Obecny czas: Nie, 28.04.2024, 0:07




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Tramwaje] 2013-2021 Skoda Artic (ForCity Smart) 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7498
Miejscowość: Warszawa
Post [Tramwaje] 2013-2021 Skoda Artic (ForCity Smart)
2013-2019 Škoda Artic
Helsinki, Finlandia
Image Wikipedia.org
Image Flickr.com

Schöneiche bei Berlin, Niemcy
Image RailVolution.net
Cytuj:
Škoda Artic (nazwa handlowa ForCity Smart, pierwotnie Transtech Artic) – niskopodłogowy tramwaj przegubowy wyprodukowany przez fińską firmę Škoda Transtech, spółkę-córkę Škody Transportation. Został skonstruowany dla Helsinek. Jest to pierwszy na świecie seryjnie wytwarzany w pełni niskopodłogowy tramwaj wąskotorowy.

Konstrukcja
Jest to tramwaj trójczłonowy, w pełni niskopodłogowy, z czterema skrętnymi wózkami i ośmioma osiami napędowymi. Asynchroniczne silniki trakcyjne chłodzone powietrzem z przekładniami stożkowymi zasilane są przekształtnikami z tranzystorami IGBT. Karoseria jest izolowana termicznie, posiada podwójne szyby, ogrzewanie i klimatyzację. Tramwaj o długości 27,6 m przystosowany jest do rozstawu szyn 1000 mm i może pomieścić maksymalnie 199 pasażerów. Podłoga w drzwiach znajduje się na wysokości 360 mm nad główką szyny, najwyższy punkt podłogi osiąga wysokość 520 mm nad główką szyny. Kolejne tramwaje z rodziny ForCity Smart (typy Škoda 39T i Škoda 40T) oparte są na konstrukcji Artic.

Dostawy
W 2010 roku Transtech wygrał przetarg helsińskiego przedsiębiorstwa transportowego Helsingin kaupungin liikkenlaitos na dostawę 40 tramwajów z opcją na kolejnych 90. Pierwsze dwa prototypy tramwaju Artic ukończono w 2013 roku, kiedy to trafiły także do Helsinek. Następnie odbyły się jazdy próbne bez pasażerów i z pasażerami. W 2015 roku Transtech został kupiony przez czeską firmę Škoda Transportation. Zgodnie z planem seryjna produkcja tramwajów rozpoczęła się w 2015 roku, a pierwszy seryjny tramwaj opuścił fabrykę już z tabliczką Škoda. W grudniu 2016 r. Helsinki DP częściowo skorzystały z opcji do umowy i zamówiły kolejnych 20 tramwajów. Jeszcze więcej, łącznie 29 tramwajów ma zostać dostarczonych w ramach kolejnego kontraktu z tego samego miesiąca na nową linię Helsinki – Espoo. Para prototypów została sprzedana w 2018 roku niemieckiemu przewoźnikowi Schöneicher-Rüdersdorfer Strassenbahn, obsługującemu połączenia tramwajowe w Schöneiche bei Berlin. Ten sam przewoźnik zamówił w 2019 r. jeszcze jeden tramwaj, który w 2020 r. stał się ostatnim wyprodukowanym egzemplarzem ze swojej serii.

Typ Artic ma kursować także na nowo wybudowanej sieci tramwajowej w Tampere, gdzie ma zostać dostarczonych 15-20 wagonów, z możliwością późniejszej dostawy kolejnych 46 wagonów. Cena powinna wahać się w zależności od ilości zakupionych tramwajów w przedziale 3,2–3,8 mln euro za sztukę. Umowa z miastem miała zostać podpisana pod koniec października 2016 roku. W 2020 roku do Tampere dostarczono pierwszy tramwaj Artic X34.

Dostawy
Od 2015 roku wyprodukowano łącznie 93 tramwaje.

Państwo Miasto Lata dostaw Liczba Numery taborowe Uwagi
Finlandia Helsinki 2013 1 401 Pierwszy prototyp
2014 1 402 Drugi prototyp
2016 16 403–418
2017 22 419–440
2018 19 441–459
2019 13 460–472
Tampere 2020 5 TRO01–TRO05
2021 15 TRO06–TRO20
Niemcy Schöneiche bei Berlin 2020 1 53
Łączna liczba: 93

Dane techniczne
Producent: Škoda Transtech, Oulu, Finlandia
Okres produkcji: 2013-2021
Wyprodukowanych: 93 egz.
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 5
Układ drzwi: 1-2-/2-/2-1
Szerokość toru: 1000 mm
Zasilanie: 600 V DC (Artic Helsinki)
750 V (Artic X34 Tampere)
Układ osi: Bo′Bo′Bo′Bo′
Liczba miejsc siedzących: 74
Liczba miejsc stojących: 125 (5 os./m²)
Liczba miejsc ogółem: 199
Silniki trakcyjne: typu …
Liczba i moc silników trakcyjnych: 8×88 KM (8×65 kW)
Moc szczytowa: 707 KM (520 kW)
Długość: 27 600 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość: 3830 mm
Rozstaw wózków: … mm
Rozstaw osi w wózku: 1700 mm
Masa służbowa: 41 600 kg
Średnica kół: 680 mm
Wysokość podłogi: 360 mm (w drzwiach)
520 mm (maksymalna)
Niskopodłogowość: 100%
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Minimalny promień łuku: 15 m

(C) Wikipedia.org
Flickr.com
Railvolution.net

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Nie, 10.03.2024, 0:55
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018