|
|
Obecny czas: Czw, 02.05.2024, 13:20
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 1 post ] |
|
[Tramwaje] 1996-1997 Tatra T3R
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7505 Miejscowość: Warszawa
|
[Tramwaje] 1996-1997 Tatra T3R
Brno, Czechy Wikipedia.org Praga, Czechy (zezłomowany) PhotoTrans.pl Cytuj: Tatra T3R to typ czeskiego tramwaju z połowy lat 90. XX wieku. Tak naprawdę jest to klasyczny tramwaj Tatra T3 z nowym wyglądem, zmodernizowanym wnętrzem i nowym wyposażeniem elektrycznym. Produkcja przebiegała w firmie ČKD Tatra na przełomie roku 1996 i 1997, ogółem wyprodukowano 10 wozów. Planowano także modernizację starszych wozów T3 na typ T3R, jednakże powstał jeden (prototypowy) wagon w roku 1995, drugi 3 lata później. 11 tramwajów T3R jest eksploatowanych w Brnie, 12 wagon T3R jeździł w Pradze.
Geneza W 1. połowie lat 90. XX wieku sytuacja taborowa w czeskich przedsiębiorstwach komunikacyjnych stała się krytyczna. Z powodu wysokich cen nowych pojazdów podjęto modernizacje posiadanego taboru. Początkowo planowano montaż nowego wyposażenia elektrycznego, z czasem jednak zdecydowano się także na modernizację wnętrza i wyglądu. Brneńskie przedsiębiorstwo komunikacyjne zleciło zakładom ČKD kompletną modernizację jednego wozu Tatra T3. Po pomyślnej modernizacji władze ČKD postanowiły o produkcji zupełnie nowego modelu oznaczonego T3R.
Konstrukcja Tatra T3R to jednokierunkowy, czteroosiowy, silnikowy wagon tramwajowy. Szkielet wozu jest wykonany ze stali, natomiast poszycie jest blaszane; przód i tył wagonu (projektu Patrika Kotasa) z panoramicznymi szybami są wykonane z włókna szklanego. Podłoga wagonu znajduje się na wysokości 915 mm nad torem[3]. Do środka wagonu można dostać się 3 drzwi umieszczonych po prawej stronie pudła. Są to drzwi dwudzielne, odskokowo-uchylne, z przyciskami indywidualnego otwierania drzwi. Wewnątrz zamontowane zostały tapicerowane siedzenia w układzie 1+1, grzejniki zamontowano po bokach, podłogę pokryto wykładziną antypoślizgową, ponadto na wyposażeniu znajduje się system informacji pasażerskiej.
Brneńskie tramwaje typu T3R są napędzane 4 silnikami (na 1 oś przypada 1 silnik) typu TE 026 A05. Z kolei praski egzemplarz, który powstał w wyniku modernizacji starszej T3, miał zachowane oryginalne silniki TE 022. Silniki różnią się mocą, która jest niższa w TE 022. Do wozu T3R montowano wyposażenie elektryczne typu TV8, które wykorzystywało tyrystory GTO umożliwiające rekuperację energii. Kolejną różnicą względem T3 jest to, że tramwaje T3R posiadają przetwornicę statyczną. Wózki mają zamontowany system smarowania obręczy.
Dostawy Na przełomie lat 1996 i 1997 wyprodukowano 10 wozów T3R. Wszystkie wagony są eksploatowane w Brnie. Państwo Miasto Typ Lata dostaw Liczba Numery taborowe Czechy Brno T3R 1997 10 1659–1668 Łączna liczba: 10
Eksploatacja
Brno Dopravní podnik města Brna zlecił w połowie lat 90. XX wieku modernizację wagonu Tatra T3SUCS o numerze ewidencyjnym 1615 (rok produkcji 1985), firmie ČKD Tatra w Pradze. Zmodernizowany egzemplarz został wystawiony w 1995 na brneńskich Międzynarodowych Targach Maszynowych. Do Brna tramwaj został dostarczony w listopadzie, natomiast jazdy testowe bez pasażerów rozpoczęto w styczniu 1996. Ostatecznie po jazdach próbnych wszedł do eksploatacji w marcu 1996.
Oprócz prototypu, do Brna dostarczono jeszcze 10 nowych tramwajów T3R, które ČKD wyprodukowało na przełomie lat 1996 i 1997. Wozy otrzymały numery od 1659 do 1668 i dostarczono je w marcu 1997, a do eksploatacji weszły mniej więcej miesiąc później.
W Brnie tramwaje T3R są na stałe połączone w składy dwuwagonowe (1659+1660, 1661+1662 itd.), wyjątkiem jest prototyp o numerze 1615, który jeździ solo.
Praga W latach od 1994 do 1998 w warsztatach praskiego przewoźnika został zmodernizowany wóz T3 o numerze 6329 (rok produkcji 1964)[2]. Po skończonym remoncie otrzymał numer 8205, a do eksploatacji włączono w kwietniu 1999. Niestety, jego kursy były przerywane z powodu wysokiej awaryjności. W roku 2005 został odstawiony i rok później zezłomowany, a jego części posłużyły do przebudowy tramwajów na typ T3R.PV. Zachowana została przednia część tramwaju, która pełni funkcję pomnika.
Drugim praskim wozem T3R miał stać się tramwaj T3SU o numerze 7005.Do przetargu na modernizację zgłosiła się jedna firma, ČKD Tatra. Remont, który przebiegał w latach 1996 i 1997, nigdy nie został ukończony, szkielet wozu pozostał w ČKD i w roku 2002 został zezłomowany.
Dane techniczne Producent: ČKD Tatra, Praga Smichov, Czechy Okres produkcji: 1996–1997 Wyprodukowanych: 12 egz. Szerokość toru: 1435 mm Zasilanie: 600 V DC Liczba członów: 1 Liczba miejsc siedzących: 22 Liczba miejsc stojących: 86 Liczba miejsc ogółem: 108 Silniki trakcyjne: typu TE 022, o mocy 4 × 54 KM (40 kW) typu TE 026 A05, o mocy 4 × 63,6 KM (46,8 kW) Moc ciągła: 218 KM (160 kW) 255 KM (187,2 kW) Długość: 14 000 mm (bez sprzęgów) Szerokość: 2500 mm Wysokość: 3060 mm Masa własna: 17 300 kg Osprzęt elektryczny: tyrystorowy TV8 Wysokość podłogi: 915 mm Prędkość maksymalna: 60 km/h (C) Wikipedia.org PhotoTrans.pl
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Czw, 24.08.2023, 19:04 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 1 post ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 10 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |