|
|
Obecny czas: Nie, 28.04.2024, 13:12
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 1 post ] |
|
[Trolejbusy] 1981-1998 Škoda 14Tr
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7500 Miejscowość: Warszawa
|
[Trolejbusy] 1981-1998 Škoda 14Tr
Wikipedia.org FavCars.com TWB PhotoTrans.eu Flickr.com EuroOldtimers.com Transport131.com.pl DrawingDataBase.com Cytuj: Škoda 14Tr to typ czechosłowackiego trolejbusu. Produkowano go w latach 1980–2003 (prototypy powstały już w pierwszej połowie lat 70. XX wieku) w zakładach Škoda w Ostrowie nad Ohrzą.
Konstrukcja Po zakończeniu nieudanych prób unifikacji autobusu i trolejbusu (Karosa ŠM 11 i Škoda T 11) oraz niezrealizowanym projekcie Škoda 13Tr, na początku lat 70. XX wieku w zakładach Škody zaprojektowano kolejny typ trolejbusu, oznaczony (zgodnie z systemem oznaczeń Škody) jako 14Tr. Prace badawcze jednak przerwano, ze względu na spodziewane zastępowanie trolejbusów komunikacją autobusową. Problemy z dostawami ropy naftowej były bezpośrednią przyczyną wznowienia prac nad 14Tr.
14Tr jest dwuosiowym trolejbusem z samonośną karoserią. Jej szkielet tworzą zespawane ze sobą poszczególne części – rama, boczne ściany, dach i czoła. Każda część jest przygotowywana ze stalowych profili oraz ze spawanych, prasowanych części. Szkielet karoserii jest pokryty stalową blachą, część pod oknami jest izolowana cieplnie i akustycznie. Ściany są wyłożone płytami z tworzywa sztucznego. W prawej bocznej ścianie umieszczono dwoje (w części eksportowanych pojazdów) lub troje dwuskrzydłowych składanych drzwi. Poprzecznie ustawione siedzenia dla pasażerów są pokryte sztuczną skórą.
Jeśli chodzi o wyposażenie elektryczne, wykorzystano rozwiązania z wcześniejszych trolejbusów 9Tr – sterowanie impulsowe (tyrystorowe).
Pojazdy zerowej (próbne, oznaczone 14Tr0) oraz pierwszej (14Tr01) serii miały problemy ze stabilnością karoserii. Podczas, gdy w pierwszej serii problem rozwiązano, stosując dodatkowe wzmocnienie pudła, to trolejbusy 14Tr0 były szybko wycofane ze względu na złe parametry karoserii. Trolejbusy produkowane w następnych seriach miały już wzmocnione pudło (mocniejsze słupki między oknami i drzwiami, wzmocniony szkielet pojazdu).
Od roku 1999 trolejbusy 14Tr produkowane są wyłącznie w zmodernizowanej wersji 14TrM (oraz w wersjach eksportowych 14TrE i 14TrSF).
Od roku 2002 w ostrovskich zakładach Škody (gdzie w roku 2004 zaprzestano produkcji kompletnych trolejbusów) produkowane są zamienne pudła, przeznaczone do napraw zniszczonych pojazdów (np. skorodowanych, wyeksploatowanych lub po wypadkach).
Prototypy Pierwszy prototyp wyprodukowano w roku 1972. Różnił się on od pozostałych trolejbusów 14Tr innym wyglądem czoła. Po okresie testowym, w roku 1974, został przekazany do eksploatacji w Mariańskich Łaźniach, gdzie otrzymał numer boczny 22. Z ewidencji wykreślono go w roku 1981.
Losy kolejnego prototypu 14Tr były bardzo podobne. Wyprodukowano go w roku 1974 i jeszcze w tym samym roku trafił do Mariańskich Łaźni. Z numerem bocznym 23 jeździł aż do złomowania w roku 1984.
Po wznowieniu prac badawczych nad 14Tr, w roku 1980, wyprodukowano jeszcze 5 kolejnych prototypów, które jednak nie różniły się bardzo od tych, produkowanych seryjnie.
W roku 1988 wyprodukowano prototyp 14Tr przystosowany do jazdy w sieci o napięciu 750 V. Rok później trafił do eksploatacji w Bańskiej Bystrzycy, gdzie otrzymał numer boczny 1001.
Modernizacja Škoda 14TrR – kompletna modernizacja pudła, instalacja nowoczesnych elementów (wyświetlacze elektroniczne, nowe odbieraki prądu, modernizacja wnętrza, itp.).
Dostawy W latach 1972–2004 wyprodukowano ok. 3852 trolejbusów (wliczając w to wersje Škoda 14TrM, Škoda 14TrE i Škoda 14TrSF). Armenia Armenia Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Erywań Trolejbusy w Erywaniu Azerbejdżan Azerbejdżan Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Baku Trolejbusy w Baku Bośnia i Hercegowina Bośnia i Hercegowina Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Sarajewo Trolejbusy w Sarajewie 14Tr 76 sztuk 551 – 626 Bułgaria Bułgaria Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Warna Trolejbusy w Warnie Czechy Czechy Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Brno Trolejbusy w Brnie ∑ 1982–1995 123 sztuki ♦ 14Tr 1982–1994 103 sztuki 3164 – 3266 ♦ 14TrM 1995 20 sztuk 3267 – 3286 Cieplice Trolejbusy w Cieplicach ∑ 1983–1996 49 sztuk ♦ 14Tr 1983–1993 38 sztuk 101 – 105, 120 – 153
numer 102 niewykorzystany ♦ 14TrM 1995–1996 11 sztuk 154 – 164 Hradec Králové Trolejbusy w Hradcu Králové ∑ 1983–1995 32 sztuki ♦ 14Tr 1983–1990 30 sztuk 04 – 30, 57 – 59 ♦ 14TrM 1995 2 sztuki 31, 32 Igława Trolejbusy w Igławie ∑ 1983–1997 28 sztuk ♦ 14Tr 1983–1991 24 sztuki 20 – 43 ♦ 14TrM 1996–1997 4 sztuki 44 – 47 Mariańskie Łaźnie Trolejbusy w Mariańskich Łaźniach 14Tr 1974–1994 20 sztuk 22, 23, 33 – 50 Opawa Trolejbusy w Opawie ∑ 1982–1998 34 sztuki ♦ 14Tr 1982–1991 24 sztuki 49 – 72 ♦ 14TrM 1995–1998 10 sztuk 73 – 82 Ostrawa Trolejbusy w Ostrawie 14Tr 1984–1991 39 sztuk 3123 – 3141, 3242 – 3261
Pardubice Trolejbusy w Pardubicach ∑ 1983–1999 68 sztuk ♦ 14Tr 1983–1994 48 sztuk 301, 303, 305, 306, 309, 310,
313 – 362
numery 335, 350, 352 – 354 i 358 – 360 niewykorzystane ♦ 14TrM 1995–1999 20 sztuk 365 – 384 Pilzno Trolejbusy w Pilźnie ∑ 1981–2003 126 sztuk ♦ 14Tr 1981–1991 116 sztuk 340, 346 – 460 nr 414 niewykorzystany, nr 340 wykorzystano dwukrotnie (pierwszy, testowy pojazd przekazano do Zlína) ♦ pudło 2002–2003 10 sztuk Škoda Ostrov – 14TrSF 1998 1 sztuka – Uście nad Łabą Trolejbusy w Uściu nad Łabą 14Tr 1988 5 sztuk 401 - 405 pojazd numer 403 jest wciąż eksploatowany (2010) Zlin – Otrokovice Trolejbusy w Zlínie i Otrokovicach ∑ 1982–1995 43 sztuki ♦ 14Tr 1982–1991 41 sztuk 4, 12, 18 – 26, 34 – 37, 43, 58,
68, 69, 145 – 168
numer 26 wykorzystano dwukrotnie numery 22, 23 i 36 niewykorzystane
