Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
[Tramwaje] 2007-2016 Škoda 13T https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=22&t=43945 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Sob, 03.02.2024, 3:19 ] |
Temat postu: | [Tramwaje] 2007-2016 Škoda 13T |
Brno, Czechy Wikipedia.org TWB PhotoTrans.pl Flickr.com Cytuj: Škoda 13T (nazwa handlowa Elektra) to typ przegubowego, niskopodłogowego tramwaju, wytwarzanego w latach 2007–2016 w zakładach Škoda Transportation dla systemu tramwajowego w Brnie. Wygląd tramwaju zaprojektowała firma Porsche Design Group, spółka-córka przedsiębiorstwa Porsche. Konstrukcja 13T to jednokierunkowy, sześcioosioowy, silnikowy, częściowo niskopodłogowy wagon tramwajowy. Konstrukcyjnie wywodzi się od tramwajów 14T powstałych na zamówienie Pragi. 13T składa się z pięciu członów złączonych przegubami. Drugi i czwarty człon są niskopodłogowe i zawieszone są między sąsiednimi członami. Pod członami skrajnymi oraz pod członem środkowym zamontowano dwuosiowe wózki sztywne. Do wnętrza tramwaju prowadzi sześcioro drzwi odskokowo-przesuwnych po prawej stronie nadwozia. W członach niskopodłogowych zamontowano po dwoje drzwi dwuczęściowych, a w członie pierwszym i ostatnim drzwi jednoczęściowe. W porównaniu z tramwajami 14T pierwsze drzwi nie prowadzą do kabiny motorniczego, lecz do przedziału pasażerskiego. Tramwaje wyposażono w system informacji pasażerskiej. Wewnątrz zainstalowano dwa obustronne wyświetlacze LCD produkcji BUSE, które są przeznaczone do wyświetlania reklam i informacji o trasie. Kabina motorniczego jest monitorowana. W jej wnętrzu zamontowano dwa monitory systemu monitoringu (cztery kamery umieszczono wewnątrz tramwaju, a cztery na zewnątrz). Począwszy od tramwaju nr 1920 wzwyż wprowadzono zmiany w układzie siedzeń w nieparzystych członach; powodem było zbyt wąskie przejście między siedzeniami zamontowanymi wzdłuż kierunku jazdy. Zrezygnowano ze wzdłużnych miejsc siedzących na rzecz siedzeń montowanych w poprzek kierunku jazdy. Po lewej stronie umieszczono siedzenia podwójne, a po prawej pojedyncze. Tramwaje z 2016 r. (podtyp 13T6) różnią się kilkoma szczegółami od wagonów z wcześniejszych serii produkcyjnych. W przejściach między członami niskopodłogowymi a wysokopodłogowymi dodano jeden stopień, zmieniono wewnętrzne osłony przegubów i zainstalowano system samoczynnego zamykania drzwi. Oprócz tego zastosowano monitory LCD produkcji Bustec. Na zewnątrz dodano diodowe światła dzienne i panele zewnętrzne firmy BUSE. 15 listopada 2017 roku we wszystkich tramwajach (oprócz podtypu 13T6) uruchomiono system automatycznego zamykania drzwi. Starsze wagony były fabrycznie wyposażone w fotokomórki, ale wymagały one modyfikacji, w tym wymiany oprogramowania sterującego. Dostawy Państwo Miasto Typ Lata dostaw Liczba Numery taborowe Uwagi Czechy Brno 13T0 2007 2 1901, 1902 prototypy [4] 13T1 2008 4 1903–1906 13T2 2009 4 1907–1910 13T3 2009 5 1911–1915 13T4 2009 4 1916–1919 13T5 2010–2011 10 1920–1929 13T6 2016 20 1930–1949 Łączna liczba: 49 Imiona Każdy z brneńskich tramwajów 13T, pochodzących z serii produkcyjnych 0-5, otrzymał imię nawiązujące do nazw parowych lokomotyw tramwajowych eksploatowanych w Brnie pod koniec XIX wieku (na przykład Caroline, dziś eksponat Muzeum Techniki). Przykładowe imiona tramwajów: nr 1901 Adélka, nr 1902 Barborka, itp.). Tramwaje szóstej serii otrzymały nazwy na cześć znanych brneńskich osobistości (np. tramwaj nr 1930: Bohuslav Fuchs). Dane techniczne Producent: Škoda Transportation, Pilzno, Czechy Miejsce produkcji: Pilzno Prototypy: 2007 Okres produkcji: 2008–2016 Wyprodukowanych: 49 egz. Liczba członów: 5 Napięcie zasilania: 600 V DC Szerokość toru: 1435 mm Układ osi: Bo’2’Bo’ Liczba miejsc siedzących: 68 Liczba miejsc stojących: 125 Liczba miejsc ogółem: 193 Moc silników: 6 × 122 KM (90 kW) Moc ciągła: 734 KM (540 kW) Długość: 30 250 mm Szerokość: 2460 mm Wysokość: 3600 mm Wysokość podłogi: 350 mm 780 mm Niskopodłogowość: 50% Masa własna: 38 000 kg Prędkość maksymalna: 70 km/h Kąt podjazdu: 99 ‰ Minimalny promień łuku: 25 m 20 m (C) Wikipedia.org TWB PhotoTrans.pl Flickr.com |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |