[Tramwaje] 2013-2021 Skoda Artic (ForCity Smart)
Wysłany: Nie, 10.03.2024, 0:55
2013-2019 Škoda Artic
Helsinki, Finlandia
Wikipedia.org
Flickr.com
Schöneiche bei Berlin, Niemcy
RailVolution.net
(C) Wikipedia.org
Flickr.com
Railvolution.net
Helsinki, Finlandia
Wikipedia.org
Flickr.com
Schöneiche bei Berlin, Niemcy
RailVolution.net
Škoda Artic (nazwa handlowa ForCity Smart, pierwotnie Transtech Artic) – niskopodłogowy tramwaj przegubowy wyprodukowany przez fińską firmę Škoda Transtech, spółkę-córkę Škody Transportation. Został skonstruowany dla Helsinek. Jest to pierwszy na świecie seryjnie wytwarzany w pełni niskopodłogowy tramwaj wąskotorowy.
Konstrukcja
Jest to tramwaj trójczłonowy, w pełni niskopodłogowy, z czterema skrętnymi wózkami i ośmioma osiami napędowymi. Asynchroniczne silniki trakcyjne chłodzone powietrzem z przekładniami stożkowymi zasilane są przekształtnikami z tranzystorami IGBT. Karoseria jest izolowana termicznie, posiada podwójne szyby, ogrzewanie i klimatyzację. Tramwaj o długości 27,6 m przystosowany jest do rozstawu szyn 1000 mm i może pomieścić maksymalnie 199 pasażerów. Podłoga w drzwiach znajduje się na wysokości 360 mm nad główką szyny, najwyższy punkt podłogi osiąga wysokość 520 mm nad główką szyny. Kolejne tramwaje z rodziny ForCity Smart (typy Škoda 39T i Škoda 40T) oparte są na konstrukcji Artic.
Dostawy
W 2010 roku Transtech wygrał przetarg helsińskiego przedsiębiorstwa transportowego Helsingin kaupungin liikkenlaitos na dostawę 40 tramwajów z opcją na kolejnych 90. Pierwsze dwa prototypy tramwaju Artic ukończono w 2013 roku, kiedy to trafiły także do Helsinek. Następnie odbyły się jazdy próbne bez pasażerów i z pasażerami. W 2015 roku Transtech został kupiony przez czeską firmę Škoda Transportation. Zgodnie z planem seryjna produkcja tramwajów rozpoczęła się w 2015 roku, a pierwszy seryjny tramwaj opuścił fabrykę już z tabliczką Škoda. W grudniu 2016 r. Helsinki DP częściowo skorzystały z opcji do umowy i zamówiły kolejnych 20 tramwajów. Jeszcze więcej, łącznie 29 tramwajów ma zostać dostarczonych w ramach kolejnego kontraktu z tego samego miesiąca na nową linię Helsinki – Espoo. Para prototypów została sprzedana w 2018 roku niemieckiemu przewoźnikowi Schöneicher-Rüdersdorfer Strassenbahn, obsługującemu połączenia tramwajowe w Schöneiche bei Berlin. Ten sam przewoźnik zamówił w 2019 r. jeszcze jeden tramwaj, który w 2020 r. stał się ostatnim wyprodukowanym egzemplarzem ze swojej serii.
Typ Artic ma kursować także na nowo wybudowanej sieci tramwajowej w Tampere, gdzie ma zostać dostarczonych 15-20 wagonów, z możliwością późniejszej dostawy kolejnych 46 wagonów. Cena powinna wahać się w zależności od ilości zakupionych tramwajów w przedziale 3,2–3,8 mln euro za sztukę. Umowa z miastem miała zostać podpisana pod koniec października 2016 roku. W 2020 roku do Tampere dostarczono pierwszy tramwaj Artic X34.
Dostawy
Od 2015 roku wyprodukowano łącznie 93 tramwaje.
Państwo Miasto Lata dostaw Liczba Numery taborowe Uwagi
Finlandia Helsinki 2013 1 401 Pierwszy prototyp
2014 1 402 Drugi prototyp
2016 16 403–418
2017 22 419–440
2018 19 441–459
2019 13 460–472
Tampere 2020 5 TRO01–TRO05
2021 15 TRO06–TRO20
Niemcy Schöneiche bei Berlin 2020 1 53
Łączna liczba: 93
Dane techniczne
Producent: Škoda Transtech, Oulu, Finlandia
Okres produkcji: 2013-2021
Wyprodukowanych: 93 egz.
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 5
Układ drzwi: 1-2-/2-/2-1
Szerokość toru: 1000 mm
Zasilanie: 600 V DC (Artic Helsinki)
750 V (Artic X34 Tampere)
Układ osi: Bo′Bo′Bo′Bo′
Liczba miejsc siedzących: 74
Liczba miejsc stojących: 125 (5 os./m²)
Liczba miejsc ogółem: 199
Silniki trakcyjne: typu …
Liczba i moc silników trakcyjnych: 8×88 KM (8×65 kW)
Moc szczytowa: 707 KM (520 kW)
Długość: 27 600 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość: 3830 mm
Rozstaw wózków: … mm
Rozstaw osi w wózku: 1700 mm
Masa służbowa: 41 600 kg
Średnica kół: 680 mm
Wysokość podłogi: 360 mm (w drzwiach)
520 mm (maksymalna)
Niskopodłogowość: 100%
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Minimalny promień łuku: 15 m
(C) Wikipedia.org
Flickr.com
Railvolution.net