Wszysko o microbusach, minibusach i autobusach
Wyślij odpowiedź

1950-1957 Tatra 500 HB

Wto, 15.08.2023, 15:45

Image Wikipedia.org
Image
Image
Image
Image Tatra-Club.com
Image Flickr.com
Image
Image AutoMotoKlassik.pl
Image Pinterest.com
Image Auto.cz
Image SAD Zvolen Sadzv.sk
Image Ipravda.sk
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image TatraPortal.sk
Tatra 500HB (HB oznacza autobus górski) to autobus wysokopodłogowy produkowany przez Karosę w latach 1950-1957.

W Czechosłowacji brakowało autobusu stworzonego do ciężkich, górskich warunków w Tatrach, a przy tym mniejszego i zwrotniejszego niż Skoda 706 RO i nowocześniejszego niż Praga RN/RND. Zakłady Karosa oraz Tatra podjęły się tego zadania. Dzięki ich staraniom powstał autobus trójosiowy (podwozie od ciężarówki Tatra) o modnym nadwoziu, napędzany widlastą ósemką Diesla, chłodzoną powietrzem, o pojemności 9,9 L i mocy 125 KM. Uruchomiono jego produkcję w 1950 roku. Tatra dostarczała podwozia, zaś Karosa – nadwozia. Siedzenia ustawione były w układzie 2+2. Pod podłogą umieszczono luki bagażowe. Na bazie pojazdu w 1953 powstała przyczepa B40. Produkcję zakończono w 1957 po wyprodukowaniu 521 egz. Pojazdy wycofano z eksploatacji w pierwszej połowie lat 60. XX w., a do dzisiejszych czasów zachowało się 5 egz. w Brnie (ex-CSAD), w Mueum technicznym Tatry w Koprzywnicy (ex-CSAD), w Muzeum "Tatra 111" w Dobrzycy (prototyp), w Mueum rolniczym w Nitrze (wrak) i w Muzeum Komunikacji w Bratysławie na dworcu (nieodbudowany).

Dane techniczne
Producent: Tatra n. p., Koprzywnica, Czechosłowacja
Karosa, Wysokie Myto, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1950-1957
Wyprodukowanych: 521 egz.
Typy nadwozia: Wysokopodłogowy autobus międzymiastowy klasy MAXI
Liczba drzwi: 2
Układ drzwi: 2-0-0
Liczba miejsc siedzących: 31
Liczba miejsc stojących: 29
Liczba miejsc ogółem: 60
Silnik: typu Tatra 500, wysokoprężny, wolnossący, 4-suwowy, widlasty o kącie rozwarcia 75°, 8-cylindrowy, OHV, chłodzony powietrzem
Układ zasilania: wtrysk bezpośredni
Kolejność wtrysku: 1-6-3-5-4-7-2-8
Pojemność skokowa: 9884 ccm
Średnica cylindra: 110 mm
Skok tłoka: 130 mm
Moc maksymalna: 125 KM (91,2 kW) przy 1900 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 480 Nm przy 1400 obr./min
Stopień sprężania: 16,5
Skrzynia biegów: manualna 5-biegowa
Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z tyłu pojazdu, napęd 6×4
Długość: 9420 mm
Szerokość: 2350 mm
Wysokość: 3000 mm
Rozstaw osi: 3570 + 1180 mm
Rozstaw kół przednich: 1880 mm
Rozstaw kół tylnych: 1880 mm
Masa własna: 7080 kg
Ładowność: 4575 kg
Masa całkowita: 11 655 kg
Obciążenie 1. osi: 3855 kg
Obciążenie 2. osi: 3900 kg
Obciążenie 3. osi: 3900 kg
Zużycie paliwa: 25-29 L/100 km
Średnica zawracania: 18,4 m
Hamulce: pneumatyczne na wszystkie koła, hamulec ręczny mechaniczny

(C) Wikipedia.org
Tatra-Club.com
Flickr.com
AutoMotoKlassik.pl
Pinterest.com
Auto.cz
SAD Zvolen Sadzv.sk
Ipravda.sk
TatraPortal.sk
Wyślij odpowiedź