Obecny czas: Czw, 02.05.2024, 14:01




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Tramwaje] 1996-1998 Tatra KTNF6 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7505
Miejscowość: Warszawa
Post [Tramwaje] 1996-1998 Tatra KTNF6
1996-1998 Tatra KTNF6

Tatra KTNF6 Chociebuż (Niemcy)
Image Wikipdia.org
Image Strassenbahnen-online.de

Tatra KTNF6 Brandenburg an der Havel (Niemcy)
Image Wikipedia.org
Image Transport131.com.pl

Tatra KTNF6 Schöneiche bei Berlin (Niemcy)
Image Wikipedia.org

Tatra KT6T Tallinn (Estonia)
Image Wikipedia.org
Image Czgk.pl
Cytuj:
Tatra KTNF6 to typ tramwaju, który powstał w wyniku modernizacji czechosłowackiego tramwaju Tatra KT4. Jest to częściowo niskopodłogowy tramwaj, zbudowany poprzez wstawienie między dwa człony tramwaju KT4 dodatkowego, środkowego członu niskopodłogowego. W estońskim Tallinnie podobne tramwaje otrzymały oznaczenie KT6T. Powstała również odmiana Tatra KTNF8, która różni się zwiększoną liczbą osi w porównaniu z KTNF6.

Charakterystyka
Począwszy od tramwaju Be 4/6, który wprowadzono do eksploatacji w szwajcarskiej Genewie w 1984 r., częściowo niskopodłogowe tramwaje zaczęły upowszechniać się w europejskich miastach z transportem tramwajowym. Ze względu na ograniczenia budżetowe lub niezadowalający stan torowisk nie każdy system tramwajowy był w stanie dokonać zakupu taboru w pełni niskopodłogowego. Dlatego też przewoźnicy podjęli decyzję o przebudowie posiadanych wagonów tramwajowych poprzez zamontowanie w nich części niskopodłogowej. Jednym z tramwajów powstałych w ten sposób jest Tatra KTNF6 (KT6T) lub Tatra KTNF8, które są zmodyfikowaną wersją tramwaju Tatra KT4, wytwarzanego w czeskich zakładach ČKD.

KTNF6 i KT6T
Środkowy człon niskopodłogowy dla modyfikacji KTNF6 (KT6T) został wyprodukowany przez Mittenwalder Gerätebau. Człon ten opiera się na dwóch pojedynczych osiach o konstrukcji opracowanej przez zakłady Schindler Wagon ze Szwajcarii, a wysokość podłogi nad główką szyny wynosi 350 mm (300 mm w pobliżu drzwi). Pod dwupłatowymi drzwiami znajduje się wysuwana pochylnia, które ułatwia wsiadanie i wysiadanie pasażerom na wózkach inwalidzkich. Przejście z członu do części wysokopodłogowej zapewniają trzy schodki.

W przypadku niemieckich tramwajów KTNF6 zmodernizowano także wyposażenie elektryczne, zwiększono moc silników i zamontowano układ rekuperacji pozwalający na oddawanie do sieci energii elektrycznej powstałej podczas hamowania. W estońskim KT6T wyposażenie elektryczne pozostawiono bez zmian.

Eksploatacja

Brandenburg an der Havel
W latach 1997–1998 w niemieckim mieście Brandenburg an der Havel przebudowie na typ KTNF6 poddano 10 wagonów typu KT4D. W 2015 r. tramwaje poddano kolejnej modernizacji.

Chociebuż
W niemieckim Chociebużu modernizacje tramwajów typu KT4D na typ KTNF6 przeprowadzono w latach 1992–1995, a pierwsze tramwaje wprowadzono do ruchu 29 stycznia 1996 roku. Do 1998 r. przeprowadzono modernizację 26 wagonów, a KT4D, które nie zostały zmodernizowane, zostały sprzedane do innych miast. W 2012 r. tramwaje KTNF6 poddano kolejnemu remontowi.
Według stanu z 2020 r. w Chociebużu kursuje 21 wagonów KTNF6. Jeden z pozostałych pięciu został zezłomowany, a cztery sprzedano do innych miast.

Schöneiche bei Berlin
W latach 2009–2010 do Schöneiche bei Berlin sprowadzono z Chociebuża trzy KTNF6. były to pierwsze niskopodłogowe tramwaje w Schöneiche. Przed włączeniem do ruchu wprowadzono modyfikacje polegające m.in. na przemalowaniu tramwajów w miejscowe barwy. W 2014 r. zakupiono w węgierskim Segedynie jeszcze jeden tramwaj KTNF6 (sprowadzony tam z Chociebuża). W 2020 r. na stanie przewoźnika Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahn znajdowały się cztery tramwaje KTNF6.

Tallinn
W Tallinnie kursuje łącznie 12 zmodernizowanych tramwajów typu KT4SU i KT4D. W latach 2001–2007 wszystkie te tramwaje zmodernizowano poprzez wstawienie środkowego członu niskopodłogowego, a nazwę modelu zmieniono na KT6T. W latach 2016–2018 w firmie EKOVA ELECTRIC w czeskiej Ostrawie tramwaje ponownie przeszły remont. Zwiększono moc silników, a barwy nadwozia zmieniono na biało-czerwone. Tramwaje otrzymały także nowe oznaczenie KT6TM.

Dane techniczne
Okres produkcji: 1996–1998 (KTNF6)
2001–2007 (KT6T)
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 5
Układ drzwi: 4-4/2/4-4
2-2/2/2-2
Szerokość toru: 1000 mm
1067 mm
1435 mm
Napięcie zasilania: 600 V DC
Długość: 26 770 mm (KTNF6)
26 770 mm (KT6T)
Liczba miejsc siedzących: 52
Liczba miejsc stojących: 93
Niskopodłogowość: 30%
Szerokość: 2180 mm
Wysokość: 3560 mm
Wysokość podłogi: 900 mm / 350–360 mm
Masa własna: 29 800 kg (KTNF6)
27 100 kg (KT6T)
Prędkość maksymalna: 65 km/h
Przyspieszenie rozruchu: 1,0 m/s²



(C) Wikipedia.org
Strassenbahnen-online.de
Transport131.com.pl
Czgk.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 05.07.2023, 17:16
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 10 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018