocy 4 × 62 KM (45,5 kW)
Moc ciągła: 247 KM (182 kW)
Aparatura elektryczna: UA 14
Długość: 20 400 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3050 mm
Rozstaw osi w wózkach: 1900 mm
Masa własna: 22 200 kg
Prędkość maksymalna: 60 km/h

(C) Wikipedia.org
PhotoTrans.eu
en.Tatra-Club.com
Doroshenko-us.livejournal.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 28.06.2023, 22:23
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 8 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018