Obecny czas: Nie, 28.04.2024, 8:54




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Trolejbusy] 1988-1995 Škoda 15Tr 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7500
Miejscowość: Warszawa
Post [Trolejbusy] 1988-1995 Škoda 15Tr
Image Transport131.com.pl

Czeskie Budziejowice, Czechy
Image Skoda-Club.net

Koszyce, Słowacja
Image Wikipedia.org

[img]Szeged,%20Węgry[/img]
Image Wikipedia.org
Image Flickr.com

Tallinn, Estonia
Image Wikipedia.org
Image Flickr.com

Ryga, Łotwa
Image Wikipedia,org

Wilno, Litwa
Image Flickr.com
Cytuj:
Škoda 15Tr to typ czechosłowackiego przegubowego, wysokopodłogowego trolejbusu. Produkowano go w latach 1988–2004 (prototypy powstały w połowie lat 80., od roku 1995 był produkowany w zmodernizowanej wersji 15TrM) w zakładach Škody w Ostrovie.

Konstrukcja
Przegubowy trolejbus 15Tr pochodzi (zarówno jeśli chodzi o układy elektryczne, jak i mechaniczne) ze standardowego typu 14Tr. 15Tr został zbudowany w połowie lat 80. XX wieku jako pierwszy w pełni czechosłowacki trolejbus przegubowy (projekt 10Tr nie został zrealizowany, natomiast pojazdy Škoda-Sanos 200Tr były wynikiem czechosłowacko-jugosłowiańskiej współpracy).

15Tr jest trzyosiowym trolejbusem, złożonym z dwóch części. Części połączone są przegubem. Szkielet pojazdu stanowi stalowa rama, do której mocowana jest samonośna karoseria. Autobus powstał dzięki wykorzystaniu części z pojazdu 14Tr, co ułatwia utrzymanie i zdobycie części zamiennych. Z prawej strony znajdują się cztery dwuskrzydłowe drzwi. Poprzecznie umieszczone siedzenia zostały obite sztuczną skórą. Do oświetlenia wnętrza wykorzystuje się świetlówki.

Trolejbus wyposażono w dwa silniki prądu stałego, jeden na środkowej, drugi na ostatniej osi (wykorzystano silniki z trolejbusu 14Tr). Dzięki temu stała się możliwa eksploatacja tego trolejbusu nawet w trudnym terenie.

Pierwsze serie miały dzielone przednie okno, w późniejszych zastosowano już okno wykonane z jednej szyby. Trolejbusy były początkowo fabrycznie malowane w czerwono-kremowe barwy, typowe dla wszystkich przedsiębiorstw komunikacji w ówczesnej Czechosłowacji.

Prototypy
Pierwsze dwa prototypy trolejbusów 15Tr wyprodukowano w 1983 roku. Od pozostałych różniły się innym wyposażeniem elektrycznym. Po próbach u producenta, pierwszy prototyp odbywał jazdy próbne w latach 1984–1985 w Pilźnie (z numerem bocznym 500). Część przedniego członu sprzedano potem jako części zamienne do Brna. Drugi prototyp był testowany u producenta, a w drugiej połowie lat 80. XX wieku został zezłomowany.

W latach 1987–1988 wyprodukowano kolejne 3 prototypy, które, w odróżnieniu od pierwszych dwóch, trafiły do regularnej eksploatacji z pasażerami.

Modernizacje
Škoda 15TrR – kompletny remont pudła oraz wymiana elementów takich jak: wyświetlacze, nowe odbieraki prądu, modernizacja wnętrza itp.

Dostawy
W latach 1983–2004 wyprodukowano 469 trolejbusów.

Państwo Miasto Lata dostaw Liczba Numery taborowe Uwagi
Czechy Brno 1990–1991 8 3501–3508
Czeskie Budziejowice 1991–1992 42 01–42
Hradec Králové 1989–1991 11 71–81
Chomutov i Jirkov 1994–1995 25 001–025
Ostrawa 1990–1994 10 3504–3513
Pilzno 1988–1993 6 414, 461–465 414 – 3 prototyp
Škoda Ostrov 1983 2 — 1 i 2 prototyp
Cieplice 1990 10 201–210
Uście nad Łabą 1989–1994 55 501–555
Zlín – Otrokovice 1989–1995 13 63, 81–85, 337–343 63 – 4 prototyp
Estonia Tallinn 1989–1991 25 400–424
Iran Teheran 1992 65 794–828, 921–950
Litwa Kowno 1989–1991 5 303, 304, 327–329
Wilno 1991 5 1601, 1603, 2600, 2602, 2604
Łotwa Ryga 1989–1991 25 1-1–1-18, 2-300–2-306
Słowacja Bańska Bystrzyca 1988–1990 27 1501–1527 1501 – 5 prototyp ]
Bratysława 1990–1992 16 6521, 6601–6606, 6608–6616
Koszyce 1993 15 1001–1015
Preszów 1988–1994 27 82–86, 92–113
Żylina 1994–1995 14 201–210, 226–229
Ukraina Kijów 1990–1995 46 450–495
Symferopol – Ałuszta – Jałta 1990 6 4000–4005
Węgry Segedyn 1992–1993 11 T-600–T-610
Łączna liczba: 469

Trolejbusy historyczne
Muzeum Techniki w Brnie (brneński trolejbus 15TrR nr 3501)
Brno (trolejbus nr 3502)
Czeskie Budziejowice (trolejbus nr 01)
Hradec Králové (trolejbus nr 77)
Kijów (trolejbus nr 480)
Ostrawa (trolejbus nr 3510)
Pilzno (trolejbus nr 414)
ŠKODA - BUS klub Plzeň (trolejbus nr 464)
Uście nad Łabą (vůz ev. č. 501)
Cieplice (trolejbus nr 205)
Bratysława (trolejbus nr 6607)

Dane techniczne
Producent: Škoda Transportation, Ostrov, Czechy
Prototypy: 1983
Okres produkcji: 1988–1995
Wyprodukowanych: 469 egz.
Typ nadwozia: Wysokopodłogowy trolejbus klasy MEGA
Zasilanie: 600 V DC
Liczba drzwi: 4
Układ drzwi: 2-2-2-2
Liczba miejsc siedzących: 45
Liczba miejsc stojących: 100
Liczba miejsc ogółem: 145
Silniki trakcyjne: 2 typu Škoda 6 AL 2943 rN
2 typu Škoda 9 AL 2943 rN 2×136-163 KM (2×100–120 kW)
Moc ciągła: 272 KM (200 kW)-326 KM (240 kW)
Długość: 17 360 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3410 mm
Rozstaw osi: 5420+6060 mm
Masa własna: 15 800 kg
Prędkość maksymalna: 65 km/h

(C) Transport131.com.pl
Skoda-Club.net
Wikipedia.org
Flickr.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Nie, 04.02.2024, 16:39
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018