Wto, 15.08.2023, 15:45
Tatra 500HB (HB oznacza autobus górski) to autobus wysokopodłogowy produkowany przez Karosę w latach 1950-1957.
W Czechosłowacji brakowało autobusu stworzonego do ciężkich, górskich warunków w Tatrach, a przy tym mniejszego i zwrotniejszego niż Skoda 706 RO i nowocześniejszego niż Praga RN/RND. Zakłady Karosa oraz Tatra podjęły się tego zadania. Dzięki ich staraniom powstał autobus trójosiowy (podwozie od ciężarówki Tatra) o modnym nadwoziu, napędzany widlastą ósemką Diesla, chłodzoną powietrzem, o pojemności 9,9 L i mocy 125 KM. Uruchomiono jego produkcję w 1950 roku. Tatra dostarczała podwozia, zaś Karosa – nadwozia. Siedzenia ustawione były w układzie 2+2. Pod podłogą umieszczono luki bagażowe. Na bazie pojazdu w 1953 powstała przyczepa B40. Produkcję zakończono w 1957 po wyprodukowaniu 521 egz. Pojazdy wycofano z eksploatacji w pierwszej połowie lat 60. XX w., a do dzisiejszych czasów zachowało się 5 egz. w Brnie (ex-CSAD), w Mueum technicznym Tatry w Koprzywnicy (ex-CSAD), w Muzeum "Tatra 111" w Dobrzycy (prototyp), w Mueum rolniczym w Nitrze (wrak) i w Muzeum Komunikacji w Bratysławie na dworcu (nieodbudowany).
Dane techniczne
Producent: Tatra n. p., Koprzywnica, Czechosłowacja
Karosa, Wysokie Myto, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1950-1957
Wyprodukowanych: 521 egz.
Typy nadwozia: Wysokopodłogowy autobus międzymiastowy klasy MAXI
Liczba drzwi: 2
Układ drzwi: 2-0-0
Liczba miejsc siedzących: 31
Liczba miejsc stojących: 29
Liczba miejsc ogółem: 60
Silnik: typu Tatra 500, wysokoprężny, wolnossący, 4-suwowy, widlasty o kącie rozwarcia 75°, 8-cylindrowy, OHV, chłodzony powietrzem
Układ zasilania: wtrysk bezpośredni
Kolejność wtrysku: 1-6-3-5-4-7-2-8
Pojemność skokowa: 9884 ccm
Średnica cylindra: 110 mm
Skok tłoka: 130 mm
Moc maksymalna: 125 KM (91,2 kW) przy 1900 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 480 Nm przy 1400 obr./min
Stopień sprężania: 16,5
Skrzynia biegów: manualna 5-biegowa
Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z tyłu pojazdu, napęd 6×4
Długość: 9420 mm
Szerokość: 2350 mm
Wysokość: 3000 mm
Rozstaw osi: 3570 + 1180 mm
Rozstaw kół przednich: 1880 mm
Rozstaw kół tylnych: 1880 mm
Masa własna: 7080 kg
Ładowność: 4575 kg
Masa całkowita: 11 655 kg
Obciążenie 1. osi: 3855 kg
Obciążenie 2. osi: 3900 kg
Obciążenie 3. osi: 3900 kg
Zużycie paliwa: 25-29 L/100 km
Średnica zawracania: 18,4 m
Hamulce: pneumatyczne na wszystkie koła, hamulec ręczny mechaniczny