Obecny czas: Sob, 27.04.2024, 13:49




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Trolejbusy] 1952-1957 LOWA W601 i W602A 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7496
Miejscowość: Warszawa
Post [Trolejbusy] 1952-1957 LOWA W601 i W602A
1952-1953 LOWA W601
Image Imcdb.org
Image Berliner-Linenchronik.de

1953-1957 LOWA W602A
Image Wikipedia.org
Image Kmkm.waw.pl

Cytuj:
LOWA W602a to typ trolejbusu wytwarzanego w latach 50. XX wieku we wschodnioniemieckich zakładach LOWA w Werdau.

Konstrukcja
LOWA W602a to wysokopodłogowy trolejbus dwuosiowy z nadwoziem o konstrukcji stalowej. Po prawej stronie pojazdu umieszczono dwoje drzwi, przy czym pierwsze drzwi były jednoskrzydłowe, a drugie dwuskrzydłowe harmonijkowe. Przód trolejbusu wyróżniał się obłym kształtem i dwoma dużymi reflektorami. Nad szybą przednią umiejscowiono niewielką kasetę na trasę linii. Każdą z osi trolejbusu napędzał jeden silnik prądu stałego o mocy 60 kW.

Dostawy
Państwo Miasto Lata dostaw Liczba Numery taborowe
Polska Warszawa 1952–1953 18 58–85
NRD Berlin 1956 41 1530–1546
Eberswalde 1953–1959
Drezno 1953–1956 10 164–173
Łączna liczba: 72
Uwaga: Wykaz miast, do których dostarczono trolejbusy W602a, nie jest kompletny. Nie uwzględnia również miast, które otrzymały używane trolejbusy.

Eksploatacja w Warszawie
Na kolejne dostawy trolejbusów Vetra z Francji – państwa kapitalistycznego - nie zgodził się Związek Radziecki. Należało zakupić tabor z państw bloku wschodniego. Stąd w latach 1952-1953 tabor uzupełniły trolejbusy z NRD marki LOWA.

Produkcją trolejbusów w bratniej Niemieckiej Republice Demokratycznej (NRD) zajmowało się wówczas przedsiębiorstwo VEB LOWA Waggonbau Werdau. VEB LOWA oznaczało zrzeszenie przedsiębiorstw produkujących lokomotywy i wagony.

Zakład w Werdau po wojnie początkowo montował nadwozia na dostępnych podwoziach, a pod koniec lat 40. rozpoczął produkcję trolejbusów. Na przełomie 1950 i 1951 roku zaprezentowano trolejbus W600 ze stalową karoserią i wyposażeniem elektrycznym VEB LEW Henigsdorf. Silniki pochodziły z firmy Sachsenwerk Dresden. Zakłady wyprodukowały w latach 1952-1957 łącznie 133 trolejbusy. Trolejbusy Lowa były eksploatowane w Berlinie Wschodnim i Eberswalde.

Napęd trolejbusu stanowiły najpewniej dwuwirnikowe silniki po 60 kW każdy. Ich pracą sterował 4-stopniowy, manualny regulator.

Model W601 trafił w 1952 roku do Warszawy w liczbie 2 sztuk (numery 56-57). Na przełomie lat 1952 i 1953 dostarczono następne trolejbusy – tym razem już typu W602a (18 szt., numery 58-85). Na tych pojazdach dostawy zakończono, decydując się na dalsze zakupy trolejbusów z czechosłowackich zakładów Škoda. Trolejbusy z NRD eksploatowano do 1965 roku.

Fabryka w Werdau ulegała licznym przekształceniom i w chwili obecnej produkowane są w niej zabudowy samochodów ciężarowych pod marką Saxas.

Dane techniczne
Producent: LOWA, Werdau, NRD
Okres produkcji: 1952–1953 (W601)
1953-1957 (W602A)
Nadwozie: Wysokopodłogowy trolejbus klasy MAXI
Liczba miejsc siedzących: 28
Liczba miejsc stojących: 44
Liczba miejsc ogółem: 72
Silniki trakcyjne: 2×60 kW (2×82 KM) (W602A)
Moc ciągła: 120 kW (163 KM) (W602A)
Długość: 10 810 mm (W602A)
Szerokość: 2450 mm (W602A)
Wysokość: 2850 mm (W602A)
Masa własna: 9800 kg (W602A)
Prędkość maksymalna: 60 km/h (W602A)

(C) Imcdb.org
Berliner-Linenchronik.de
Wikipedia.org
Kmkm.waw.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Sob, 25.11.2023, 0:48
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018