[Trolejbusy] 1998-2004 Skoda 14TrSF
San Francisco, Stany Zjednoczone Wikipedia.org
TWB PhotoTrans.pl
TransPhoto.org
Imhd.sk
Transport131.com.pl
Cytuj:
Škoda 14TrSF to zmodernizowana eksportowa odmiana czechosłowackiego trolejbusu Škoda 14Tr. Trolejbusy tego typu, wytwarzane w latach 1998–2003, przeznaczone były dla miasta San Francisco w amerykańskim stanie Kalifornia.
Konstrukcja
W ostrovskim zakładzie Škoda wyprodukowano ramę pojazdu, natomiast montaż końcowy przeprowadzono w firmie ETI Baltimore w Stanach Zjednoczonych. Wyżej wspomniana firma została założona przez Škodę i przedsiębiorstwo AAI Baltimore w celu wykonania montażu końcowego trolejbusów przeznaczonych na rynek amerykański. Produkcja seryjna trolejbusów 14TrSF trwała od roku 2000.
Konstrukcja 14TrSF wywodzi się z klasycznego trolejbusu 14Tr. Zmieniono wygląd ścian czołowych, zmodyfikowano wnętrze (w przedniej części trolejbusu siedzenia umieszczono równolegle do kierunku jazdy, w tylnej prostopadle), zamontowano inny typ wyposażenia elektrycznego. Do wnętrza pojazdu prowadzi dwoje dwuskrzydłowych, składanych drzwi, umieszczonych z prawej strony nadwozia.
Prototypy
Powstały łącznie trzy prototypy trolejbusu 14TrSF. W 1998 r. powstał pierwszy prototyp, który jako jedyny został wyprodukowany w całości w Ostrovie. Początkowo przeprowadzono jego testy u producenta, a następnie odstawiono. W 2004 r. w dalszym ciągu znajdował się on na terenie ostrovskich zakładów Škoda.
Dostawy
W latach 1998–2003 wyprodukowano łącznie 241 trolejbusów typu 14TrSF.
Państwo Miasto Lata dostaw Liczba Numery taborowe Uwagi Rok wycofania z eksploatacji
Czechy Škoda Ostrov 1998 1 — prototyp
Stany Zjednoczone San Francisco 2001–2004 240 5401–5640 2019
Łączna liczba: 241
Trolejbusy 14TrSF były eksploatowane do września 2019. Obecnie jako zabytkowy zachowany jest jeden egzemplarz o numerze boczny 5538.
Dane techniczne
Producent: Škoda, Ostrov, Czechy (podwozie)
ETI Baltimore, San Francisco, Stany Zjednoczone (montaż końcowy)
AAI Baltimore, Stany Zjednoczone
Prototypy: 1998
Okres produkcji: 2000–2004
Wyprodukowanych: 241 egz.
Typy nadwozia: Wysokopodłogowy trolejbus klasy MAXI
Liczba drzwi: 2
Układ drzwi: 2-2-0
Liczba miejsc ogółem: 41
Moc ciągła: 190 KM (140 kW)
Moc godzinna: 218 KM (160 kW)
Długość: 12 192 mm
Szerokość: 2591 mm
Masa własna: 13 608 kg
Prędkość maksymalna: 72 km/h
(C) Wikipedia.org
TWB PhotoTrans.pl
TransPhoto.org
Imhd.sk
Transport131.com.pl