[Trolejbusy] 1958 Tatra 401 (prototyp)
Wikipedia.org
Tatra-Club.com
WheelsAge.org
Auto.cz
Prototyp trolejbusu z napędem 6×4, zbudowany w pojedynczym egzemplarzu, miał zapoczątkować nową rodzinę zunifikowanych trolejbusów - oprócz niego miały powstać przegubowy T402 oraz midi T403. Nie został wprowadzony do produkcji seryjnej, zamiast niego uruchomiono produkcję mniejszego trolejbusu Skoda 8Tr. We wnętrzu T401 zastosowano siedzenia znane z późniejszego tramwaju T3. Do napędu służyły cztery tramwajowe silniki po 35 kW każdy. Po zakończeniu testów w 1960 trafił do przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Pradze, gdzie otrzymał nr taborowy 461. Jednak już w 1961 został odsprzedany do producenta, a następnie wyeksploatowany w 1975 trafił do Muzeum technicznego w Brnie. W połowie lat 80. XX w. przeszedł częściową odbudowę w miejskim przedsiębiorstwie komunikacyjnym w Ostrawie. W takim stanie pojazd zachował się do dzisiejszych czasów.
Dane techniczneProducent: ČKD Tatra, Praga Smichov, Czechosłowacja (osprzęt elektryczny)
Tatra n. p., Koprzywnica, Czechosłowacja (podwozie)
Karosa, Wysokie Myto, Czechosłowacja (nadwozie)
Prototypy: 1958
Wyprodukowanych: 1 egz.
Typ nadwozia: trolejbus klasy Maxi
Liczba miejsc siedzących: 26+2
Liczba miejsc stojących: 53
Liczba miejsc ogółem: 79+2
Moc silników: 4×48 KM (35 kW)
Moc ciągła: 190 KM (140 kW) przy 1660 obr./min
Napęd: 6×4
Długość: 11 950 mm
Szerokość: 2495 mm
Wysokość (bez odbieraka): 3280 mm
Rozstaw osi: 4756 + 1580 mm
Rozstaw kół przednich: 2030 mm
Rozstaw kół tylnych: 2070 mm
Masa własna: 11 350 kg
Osprzęt elektryczny: ČKD TB 11
Ogumienie: 13.0×20"
Prędkość maksymalna: 70 km/h
(C) Wikipedia.org
Tatra-Club.com
WheelsAge.org
Auto.cz