♦ 14TrM 1995 2 sztuki 169, 170 Gruzja Gruzja Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Batumi Trolejbusy w Batumi 14Tr 2 sztuki Gori Trolejbusy w Gori 14Tr 3 sztuki Kutaisi Trolejbusy w Kutaisi 14Tr 2 sztuki Ozurgeti Trolejbusy w Ozurgeti 14Tr 2 sztuki Poti Trolejbusy w Poti 14Tr 2 sztuki Rustawi Trolejbusy w Rustawi 14Tr 1 sztuka Samtredia Trolejbusy w Samtredii 14Tr 2 sztuki Suchumi Trolejbusy w Suchumi 14Tr 2 sztuki Tbilisi Trolejbusy w Tbilisi 14Tr 226 sztuk Zugdidi Trolejbusy w Zugdidi 14Tr 1 sztuka Estonia Estonia Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Tallinn Trolejbusy w Tallinnie 14Tr 1983–1989 99 sztuk 210 – 308 Kazachstan Kazachstan Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Ałmaty Trolejbusy w Ałmaty 14TrM 1997–2001 35 sztuk 1001 – 1033, 1056, 1057 Litwa Litwa Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Kowno (Kaunas) Trolejbusy w Kownie 14Tr Wilno Trolejbusy w Wilnie 14Tr Łotwa Łotwa Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Ryga Trolejbusy w Rydze Węgry Węgry Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Segedyn (Szeged) Trolejbusy w Segedynie 14Tr 1994 1 sztuka T-700 Mołdawia Mołdawia Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Bielce Trolejbusy w Bielcach 14TrM 2002 1 sztuka 154 Kiszyniów Trolejbusy w Kiszyniowie 14TrM 1997–2003 39 sztuk 1264 – 1276, 2131 – 2143,
3815 – 3827
Niemcy Niemcy Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Eberswalde Trolejbusy w Eberswalde 14Tr 1984 3 sztuki 1 – 3 Poczdam Trolejbusy w Poczdamie 14Tr 1983 5 sztuk 401 – 405 Weimar Trolejbusy w Weimarze 14Tr 1982–1983 12 sztuk 8000 – 8011 Słowacja Słowacja Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Bańska Bystrzyca Trolejbusy w Bańskiej Bystrzycy 14Tr 1989 7 sztuk 1001 – 1007 Bratysława Trolejbusy w Bratysławie ∑ od 1982 dotychczas 127 sztuk ♦ 14Tr 1982–1991 115 sztuk 6219 – 6315 ♦ pudło od 2004 dotychczas 12 sztuk Koszyce Trolejbusy w Koszycach 14TrM 1999 7 sztuk 2001 – 2007 Preszów Trolejbusy w Preszowie ∑ 1982–2001 44 sztuki ♦ 14Tr 1982–1991 39 sztuk 45 – 81, 87 – 91 numery 66 – 68 niewykorzystane ♦ 14TrM 2000–2001 5 sztuk 119 – 123 Żylina Trolejbusy w Żylinie 14Tr 1994–1996 15 sztuk 211 – 225 Stany Zjednoczone Stany Zjednoczone Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Dayton Trolejbusy w Dayton 14TrE 1995–1999 57 sztuk 9601 – 9603, 9801 – 9854
San Francisco Trolejbusy w San Francisco 14TrSF 2001–2004 240 sztuk 5401 – 5640 Eksploatacja tego typu zakończyła się we wrześniu 2019 roku[3]. Turkmenistan Turkmenistan Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Aszchabad Trolejbusy w Aszchabadzie 14TrM 2000 46 sztuk 001 – 046 Ukraina Ukraina Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Czerniowce Trolejbusy w Czerniowcach 14Tr 1983–1990 102 sztuki[4] 217–318 ponadto zakupiono 16 sztuk z Kijowa, Poczdamu i Pilzna (1991, 1994, 1997) Stanisławów Trolejbusy w Iwano-Frankowsku 14Tr 1984–1988 31 sztuk 126–156 ponadto 8 pojazdów pochodzi z Poczdamu (1994) i Pilzna (1997), trolejbusy nr 116–125 kupiono w Ługańsku (1984)
Kijów Trolejbusy w Kijowie ∑ 1980–1996 360 sztuk 101-199, 201-299, 301-398, 401-413, 1000-1003, 1006, 1008, 1009, 2001-2034 ♦ 14Tr 1980–1989 356 sztuk[5] 001–002, 101–417, 1000–1009, 2001–2034 numery 200, 300, 399, 400, 1004–1005 i 1007 niewykorzystane ♦ 14TrM 1996 4 sztuki[6] 410–413 numery wykorzystano ponownie Lwów Trolejbusy we Lwowie 14Tr 1984–1990 91 sztuk 500–590 ponadto 6 pojazdów: ex Mariańskie Łaźnie (1998), Hradec Králové i Pardubice (1999) Ługańsk Trolejbusy w Ługańsku 14Tr 1984–1990 55 sztuk 201–245, 221/II–230/II ponadto 6 sztuk pochodzi z Pilzna (1995, 2002), trolejbusy nr 221–230 przekazano do Iwano-Frankowska (Stanisławowa) (1984); 221–230 – ponowne wykorzystanie numerów (1988)
Mariupol Trolejbusy we Mariupolu 14Tr 1983–1990 76 sztuk 401–476 przenumerowane: 1401–1476 Równe Trolejbusy w Równem 14Tr 1989 15 sztuk 101–115 ponadto 8 pojazdów: ex Hradec Králové (1997, 1998) i Brno (2003) Symferopol – Ałuszta – Jałta Trolejbusy na Krymie 14Tr 1980–1991 Tarnopol Trolejbusy we Tarnopolu 14Tr 1984–1989 30 sztuk 086-115 ponadto 6 pojazdów: ex Plzeň (1995), Brno (2002) i Zlin (2003) Uzbekistan Uzbekistan Miasto Artykuł Typ Rok dostawy Liczba pojazdów Numery boczne Uwagi Taszkent Trolejbusy w Taszkencie 14TrM 1995 46 sztuk Urgencz Trolejbusy w Urgenczu 14TrM 1997 3 sztuki Uwaga: Wykaz państw i miast, do których dostarczono trolejbusy 14Tr, nie jest kompletny. Nie uwzględnia również miast, które otrzymały używane trolejbusy.
Pojazdy zabytkowe Brno (w Muzeum Technicznym w Brnie, numer boczny 3173) Hradec Králové (numer boczny 28) Opawa (numer boczny 58) Ostrawa (numer boczny 3229) Pardubice (numer boczny 311/II) Pilzno – trolejbus nr 432 został przekazany klubowi ŠKODA-BUS (eksponat Muzeum Transportu w Strašicach) Poza Czechami:
Eberswalde (numer boczny 3, ex Poczdam 976, ex 406, ex Weimar 8003) Tychy (numer boczny 024, ex Opava 78)
Dane techniczne Producent: Škoda Transportation, Ostrov, Czechy Prototyp(y): 1972, 1974, 1980, 1988 Okres produkcji: 1981–1998 Wyprodukowanych: 3265 egz. Typy nadwozia: Wysokopodłogowy trolejbus klasy MAXI Liczba drzwi: 3 2 (opcjonalnie) Układ drzwi: 2-2-2 Liczba miejsc siedzących: 24-29 (3d) 32-41 (2d) Liczba miejsc stojących: 56-51 (3d) 48-39 (2d) Liczba miejsc ogółem: 80 Silniki trakcyjne: typu 6 Al 2943 rN Moc silników: 136 KM (100 kW)-163 KM (120 kW) Długość: 11 300 mm Szerokość: 2500 mm Wysokość: 3410 mm Rozstaw osi: 5420 mm Masa własna: 10 000 kg Masa całkowita: 16 000 kg Prędkość maksymalna: 65 km/h Poprzednik: 9Tr, (T 11 prototyp) Następca: (17Tr prototyp), 21Tr, 24Tr
(C) Wikipedia.org FavCars.com TWB PhotoTrans.eu Flickr.com EuroOldtimers.com Transport131.com.pl DrawingDataBase.com
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Sob, 03.02.2024, 6:51 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 1 post ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] oraz 4 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |